zamknij

Wiadomości

Mikołowska: zburzą most i wiadukt. Postawią nowe obiekty. Ruszył przetarg

2022-08-23, Autor: 

Magistrat przygotowuje się do przebudowy ul. Mikołowskiej. Najpierw jednak chce zburzyć most i wiadukt na tej drodze. W ich miejsce staną nowe obiekty. Na ten cel przeznacza ponad 20 mln złotych.

Reklama

Sporo będzie się działo na ul. Mikołowskiej w Rybniku. Magistrat ogłosił bowiem przetarg: „Budowa wiaduktu i budowa mostu w ramach zadania związanego z przebudową ulicy Mikołowskiej w Rybniku”.

Most

Jak się dowiadujemy, w przypadku mostu (nad rzeką Rudą) planowana jest rozbiórka obiektu i wycinka drzew. Zostanie przebudowana sieć wodociągowa, gazowa, kanalizacyjna czy teletechniczna.

DW925 w stanie istniejącym charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu pojazdów w ciągu całej doby. Nawierzchnia ulicy w zakresie opracowania nie jest w najlepszym stanie. Występują miejscowe spękania, ubytki nawierzchni, koleiny oraz szczeliny na połączeniach technologicznych. Przedmiotowy odcinek DW925 posiada nienormatywne łuki poziome oraz pionowe, stwarzające niebezpieczeństwo wypadku. Wzdłuż drogi występują chodniki – czytamy w dołączonym do konkursu projekcie budowlanym.

W miejsce starego mostu pojawi się nowy.

Projektowany obiekt będzie drogowym mostem jednoprzęsłowym o schemacie ramowym, o przekroju płytowym. Rozpiętość teoretyczna ramy wynosi 17,00 m. Most posadowiono pośrednio na palach. Obiekt będzie wyposażony w płyty przejściowe o długości 4,00 m. Obiekt będzie posiadał trzy pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy, opaski 0,5 m, chodnik o szerokości 2,0 m oraz ciąg pieszo rowerowy o szerokości 4,0 m. Na zewnątrz obiektu będą zamocowane barieroporęcze o wysokości 1,2 m. Teren pod mostem oraz w sąsiedztwie zostanie nieznacznie skorygowany poprzez uporządkowanie z nawiązaniem do istniejącego otoczenia. Ponadto przewiduje się wprowadzenie umocnień skarp i dna rzeki.

Jak się dowiadujemy, w przypadku organizacji ruchu na czas realizacji inwestycji, przewidziano osobne opracowanie. Z projektu budowlanego wynika jednak, że powstanie kładka tymczasowa dla pieszych.


Fot. Google Street View

Wiadukt

Wiadukt o którym mowa, przecina linię kolejową, należącą do Kopalni Piasku Kotlarnia. Ten obiekt (tak jak poprzedni) nie jest oceniany dobrze pod względem stanu. Dopatrzono się ubytków, spękań i szczelin. Jego użytkowanie również stwarza zagrożenie wypadku. Wiadukt też ma zniknąć na rzecz nowej inwestycji.

Projektowany obiekt będzie drogowym wiaduktem jednoprzęsłowym o schemacie statycznym belki wolnopodpartej, wykonanej z belek prefabrykowanych o rozpiętości teoretycznej 32,0 m, posadowionej bezpośrednio. Będzie wyposażony w płyty przejściowe o długości 7,00 m. Obiekt będzie posiadał trzy pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy, obustronne opaski o szerokości 0,5 m, chodnik o szerokości 2,00 m, ścieżkę rowerową o szerokości 2,00 m oraz chodnik o szerokości 2,00 m. Ścieżka rowerowa będzie oddzielona od jezdni barierą energochłonną. Na zewnątrz obiektu, przy ścieżce rowerowej i chodniku, będzie zamocowana balustrada o wysokości 1,30 m, a przy chodniku barieroporęcz z pochwytem na wysokości 1,30 m. Teren pod wiaduktem oraz w sąsiedztwie zostanie nieznacznie skorygowany poprzez uporządkowanie z nawiązaniem do istniejącego otoczenia – czytamy w projekcie budowlanym.

Miasto nie przewiduje umocnienia skarp. Równolegle do wiaduktu poprowadzono konstrukcję wsporczą gazociągu.

Konstrukcję stanowią belki stalowe o rozpiętości 32,0 m. W przekroju poprzecznym znajduje się gazociąg oraz pomost roboczy o szerokości 0,90 m. Na obu krawędziach obiektu zastosowano balustrady o wysokości 1,30 m. Konstrukcję oparto na żelbetowych oczepach posadowionych pośrednio na palach wielkośrednicowych – dowiadujemy się dalej.

Ruch pojazdów w trakcie prowadzenia robót odbywać się będzie po obiekcie tymczasowym.


Fot. Google Street View

Data przetargu mija 2 września. Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 20 377 640 zł brutto.

Oceń publikację: + 1 + 56 - 1 - 10

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~Lokalny 2022-08-23
    12:52:08

    17 2

    Bardzo potrzebna inwestycja. Zastanawiam się tylko dlaczego od razu nie robi się mostów i wiaduktów z dwoma jezdniami w każdym kierunku? Poza tym pamiętająca jak nie doszacowano budowy wiaduktu w Gotartowicach (czy innych inwestycji), to niech już miasto założy budżet o 50% wyższy. Tak to wyglądają te kalkulacje w mieście.

  • ~Dador 2022-08-23
    13:41:31

    13 0

    No to przy otwarciu ofert UM może się srogo rozczarować. 20 baniek, to przy obecnej drożyźnie, starczy chyba tylko na jedno z tych 2 zadań. Inwestycja jak najbardziej potrzebna i słuszna. Oby doszło do realizacji, bez odchudzania projektu celem oszczędności (na przykład jezdnia 8m, zamiast 11,5m). Już lepiej niech miasto się zapożyczy i zrobi to raz a porządnie, na minimum 50 lat.
    Bardzo dobrze, że przy wiadukcie powstanie by-pass a nie objazdy. Takie rozwiązania sprawdzały się lata temu przy remoncie np. Gliwickiej (by-pass w Golejowie, Nieborowicach).

  • ~SilesiaRybnik 2022-08-23
    13:42:30

    10 17

    Przy okazji można by pomyśleć fragmencie ścieżki rowerowej (przynajmniej na odcinku Paruszowca) a już koniecznie o przejeździe dla rowerzystów jadących szlakiem z ul. Cichej przecinając Mikołowską i jadąc w stronę tężni.

  • ~odl 2022-08-23
    16:53:43

    5 1

    ~SilesiaRybnik - przejazd dla rowerzystów przez Mikołowską (i Rudzką obok pniowca) ma być wg UM zrobiony jeszcze w tym roku. Tylko nie wiem jak chcą rozwiązać problem braku widoczności za zakrętem...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5352