zamknij

Wywiady

Ludzie nie boją się wyjść z domu, by pobiegać na świeżym powietrzu

- Najczęstszym błędem przy treningach jest niedostosowanie celów do możliwości. Wielu ludzi przykładowo zaczyna biegać i narzuca sobie zbyt duże tempo, wybiera za duży dystans, a później szybko traci motywację

 

- mówi Michał Toman, prezes Grupy Biegowej Luxtorpeda.

Red.: Zbliża się wiosna i coraz więcej osób wychodzi na świeże powietrze, chętniej uprawia sport. Jakie dyscypliny według Pana obserwacji najczęściej wybierają mieszkańcy naszego regionu?

Michał Toman: Wiele osób, które znam uprawiają wszelkiego rodzaju fitness, chodzą na basen czy jeżdżą na rowerze. Na wiosnę szczególnie widoczne są osoby starsze, które trenują nordic walking. Zapanowała też moda na bieganie. Obserwując ludzi, którzy uprawiają sport na świeżym powietrzu cieszę się, że jest coraz więcej osób, które nie boją się wyjść z domu i poruszać.

Jakie efekty można osiągnąć w czasie regularnego joggingu czy marszu z kijkami?

Bieganie przede wszystkim poprawia kondycję i wydolność organizmu. Z kolei nordic walking angażuje większe partie mięśni – oprócz nóg pracują jeszcze ręce, jednak żeby ten sport przyniósł efekty trzeba go dobrze wykonywać. Zauważyłem, że wiele osób po prostu maszeruje z kijkami, nie zwracając uwagi na technikę chodzenia. To duży błąd. Obie dyscypliny ogólnie poprawiają zdrowie. Wybór jednej z nich to kwestia osobistych predyspozycji. Do biegania potrzebna jest większa wydolność płuc, bardziej obciążone są również stawy.

Gdzie i kiedy najlepiej trenować? Jak ocenia Pan lokalną infrastrukturę, jeśli chodzi o bieganie i nordic walking?


To, kiedy trenujemy naprawdę nie ma znaczenia. Określanie konkretnej pory dnia powoduje, że mamy więcej wymówek i niepotrzebnie rezygnujemy z aktywności fizycznej. W okresie grzewczym, z powodu utrzymującego się w naszym regionie smogu polecam jednak treningi we wczesnych godzinach popołudniowych. Jeśli chodzi o miejsce do biegania i chodzenia z kijami, to przede wszystkim musi ono być bezpieczne. Lepiej też wybierać miękkie powierzchnie, gdyż bieganie po asfalcie czy kostce brukowej bardzo obciąża stawy, które są narażone na kontuzje. Najodpowiedniejsze są więc ścieżki leśne – mamy Pojezierze Palowickie, a w Rybniku bardzo dużo dobrze przygotowanych ścieżek. Przydałaby się jeszcze miejska bieżnia do joggingu, jednak i bez niej mamy w czym wybierać. Jednak jeśli ktoś myśli o poważnych dystansach i startach w zawodach w późniejszym czasie należy przyzwyczajać stawy do nawierzchni asfaltowej.

Jakie najczęściej ludzie popełniają błędy przy treningach? Dlaczego wielu ludzi zaczyna uprawiać sport, ale nie osiąga swoich celów?


Najczęstszym błędem jest niedostosowanie celów do możliwości. Wielu ludzi przykładowo zaczyna biegać i narzuca sobie zbyt duże tempo, wybiera za duży dystans. Często też ludzie lekceważą ból, nie odpuszczają, a później zdarzają się kontuzje i traci się motywację. Z kolei przy nordic walking największym błędem jest niepoprawna technika chodzenia. Czasem warto posłuchać rad trenerów czy instruktorów, by trenować efektywnie i zdrowo.

Grupa Biegowa Luxtorpeda, działająca w Czerwionce-Leszczynach również związana jest ze sportem i aktywnością fizyczną. Na czym polega działalność organizacji?


Grupa Biegowa Luxtorpeda powstała z myślą o ludziach, którzy mają wspólną pasję, jaką jest bieganie. Stopniowo jednak nasza działalność się rozszerzała – teraz stawiamy na promocję sportu na większą skalę, organizujemy otwarte zajęcia, spotkania z młodzieżą czy wspólne treningi. Obecnie nie zajmujemy się już tylko bieganiem. Dołączają do nas ludzie, którzy trenują nordic walking czy fitness. W zimie zbiera się również grupa morsów. Jesteśmy organizacją amatorską, więc zrzeszamy osoby w różnym wieku i o różnej kondycji – począwszy od maratończyków, a kończąc na osobach początkujących.

Z jakich projektów GB Luxtorpeda mogą skorzystać mieszkańcy regionu?


Dziś na stadionie MOSiR w Czerwionce ruszają otwarte zajęcia biegowe, prowadzone przez wykwalifikowanego trenera lekkoatletyki. Będziemy wspólnie biegać w co drugi piątek aż do listopada. Chcemy, żeby osoby, które biegają amatorsko poprawiły swoją technikę i nauczyły się, jak poprawnie dobierać ćwiczenia. W ramach tych zajęć będzie też okazja poznać technikę nordic walking. Oprócz wspólnych treningów organizujemy też Bieg po Moczkę i Makówki oraz piknik rodzinny Grill + Run = Fun. Impreza odbędzie się 21 czerwca. Przygotujemy biegi rodzinne, dla dzieci oraz dwa dystanse dla dorosłych – 5 km i 15 km. Odbędą się także zawody nordic walking.

Co zrobić, żeby dotrzymać treningowych postanowień i osiągnąć wyznaczone cele? Jakie są złote zasady dobrego treningu?


Lepiej ćwiczyć rzadziej a regularnie. Na początku trzeba wybrać krótsze dystanse, można częściowo biegać i maszerować, by stopniowo zwiększać dystans i ilość treningów. Nie wolno też zniechęcać się brzydką pogodą, a najlepiej znaleźć sobie kompana do wspólnego biegania czy marszów nordic walking. Zachęcam też, by korzystać z wszelkiego rodzaju zajęć otwartych czy treningów z instruktorem.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Dominika Kuśka.


Michał Toman – z wykształcenia jest chemikiem, a pracuje jako specjalista w laboratorium analitycznym firmy JARS w Mysłowicach. Jest założycielem i prezesem w Stowarzyszeniu Grupa Biegowa Luxtorpeda Czerwionka. Hobby: sport, problematyka NGO.

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~blumi 2014-03-21
    10:02:46

    1 0

    W Rybniku??? Świeże powietrze?? Czy ktoś coś takiego widział?? Przecież tu wszyscy smrodzą!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.