zamknij

Wiadomości

Znana urbanistka odwiedziła Rybnik. Co radzi władzom miasta?

2015-01-14, Autor: 
Nasze społeczeństwo starzeje się, a miasta wyludniają - to problem, który dotyka nie tylko Rybnik, ale wszystkie miejscowości w naszym regionie. Czy te negatywne tendencje da się zatrzymać? Odpowiedzi na powyższe pytanie szuka wiceprezydent Piotr Masłowski, który spotkał się dr. Agnieszką Labus – urbanistką i laureatką nagrody naukowej tygodnika „Polityka” w obszarze humanistyki. Jakie przedstawiła propozycje dla Rybnika?

Reklama

Dr Agnieszka Labus jest laureatką tygodnika „Polityka” w kategorii humanistyka. Jako urbanistka zajmuje się przede wszystkim problematyką odnowy miast przez pryzmat procesu demograficznego. W miniony poniedziałek przyjechała do Rybnika i spotkała się z wiceprezydentem Piotrem Masłowskim.

Jak się okazało, dr Labus tworzy aktualnie w województwie małopolskim katalog rozwiązań dotyczących seniorów pod kątem planowania przestrzennego, gospodarki mieszkaniowej itp. Wiceprezydent Rybnika zdradził nam, że tego typu rzecz przydałaby się również w naszym mieście. – Weźmy za przykład przydział mieszkań ZGM-u. Warto np. pamiętać o tym, że czym człowiek starszy, tym powinien mieszkać w niższych kondygnacjach. Wydawać się może, że są to banały ale w codziennym życiu takie rozwiązanie poprawia seniorom poruszanie się, a co za tym idzie – jakość życia – wyjaśnił Piotr Masłowski.

Miasto zastanawia się też nad zagospodarowaniem takich obiektów jak zlikwidowane gimnazjum w Niedobczycach, czy internat na ul. Borki, które mogłyby się przekształcić w domy opieki społecznej lub placówki służące seniorom. Rybnik płaci bowiem rocznie prawie 2 mln złotych za osoby przebywające w domach pomocy społecznej, które znajdują się poza miastem.

Z kolei dr Agnieszka Labus sugeruje, aby w naszym mieście powstały domy wielogeneracyjne, a więc takie, które łączyłyby całe pokolenia. Laureatka „Polityki” przeszła się zrewitalizowanym deptakiem, a także zobaczyła rybnicki kampus. - Zwracała mi uwagę na rzeczy, na które nie przykuwają uwagi, np. bezsensownie ułożone krawężniki. Interesowała mnie też jej opinia nt. deptaka. Generalnie wypowiedziała się negatywnie na ten temat. Stwierdziła, że ona jako architekt inaczej rozwiązałaby sprawę tej rynny pośrodku traktu. Jej zdaniem problem tego miejsca polega na tym, że sporo ludzi chodzi, ale nikt nie zatrzymuje się przed witrynami sklepowymi. Z punktu widzenia dr Labus ławki na deptaku są fatalne – zniechęcają do siedzenia i nie mają oparcia – powiedział Piotr Masłowski.

Wizyta znanej urbanistki dała do myślenia naszym włodarzom. Z jednej strony rewitalizacja deptaka nie przyniosła takiego ożywienia jakiego się spodziewano. Z drugiej strony tendencje demograficzne są nieubłagane. - W ubiegłą sobotę byłem spotkaniu z seniorami. W samych Boguszowicach Starych jest 290 osób, które mają więcej niż 75 lat. Co roku przybywa 30-40 takich osób. Jak teraz nie zaczniemy się zajmować tym problemem, to za kilka lat będziemy wydawali ogromne pieniądze na przeciwdziałanie skutkom starzenia się społeczeństwa. Trzeba czym prędzej to załagodzić. To jest inwestycja – podsumował Piotr Masłowski.

Czy zgadzacie się ze zdaniem dr Agnieszki Labus i wiceprezydenta Rybnika?

Oceń publikację: + 1 + 61 - 1 - 14

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~czeski1 2015-01-14
    17:07:29

    13 1

    UWAGA - ważne: czy w oparciu o powyższą opinię Uznanej Architekt dojdzie do stanowczego rozliczenia ekipy AF ? Czy szkody wyrządzone wadliwą koncepcją architektoniczną zostaną naprawione ? Jak rozumiem płaci za to AF - ale kto jeszcze ?

  • ~Kaziaaa 2015-01-14
    17:09:20

    41 0

    a ile owa Pani skasowała za tą wizytę ? kolejna która zarabia krocie za gadu gadu.

  • ~ 2015-01-14
    18:04:15

    54 0

    Plus jest taki że zaczyna się powoli słuchać fachowców. Minus jest taki że po fakcie czasami

  • ~twojstary 2015-01-14
    18:11:36

    73 0

    Nie trzeba być znanym urbanistą, żeby stwierdzić takie rzeczy...

  • ~werkk 2015-01-14
    18:24:44

    38 0

    Wystarczyło posłuchać rybnickich architektów oni mówili to samo jeszcze w fazie projektu. Problem jest inny Ci ludzie nadal są w Rybnickim UM Mamy nowego Prezydenta ale nadal rządzi AF.

  • ~max660 2015-01-14
    19:12:18

    24 0

    bardzo pięknie fajnie ze ktoś w końcu zaczyna głośno mówić o tych finansowych "przekręto-inwestycjach" typu deptak ciekawe tylko kiedy weźmie się ktoś za te układy które pozostały w urzędzie i może czas wyciągnąć konsekwencje z firm które tak "rzetelnie "projektowały...poprawiały...potem znów projektowały dla "KLUCZA" miejskiego.Szkoda tylko ze poszło tyle naszej wspólnej kasy

  • ~superelektro 2015-01-14
    20:07:50

    21 0

    Zaraz przypomniała mi się opinia z roku bodaj że 2010. " Rządowi eksperci uważają że po wzroście cen energii elektrycznej wzrosną ceny pozostałych towarów i usług".

    Tak samo jest ze znaną urbanistką. Przecież większość z nas nie bedąc " znanymi urbanistami" od poczatku mówiła to samo. Ale co my tam możemy wiedzieć. Trzeba było zaprosić " znaną urbanistkę " aby to potwierdziła i teraz już jest w porządku, czyli tak jak było mówione wcześniej. Przecież do jasnej i niespodziewanej nie trzeba być rządowym ekspertem ani światowej klasy specjalistą aby zauważyć że coś jest na rzeczy i należało by to zmienić. Trzeba tylko słuchać ludzi. Ale do tego nasi (?) rządzący jeszcze nie dojrzeli.

  • ~song 2015-01-14
    22:48:29

    5 0

    Czym więcej "spojrzeń" tym lepiej dla miasta. Kto ma chwilę i trochę zna angielski zapraszam na stronę wykładu Amandy Burden - projektantki przestrzeni publicznych w N. Yorku https://www.ted.com/talks/amanda_burden_how_public_spaces_make_cities_work

  • ~ 2015-01-15
    00:46:33

    17 0

    Trzeba było pania urbanistkę zabrac na zwiedanie ruiny dworca na Paruszowcu.Może by podpowiedziała jak zrobić przejscie pod dworcem do ulicy Zużlowej.Obecna ekipa znowu nie widzi takiej potrzeby.Zresztą co tu gadac o remoncie który znowu został odsunięty w bliżej nieokresloną przysłzość.A taki był piekny konkurs na architekture dworca za rządów Fudalego.

  • ~antyfudali 2015-01-15
    08:23:14

    14 0

    "Z jednej strony rewitalizacja deptaka nie przyniosła takiego ożywienia jakiego się spodziewano." - Wybaczcie nieskromność,ale te słowa idealnie pokazują,że jestem mądrzejszy niż dotychczasowe władze. Ja wciąż twierdziłem,że nawet jeśli będzie ożywienie to znikome. Może trzeba było mnie wybrać? ;-) Według posiadanych przeze mnie informacji,obroty w tym rejonie są nawet gorsze. Wygląda,że sporo dawnych klientów znalazło sobie inne sklepy i na deptak na zakupy nie wraca. Masa pustych lokali też nie pooprawia sytuacji. Tak właśnie wygląda "przajanie Rybnikowi" - odstawianie fuszerki ze szkodą dla miasta,za to z masą przechwałek i arogancji. Smutna prawda,a odpowiedzialności brak :-(

  • ~Arteks 2015-01-15
    10:14:09

    4 0

    Znowu się odezwali nudziarze którzy chcieliby chodzić po starym asfalcie z czasów PRL... Czy ktoś tu chociaż jedno zdanie wyczytał w wypowiedzi tej pani że remont deptaka był niepotrzebny? To Masłowski uważa, że rewitalizacja nie do końca się udała (nie podpierając tego żadną merytoryką). Ona potwierdziła tylko to co mówią inni, nawet ja - że rynna jest bez sensu ale nie ma tu ani słowa o tym, że sama koncepcja rewitalizacji była zła. Poza tym ta pani skupia się na sprawach demograficznych, a one z deptakiem mają niewiele wspólnego. Czy wy w ogóle potraficie czytać ze zrozumieniem? @anty.fudali - twoje wypowiedzi w komentarzach pokazują raczej coś innego niż sam o sobie uważasz. Dedykuję ci aforyzm Gautama Buddy: "Być głup­cem i zda­wać so­bie z te­go sprawę - lep­sze to niż być głup­cem i uważać się za mądrego". ;) Nie szkoda ci czasu na pisanie takich pierdoł jakie wypisujesz? Jako handlowcy poprawcie ofertę, poprawcie wystawy, wydłużcie godziny otwarcia, poprawcie marketing - a nie tylko ciągle narzekajcie a to na brak klientów, a to na remont deptaka, a to na zakaz wjazdu itd. Niektórzy to rozumią i powinni być przykładem dla innych. A narzekanie jest domeną polskiego społeczeństwa, nie dziwi mnie więc to że także niektórzy handlowcy ciągle będą narzekać. Moja dobra rada jest taka - jeśli ktoś nie jest zadowolony z tego co robi, niech się przekwalifikuje! Być może w innym fachu będzie bardziej szczęśliwy.

  • ~antyfudali 2015-01-15
    11:01:59

    7 0

    Skoro już cytujemy,to ja dedykuję "Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku?".
    Kiedy zrozumiesz,że handlowcy z deptaka i okolic nie są w stanie wpłynąć na warunki zewnętrzne,bo za to odpowiada miasto? Kiedy zrozumiesz,że działania miasta wygenerowały jedynie ogromne straty przedsiębiorcom z tego rejonu? Owszem,handlowcy mogą zadbać o dobrą ofertę nawet mimo utrudnień związanych z dostawami. Owszem,czasem mogą zadbać o wygląd wystaw (czasem,bowiem trudno oczekiwać,że wynajmujący lokal wyremontuje kamienicę na przykład). Pisanie jednak o dłuższych godzinach otwarcia jest dowodem braku elementarnych podstaw handlu,bowiem dłuższe otwarcie to dodatkowe koszty,totalnie nieuzasadnione,gdy prawie nikt z nich nie skorzysta. Już kiedyś była próba wprowadzania jednego dnia z dłuższym handlem. Jaki był efekt? Jedynie więcej kradzieży. Tak wiem,że jest to swego rodzaju błędne koło - klienci nie będą chodzić po ulicy z zamkniętymi sklepami,sklepy nie otworzą nie mogąc liczyć na klientów. Kto ma jednak to zmienić? Handlowcy nie mają takiej siły przebicia,a na generowanie kolejnych strat przy próbach ich zwyczajnie nie stać. Deptak szczególnie przy gorszych warunkach pogodowych nie ma czym przyciągnąć ludzi - deszcz,chłód,noc - w galerii jest przyjemniej. Zaparkowanie w galerii na zakupy wychodzi taniej,nie przedsiębiorcy odpowiadają za ceny na miejskich parkingach.

  • ~antyfudali 2015-01-15
    11:19:17

    4 0

    W kwestii narzekania,to kiedy Tobie znudzi się narzekanie na narzekających? Kiedy znudzi Ci się zrzucanie winy na handlowców zamiast przyznać,że winę za skaszanioną inwestycję ponosi półbyła władza? No tak ... najprościej powiedzieć,że jak się nie podoba,to można pracować gdzie indziej. Co z tego,że przy okazji oznacza to wywalenie np. wielu elementów wystroju do kosza,to nie Ty za to płaciłeś przecież! Co z tego,że czasem wiele lat pracy,wiele serca włożonego zostanie przekreślone, to nie Ty to robiłeś! No właśnie,Ciebie to nie dotyczy,więc masz to w ... Ty wolisz rzucać ogólnymi hasełkami,pieprzyć o jakiś trendach totalnie ignorując fakt,że ich wprowadzania w życie przynosi inne efekty niż teoretycznie powinno. Kiedy w końcu mi odpowiesz,gdzie jest ten obiecywany salon regionu? Firmy miały przecież walczyć o lokale przy deptaku,a tu tyle pustych? Aha,jak chcesz podawać kolejne wymówki i przykłady nie wiadomo skąd,to sobie daruj. Mnie interesuje tylko Rybnik.

  • ~myshorek1 2015-01-15
    11:47:10

    4 0

    Co Panie Masłowski, tak się Pan wystraszył tej plotki, że chce Pan DPSy zamykać, że aż musi Pan specjalistkę od budownictwa dla osób starszych sprowadzać, żeby udowodnić, że w inną stronę Pana myśli biegną? Słabo. Co do deptaka, zgadzam się z tym, że powinny być wydłużone godziny pracy. No, drodzy handlowcy, niestety dla mnie - osoby pracującej - wasze godziny pracy powodują, że zakupy robię w Focusie. Taka prawda. I żadna nowa nawierzchnia tego nie zmieni. Wydłużycie godziny pracy - będę tam pierwszym klientem zaraz, bo mam po drodze. A jeśli chodzi o "zmiany" w UM, to czas na podziękowanie panu Kuczerze za jego stanowisko, a raczej jego brak, co do sitwy urzędowej, będzie za cztery lata.

  • ~spzoo 2015-01-15
    12:28:33

    1 0

    ~myshorek... zlituj się. Masłowski w programie miała priorytet "seniorzy" i stąd wizyta pani Labus. Ąrteks- zapytaj Masłowskiego to ci powie, to jest przecież relacja dziennikarska. I pokaż gdzie on kwestionuje sens, kwestionuje zastosowane rozwiązania. A pani Labus jest jednym z pierwszych w Polsce architektów uwzględniających procesy demograficzne w planowaniu architektury. Z deptakiem ma to wiele wspólnego.

  • ~superelektro 2015-01-16
    09:00:46

    2 0

    myshorek, to jak już będziesz zasuwał deptakiem od bazyliki w dół, to zapraszam na kawę do powstajacej w lokalu po Cytrusku kawiarni. Będzie to siódmy lokal gastronomiczny na odcinku od świateł do bazyliki. Ciekawe jak dlugo się utrzymają.

  • ~myshorek1 2015-01-16
    19:06:12

    1 0

    ~spzoo może i pan Masłowski dobrze się ubiera, ale chyba "miał" a nie "miała", nie przesadzajmy :). Poza tym - to była ironia, zacznij go bronić w chwili kiedy się okaże, że wizyta Pani Labus i jej opinie będą miały jakieś przełożenie na rzeczywistość. Poczekamy, zobaczymy. ~superelektro nie chodzę do kawiarni. Z deptaka skorzystam jak będą normalne sklepy z godzinami otwarcia przyjaznymi dla pracujących. Skoro Focus może i te firmy tam, to i ci z deptaka będą potrafili.

  • ~gienektd 2015-01-17
    01:24:42

    0 0

    Dziwi mnie zdanie "Rybnik płaci prawie 2 mln zł za osoby w domach pomocy społecznej , które znajdują się poza miastem". Chyba każdy płaci za siebie. A w mieście to już nie będzie płacić. A wracając do " znanej pani urbanistki" nigdy o niej nie słyszałem i nie trzeba chyba być doktorem, żeby taki przykład z mieszkaniami dawać. Ciekawe ile jest osób starszych, bądź inwalidów w naszym mieście i dostali mieszkanie z centralnym ogrzewaniem na parterze.

  • ~spzoo 2015-01-17
    12:16:56

    1 0

    ~myshorek fajna riposta :) ale zapewniam, że plotki o DPSie są bzdurne do kwadratu, bo pan (nie pani) P.M. będzie zabiegał o otwarcie klubów seniora i jeszcze jednego DPSu. A co z tego wyjdzie i jak go rozliczą to pokaże czas. Za wczasu mam nie chwalić, to też nie krytykuj w ten sposób.

  • ~pako 2015-01-21
    02:35:22

    3 0

    Nie jestem ani urbanistą, ani architektem i nie znam się na handlu. Jestem zwykłym kopidołem. Pomimo tego od początku wiedziałem, że cała ta rewitalizacja zupełnie nic nie da. Decydenci nie byli też aż tak głupi, żeby sami w to wierzyli. Dokładnie to sobie wyliczyli aby uroczysta inauguracja (za dodatkowe ciężkie pieniądze) odbyła się dokładnie przed wyborami. A wszystko to było tylko mydlenie oczu wyborców, bo od początku chodziło wyłącznie o zrobienie za publiczne pieniądze remontu otoczenia bazyliki oraz dojścia do niej. Czy szanowni dyskutanci tego nie widzą, czy nie chcą widzieć? Czy boją się napisać prawdę ... Co do słynnej pani urbanistki, to nie powiedziała nic czego lokalni urzędnicy nie potrafili by wymyślić. Zgadzam się z jej jedną uwagą na temat bezsensownych krawężników...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4927