Pasażerowie korzystający z lotniska w Pyrzowicach będą mieli do dyspozycji dodatkowy terminal. Zacznie funkcjonować w poniedziałek 13 lipca.
Decyzję podjęło Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport. Terminal będzie nosił oznaczenie T.
Na potrzeby terminalu pasażerskiego T zaadaptowany został tzw. stary terminal cargo. Obiekt zlokalizowany jest zaraz przy wjeździe na główny parking pyrzowickiego lotniska, 100 metrów przed terminalem pasażerskim A. Plany stworzenie dodatkowego terminalu pasażerskiego powstały równolegle z projektem rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Pierwotnym celem stworzenia terminalu T było zabezpieczenie odpowiedniej przepustowości infrastruktury terminalowej w sytuacji planowanego zamknięcia rozbudowywanego terminalu pasażerskiego B i prognozowanego wzrostu ruchu. Z powodu pandemii koronawirusa cel uruchomienie terminalu pasażerskiego T uległ weryfikacji, ale jest on równie istotny, co ten początkowy. Obecnie uruchomienie obiektu pozwoli na łatwiejsze utrzymanie dyscypliny sanitarnej, w tym zapewnienie odpowiedniego dystansu fizycznego pomiędzy podróżnymi, który jest wymagany w ramach nowych zasad bezpieczeństwa zapobiegających rozprzestrzenianiu koronawirusa.
Terminal pasażerski T, podobnie jak działający terminal A, będzie pełnił funkcje wylotowe. W nowym obiekcie obsługiwane będą niektóre rejsy odlotowe i tylko do krajów strefy Schengen. Jego ogólna powierzchnia wynosi 1805 metrów kwadratowych. Wyposażony został w cztery stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, cztery linie kontroli bezpieczeństwa pasażerów oraz dwie linie kontroli bezpieczeństwa bagaży rejestrowanych wraz z taśmociągiem. W hali odlotów o powierzchni 760 metrów kwadratowych znajdują się cztery bramki do boardingu pasażerów. Ze względu na fakt, że obiekt nie styka się z płytą postojową, pasażerowie pod statek powietrzny będą transportowani autobusami płytowymi.
W budynku zlokalizowane są dwa węzły sanitarne – jeden w holu wejściowym, drugi w hali odlotów. Obydwa dysponują osobną toaletą dla osób niepełnosprawnych. Ponadto w hali odlotów znajduje się pokój opieki nad dzieckiem.
- Pasażerski ruch lotniczy, po trwającym ponad 90 dni zakazie lotów, który został wprowadzony ze względu ma pandemię koronawirusa, powoli się odbudowuje. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie lotami, w tym czarterowymi. Ruch jest oczywiście zdecydowanie mniejszy w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, ponieważ lotnictwo komunikacyjne, zaledwie trzy tygodnie temu, rozpoczęło wychodzenie z największego w swojej ponad 100-letniej historii kryzysu. W nowej sytuacji dla branży, a bez wątpienia jest nią pandemia koronawirusa, ochrona zdrowia pasażerów jest naszym priorytetem. Dlatego oddanie do użytku terminalu pasażerskiego T - w kontekście powoli wzrastającego ruchu i wyłączonego z użytkowania ze względu na rozbudowę terminalu B - pozwoli na łatwiejsze zapewnienie odpowiedniej przestrzeni dla podróżnych wylatujących z Pyrzowic. Od 13 lipca ruch wylotowy obsługiwać będziemy równolegle w terminalu pasażerskim A oraz T. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Terminal pasażerski T jest przystosowany do obsługi podróżnych zgodnie z nowymi zasadami reżimu sanitarnego, podobnie jak i użytkowane aktualnie terminale A i C. Do wnętrza obiektu będą mogli wchodzić tylko pasażerowie i pracownicy lotniska. Każda osoba wchodząca do terminalu T będzie miała bezdotykowo mierzoną temperaturę ciała. Wszyscy przebywający wewnątrz terminalu muszą obowiązkowo nosić maseczki oraz utrzymywać dystans fizyczny minimum 1,5 metra. O tych regułach przypominają stosowne ikonografiki oraz komunikaty głosowe. Ponadto stanowiska odprawy biletowo-bagażowej i bramki do boardingu zostały wyposażone w przeźroczyste ścianki, oddzielające pracowników lotniska od podróżnych.
Pasażerski ruch lotniczy w Katowice Airport, po trwającej trzy miesiące przerwie, został przywrócony 17 czerwca br. Pierwszym przewoźnikiem, który wznowił loty z Pyrzowic był Wizz Air. Irlandzki Ryanair proces odbudowy swojej siatki połączeń z Pyrzowic zaczął 1 lipca br. Dzień później wyleciał pierwszy czarter z klientami biur podróży. Aktualnie touroperatorzy latają z Pyrzowic do Grecji, Bułgarii, Chorwacji, Hiszpanii, Albanii i na Cypr. Polskie Linie Lotnicze LOT, w piątek 3 lipca 2020 roku, zainaugurowały regularne, wakacyjne połączenie z Katowice Airport do Chanii na Krecie. To jedna z grona dziesięciu nowych tras, które w ramach projektu „Lot Na Wakacje”, narodowy przewoźnik oferuje z wylotem z Pyrzowic. Pozostałe kierunki to: Burgas, Heraklion, Kos, Majorka, Rodos, Saloniki, Split, Tirana i Zakintos. PLL LOT planuje również, 15 lipca 2020 roku, reaktywować krajowe połączenie pomiędzy Pyrzowicami a Warszawą. Ponadto 1 września br. niemiecka Lufthansa powróci do obsługi trasy z Katowice Airport do Frankfurtu, a pod koniec października br. do Monachium.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku. Pomimo pandemii koronawirusa, zgodnie z harmonogramem, trwa w Pyrzowicach rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Z tego powodu obiekt jest wyłączony z użytkowania. Pierwsi pasażerowie ze zmodernizowanego i powiększonego terminalu B skorzystają w II kwartale 2021 roku.
Dziś Barbórka. Z tej okazji, podobnie jak w minionym roku, przygotowaliśmy dla Was quiz, w którym sprawdzicie swoją znajomość żargonu, którym w śląskich kopalniach posługują się górnicy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6703,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
598Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
562Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
481Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
433Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0