zamknij

Wywiady

Zakłady pogrzebowe to firmy z misją

– My tak naprawdę razem z rodzinami zmarłych przeżywamy te najgorsze chwile żałoby. Musimy mieć siłę, by samemu sobie z tym poradzić, a jeszcze dodatkowo umieć pomóc naszym klientom

 

– mówi Robert Wałach, właściciel zakładu pogrzebowego Styx.

Red.: Zbliża się dzień Wszystkich Świętych – czas zadumy nad grobami bliskich. Przy tej okazji chciałabym zapytać, czy w dzisiejszych czasach ludzie zwracają jeszcze uwagę na pamięć o bliskich czy pogrzeby są tylko przyzwyczajeniem do tradycji? Jak podchodzą do tego Pana klienci?

 

Robert Wałach: Każda rodzina do śmierci swoich bliskich podchodzi w indywidualny sposób. Zawsze organizujemy pogrzeby tak, jak życzą sobie tego bliscy zmarłego. Wydaje mi się, że pamięć o najbliższych nie zginie – ta tradycja jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Każdy chce pamiętać swoją rodzinę, wspominać bliskich, a grób na cmentarzu to namacalna pozostałość, dzięki której wspomnienia są żywsze. Nawet w tak zabieganych czasach jak te obecne ludzie znajdują czas i chęć, by dbać o groby najbliższych. Myślę, że to się nie zmieni.

 

Czy w swojej pracy miał Pan jakieś szczególne sytuacje, które Panu utkwiły w pamięci?

 

Było parę takich przypadków, które zawsze będę pamiętał. Nie chcę jednak przytaczać konkretnych przykładów, bo rodzinom zmarłych zawsze gwarantujemy dyskrecję. Najbardziej w pamięci pozostają pogrzeby młodych ludzi, którzy giną w wypadkach oraz ludzi, którzy nagle zachorują i bardzo szybko umierają. Organizacja pogrzebów dla takich zmarłych zawsze jest trudniejsza niż w przypadku starszej osoby, która dożyła sędziwego wieku i umarła śmiercią naturalną.

 

Na co dzień „pracuje Pan ze zmarłymi”. Wiele osób to przeraża. Czy to słuszny strach? Czy można się przyzwyczaić do ciągłego kontaktu ze zmarłymi?

 

Kiedy się nie zna tej pracy, można mieć mieszane odczucia. Tak naprawdę bardziej powinniśmy bać się żywych ludzi. Zmarły nie może nam już zrobić żadnej krzywdy. Do każdej pracy można się przyzwyczaić, jednak w naszych przypadku obowiązków nie można wykonywać rutynowo. Ciału zmarłego zawsze należy się szacunek i godny pochówek, bez względu na to, jaki człowiek był za życia. O tym zawsze trzeba pamiętać.

 

Czy prowadzenie zakładu pogrzebowego to taki normalny biznes czy może bardziej wymagający? Jakie predyspozycje musi mieć osoba, która pracuje w zakładzie pogrzebowym?

 

Na pewno nie jest to łatwy i zabawny biznes. Tak naprawdę to bardzo ciężka praca, wymagająca poświęcenia i „mocnej psychiki”. Wszystkie osoby pracujące w zakładzie pogrzebowym muszą być silne emocjonalnie, ale też mieć wyczucie i umieć zachować szacunek dla zmarłych i ich rodzin. Jest to na pewno praca z misją. My tak naprawdę razem z rodzinami zmarłych przeżywamy te najgorsze chwile żałoby. Musimy mieć siłę, by samemu sobie z tym poradzić, a jeszcze dodatkowo umieć pomóc naszym klientom.

 

Coraz częściej przy organizacji pogrzebów wykorzystuje się nowoczesne pomysły, typu sesja zdjęciowa. Jakie nowości Państwo proponują swoim klientom?

 

Staramy się być cały czas na bieżąco, jeśli chodzi o nowoczesne pomysły na organizację pogrzebów. Rybniczanie czasami decydują się na sesje zdjęciowe w czasie pogrzeby, a także oprawę muzyczną nie tylko na cmentarzu, ale również przed kościołem i w czasie mszy świętej. Popularne staje się również prezentowanie tego, co było bliskie zmarłej osobie, przykładowo ulubiony utwór muzyczny. Jeśli zmarły był z czymś związany bądź miał jakieś szczególne zainteresowania, to jeśli rodzina chce, w czasie pogrzebu próbujemy to w jakiś sposób zaakcentować.


Pamięta Pan jakieś specyficzne zamówienia?

 

Rodziny zmarłych mają bardzo różnorodne wymagania, mimo to nie zdarzyło się takie zamówienie, które by przerosło nasze możliwości. Każdy ma prawo do zorganizowania swojemu bliskiemu takiego pogrzebu, jaki chce. Dla jednych coś może być normalne, a dla innych bardzo kontrowersyjne – ja w tym przypadku nie jestem od tego, żeby oceniać pomysły klientów, ale żeby je realizować.


W dzisiejszych czasach wielu ludzi decyduje się na palenie ciała i przechowywanie urny w Parku Pamięci. Czy przewiduje Pan, że tradycyjny pochówek przejdzie do lamusa?

 

Do kwestii kremacji ludzie, w tym również księża podchodzą bardzo różnie. Osobiście uważam, że w naszym mieście znacznie popularniejszy jest tradycyjny pochówek, a obyczaje naszego regionu przekazywane z pokolenia na pokolenie na pewno nie doprowadzą do tego, że kremacja całkowicie zastąpi grzebania ciała. Owszem zdarzają się sytuacje, kiedy kremacja jest konieczna, przykładowo kiedy ludzie nie mają już miejsca w grobie na pochówek ziemny, a w grobie jest miejsce na urnę. Często też rodziny decydują się na taki pochówek, by spełnić wolę zmarłego.


Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiała Dominika Kuśka.

 

Robert Wałach – od 15 lat pracuje w branży pogrzebowej, a od 5 lat prowadzi firmę pogrzebową Styx w Rybniku, którą w 1986 roku założył jego ojciec Krystian Wałach. Interesuje się żużlem.

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~Malenkaa86 2013-10-31
    12:17:22

    0 15

    Najlepsza Firma pogrzebowa jaką spotkałam Panowie są niesamowici ....Bardzo pomogli mojej Babci a później mi... w załatwieniu wszystkich formalności itd...Mało jest takich firm jak STYX ....Panowie dziękuje jeszcze raz

  • ~monalisa 2013-10-31
    13:25:43

    32 1

    tj wywiad sponsorowany???????

  • ~pz2 2013-10-31
    23:53:17

    14 0

    ~Malenkaa86 jesteś pod wrażeniem firmy STYX...a dlaczego nie wspomniałaś o tym, że taka firma pogrzebowa żeruje często na załamanych utratą bliskich, perfidnie wykorzystując sytuację. Tak oczywiście oni załatwią wszystkie formalności...nawet zadzwonią do znajomego lekarza żeby stwierdził zgon, często też z wzajemnością czekają na jego cynk o zgonie, a za każde załatwienie formalności biorą "drobną" opłatę. Firma pogrzebowa nie działa przecież jako organizacja charytatywna. Wspomnę jeszcze tylko, że firmy pogrzebowe często biorą udział w procederze wyłudzania z banku środków, które zmarły zgromadził na koncie, a do których nikt nie ma upoważnienia. Z punktu widzenia prawa jest to przecież...kryminał. No ale nikt się przecież nie wygada bo co odzyskane to odzyskane...a koszty jakieś muszą być :)

  • ~ 2013-11-01
    07:52:33

    0 16

    DROGI PANIE PZ2!!! CIEKAW JESTEM SKĄD BIERZE PAN INFORMACJE O TYM ŻE ZAKŁAD POGRZEBOWY MOŻE ZADZWONIĆ PO SWOJEGO LEKARZA DO STWIERDZENIA ZGONU?? PANA WYOBRAŹNIA JEST BARDZO ZASKAKUJĄCA. CO DO OSKARŻANIA O WYŁUDZANIA BĄDŹ KORUPCJE PROSZĘ PODAĆ SWOJĄ TOŻSAMOŚĆ I BĘDZIE PAN UDOWADNIAŁ SWOJE RACJE PRZED SĄDEM ZA CO PANA SŁOWA TYPU " DROBNA OPŁATA" MOGĄ ZAMIENIĆ SIĘ W GRUBE PIENIĄDZE ZA OCZERNIANIE FIRMY. CO DO ODZYSKANIA PIENIĘDZY Z BANKU, SKORO TWIERDZI PAN ZE RODZINA NIE MOŻE TEGO ZROBIĆ, TO JAKIM CUDEM MÓGŁBY ZROBIĆ TO ZAKŁAD POGRZEBOWY??? A JA POWIEM KRÓTKO ŻE NAJBLIŻSZA RODZINA BEZ PROBLEMU WYPŁACI ŚRODKI ZGROMADZONE NA KONCIE!!! WIĘC JEŚLI MÓWIMY O JAKIMŚ KRYMINALE TO MOŻNA MIEĆ TYLKO NA MYŚLI PANA CHORĄ PSYCHIKĘ.... POZDRAWIAM

  • ~obserwator 2013-11-01
    08:16:47

    36 0

    Tak, firmy z misję hehe.. Najlepszym przykładem tej misji jest zakład pogrzebowy z ostatnim pożegnaniem przed wjazdem do szpitala w Rybniku. Jestem ciekaw kto wydał zgodę na postawienie tego obiektu w tym miejscu. Odwiedzających chorych nieźle podnosi to na duchu. Za niedługo zakłady pogrzebowe będą roznosić ulotki chorym w szpitalu z napisem: Zaufaj nam z nami trafisz tylko do Nieba.
    Misja tak ale tylko biznesowa :)

  • ~pz2 2013-11-01
    12:15:53

    21 0

    Drogi Panie ~robcio_21 działa Pan w myśl zasady "uderz w stół a nożyce się odezwą". Wyraziłem ogólnie swoją opinię na temat zakładów pogrzebowych, a nie konkretnego zakładu np. firmy STYX. Więc nie rozumiem skąd to oburzenie, no chyba że... jest Pan właścicielem takiego zakładu. Skąd czerpie takie informacje...z życia i informacji innych osób, które z usług zakładów pogrzebowych były zmuszone skorzystać. Oczywiście dla Pana zakład pogrzebowy to misja, a nie biznes. Ciekawe czy Pana opinię podzielają Rybniczanie? Może uchylą trochę rąbka tajemnicy jak to jest w rzeczywistości z usługami zakładów pogrzebowych i ich misją.

  • ~JDM 2013-11-01
    13:03:11

    23 0

    Zgadzam się z przedmówcą lukasz77

  • ~vip 2013-11-01
    22:27:39

    21 0

    ciekawe ile ta reklama kosztowała pana wałacha

  • ~abcdef 2013-11-01
    23:33:55

    17 0

    Każdy biznes to MISJA...... ZARABIANIA PIENIĘDZY.

  • ~pawel09 2013-11-02
    01:28:07

    0 10

    Tylu bzdur w jednym miejscu dawno nie widziałem. Mam oczywiście na myśli komentarze, ale taki już urok anonimowych internautów. Nie wiem dlaczego w naszym kraju tworzą się pewne stereotypy, które później wszyscy razem utrzymujemy. Tak jak dla każdego polaka Polityk=Złodziej, tak też każdy Zakład Pogrzebowy to łowcy skór itp., bo z pewnością zdarza się że taki zakład prowadzą nie odpowiednie osoby i robią to w nieodpowiedni sposób. Dodatkowo często wypowiadamy się w takich sprawach jak ta jakby była to rzecz która w ogóle nas nie dotyczy, tymczasem każdemu z nas przyjdzie się z tym zetknąć i wtedy będziemy musieli skorzystać z jednej z tych firm. Państwowy zakład w Rybniku nie istnieje już od dawna. Warto zadać sobie pytanie co wtedy zrobisz skoro wszyscy to oszuści i krętacze?
    Wnioskuję, że macie za złe, że te zakłady zarabiają pieniądze. Widzę, że niektórym tutaj trzeba wytłumaczyć co to jest FIRMA. Zatem Firma to przedsiębiorstwo nastawione na ZYSK, bo w innym przypadku nie miało by to racji bytu. Warto zaznaczyć, że to nie może być WYZYSK! A przecież nie ma żadnego monopolu, każdy może wybrać droższą lub tańszą firmę i każdy tego wyboru może dokonać samodzielnie.
    Jeszcze do 'Niewidomego'' - pomijając fakt czy ta historyjka jest prawdziwa czy nie, pranie takich prywatnych brudów jest delikatnie mówiąc nie w porządku, a także pomijając to że jesteś lekko niedouczony co stwierdzam po słowie 'guwno', używasz trochę nietrafionych porównań bo kto w Mortal-u plamę na twarzy?

  • ~Mnichu4 2013-11-02
    10:53:29

    1 29

    Panie Robercie -korzystając z okazji chcę podziękować Panu i Małżonce za wsparcie i ogromną pomoc w załatwieniu wszelkich formalności związanych z pogrzebem bliskiej mi osoby. Dziękuję.

  • ~JDM 2013-11-02
    14:23:18

    6 0

    Widzę, że niektóre komentarze zniknęły...

  • ~predkront 2013-11-02
    16:29:12

    30 0

    Dzieki Bogu nie mialem do tej pory czestej stycznosci z firmami pogrzebowymi, ale osobiscie w misje zakladow pogrzebowych nie wierze. Wiele razy slyszalem od znajomych historie typu, ze ktos z ich krewnych jeszcze do porzadku nie zdazyl wyzianac ducha w szpitalu a juz do nich dzwonili z takich wlasnie firm z propozycja pochowku. To jak to jest mozliwe? Oczywiste dla kazdego rozumnego czlowieka jest ze firmy pogrzebowe daja lapowki lekarzom lub innemu personelowi szpitali za informacje o wolnej "skorce", bo inaczej nikt z takich firm o zgonie czlowieka by nie wiedzial. Wszystkim zycze jak najrzadszych kontaktow z zakladami pogrzebowymi.

  • ~X 2013-11-02
    20:16:14

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~hardmark 2013-11-02
    21:14:51

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2013-11-02
    22:18:33

    0 10

    zastanawiam sie skad w ludziach tyle chamstwa i prostactwa....wedlug mnie wlasciciel firmy nie powiedzial nic zlego ani tez nikomu nie wyrzadzil rzadnej krzywdy wiec skad ta niechec??? Czy aby ludzie byli zadowoleni to firma powinna wykonywac calkowicie darmowe uslugi (co zreszta w naszym kraju jest zabronione) ? czemu jak idziesz do sklepu robisz zakupy i placisz to jest ok a gdy odchodzi ktos bliski zalatwiasz wszystkie formalnosci pogrzebowe i potem masz uregulowac rachunek to jest zle. FIRMA POGRZEBOWA TO NIE JEST INSTYTUCJA CHARYTATYWNA to sa ludzie ktorzy tez maja rodziny i jak kazdy w tym kraju chca normalnie zyc a jak wyzej ktos juz podal definicje firmy to nie dziwmy sie ze za pogrzeb trzeba zaplacic a jak to komus nie odpowiada to znajdz zaklad ktory oferuje bezplatne pochowki,POWODZENIA....!

  • ~Kindes 2013-11-03
    12:03:18

    8 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2013-11-03
    12:57:44

    6 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~pacek 2013-11-03
    13:16:19

    5 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~blitz 2013-11-03
    13:46:33

    13 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2013-11-03
    14:00:04

    6 0

    ZGADZAM SIE W 100% Z PRZEDMOWCA BLITZ

  • ~obserwator 2013-11-03
    14:11:44

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Teddy 2013-11-03
    21:25:41

    1 22

    Jeśli chodzi o STYX to i my i nasi znajomi jesteśmy pod wrazeniem profesjonalizmu a organizowaliśmy pogrzeby dokładnie rok temu i naprawdę pełna perfekcja , profesjonalizm i zrozumienie. Za to wielkie podziękowania. Firma nawet za rodzinę rozwiesza klepsydry wszędzie tam gdzie się prosi i nie ważne czy to 2 czy 7 km od domu. Jeszcze tego samego dnia co przyjmowanie zlecenia wszystko jest rozwieszone. Z reka na sercu POLECAM. Co do zerowania to taki przykładem jest na pewno firma DUDEK, która ma "kiosk" na przeciw szpitalnej kostnicy i jak tylko zobaczą, ze ktoś wchodzi do kostnicy to Pani w te pędy zasuwa pod kostnice, żeby zaproponować swoją ofertę - GRUUUBO nie etyczne !!

  • ~obserwator 2013-11-03
    22:30:24

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~anonimus 2013-11-04
    08:50:18

    15 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~co to jest ? 2013-11-07
    11:49:09

    19 0

    Zastanawia mnie brak konsekwencji u p. Dominiki /redaktor/. Styx to "firma z misją"... OK. Ale firmy sprzątające i ozdabiające nagrobki "robią biznes" ... Pani Dominko - ma Pani "lekkie pióro", ale radzę przemyśleć dobór tematów, bo szkoda Pani talentu!

  • ~gadocha70 2013-11-07
    14:39:44

    7 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~DRWAL 2013-11-08
    18:45:24

    13 0

    REKLAMA,REKLAMA,REKLAMA,REKLAMA,REKLAMA!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319