Rybnickie podstawówki po uczniowskich metamorfozach przestrzennych – tak w skrócie można podsumować efekt projektu Stowarzyszenia Oświatowego „Rodzice-Dzieciom” prowadzącego Szkołę Społeczną realizowanego w ramach Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2020r. pn. „PROjektujeMy, czyli szkolna przestrzeń okiem uczniów”. Do projektu przystąpiło 8 rybnickich podstawówek, w których zrealizowane zostały przestrzenne pomysły uczniów.
„PROjektujeMy, czyli szkolna przestrzeń okiem uczniów” to projekt realizowany w ramach Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2020r. pn. „PROjektujeMy, czyli szkolna przestrzeń okiem uczniów”. Jego nadrzędnym celem było zaktywizowanie szkolnych samorządów poprzez oddanie głosu uczniom i wyjście poza schemat postrzegania przestrzeni szkolnej tylko w kategorii sali lekcyjnej. Do projektu przystąpiło 8 rybnickich podstawówek, które w ramach przyznanego mini-budżetu obywatelskiego zrealizowały swoje pomysły.
Projekt w swoim założeniu zakłada oddanie większej decyzyjności samym uczniom, wsłuchanie się w ich głos, a jednocześnie – ważną lekcję samoorganizacji.
Jak podkreśla Michał Naczyński, psycholog w Społecznej Szkole Podstawowej koordynujący projekt, przedsięwzięcie wyraźnie uwydatniło uczniowską potrzebę zaaranżowania przestrzeni pozadydaktycznych jako stref relaksu: „Projekt dotyczył przestrzeni innych niż sale dydaktyczne, jest więc całkiem naturalne, że uczniowie realizowali pomysły skupione wokół wykorzystania przestrzeni szkolnych korytarzy, czy terenów przyszkolnych. Zauważalny jest uczniowski apel o zagospodarowanie przestrzeni pozadydaktycznej na wyłączny użytek rekreacji czy relaksu. Czasami są to po prostu wygodne siedziska, czy pufy, w jednym przypadku – boisko do piłki w siatkówkę, czasami zaś po prostu zwykły kącik z wygodnymi kanapami, który podnosi standard przestrzeni użytkowej. W wymarzonej strefie szkolnych korytarzy uczniowie stawiają na komfort i odreagowanie. Nie ma w niej miejsca na twarde drewniane ławki i krzesła”.
Zaangażowani w projekt zgodnie potwierdzają, że te małe wycinki przestrzeni, które uczniowie zagospodarowali według własnych pomysłów są efektem drugorzędnym. Zdecydowanie większe znaczenie miały umiejętności kształtowane przy okazji realizowania zadań oraz odmienne od szkolnego trybu okazje do współpracy pomiędzy samorządami szkolnymi i ich opiekunami. Nie było to łatwe zważywszy na obostrzenia związane z pierwszą falą pandemii, podczas której startował projekt.
Efekt często zadziwiał samych opiekunów. Jak wspomina Małgorzata Szymczak z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 12 w dzielnicy Zebrzydowice:”Poznałam uczniów z nowej strony: jako wspaniałych, kreatywnych i odpowiedzialnych młodych ludzi. Dowiedziałam się, że jeden z nich potrafi montować filmy. Poznałam ich pasje i zainteresowania. To moi uczniowie sami od razu do pracy nad projektem wykorzystali platformę Teams. Już pierwszego dnia założyli odpowiedni zespół, a ja nauczyłam się od nich, jak korzysta się z czatu :)”.
Efekt samoorganizacji uczniowskiej i poczucia sprawczości został w pełni osiągnięty. Do swoich działań uczniowie niejednokrotnie potrafili zachęcić także rodziców, czy innych nauczycieli, którzy złapali za pędzle, łopaty i inne konieczne sprzęty.
I choć nasza rozmówczyni z uśmiechem dodaje, że przez cały czas realizacji projektu musiała pilnować tylko jednego: terminów, to wyraźnie podkreśla, że korzyści dla obu stron są bezcenne: „Uczniowie nauczyli się współpracy, jak szukać kompromisów, jak je osiągać. Nauczyli się odpowiedzialności. Zobaczyli, że aby coś osiągnąć, trzeba się sporo napracować i na wielu bardzo różnych płaszczyznach. Przede wszystkim nabrali wiary w siebie, przekonali się, że nie trzeba być piątkowym uczniem, aby zrobić coś fajnego. Tak powinno pracować się w szkole na co dzień, a nie tylko od czasu do czasu”.
17-letni Kamil chciał zrobić dla rodziny grilla. Jest poważnie poparzony. Jego mama prosi o wsparcie
26013Zatankował 230 litrów paliwa i odjechał bez płacenia. Poznajecie go?
19924Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest w Rybniku i ile kosztują?
18740Ta droga łączy Rybnik, Mikołów i Rudę Śląską. Jak przebiega przebudowa DW925? (zdjęcia)
18055Co tam nowego u „mistrzów” parkowania? Są nowe zdjęcia ich „dokonań”
15986Wyprowadzał psa bez smyczy. Właściciel agresywnego czworonoga chciał przechytrzyć strażników
+166 / -11Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
+145 / -20Grzegorz J. usłyszał wyrok: 2,5 roku więzienia!
+155 / -47Gwałt na małoletniej w Rybniku. Kryminalni zatrzymali dwóch mężczyzn
+105 / -9Prezydent chwalił się w kampanii, że ma większość w radzie. Dzisiaj zobaczyliśmy, jaka jest krucha
+117 / -28Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
38Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
36Piratów drogowych nie brakuje. 123 mandaty jednego dnia za przekroczenie prędkości
17Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
17Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest w Rybniku i ile kosztują?
17Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert