Przedszkole nr 17 w Rybniku realizuje projekt edukacyjno-wychowawczy, w którym dzieci uczą się dodatkowego języka oraz tolerancji wobec osób, które komunikują się z otoczeniem w odmienny sposób.
Projekt pt. „Mówiące paluszki - zabawy w języku migowym dla słyszących dzieci w wieku przedszkolnym” powstał z inicjatywy nauczycielek Agnieszki Macionczyk i Katarzyny Kolorz z Przedszkola nr 17 w Rybniku. Wychowawczynie uczą 4- i 5-latków z grupy „Biedronki” podstawowych znaków alfabetu palcowego, liczebników porządkowych i zwrotów języka migowego.
Głównym założeniem projektu jest promowanie wśród dzieci nauki języka migowego oraz wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym poprzez ich kontakt z elementarnymi znakami z zakresu daktylografii i ideografii.
Nauka języka migowego pozwala dzieciom w ciekawy sposób ćwiczyć litery, głoski i słowa. Traktują to jako zabawę, w której nie muszą umieć czytać, aby „przeczytać”. Ponadto zajęcia motywują najmłodszych do samodzielnego wymyślania, pisania i czytania w głowie. Nauka znaków daktylograficznych (alfabet migowy) sprzyja zapamiętywaniu znaków graficznych liter, ponieważ często swoim wyglądem znaki przypominają faktyczną literę.
Ważnym elementem projektu jest wskazanie maluchom nowego, alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi przy jednoczesnym uwrażliwianiu ich na drugiego człowieka. - Ucząc dziecko od najmłodszych lat szacunku, tolerancji i godnego traktowania ludzi różniących się od nas samych, a poprzez naukę języka migowego umożliwienie mu sposobu kontaktowania się z osobami z wadą słuchu, powoduje rozwój umiejętności społecznych dziecka, poszerza jego pogląd na świat i sposób jego rozumienia - mówi Agnieszka Macionczyk.
- Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają interesować się otaczającym je światem, ludźmi, nawiązywać relacje społeczne z rówieśnikami. Zadają mnóstwo pytań, zwłaszcza, gdy widzą inność. Tak naprawdę od nas dorosłych i naszych odpowiedzi na ich ciekawe, ale i trudne pytania, zależy czy będą tolerancyjne, czy będą akceptowały tych, którzy różnią się w pewnym stopniu od nich samych - dodaje Katarzyna Kolorz.
Tagi: Przedszkole nr 17 w Rybniku, projekt edukacyjno-wychowawczy, Mówiące paluszki - zabawy w języku migowym dla słyszących dzieci w wieku przedszkolnym, nauka języka migowego, nauka tolerancji, Agnieszka Macionczyk, Katarzyna Kolorz, alternatywny sposób porozumiewania się, przedszkole Rybnik
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rewolucja w języku polskim? Rada Języka Polskiego zmieniła zasady ortografii. To warto wiedzieć!
21677DKF Ekran Rybnik: repertuar na maj 2024
4401Ósmoklasiści już po egzaminie z polskiego. Jak im poszło?
4223Rowerem do szkoły. Przyłącz się do akcji "Rowerowy Maj"
2179Za nami Noc Muzeów. Zwiedziliśmy po zmroku Kościół Ewangelicko-Augsburski i dawną kaplicę (zdjęcia)
972Ósmoklasiści już po egzaminie z polskiego. Jak im poszło?
+18 / -2Rowerem do szkoły. Przyłącz się do akcji "Rowerowy Maj"
+11 / -3Zapraszamy na spotkanie z Markiem Krajewskim w Focus Park Rybnik
+3 / -0Pablopavo i Ludziki w Teatrze Ziemi Rybnickiej
+3 / -0Vinyl Swap i kiermasz książek przeczytanych
+3 / -1Rewolucja w języku polskim? Rada Języka Polskiego zmieniła zasady ortografii. To warto wiedzieć!
4Za nami Noc Muzeów. Zwiedziliśmy po zmroku Kościół Ewangelicko-Augsburski i dawną kaplicę (zdjęcia)
0Rowerem do szkoły. Przyłącz się do akcji "Rowerowy Maj"
0Ósmoklasiści już po egzaminie z polskiego. Jak im poszło?
0DKF Ekran Rybnik: repertuar na maj 2024
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert