zamknij

Biznes

Nowe tory na linii Chybie-Żory-Rybnik. PKP PLK prowadzi prace za ponad 370 mln

2017-08-03, Autor: 

Rozpoczęły się prace na linii Chybie – Żory – Rybnik - Nędza. Przebudowanych zostanie 5 stacji i 5 przystanków osobowych, 60 km torów, 20 przejazdów kolejowo-drogowych i 91 obiektów inżynieryjnych. Efektem tych robót będą lepsze połączenia pasażerskie i szybszy przewóz towarów w Rybnickim Okręgu Węglowym. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowy S.A. warta jest ponad 370 mln zł.

Reklama

Intensywne prace na linii trwają od czerwca. Między stacjami Chybie - Żory, Rybnik - Sumina oraz na stacjach w Rybniku i Żorach wykonawca zdemontował już 20 km szyn i 32 km sieci trakcyjnej. - Zakończono wbijanie pali pod nowe słupy sieci trakcyjnej na odcinku Warszowice – Żory. Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in. zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. W prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad 70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Na bieżąco gromadzone są materiały m.in. 129 nowych rozjazdów, 187 km szyn i 163 tys. podkładów. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Większa wygoda dla pasażerów

W ramach zadania PLK przebudują 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanki osobowe: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. Perony zostaną podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów oraz  dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. 

Sprawny przejazd pociągów osobowych i towarowych

Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przebudowa 20 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa na trasie. Monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym. 

- W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m). Kompleksowo zostanie również wymieniona sieć trakcyjna – dodaje Jacek Karniewski.

Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. 

Prace mają zwiększyć przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Transport koleją ma być też bardziej konkurencyjny, ponieważ skróci się czas przejazdu na wyremontowanej trasie.

Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Realizację prac przewidziano na lata 2017 – 2019.

Inwestycja w liczbach:
- 60 km linii kolejowej,
- 5 stacji i 5 przystanków osobowych, 
- 20 przebudowanych peronów, 
- 91 obiektów inżynieryjnych,
- 20 przejazdów kolejowo-drogowych.

Oceń publikację: + 1 + 38 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~mewa74 2017-08-03
    22:49:13

    15 3

    Czy w takim razie jest szansa na odzyskanie połączenia do Wisły?

  • ~Arteks 2017-08-03
    23:03:04

    10 5

    @mewa74 - oczywiście że tak, tym bardziej że linia Chybie-Wisła Głębce też ma iść do remontu a więc praktycznie cała trasia od Rybnika będzie za jakieś 2 lata po remoncie kapitalnym. Ale nie tylko to. Będzie można trasować niektóre pociągi szybszą trasą do Bielska, skróci się czas jazdy pociągów jadących do Raciborza i Wrocławia.

  • ~Stanisław Nowak 2017-08-03
    23:56:22

    6 8

    Kto prowadził przez kilka zaciętą walkę o polepszenie warunków podróżowania na terenie ROW i Śląska .? Oczywiście w osamotnieniu Stowarzyszenie Nasz Wspólny Śląski Dom o czym świadczy mnogość dokumentów na www.nwsd.pl. Wszelakie partyjniactwo miało to tam, gdzie słonce nie dochodzi . Smutne , ale taka jest prawda.

  • ~mewa74 2017-08-04
    12:02:00

    10 1

    Arteks, W takim razie to dobra wiadomość. Owszem można samochodem śmignąć do Wisły czy Ustronia. Jednak gdy ktoś ma ochotę na jednodniową górską wędrówkę, to niestety samochód ogranicza, bo trzeba zacząć i skończyć wyprawę w tym samym miejscu. W przypadku pociągu można spokojnie zejść ze szlaku w innym miejscu nie martwiąc się o to, że trzeba wrócić po samochód na parking.

  • ~Teddy 2017-08-07
    02:08:33

    1 0

    Z dotychczasowej wymiany informacji z PLK S.A. nt. modernizacji i usprawnień na peronach, które mają być podwyższone, wynika, ze tak jak na Paruszowcu nie będzie ani modernizacji pod kątem wind peronowych ani nawet nie przewiduje się montażu wind schodowych dla wózków inwalidzkich. I tu pytanie a zarazem temat dla Redakcji, która powinna się tą sprawą zająć.
    Kto przyjmuje projekt modernizacji obiektu użyteczności publicznej bez likwidacji barier architektonicznych skoro prawo takie nakazuje??
    PLK twierdzą, że windy należą do zarządcy budynku dworca, ale skoro remont peronów przeprowadza PLK to chyba windy peronowe i schodowe należą do infrastruktury peronowej?

  • ~Konrad Klink 2017-08-07
    09:41:09

    2 1

    Warto byłoby przy okazji prac zlikwidować przejazd kolejowy na ulicy Wolnej na Piaskach. Łatwo tam wybudować wiadukt (mimo, że tanie to nie jest) bo ukształtowanie terenu samo się o to prosi, a bliżej szkoły postawić kładkę dla pieszych łączącą także oba perony przystanku kolejowego Piaski. Linia ma zwiększyć swoją przepustowość jak i prędkość szlakową więc można się spodziewać dłuższych postojów na rogatkach, jak i głupiego przebiegania przez uczniów szkoły pod zamkniętymi szlabanami co przy szybszyciej biegnących składach prosi się o tragedię. Ciekawe, czy miasto wpadło na taki pomysł...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.