Projektowanie trasy ekspresowej S11 od A1 w Piekarach do Olesna i budowa pięciu obwodnic – to plany GDDKiA na przyszłość dotyczące województwa śląskiego. Patrząc na listę inwestycji drogowych w całym kraju wydaje się, że to niewiele. Czy rzeczywiście?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła plan inwestycji drogowych w całym kraju bazujących na Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) i Programie Budowy 100 Obwodnic 2020 – 2030.
Patrząc na mapy i wczytując się w opracowania GDDKiA można wywnioskować, że w woj. śląskim trwają prace przygotowawcze dróg ekspresowych S11 i S52. O tej pierwszej drodze już pisaliśmy. S11 długości nieco ponad 600 km ma stanowić kolejną arterię nad morze, dokładnie nad jego środkową część, do Koszalina, Kołobrzegu i Darłowa. Na Śląsku trasa rozpoczynałaby się od połączenia z A1 na wysokości Piekar Śląskich i kierowałaby się na północny zachód województwa, w stronę Olesna. Większość odcinków, w tym śląski jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Co ważne, droga jest poza limitem finansowym, czyli nie ma zabezpieczonego finansowania.
Kliknij i zobacz mapę w pełnym wymiarze
Prócz tego do 2030 roku w województwie śląskim powstanie pięć obwodnic: obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46, obwodnica Szczekocin i Goleniowych, obwodnica Kroczyc, obwodnica Pradeł i obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca, wszystkie w ciągu drogi krajowej 78.
Czy to dużo?
- Odcinek S11 w woj. śląskim to ponad 60 km nowej trasy - odc. 1 granica woj. śląskiego/opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór o szacowanej długości 25 km oraz odc. 2 - obwodnica Tarnowskich Gór o szacowanej długości 36,1 km, do tego pięć obwodnic – nie pogniewałbym się, gdyby to się udało zrealizować, a prawda jest taka, że jeśli chodzi o główne ciągi dróg krajowych, to A1 domykamy, mamy w budowie S1, z czego w budowie jest 5 odcinków: Pyrzowice-Podwarpie, Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, Oświęcim - Dankowice, Dankowice - Suchy Potok, Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki) o łącznej długości ok. 53 km. W przetargu jest jedno zadanie: Mysłowice-Kosztowy – Oświęcim o długości ok. 15 km. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków S1 to 2024 r. Budujemy drugą jezdnię S1 od Pyrzowic do Podwarpia, więc układ głównych korytarzy drogowych domyka się – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Dodajmy, że w ramach budowy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała budowane są również 2 ważne obwodnice: Bierunia oraz Oświęcimia.
Marek Prusak zwraca uwagę, że jest to bardzo ambitny program drogowy.
- Nawet przed Euro 2012 tyle nie budowaliśmy. Trzeba na to spojrzeć obiektywnie. Oczywiście, jeśli popatrzymy na mieszkańców spoza województwa, w szczególności północy kraju, to dla nich najważniejsza jest A1. Na budowie A1 skorzystają również mieszkańcy Częstochowy oraz osoby udające się do niej, bowiem poprzez budowę autostrady zyskali zachodnią obwodnicę miasta z dogodnym i bezpiecznymi połączeniami z najważniejszymi w województwie arteriami drogowymi. Ale z punktu widzenia naszych mieszkańców dużo ważniejsza będzie budowa S1, bo pozwoli komunikować się w stronę zurbanizowanych terenów na południu województwa jak Pszczyna, Bielsko-Biała oraz dalej do granic państwa, zarówno w Zwardoniu jaki Cieszynie – dodaje Marek Prusak.
Dawno oddana do użytku autostrada A4 nie jest obecnie ujęta w planach rozbudowy, choć w Katowicach osiągnęła już maksymalną przepustowość. - Okresowo, w szczytach komunikacyjnych, przez ten odcinek potrafi przejechać ponad 100 tys. aut na dobę – mówi Marek Prusak.
Na mapie inwestycji widać jeszcze trasę ekspresową częściowo przebiegającą przez woj. śląskie – S52, stanowiącą połączenie Bielska-Białej z zakopianką kilkanaście kilometrów od Krakowa. Inwestycję szykuje Małopolski oddział GDDKiA. Trasa zwana Beskidzką Drogą Integracyjną jest na etapie koncepcji programowej i również znajduje się poza limitem finansowym. Jeśli pieniądze się znajdą, BDI powstanie do 2027 roku. Trasa BDI o długości ok. 61 km biegnie przez 12 gmin i stanowi obwodnicę sześciu miejscowości: Kóz, Kęt, Bulowic, Andrychowa, Wadowic oraz Kalwarii Zebrzydowskiej. Początek trasy znajduje się w Bielsku Białej (węzeł Suchy Potok – połączenie S1 i S52), a koniec w Głogoczowie (węzeł Głogoczów – włączenie BDI do DK7).
Ma to być dwujezdniowa droga ekspresowa z 14 węzłami. Jej koszt szacowany jest na 4,34 mld zł.
GDDKiA wyjaśnia, że od pomysłu na poprowadzenie nowej drogi szybkiego ruchu do jej udostępnienia kierowcom mija co najmniej 9-10 lat. I to przy sprawnym przechodzeniu przez poszczególne etapy przygotowania inwestycji.
- Dlatego też budując nowe odcinki dróg, jednocześnie przygotowujemy kolejne, by płynnie przechodzić do ich realizacji w terenie. Tych przygotowywanych jest ponad dwa razy więcej niż realizowanych – informuje Dyrekcja.
Łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła już 4200 km, z czego autostrady mają długość blisko 1709 km, a drogi ekspresowe ponad 2494 km. W realizacji jest kolejne blisko 140 km autostrad i ok. 973 km dróg ekspresowych. To inwestycje zapisane w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Z tego Programu w przygotowaniu jest kolejne ponad 2400 km dróg, w zdecydowanej większości dróg ekspresowych. Na ostateczny wynik prac przygotowawczych złożą się zadania zapisane w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, których łączna długość wyniesie ok. 820 km. Dla pięciu z nich toczą się już przetargi na wyłonienie wykonawców, a pozostałe są na różnym etapie opracowywania dokumentacji lub na początku procesu przygotowania.
Oddanych głosów: 1802
Tagi: GDDKiA Katowice, A1, S1, drogi śląsk
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
696Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
661Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
564Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
553Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
530Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0