zamknij

Wiadomości

Klienci parkingów w Rybniku byli oszukiwani i straszeni? UOKiK nałożył dużą karę na APCOA Parking Polska

2023-04-21, Autor: 

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem. Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska (która działa również w kilku miejscach w Rybniku) i wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark. Tymczasem sama ukarana firma ma inne zdanie. Mamy oświadczenie.

Reklama

APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. W samym Rybniku działa m.in.:

- przy Galerii Śląskiej, ul. Gliwicka

- na terenie Focus Park, ul. Chrobrego

- na terenie Plaza Rybnik, ul. Raciborska

- przy Kauflandzie, ul. Zebrzydowicka

- przy Lidlu, ul. Orzepowicka

- przy Netto, ul. Budowlanych i ul. Dworek

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę. Prezes UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i wczoraj (20 kwietnia) ogłosił decyzję – spółka musi zapłacić ponad 820 tys. zł kary (822 850 zł).

Nieuczciwe zasady reklamacji

Jak dowodzi UOKiK, APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście.

Ponadto, spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni – czytamy w komunikacie urzędu.

Nieuchronne koszty?

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego.

Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów – dowiadujemy się w UOKiK.

- Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

APCOA Parking Polska, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.

Parkingi pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania miękkie do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.

Swego czasu informowaliśmy też o problemie klientów parkujących przy ul. Kotucza. Sprawa dotyczyła firmy WEIP, której przedstawiciele wsadzali za wycieraczki samochodów wezwania do zapłaty. Szeroko pisaliśmy o tym »Kotucza: parkują przy centrum i dostają kary. Mamy komunikat firmy«

Pod koniec 2022 roku właściciel parkingu rozwiązał umowę z firmą »Kotucza: koniec z „polowaniem” na kierowców. Właściciel parkingu rozwiązał umowę z zarządcą«

„Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami”

Co na to sama APCOA? Otrzymaliśmy dzisiaj stanowisko firmy, które publikujemy w całości:

W związku z publikacją w dniu 20 kwietnia 2023 r. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) decyzji Prezesa UOKiK pragniemy poinformować, iż przedmiotowa decyzja jest nieprawomocna i jako firma złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego. Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara.

UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Co więcej, Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody.

Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.

---
UOKiK opublikował krótki poradnik dla konsumentów:

1. Od 1 stycznia czas w jakim przedsiębiorca musi udzielić odpowiedzi na reklamację wynosi 14 dni. Po tym okresie reklamacja uznana jest za zasadną.

2. Przepisy nie precyzują formy złożenia reklamacji, możesz to zrobić np. za pomocą udostępnionego formularza, listownie na adres siedziby, mailowo czy osobiście. Przedsiębiorca ma obowiązek uwzględnić każdy rodzaj zgłoszenia, który do niego wpłynął.

3. Wjeżdżając na parking powinieneś wiedzieć ile zapłacisz za usługę parkowania, cena powinna być uwidoczniona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.

4. Urząd nie kwestionuje wprowadzenia wymogu pobierania biletu na parkingach przed sklepami, o ile konsumenci są o tym należycie informowani.

5. W sprawach indywidualnych skontaktuj się z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów.

Oceń publikację: + 1 + 58 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~Ja_2 2023-04-21
    22:09:32

    34 7

    Nareszcie! Tylko dlaczego tak mało? Tyle, to może być 1 dniowy dochód np. w jednym województwie!
    Ale na pewno to wszystko powinno się już dawno skończyć!

  • ~NeoQn 2023-04-23
    11:24:43

    2 11

    Niech sobie autor artykułu zweryfikuje swoje dane, bo niestety APCOA nie działa przy plazie, a jak ktoś korzysta z aplikacji APCOA FLOW to na fokus jest system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych i jest to mega wygodna opcja, jedynie trochę upierdliwe jest oznaczanie w aplikacji parkowania na Carrefour czy Lidl, ale jak ktoś w appce oznaczy parkowanie to nigdy nie miałem problemu z jakimś niesłusznym mandatem. Generalnie dla mnie to jak działa apcoa to jest rewelacyjna sprawa, kwestia jednej aplikacji w telefonie więcej zamiast durnych gierek, których większość w telefonach ma sporo. Pozdrawiam ;)

  • ~deuter 2023-04-23
    11:43:50

    12 1

    NeoQn Pracujesz w tej firmie na etacie że jesteś ich adwokatem przy jednoczesnym obeznaniu lokalnego rynku parkingowego i aplikacji? Skoro ludzie się skarżą to mają ku temu jakieś powody?

  • ~medzoown 2023-04-23
    14:50:39

    0 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~NeoQn 2023-04-25
    07:33:49

    1 2

    deuter — nie pracuje u nich na etacie — jestem spoza Rybnika, a pracuje w jego centrum — jeżeli zgodnie z zasadami płacisz za parkowanie lub korzystasz z czasu darmowego na parkingu, to nie dostajesz mandatu i nie musisz składać reklamacji. Zgadzam się ze stwierdzeniem, że zasady reklamacji powinny być jasne i przejrzyste, jeżeli takie nie są to bardzo dobrze, że firma dostała mandat. Ja akurat często korzystam z ich parkingów ze względu, że są pod sklepami i mając aplikacje, nigdy nie miałem problemu z jakimiś mandatami czy innymi świstkami zostawionymi za szybą. Uważam, że naprawdę wygodniejsza i lepsza opcja od chodzenia po bileciki i zostawiania ich na podszybiu samochodu ;)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5354