zamknij

Wiadomości

Zbliża się podwyżka czynszów w Rybniku!

2019-09-27, Autor: 

Od lutego 2020 roku będziemy musieli więcej zapłacić za lokale komunalne i socjalne. Po 8 latach wzrosną bowiem stawki czynszów. Dlaczego tak się dzieje? O ile podniosą się te stawki?

Reklama

Rybnicki magistrat informuje, że od lutego 2020 r. wzrosną stawki czynszów dla lokali należących do Miasta Rybnika. Stawka bazowa czynszu za lokal komunalny z 4,50 zł/m2 wzrośnie do 5,50 zł/m2, natomiast czynsz socjalny ze 1,70 zł/m2 wzrośnie do 2 zł/m2. Stawki czynszu ustalone indywidualnie dla wyznaczonych budynków nie ulegną zmianie. Jak słyszymy w urzędzie miasta, podwyżka pozwoli przynajmniej częściowo zrekompensować wydatki związane z utrzymaniem zasobu.

Na ostateczną stawkę czynszu komunalnego opłacanego przez najemcę składa się opłata bazowa, a także standard i wyposażenie budynku oraz lokalu mieszkalnego w urządzenia techniczne i instalacje, takie jak m.in. centralne ogrzewanie. Brane jest również pod uwagę położenie budynku.

- Ostatnia podwyżka stawek czynszu za lokale mieszkalne miała miejsce ponad osiem lat temu, w czerwcu 2011 r., od tamtej pory nic nie zmienialiśmy w stawkach, tymczasem koszty ponoszone przez Miasto na zasób mieszkaniowy rosły

– tłumaczy Artur Gliwicki dyrektor Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Rybniku.

- Przez ten okres znacznie wzrosły koszty remontów i konserwacji, podniesione zostały koszty energii elektrycznej, a także koszty ubezpieczenia nieruchomości. Nie bez znaczenia jest też wzrost kosztów utrzymania czystości i koniecznych przeglądów. Te wszystkie podwyżki przekładają się - bezpośrednio na konieczność zabezpieczenia w budżecie Miasta coraz większych środków na te cele

– wyjaśnia dyrektor Gliwicki.

ZGM dowiadujemy się, że wzrósł również wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego dla województwa śląskiego z 3.369 zł w 2011 r. do 3.787,00 w 2019 r., to wzrost o ponad 11%. Wskaźnik ten pokazuje jak rosną koszty budowy nowych mieszkaniach.

- Wskaźnik jest wykorzystywany również przy ustalaniu wysokości czynszu za najem lokalu i zgodnie z Ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego nie może przekroczyć 3% wartości odtworzeniowej lokalu. Dla Zasobu Miasta Rybnika wskaźnik ten osiąga niewiele ponad 1,49%

- słyszymy.

Obecnie obowiązujące wysokości opłat za lokale mieszkalne zostaną wypowiedziane z ustawowym 3-miesięcznym wyprzedzeniem. W tym samym zawiadomieniu najemcy otrzymają również naliczenia czynszowe na podstawie nowych stawek.

Porównanie stawek czynszu

Porównanie stawek bazowych czynszu oraz podwyżek stosowanych w przypadku wyposażenia mieszkania w centralne ogrzewanie, oraz w budynkach po termomodernizacji obowiązujących w Rybniku (po podwyżce) oraz kilku innych miastach:

Miasto Stawka bazowa Podwyżka za c.o. + termomodernizacja Stawka bazowa + podwyżki

Rybnik

5,50 zł

22%

6,71 zł

Katowice

2,83 zł

120%

6,23 zł

Ruda Śląska

7,10 zł

6%

7,53 zł

Gliwice

5,00 zł

55%

7,75 zł

Wałbrzych

6,58 zł

10%

7,24 zł

Obniżka czynszów dla najemców o niskich dochodach

Najemcy o niskich dochodach, nie przekraczających progów określonych w uchwale rady miasta, regulującej zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Rybnika, mogą ubiegać się o obniżkę czynszu. Należy jednak pamiętać, iż obniżki czynszu nie udziela się:

- lokatorowi, który utracił tytuł prawny do zajmowanego lokalu,

- najemcy, który wynajął lokal w drodze publicznej licytacji,

- najemcy, który zalega z zapłatą należności za zajmowany lokal za okres co najmniej 3 miesięcy, chyba że najemca podejmie działania zmierzające do zmniejszenia zadłużenia,

- najemcy, który zajmuje lokal o powierzchni większej niż uprawniająca do otrzymania dodatku mieszkaniowego i nie wyraził zgody na zamianę lokalu z inicjatywy Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej na lokal o niższych kosztach utrzymania,

- najemcy, który występuje z wnioskiem o obniżenie czynszu na kolejne okresy, posiadającemu zadłużenie w opłatach za czynsz w obniżonej wysokości, pomimo korzystania z przyznanej obniżki.

Obniżka czynszu nie wyklucza możliwości ubiegania się o dodatek mieszkaniowy, jednak osoby, które korzystają z dodatku mieszkaniowego mają możliwość skorzystania z obniżki czynszu dopiero po okresie, na który został przydzielony dodatek mieszkaniowy.

Oceń publikację: + 1 + 31 - 1 - 42

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~Bartek Malina 2019-09-27
    09:39:17

    50 21

    nie droga ta podwyzka np. 1,70 na 2 to tylko 30 gr

  • ~Barakuda 2019-09-27
    09:49:38

    5 16

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~minowa 2019-09-27
    09:53:33

    8 lat bez podwyżki ??? A teraz za lokal socjalny 50m2 będzie o 15zł więcej miesięcznie ? No, Ameryka ! Żyć na czyjś koszt i nie umierać !!!

  • ~Arteks 2019-09-27
    11:05:47

    26 82

    @minowa - jeśli dobrze pamiętam to górne widełki za parkowanie i kary za brak biletu parkingowego nie były w naszym kraju ruszane przez 16 lat! A gdzie z twojej strony jakaś solidarność społeczna? Jeśli ktoś jest biedny czy mniej zaradny, niech mu miasto pomaga. Wszędzie na świecie to tak właśnie działa. Ubolewam nad tym, że władze Rybnika zaniedbały przez wiele lat budowę nowych mieszkań komunalnych nie tworząc alternatywy dla biednych ludzi także tych z rozwalających się domów jednorodzinnych którzy mieszkają w niegodnych warunkach, przejmując jednocześnie takie budynki i je burząc. Przez budowę nowych miejskich budynków i burzenie ruder - miasto zyskiwałoby architektonicznie i estetycznie. Oby jak najszybciej ruszyły obiecane inwestycje komunalne!

  • ~ 2019-09-27
    12:01:42

    32 7

    Nie dziwne, ze Katowice maja tyle meneli w centrum. 2.83 do niedawna. Pic i nie umierac...

  • ~spirit-of-the-town 2019-09-27
    12:33:22

    57 4

    Czy jest dalej tak jak bodaj 2-3 lata temu, iż na rzecz delikwentów, których głównym hobby jest degustacja alkoholów a płacenie czynszu niekoniecznie, jeśli narośnie im dług to jego lwia część jest umarzana? Z tego co pamiętam kilkadziesiąt milionów zostało umorzone, chyba akurat tyle ile starczyłoby na zwrot podatku od wyrobisk kopalniom.

  • ~zbig67 2019-09-27
    15:00:47

    42 5

    z tej okazji wierszyk : nie cieszcie się osły że wam pensje wzrosły bo ja ceny podwoję i tak wyjdę na swoje.

  • ~ 2019-09-27
    17:33:08

    20 11

    Jak wejdą w życie projekty , które obecnie są w zamrażarce . To po wyborach właściciel domu o niewielkiej działce zapłaci samego podatku 15 tys rocznie .

  • ~ 2019-09-27
    19:02:13

    16 19

    KO szykuje podatek katastralny, to część projektu dla Polaków: "ulica i zagranica".

  • ~Jacek Kamiński 2019-09-28
    08:05:06

    12 9

    do tf 2
    Proszę o konkrety:
    Kto z KO i kiedy to zaproponował.
    Czekam.

  • ~skuty 2019-09-28
    08:09:59

    41 5

    @spirit-of-the-town

    W tym kraju opłaca się być menelem.

    Nie pracujesz - pełno zasiłków, pomocy, żarcie za darmo, ubrania za darmo i w ogóle wszystko za darmo. Więc możesz leżeć i chlać całe dnie.

    Jak doprowadzisz lokal do całkowitej ruiny to ci państwo da całkowicie nowy, odremontowany gdzieś na uboczu ze sprzętem bo menel taki biedny człowiek pokrzywdzony przez lost.

    Oczywiście nowe mieszkanie również doprowadzi do ruiny, cały sprzęt sprzeda, a za pieniądze kupi alkohol, narobi 5 dzieci to mu 2500 wpada co miesiąc + wszystkie zasiłki.

    I taka menelska, patologiczna rodzina niczym się nie przejmuje, rachunków nie musi płacić bo nie ma z czego, prądu, wody i innych im nie odłączą bo mają dzieci, dzieci oczywiście nie zabiorą bo nie ma gdzie ich umieścić, a pomoc i tak nigdy nie widzi problemu.

    Za to zwykły, normalny pracujący obywatel ma tylko rzucane kłody pod nogi, a jak się spóźni z zapłatą o 2 dni to już go sądem i eksmisją straszą.

    Nie dość że zabierają mi 40% z wypłaty, to jeszcze rozdają te pieniądze patologii, która nic nie musi robić w swoim bezwartościowym życiu.

    No ale ważne że głosują na kogo trzeba..

  • ~Barakuda 2019-09-28
    13:07:30

    12 8

    Kolego Jacku Kamiński chyba nie liczysz na to, że jakikolwiek PiSowiec odpowie ci coś konkretnie? Oni są nauczeni posługiwać się przekazem dnia z Ciemnogrodzkiej i tyle. Nie ma szans na jakiekolwiek argumenty merytoryczne....

  • ~Sebastian Ryszka 2019-09-28
    14:29:52

    15 3

    Przeszkadzał wam SMOG ,to teraz ciepłownie mają wydatki ,a kto za to zapłaci .hahahhah Nareszcie .Na każdym dachu bloku powinny być solary zakupione przez mieszkańców .Chcecie eko -logiczne powietrze ,to płaćcie .Monitoring przy śmietnikach ,kto nie segreguje kara 5 000 .Mieszkaliście za pół darmo ,to Wam SMOG przeszkadzał .Eko - łatwo powiedzieć ,a teraz trzeba płacić !!!

  • ~Arkadiusz Mokrzycki 2019-09-28
    20:27:35

    5 5

    @skuty

    Niestety z uwagi na to że ludzi pracowici, zaradni nigdy nie zagłosują na Paranoików i Socjalistów jesteśmy dla sekty Penisa na Kaczych Łapach wrogiem i ten Kwaczący Psi Członek stara się zrobić z nas źródło finansowania nierobów, patoli i prostytutek od 500+ i MOPS-u.

  • ~Sebastian Kula 2019-09-29
    09:10:26

    2 2

    Pierw wyremontujcie te bloki a potem zróbcie podwyżkę na klatkach okropny syf nie pomalowane drzwi z klatki w opłakanym stanie mi by było wstyd robić podwyżki za taki chlew chcecie mieć pieniądze na podwyżki to wyeksmitujcie meneli którzy biorą socjal potem chleja i szczaja w piwnicy było tak głośno o termomodernizacji boguszowic i co? Nic z tym dalej nie robią byle że na ścieżki rowerowe jest. Powinno się wprowadzić zasadę chlejesz nie płacisz czynszu to eksmisja i dać te mieszkanie komuś kto będzie za nie płacił wszystko w temacie.

  • ~Arteks 2019-09-29
    16:47:23

    1 5

    @SebastianRyszka - ale musisz przyznać, że informacja o tej podwyżce przez ludzi którzy mieszkają w komunalnych została przyjęta spokojnie i bezpretensjonalnie. Nikt nie narzeka, nikt nie protestuje. A pamiętasz jakie burze wśród chałupowcow wywołały podwyżki za wywóz śmieci, zmiany w wywozie popiołów czy zakaz palenia mułem? Kto ma większą godność i honor - ci z komunalek czy ci z chałup? Ja uważam, że zdecydowanie ci pierwsi.

  • ~Sebastian Ryszka 2019-09-29
    17:02:30

    6 1

    Obywatelu
    ~Arteks
    Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia .
    Zlikwidowali muł ,a dalej jest Smog .

  • ~1floyd 2019-09-29
    17:52:36

    11 1

    Już dawno temu pisałem że, w tym kraju przepisy dotyczące mieszkań komunalnych. W większości krajów UE, są to mieszkania dla osób dla niskich dochodach, lub startujących w dorosłe życie. Tam podstawowym progiem do otrzymania tego typu mieszkania jest dochód. A co więcej te mieszkania są przyznawane na określony czas. W tym okresie,są sprawdzane dochody danego najemcy i jeśli są wystarczające by kupić czy wynająć mieszkanie na wolnym rynku to umowa jest wygaszana. W Polsce te mieszkania są z reguły dożywotnie. Ile procent wraca do ponownego wynajmu? Miasto wybudowało bloki na Kolejowej, wyremontowało na Borkach czy przy ul. Zebrzydowickiej. Kto i jak długo, w nich mieszka? Jak jest rotacja użytkowników? Dlaczego jedni zadłużają się na 30 lat by zamieszkać w swoim mieszkaniu. A inni mieszkają po 40 lat w mieszkaniach komunalnych?

  • ~ 2019-09-29
    23:35:03

    3 0

    ~1floyd
    nie wiem jak w innych miejscach, ale w blokach A i B na ul Borki znaczna część mieszkan została sprzedana dotychczasowym mieszkańcom za ułamej ich wartości
    dlatego nie zgodzę się z ~Arteksem, który pisze
    "Ubolewam nad tym, że władze Rybnika zaniedbały przez wiele lat budowę nowych mieszkań komunalnych"
    po co miało by to nastąpić ? wybudowane z naszych podatków mieszkania, po kilku latach od zasiedlenia, zostałyby sprzedane za ułamek wartości mieszkańcom (jak to miało dotychczas miejsce z częścią atrakcyjniejszych mieszkań posiadanych przez miasto ) i miasto znowu zostałoby bez mieszkań, co spowodowałoby potrzebę budowy kolejnych
    i tak błędne koło się zamyka
    zgodzę się w 100%, że mieszkania komunalne powinny być przyznawane na określony okres czas, tylko osobom spełniającym okeślone warunki (niski dochód, niepełnosprawność, sytuacja rodzinna itp), a jak było to w rzeczywistości, doskonale wiemy

  • ~Arteks 2019-09-30
    10:54:57

    0 3

    @ursus @floyd1 - błędna polityka z wykupem mieszkań komunalnych miałaby wykluczać potrzebę ich budowania? Ale bezsens. Wystarczy zmienić politykę miasta w tej dziedzinie, a nie hamować procesy które nie tylko oferowałyby ludziom nowemieszkania, ale również mogłyby eliminować stare i brzydkie budynki. W końcu będzie trzeba podjąć decyzję co np. z postindustrialnym osiedlu na Piaskach.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4930