zamknij

Wiadomości

ZTZ: czy znikną nocne kursy?

2012-01-11, Autor: 
Od 7 stycznia z rozkładu zniknął autobus nocnej linii kursujący na trasie Rybnicka Kuźnia Osiedle - Chwałowice Pętla. Powód: brak chętnych na nocne przejażdżki.

Reklama

Przypomnijmy, nocne kursy na terenie naszego miasta wprowadzono 5 lat temu, w dużym stopniu pod wpływem postulatów zawiązanej specjalnie na tą okazję grupy młodych rybniczan, Pasjonatów Wycieczek Nocnych.

- Naszym celem było stworzenie takiej sieci nocnych połączeń, która przecinałaby miasto. Udało się wprowadzić trzy nocne linie i wtedy był to duży sukces - wspomina Mariola Rodzik-Ziemiańska, jedna z ówczesnych inicjatorek przedsięwzięcia.

 

Okazuje się jednak, że z powodu niskiej frekwencji jedna z linii już została zamknięta. - Czekaliśmy dość długo z tą decyzją, ale ta linia jest po prostu nierentowna. Trudno, żeby z pieniędzy podatników finansować kursy, którymi jeździ sześciu bądź ośmiu podchmielonych młodzieńców - mówi dyrektor ZTZ-u, Kazimierz Berger i przedstawia konkretne wyliczenia. - Mamy wyniki systemu komputerowego. Na trasie Rybnicka Kuźnia - Sąd jeżdżą średnio trzy osoby, natomiast na trasie Sąd - Chwałowice to najczęściej 9-12 osób - dodaje dyrektor ZTZ-u.

 

Dyrektor ZTZ-u zapewnia jednocześnie, że pozostałe dwie linie, N1 i N3 nie znikną z rozkładu. – Nie zlikwidujemy kursów do Boguszowic czy do Niedobczyc, bo póki co na tych trasach mamy pasażerów – mówi Kazimierz Berger. Dyrektor przyznaje też, że nie ma planów, co do wprowadzenia nocnej linii na jakiejś dodatkowej trasie. – Póki co nie mieliśmy od pasażerów żadnych informacji o potrzebie wprowadzenia jakiegoś konkretnego nowego nocnego kursu – mówi dyrektor ZTZ-u.

 

Likwidacja nocnego kursu z Rybnickiej Kuźni rzeczywiście może być kłopotem dla ludzi, korzystających z naszej oferty, przychodzących na organizowane przez nas imprezy. Zwłaszcza dla młodych ludzi, bo dorośli pewnie sobie poradzą – mówi Katarzyna Dera z Fundacji Elektrowni Rybnik. – Już nawet koncert w ramach zbliżającej się OFPY będzie się kończył po 23. Młodzieży pozostanie chyba tylko jedno rozwiązanie: spacer. Nie każdą młodą osobę stać na taksówkę – dodaje Katarzyna Dera. – Może rozwiązaniem byłaby właśnie zmiana godzin kursowania tych autobusów, a nie ich likwidacja. W Klubie Energetyka czy w Domu Kultury Chwałowice dużo się dzieje, może warto byłoby spróbować dostosować godziny kursowania tych autobusów do godzin, o których kończą się imprezy – mówi Mariola Rodzik-Ziemiańska.

 

A co Wy o tym sądzicie? Dokąd przydałby się nocny kurs? O której nocne autobusy powinny kursować?



Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (27):
  • ~lukasz81 2012-01-11
    13:55:46

    0 0

    można to zrobić nieco inaczej , skoro co jakiś czas odbywają się imprezy to w tych dniach po prostu uruchomić taką linię która dostarczy ludzi po jej zakończeniu do centrum. Podobne rozwiązanie stosuje Wrocław z wydarzeniami na nowym stadionie , po zakończeniu przez jakiś czas (zwykle około godziny) kursują co parę minut autobusy do centrum oczywiście jest to inna skala jeżeli chodzi o liczbę osób ale w mniejszej ilości (np. 2-3 autobusy co 5-10 min po zakończeniu imprezy) dało by się wykonać.

  • ~grzesnick 2012-01-11
    14:03:13

    0 0

    http://www.ztz.rybnik.pl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=312&cntnt01returnid=15
    kocham nasze władze. sami tną kursy z powodu nierentowności, ale do PKP ślą szumne pisma itd że należy kursy utrzymywać. Kali ukraść to dobrze, Kalemu ukraść to źle.. Ciekawe ile czasu musi upłynąć, żeby nasi samorządowcy zrozumieli, że komunikacja publiczna to krwiobieg miasta (no chyba, że nie chodzi o rozwój i urbanizację - tylko pogłębianie wsiowego charakteru)

  • ~Osa 2012-01-11
    14:11:11

    0 0

    Może miało by to sens gdyby nocne autobusy odjeżdżały z Pl. Wolności o tej samej lub zbliżonej godzinie. Znajomi z różnych dzielnic nie musieli by się martwić o powrót do domu. Poza tym może warto wydłużyć kurs na Kuźnię zahaczając o Ochojec, Golejów i Wielopole.

  • ~predkront 2012-01-11
    14:22:01

    0 0

    Ludzi jezdzi wiecej ale nie placa za przejazd. W nocnych autobusach wejscie powinno byc tylko przednimi drzwiami i albo kupujesz bilet od razu albo do widzenia. A tak to wiekszosc jezdzi bez placenia i potem nic sie nie oplaca.

  • ~rybniczaninianin 2012-01-11
    14:29:50

    0 0

    Zlikwidujmy wszystko co się nie opłaca i jest nie rentowne - zacznijmy od Urzędu Miasta bo generuje tylko i wyłącznie ogromne ogromne koszty. Później weźmy się za szkoły - nic tylko tych naćpanych gówniarzy utrzymywać za pieniądze podatników (czyli NASZE!) Na samym końcu zlikwidujmy stanowisko dyrektora w każdej jednostce budżetowej w mieście...bo przecież są nierentowne. To jakaś kpina. Życie w mieście, jego poziom ocenia się również pod kątem atrakcyjności nocnego życia w nim. Odejmując od niego jedną z najważniejszych cech czyli spokojny powrót do domu odejmujemy sporą ilość punktów na miarce punktowej tej własnie sprawy.

  • ~menworld 2012-01-11
    14:50:54

    0 0

    Drodzy Urzędnicy, Spójrzmy na to z innej strony! jak usuniecie N2 gdzie jeździ średnio 10 osób to już nie będą kupować alkoholu w większych ilościach ani żadnych kebabów, hamburgerów itp przez który państwo ma zysk z podatków lecz głównie z AKCYZY! i to jest argument który powinien znieważyć argument o "dopłacaniu do linii N2" poza tym czy była by jakaś alternatywa ? np połączyć kurs Chwałowice-Boguszowice ? ponieważ ze sobą sąsiadują.

  • ~menworld 2012-01-11
    15:14:23

    0 0

    Drodzy Urzędnicy, Spójrzmy na to z innej strony! jak usuniecie N2 gdzie jeździ średnio 10 osób to już nie będą kupować alkoholu w większych ilościach ani żadnych kebabów, hamburgerów itp przez który państwo ma zysk z podatków lecz głównie z AKCYZY! i to jest argument który powinien znieważyć argument o "dopłacaniu do linii N2" poza tym czy była by jakaś alternatywa ? np połączyć kurs Chwałowice-Boguszowice ? ponieważ ze sobą sąsiadują.

  • ~D_DIESEL 2012-01-11
    15:25:15

    0 0

    Proponuję wpuścić na nocne linie kanarów, a będzie się opłacać utworzyć dwie kolejne linie :D

  • ~werkk 2012-01-11
    16:09:05

    0 0

    Zapewne chodzi o oszczędność prądu w dzień jeżdżą bez świateł.

  • ~browarek127 2012-01-11
    17:24:12

    0 0

    Cała sytuacja jest dziwna kursy nie rentowne , to ciekawe. Ostatnio około godz 22 jechałem autobusem lini 48 do boguszowic ,pasazerów było kilku ale co ciekawe autobus był przegubowy więc gdzie tu logika,a co najlepsze kiedy sa godziny szczytu ludzi sporo, ciasno w autobusie bo zamiast przegubowca jedzie zwykły może warto się zastanowic nad tym.Może zamiast posyłac w nocy duże autobusy mozna by było mniejsze ZTZ dusponuje takimi.

  • ~danielo78 2012-01-11
    18:19:23

    0 0

    ZLIKWIDOWAĆ TE KURSY I W DZIEŃ !!!

  • ~Lateks 2012-01-11
    19:52:37

    0 0

    Albo czegoś nie rozumiem, albo Kazik z czymś się na głowy pozamieniał... takie autobusy to nawet w Krakowie by się nie opłaciły...
    1) Taki autobus nie musi najkrótszą trasą jechać ale musi jechać wszędzie.
    2) Co z tego że jadą? jeden o 1.15 drugi w inną stronę o 3.00
    Jeżeli jest mało ludzi z Elektrowni to wydłużyć to o wielopole golejów i OCHOJEC!!!
    Tak samo w inne strony Chwałowice -> i dalej Jankowice Boguszowice....
    Zrobić po dwa kursy wszystkie linie żeby miały różnicę 5 min -> wiadomo jak ludzie się spotykają to razem wychodzą z lokalu, jeden do Boguszowic drugi do Ochojca, a trzeci Chwałęcice. Jeżeli jest mało chętnych na nocną jazdę w poniedziałki to chociaż zrobić takie linie w piątki i soboty...

  • ~kurier 2012-01-11
    20:57:25

    0 0

    W Bydgoszczy - mieście wprawdzie większym od Rybnika jeździ sporo linii nocnych i czasami bywa że w jednym kursie zdarzało się, że poza mną jechała tylko jedna osoba na pewnym odcinku. To jest normalne, że nocne autobusy są bardzo mocno nierentowne ale jeśli nie będzie nocnych autobusów to nocą będzie na mieście mniej ludzi, mniej zarobią knajpy itd. Radzę to przemyśleć bo zlikwidować coś jest prosto ale stworzyć coś od nowa bardzo trudno.

  • ~jamaju 2012-01-11
    21:08:49

    0 0

    Ciekawe kiedy Pan Berger i jego zwierzchnicy zrozumieją, że informacje pochodzące z e-karty nie zastąpią myślenia i zdrowego rozsądku...

  • ~esseestpercipi 2012-01-11
    21:31:31

    0 0

    tak, jak najbardziej więcej linii nocnych-tutaj mamy wpisy kilku chętnych sponsorów-zwłaszcza dla meneli i niedobitków zagrażających bezpieczeństwu ruchu na poboczach i chodnikach nad ranem i w środku nocy. Jakiś czas temu chyba na tym portalu był artykuł, pod nim wpisy, że w tych kursach jest totalne bydło i brak kultury nawet wobec "władzy", czy coś się zmieniło?

  • ~esseestpercipi 2012-01-11
    21:33:22

    0 0

    czy ktoś z TU piszących może opisać jak wygląda podróż tymi liniami?

  • ~Lateks 2012-01-11
    22:39:30

    0 0

    Przepraszam nie sprawdziłem dokładnie, to jednak te nocne tylko jeżdżą w Soboty i Niedziele. Więc różnica dla przeciętnego kowlaskiego prawie żadna... czy jeżdżą czy nie. Tak więc zapraszam wszystkich łącznie z Kazikiem aby przeszli się na kilka imprez do Rybnika i sprawdzili co jest człowiekowi potrzebne. Swoją drogą jeśli Kazik to lubi to może osobiście posprawdzać bilety w nocnym kursie.
    Wiem że to jest nie modne, i zaś znajdą się krzykacze, ale człowiekowi jest potrzebny autobus żeby dojechać do domu po kilku piwkach. I normalny człowiek może się napić w taki dzień że następnego nie idzie do pracy, więc z zasady najbardziej oblegane są pt i sb... po niedzieli niestety w pn większość pokornie maszeruje do pracy....

  • ~menworld 2012-01-11
    22:47:07

    0 0

    Dokładnie Lateks.. Ja często jeżdżę, właściwie jeździłem linią N2, przez 2 lata i jakoś nigdy tam żadnej bójki ani agresji nie widziałem szczególnie, że każdy o tej godzinie jest zmęczony i siedzi czekając do upragnionego przystanku.

  • ~blinx1233 2012-01-12
    12:47:45

    0 0

    Moim zdaniem przydałby się kurs nocny między godzinami 00:00 - 00:01 z Rybnika do Boguszowic. Ponieważ jedyne autobusy, które jeżdzą w godzinach późnych to autobus linii nr 48 o godzinie 22:55 (Rybnik PKP), nastomiast następny autobus to własnie linia nocna z PKP dopiero o godzinie 2:32. Wiec jak widzimy, miedzy tymi godzinami jest dosc spora przerwa. Sam wielokrotnie musiałem opuszczać szybciej impreze lub czekać na autobus nocny, aby przejazdem dostać się do Boguszowic.

  • ~saggio 2012-01-12
    15:12:39

    0 0

    Jak już to z centrum Rybnika do Boguszowic. :)

  • ~ 2012-01-12
    18:32:55

    0 0

    Przyjęło się wśród wszystkich, że na centrum Rybnika mówi się Miasto albo Rybnik, zwłaszcza że Niedobczyce, CHwałowice i Boguszowice były kiedyś osobnymi miastami. Więc nie czepiaj się ;]

  • ~Arteks 2012-01-12
    21:20:58

    0 0

    Należałem do jednych z tych osób które bardzo mocno domagały się komunikacji nocnej. Nie korzystam z niej bo na Nowiny mogę iść z buta, a poza tym mam auto ale już ktoś ze znajomych i rodziny korzystał. Ciekawą rzecz napisał blinx i w wywiadzie mówi Dera. Czasem jakieś imprezy kończą się po 23.00 a wtedy nie ma już autobusów. Poza tymi trzema liniami, które absolutnie należy pozostawić jestem zwolennikiem aby na najbardziej oblężonych kierunkach (linie 3, 40, 46) wprowadzić kursy ok. 23.15 z centrum. Korzystaliby z nich nie tylko imprezowicze ale powracający jakimiś ostatnimi autobusami z pracy, czy też busami z podróży itd. Powinno się zrobić jakąś akcję jeśli nic nie wskóracie. Niedawno władze Katowic wprowadziły nocne linie autobusowe zdając sobie sprawę z tego, że to może ożywić w nocy knajpy i ogólnie miasto.

  • ~sweeTeddy 2012-01-13
    00:02:49

    0 0

    @Arteks ma rację... nocne kursy ułatwiłyby rozwój nocnego życia w centrum, które teraz jest nieco ograniczone właśnie przez to, że ostatnie kursy jadą ok godź. 23.00 ;/ a szkoda bo nieraz fajnie zostać sobie dłużej... ten Rybnik to nawet fajne miasto no :P

  • ~wilhelm 2012-01-13
    00:09:32

    0 0

    Niech mi ktoś wytłumaczy: ZTZ to jest przewoźnik miejski, publiczny, myślący o służbie społecznej, czy prywaciarz co chce naruchać kasy?

  • ~blinx1233 2012-01-13
    11:48:34

    0 0

    Zgadzam się z "browarek127". Jeżeli ZTZ, chce zarobić, a jednoczesnie oszczędzać to powinien utworzyć linię nocną z Centrum Rybnika (np, Rybnik Sąd) do Boguszowic koło godziny 1:00 w nocy i puszczać w tą trase mały autobus. Natomiast jeżeli chodzi o gapowiczów to proponowałbym, aby kierowca miał ustalone, że wpuszcza ludzi tylko drzwiami pierwszymi, a gdy wsiadłby jeszcze jakiś gapowicz, to kierowca powinien zwrócic uwage gapowiczowi i kazać mu wysiąść lub zaproponować kupienie biletu. W przeciwnym razie kierowca miałby prawo zadzwonić po policje lub straż miejską. W taki sposób ZTZ zaoszczędzi na opłacaniu gapowiczów. Co o tym myślicie?

  • ~blinx1233 2012-01-13
    11:59:51

    0 0

    EDIT ^ ^
    W taki sposób ZTZ zaoszczędzi na opłacaniu gapowiczów. **

  • ~blinx1233 2012-01-13
    12:01:39

    0 0

    Kurde nooo ; d.
    EDIT ^ ^
    W taki sposób ZTZ zaoszczędzi na opłacaniu KONTROLERÓW BILETÓW. ***

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5276