zamknij

Biznes

Kolejna duża inwestycja PLK w regionie. Ponad 370 mln złotych na linię Chybie-Rybnik-Nędza

2017-01-20, Autor: bf

Dla pasażerów wygodniejsza podróż, a dla przewozów towarowych sprawniejszy przewóz węgla. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rewitalizacje ważnych linii kolejowych na Śląsku, na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze. Prace obejmą m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków, 91 obiektów inżynieryjnych. Co ważne, inwestycja obejmie też dworzec PKP w Rybniku.

Prace zwiększą przepustowości na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Jak wyjaśnia Bożena Kozmowska, zastępca dyrektora ds. projektów unijnych PKP PLK, podróż koleją będzie bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do 100km/h, np. na odcinku Żory – Rybnik prawie dwukrotnie (z 22 do 13 minut). Rewitalizowana trasa jest odciążeniem dla magistrali kolejowej E 30 wschód - zachód. Prace będą dotyczyły pięciu linii na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).

Reklama

- Tutaj znajduje się kilka kopalń, jak również elektrownia. Inwestycja dobrze wpisuje się więc w ten obszar, zwłaszcza, że pomoże ona w wywozie węgla i przysłuży się pasażerom. Celem tego zadania będzie przywrócenie parametrów konstrukcyjnych dla tych linii – mówi Bożena Kozmowska. Dodajmy, że obecny odcinek jest na tyle zaniedbany, że występują ograniczenia prędkości od 20 do 50 km/h.

Prace PLK obejmą w różnym zakresie 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanki: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. W efekcie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Nowe nagłośnienie zapewni lepszy odbiór komunikatów. Perony będą także wyższe (76 cm), co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów i zgodnie z wprowadzanym przez PLK standardem, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – mają pojawić się pochylnie.

Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi pozwoli również na lepszy nadzór w ruchu drogowym. Sprawny przejazd pociągów w zimie zapewnią rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu.

W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej. Rewitalizacja obejmie dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128 m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m) oraz 89 innych obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Kompleksowo wymieniona będzie sieć trakcyjna.

A wszystko po to, by zachęcić mieszkańców regionu do korzystania z transportu kolejowego. - Kolej wróciła do łask wśród społeczności lokalnej. Zależy nam na tym, żeby była konkurencyjna, stąd te inwestycje . Nie zapominajmy także, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu i to też nie jest bez znaczenia – dodała Bożena Kozmowska.

Prace będą prowadzone odcinkami. Najpierw zaczną się od Chyba, potem przeniosą się do Żor i Rybnika. Roboty budowlane rozpoczną się prawdopodobnie w IV kwartale tego roku, a ruch będzie odbywał się jednym torem.

W ramach projektu przewidziano ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska. Zapewnią to ekrany akustyczne, ustawiane w miejscach wyznaczonych na podstawie wcześniej wykonanych badań. Projekt o wartości ponad 370 mln zł jest współfinansowany z POIiŚ 2014 - 2020. Realizację prac przewidziano na lata 2017 - 2019.

Inwestycja w liczbach:

- Przebudowa obejmie
- 60 km linii kolejowej
- 20 przebudowanych peronów
- 91 obiektów inżynieryjnych
20 przejazdów kolejowo-drogowych

Oceń publikację: + 1 + 33 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~Henryk Adamczyk 2017-01-20 16:09:49

    jak dawno temu jeździło się na dyskoteki do Nędzy to rewitalizacje była potrzebna .
    Wczoraj byłem po długiej przerwie w Rydułtowach i puste witryny sklepowe mnie przeraziły nawet Banki uciekają z tego miasta .

    12 0
  • ~r1 2017-01-20 16:21:56

    Może w końcu przywrócą bezpośredni pociąg z Rybnika do Wisły ! Przynajmniej jeden poranny i jeden w godzinach popołudniowo/wieczornych. Jest to świetna alternatywa dla zakorkowanej w weekendy wiślanki.

    48 1
  • ~Arteks 2017-01-20 17:52:28

    @r1 - tak, będą mogły wrócić pociągi do Wisły, tym bardziej, że z RPO ma być modernizowana także linia Chybie-Wisła Głębce. Ale sam remont skróci czasy jazdy w wielu innych kierunkach - do Bielska, Raciborza, Kędzierzyna. Może poprawi się również oferta pociągów dalekobieżnych wschód-zachód bo to tak naprawdę najkrótsze połączenie zachodniej Polski z Bielskiem czy Zakopanem. Na stacji w Rybniku liczę na windy a nie jakieś pochylnie!!! Mam nadzieję, że władze miasta działają w temacie przejścia podziemnego które powinno być przedłużone w kierunku Kościuszki i Wieniawskiego.

    18 11
  • ~Arteks 2017-01-20 18:01:49

    A z takich mniej spektakularnych pod kątem finansowym ale bardzo korzystnych dla pasażerów inwestycji to PKP PLK wzmocniła skarpy przy wiadukcie nad Wielopolską, usunęła wychlapy i poprawiła infrastrukturę na gorszym torze za Paruszowcem dzięki czemu od wiaduktu nad Mikołowską aż do Leszczyn podniesiono prędkość na 100 km/h. W tym roku ma być podniesiona prędkość z Mikołowa do Piotrowic oraz usunięte ostatnie ograniczenia prędkości np. w Dębieńsku na jakimś rozjeździe. Liczę jeszcze na podniesienie prędkości z Rybnika Towarowego do Wodzisławia oraz naprawdę odcinka z Żor do Pszczyny i z Knurowa do Gliwic po czym tak naprawdę wszystkie kierunki z Rybnika umożliwią szybkie trasowanie pociągów.

    15 10
  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-01-20 21:52:53

    Szkoda, że nie jest remontowany odcinek Żory - Pszczyna co umożliwiłoby szybszy dojazd w z Beskid Żywiecki.

    12 1
  • ~Konrad Klink 2017-01-21 09:17:22

    Aż się prosi władarzy miasta o budowę wiaduktu zamiast przejazdu i kładki dla pieszych w okolicach szkoły na Piaskach. Już widzę dzieci biegnące do szkoły pomiędzy pociągami jeżdzącymi 100km/h i sznur aut stojących na zamkniętych rogatkach bo skoro prędkość większa to i przepustowość większa, a już dzisiaj zdaża się czekać na trzy składy.

    12 1
  • ~Heina aus Pitolowa O/S 2017-01-22 20:32:05

    ~Tadeusz Kiełkowski Jo na kole na Pless drabci jada niż zug.

    5 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Ciepło z elektrowni w domach rybniczan. To dobry pomysł?





Oddanych głosów: 1450