Aż 7 lat musieli emocjonować się mieszkańcy naszego regionu budową 18-kilometrowego odcinka autostrady A1 ze Świerklan do Gorzyczek. Przypominamy niechlubne kalendarium budowy tej drogi.
Październik 2007– GDDKiA podpisuje umowę na budowę odcinka autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki z konsorcjum firm: Alpine Mayreder Bau Gmbh / Alpine Bau Deutschland AG / Alpine stavebni společnost Cz s.r.o. Prace mają zakończyć się w 2009 roku.
Grudzień 2009 – GDDKiA zrywa kontakt z wykonawcą. Powód? Opóźnienia w budowie.
Styczeń 2010 – GDDKiA wygrywa w sądzie proces z firmą Alpine Bau. Sąd potwierdza, że wykonawca powinien opuścić budowę.
Październik 2010 – firma Alpine Bau wracana budowę, bo wygrała przetarg na jej dokończenie. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnia, że droga na Euro 2012 będzie gotowa.
Marzec 2012 – poważna awaria na budowie mostu nr 532 w Mszanie.
Marzec 2012 – GDDKiA informuje, że droga nie będzie gotowa na Euro 2012.
Kwiecień 2012 – wybucha kolejna "bomba". Śląski Inspektor Nadzoru Budowlanego wstrzymuje budowę, bo most w Mszanie stwarza zagrożenie. To konsekwencja awarii do jakich doszło na budowie. Konieczne jest wdrożenie programu naprawczego.
Lipiec 2012 – firma Alpine bau deklaruje, że zrealizuje plan naprawczy.
Lipiec 2012 – prof. Antoni Motyczka wygłasza w senacie przemówienie, które odbija się echem w całym kraju. Na przykładzie budowy autostrady A1 Senator obnażył chore mechanizmy prawa zamówień publicznych w Polsce.
Maj 2013 – GDDKiA ponownie zrywa kontrakt z wykonawcą. Powodem są opóźnienia w budowie i zła sytuacja finansowa Alpine Bau.
Maj 2013 – media ujawniają, że wiceminister infrastruktury – Tadeusz Jarmuziewicz spotkał się w miesiąc wcześniej Mszanie na obiedzie z przedstawicielami firmy Alpine Bau. Minister traci stanowisko.
Czerwiec 2013 – przetarg na dokończenie mostu wygrywa spółka Intercor z Zawiercia.
Październik 2013 – firma Intercor wygrywa również przetarg na dokończenie prac drogowych w sąsiedztwie mostu w Mszanie.
Marzec 2014 – pierwsze testy obciążeniowe mostu.
Maj 2014 – Prokuratura Okręgowa w Gliwicach stawia kolejne zarzuty łapówkarskie kierownictwu budowy z czasów, gdy wykonawcą była firma Alpine Bau. Łączna liczba dotychczas postawionych zarzutów wynosi 114.
23 maja 2014 roku – otwarcie mostu w Mszanie. Bez przeszkód możemy przejechać autostradą A1 od Pyrzowic do granicy w Gorzyczkach.
~wera 2014-05-23
12:20:27
Polska.
~ssij banana 2014-05-23
12:35:20
7 lat nie jest tak źle, Dubaj powstał w 30 lat- to jest kawał czasu. ;]
~ 2014-05-23
12:39:43
Tylko PiS może się zatroszczyć o naszą infrastrukturę.
~Adaminho 2014-05-23
12:55:52
Najśmieszniejsze jest to, że jak wrócili w 2010 to wygrali przetarg i dostali wiecej kasy na budowe niż wcześniej mieli...... Co tu pisać wystarczy posłuchać co mówi prof. Antoni..
~ 2014-05-23
15:09:35
7 lat stawiono most na potokiem o szerokości 50 cm, w tym 114 zarzutów o łapówki, dobrze że na Wisłą nic nie stawiają bo zarzuty prokuratorskie wzrosną proporcjonalnie do szerokości rzeki
~ 2014-05-23
19:39:38
18 kilometrów z mostem w 7 lat to sukces a w Mannheim (Niemcy) 5 kilometrów 3 pasmowej w obydwie strony autostrady A6 5 lat i 8 miesięcy
~abcdef 2014-05-23
20:59:11
30 lipca - zawalenie się mostu w Mszanie.
~drozdaxxx 2014-05-23
23:02:21
Alleluja...
~Dador 2014-05-24
06:16:50
Mój kraj, taki piękny.
~jurempus 2014-05-26
16:25:55
do tego jak ze pięknego kalendarium nalezy jeszcze jeden punkt dopisać...2017-remont odcinka autostrady A1 z Świerklan do Gorzyczek
~p1chrunch 2014-05-29
16:33:06
Niemcy budowali 6 lat i się im nie udało, a dokończyła to polska firma z Zawiercia. Brawo! Jestem z was dumny. :)
~rybnikus 2014-07-29
12:26:34
7 lat budowali i dopiero teraz pęka! To oczywiście sarkazm ale strach się nawet bać bo ten rząd chce budować elektrownie atomowe!