zamknij

Wiadomości

Zaczął się sezon grzewczy i już wdychamy smog

2012-10-23, Autor: 
Jak co roku o tej porze mamy dla was fatalne wieści o jakości powietrza, które wdychamy. Po rozpoczęciu sezonu grzewczego i kilku dniach wyżowej pogody, nad naszym regionem unosi się chmura szkodliwego pyłu. Przekroczenia normy w Rybniku są najwyższe na Śląsku.

Reklama

Scenariusz zawsze jest na sam: na jesieni lub w zimie wystarczy kilka pogodnych, bezwietrznych dni, a nad naszym regionem tworzy się smog, czyli chmura szkodliwych gazów nazywanych pyłem zawieszonym.

Przeprowadzone między 17 a 22 października pomiary jakości powietrza w stacji przy ul. Borki w Rybniku wykazały przekroczenie normy pyłu zawieszonego o ponad 100%! Dodajmy, że choć przekroczenia normy pyłu PM10 występują w kilku innych miastach województwa śląskiego, to wyniku pomiaru w Rybniku są zdecydowanie najgorsze.

 

Specjaliści nie mają wątpliwości: podstawową przyczyną powstawania smogu jest tzw. niska emisja, czyli wydostające się do atmosfery spaliny z małych, przydomowych kotłowni. Jak na razie, realizowane przez samorządy programy niskiej emisji nie przynoszą skutku.

 

Unoszący się smog oznacza kłopoty dla alergików i cierpiących na choroby układu krążenia. Źle mogą czuć się również dzieci, osoby starsze oraz wykonujące ciężką pracę fizyczną na wolnym powietrzu. Specjaliści radzą, aby w okresie występowania zanieczyszczenia powietrza unikać przebywania i wysiłku na otwartej przestrzeni.

 

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (49):
  • ~arturrybnik 2012-10-23
    12:28:12

    0 0

    Będzie tylko gorzej, ludzie nie mają na chleb to oszczędzają na czym się da i będą śmieci palić by zaoszczędzić.

  • ~anna 2012-10-23
    12:44:05

    0 0

    wszystkie domy w miejscach gdzie jest ciepłociąg powinny być OBOWIĄZKOWO podłaczone do ciepłociągu, skończy sie palenie w piecach byle czym, i w ogóle palenie.Zamiast przeznaczać kase miejską na bzdety to może należałoby ją przeznaczyć na ten cel,

  • ~anna 2012-10-23
    12:47:27

    0 0

    NA NOWINACH DOMKI JEDNORODZINNE MIEDZY 10 PIĘTROWYMI BLOKAMI, TAK KOPCĄ ZE BLOKÓW NIE WIDAĆ A SMRÓD AŻ SZCZYPIE W GARDLE.

  • ~SunShine11 2012-10-23
    13:01:35

    0 0

    Łatwo się mówi. Ja jestem jak najbardziej za innym sposobem ogrzewania domu bo już mi się brzydnie łażenie co chwilę do pieca ale niestety władze muszą pomyśleć o tym by to było tanie bo jak na razie to w Polsce to jest luksus.

  • ~robert102 2012-10-23
    13:06:11

    1 0

    To jeszcze nic ! zapraszam do dzielnicy Zamysłów - tam to dopiero wszelkie normy zanieczyszczenia powietrza są przekroczone !!! - o otwarciu okna moża jedynie pomarzyć , aby przewietrzyc pomieszczenie ......

  • ~ 2012-10-23
    13:20:36

    0 0

    mój sąsiad mi mówił że też już mu brzydnie łarzenie do kotłowni ze śmieciami . . .

  • ~sqlers 2012-10-23
    13:21:03

    0 0

    tak to jest , jak ludzie spalają śmieci w picach . niedawno w Zwonowicach było tak nakopcone , że samochodem nie dało się przejechać , nie chodzi mi już o smród ale o widoczność ! ludzie dokładają do pieca czym popadnie ! gdzie nasza straż miejska , dlaczego oni nie zainteresują się tym , co ludzie spalają w piecach ?

  • ~Rialt 2012-10-23
    13:24:31

    0 0

    Jedynym wyjściem jest podłączenie wszystkich domów do ciepłowni, jeśli dało się zrobić kanalizacje to i to się da (nawet kosztem drogi Pszczyna - Racibórz). Jeśli miasto ogłosi, że jest taka możliwość to ja jako właściciel takiego domku pierwszy się zgłosze.
    Ciągłe chodzenie do kotłowni oraz prace związane z ogrzewaniem nie są szczytem marzeń mieszkających w domach.

    Pewnie niektórzy powiedzą, możesz mieć ogrzewanie na gaz. Zgadza się, ale gdy ja skorzystam z gazu inni nie (czyt. ci co oszczędzają na ogrzewaniu paląc śmieci) i problemu niskiej emisji się nie zlikwiduje.
    Nawet nowa ustawa "odpadowa" nie wiele zmieni w tym temacie, bo świadomość ludzi jest coraz większa i coraz mniej ludzi spala śmieci.

  • ~kejti 2012-10-23
    14:32:31

    0 0

    Mówicie o domkach, a zwróćcie uwagę ile bloków na terenie Rybnika + dzielnice ma jeszcze kafloki w domach, a miasto tylko obiecuje że zmieni ogrzewanie.

  • ~ 2012-10-23
    14:34:10

    0 0

    Budowa nowego centrum hanldowo-usługowego w miejscu parku z pewnością poprawi jakość powietrza. ratujmypark.vixo.pl

  • ~Justyna198407 2012-10-23
    14:39:29

    0 0

    Najładniej pachnie w Niedobczycach na Andersa jak wieczorem przykładają plastikiem i innym gównem do pieca wieczorem strach okno otworzyc a co dopiero w dzień ;;;


    Niedobczyce!!!

  • ~jolaw2 2012-10-23
    14:41:19

    0 0

    i tak oto mamy skracane zycie , dla tych którzy nie maja pieniedzy na ogrzewanie z ciepłowni nie mamy dobrych wiadomosci ...musza te pieniadze wydać na lekarzy i lekarstwa..a ci co są podłaczeni do ciepłowni tez musza wydac dodatkowo na to samo

  • ~Tomek_81 2012-10-23
    14:42:04

    0 0

    Niech doświadczony samorządowiec pokaże te SOLARY do których dopłaca z naszych podatków i które ograniczają niską emisję ( ogrzewając budynki)

  • ~Leoncio Almeida 2012-10-23
    14:52:14

    0 0

    Jak kogoś nie stać na ogrzewanie domu jednorodzinneg to niech się przeprowadzi do kawalerki. To nie jst tłumaczenie nie stać mnie to pale śmieciami. Straż miejska oczywiście temat olewa nawet jak sie zgłasza, a powinni sami patrolować dzielnice i wchodzić do domów tych śmierdzieli i walić mandaty tak jak za parkowanie. Z kilometra widać jak ktoś tworzywo pali.

  • ~werkk 2012-10-23
    15:04:16

    0 0

    Jedyne logiczne rozwiazanie to budowa na osiedlach domów jednorodzinnych jednej ciepłowni i podłączenie do niej całego osiedla. I o takim rozwiązaniu należy rozmawiać a nie o solarach.

  • ~wojtek_jj8 2012-10-23
    15:17:50

    0 0

    Do ~Leoncio Almeida Twoje rozumowanie jest błędne. To nie spalane sporadycznie tworzywa sztuczne(oczywiście są wyjątki) powodują powstanie smogu. Palenie mułem, rozpalanie flotem czy węglem również powoduje emisję CO2 i to znacznie częściej. Wystarczy się przejść przez osiedle niskiej zabudowy około 16:00, gdy większość gospodarstw rozpala, bez maski nie wychodź. Zmiana tego stanu rzeczy wymaga ingerencji Państwa, tj. przede wszystkim zmiana polityki energetycznej - rezygnacja stopniowa z energii konwencjonalnej, rezygnacja z przemysłu ciężkiego na naszym terenie na rzecz Hi-Tech. Dopóki palenie ww. surowcem będzie opłacalne w stosunku do palenia gazem, olejem itp., dopóty sytuacja nie ulegnie zmianie.

  • ~ 2012-10-23
    17:21:41

    0 0

    ORZEPOWICE - DZIELNICA NAJWIĘKSZYCH TRUCICIELI. Tawet w lecie śmierdzi - szambem spuszczanym do ziemi i palonymi śmieciami.

  • ~tosia10 2012-10-23
    17:25:47

    0 0

    ~robert102 zgadzam się z Tobą. Wczoraj wieczorem na Zamysłowie jak otworzyłam okno to taki smród jakby pod domem stała śmieciarka. Może tak pomyśleć o ekologii i zamiast wpuszczać ciepłą wodę do zalewu to ogrzać parę domów?

  • ~ 2012-10-23
    17:44:39

    0 0

    ~leghi - 100% racji, ale miasto nie jest zainteresowane w ogóle rozwiązaniem tego problemu. Zamiast przygotować się do inwestycji budowy sieci centralnego ogrzewania to trwoni pieniążki na dotacje do solarów, które przecież zimą nie spowodują, że ich posiadacze przestaną spalać śmieci czy też w "eko" groszek. Czysta głupota i walka z ekologią.
    Budować sieć centralnego ogrzewania, zacząć od centrum miasta z obowiązkiem przyłączenia budynków, które korzystają z ogrzewania węglowego. Stare instalacje gazowe (zresztą nieopłacalne w porównaniu do sieciówki) czy piece węglowe niech sobie sprzedają na allegro albo schowają do piwnicy.

  • ~ 2012-10-23
    18:00:51

    0 0

    Najbardziej zdumiewający jest fakt, że od 20 lat Elektrownia Rybnik ogrzewa zalew do temperatury +15 w środku zimy. Miasto dofinansowuje solary i t.z. eko - piece. Już nie wspomnę o dofinansowania biednych właścicieli kamienic w ścisłym centrum. Remontuje drogi buduje kanalizacje (czyste wody wpadną do Bałtyku) a jednocześnie ignoruje największą bolączkę tego miast (dziś byliśmy rekordzistami Polski w ilości pyłów zawieszonych) mając rozwiązanie w sposób oczywisty pod ręką. Jeśli miasto zapewniłoby podstawę w postaci projektu i odbiorów do swoich obiektów instalacja sieci grzewczej na cały Rybnik z Elektrowni stała by się faktem. Ale do tego niezbędny jest dobry gospodarz gotów dla dobra wspólne na nieformalne rekompensaty z tytułu sprzedaży.

  • ~eloo 2012-10-23
    19:17:56

    0 0

    wywóz lisci i galezi do kompostowni powyzej 100kg kosztuje(cena paliwa+ cena za oddanie do kopostowni cos ko 400zl) do tego wysokie koszty wywozu smieci i mamy to co mamy, segregujemy smieci na palnie i niepalne i mamy smród i smog gotowy

  • ~ 2012-10-23
    20:07:12

    0 0

    w Rybniku odpady dzieli się na dwa rodzaje ,te palone w dzień i na palone w nocy...

  • ~Ksenopita 2012-10-23
    21:03:46

    0 0

    Co powiedział ordynator pediatrii patrząc na karty mojego syna i jego współtowarzysza na łóżku obok? "No tak. Zaczął się sezon grzewczy..." . Ja sam co dzień rano i wieczorem wdycham sterydowe wziewy, żeby tu jakoś móc oddychać. Dodatkowo mam inhalator awaryjny jak mnie złapie w ciągu dnia. Teraz ekstra dostałem jakieś tabsy za 100zł. Na swoje inhalatory mam już dotację z NFZ gdyż mianowano mnie już oficjalnie astmatykiem wiec wy mi za to płacicie jak i za pobyt dziecka w szpitalu. Ale chu# z tym. 40 stopni gorączki, zajęte oskrzela, płuca, wymioty, zastrzyki, płacz, kroplówki. To może wkur..ć patrząc jak to małe dziecko przechodzi. Panie Szklanny. Po co dawać coś za darmo jak można za to kasować. Przecież Rybnik to miasto, gdzie nawet prezes wodociągów bezwstydnie mówi, że on na wodzie musi zarabiać i mu się nie podoba jak ludzie oszczędzają wodę (sic!).

  • ~ 2012-10-23
    21:16:01

    0 0

    "Niech doświadczony samorządowiec pokaże te SOLARY do których dopłaca z naszych podatków i które ograniczają niską emisję ( ogrzewając budynki)"

    Ja także czekam na te przykłady Panie Fudali.

  • ~truman20 2012-10-23
    22:02:48

    0 0

    ~nti - i się nie doczekasz. Pan prezydent nie ma pojęcia o czym mówi, to tylko słowa, które musiał wygłosić żeby zająć czymś na chwilę mieszkańców i zamydlić im oczy. Ta sama gadka jest co roku, zima mija, ludzie się trują, przychodzi wiosna i wszyscy zapominają o problemie do zimy i potem znowu puste słowa ze strony naszych włodarzy, tekst, który co roku czytają z tej samej kartki i znowu zima mija a ludzie się trują...

  • ~arturrybnik 2012-10-23
    22:17:01

    0 0

    Widzę, że większość osób piszących tutan nie rozumie problemu. Ludzie palą śmieci w piecach nie z wygody, niewiedzy czy lenistwa tylko z powodu oszczędności na opale. Ciągle słyszę, że "przy takiej pogodzie to byle tam co wrzucę do pieca i jest ciepło w domu, a wody szkoda grzać węglem." Więc póki opał będzie kosztował tyle ile kosztuje, to nic się nie zmieni. Chyba że zarobki wzrosną jakoś diametralnie, ale to raczej nam nie grozi.

  • ~martinp 2012-10-23
    23:11:48

    0 0

    Ktoś tu wspomniał o kanalizacji. Taka ciekawostka... Jak wiemy, wszyscy mieszkańcy miasta zostali zobligowani do podpięcia się do kanalizacji. Ostatnio okazało się jednak, że na naszym jedynym orliku w Niedobczycach funkcjonuje... szambo :) Dodam jedynie, że orlik mieści się przy głównej drodze, przy ul. Górnośląskiej. Logika godna naszych włodarzy, pogratulować :)

  • ~smr 2012-10-24
    00:02:15

    0 0

    Najwyższe przekroczone normy ale w całej Polsce, Rybnik przez jesień i zimę to jest najbardziej śmierdzące miasto a pupilki prezydencika dalej bawią się radarem zamiast sprawdzać co ludzie palą w piecach i dlaczego spalają liście na swoich posesjach. NIE BÓJMY SIĘ DZWONIĆ NA 032 42 27 254 i nie musicie podawać swoich danych, także kablujcie na sąsiadów ile się da ...

  • ~mycha_1 2012-10-24
    07:58:57

    0 0

    Gdyby ludzie nie musieli palić w blokach w piecach kaflowych to też było by inaczej, nie można okna otworzyć bo śmierdzi. W domu nie można w piecu rozpalić bo nie da się wietrzyć. Podobno miasto miało robić przyłącze w blokach pod centralne to lepiej było pozbyć się osiedli na, których trzeba wykonać wiele prac remontowych i problem z głowy. Ciekawe ile znów będzie zaczadzeń?.

  • ~Valjean 2012-10-24
    08:12:32

    0 0

    Smog nie bierze się z tego, że jakiś znikomy procent ludzi pali śmieciami, tylko z palenia węglem, miałem i flotem, przy spadku ciśnienia i braku wiatru. Sam palę najtańszym miałem, bo nie stać mnie na nic lepszego, a skoro jest dopuszczony do sprzedaży, to chyba jakieś normy spełnia i mam gdzieś co inni o tym myślą.

  • ~waldus 2012-10-24
    09:09:30

    0 0

    dla mnie totalna paranaja jest to ze samochody mamy juz z norma EURO6, w elektorwniach mamy instalacje odsiarcznia, odazotowania, odpylania i jeszcze wrabia instalacje do wychwytu CO2, a w domu mozna palic wonglem i przy okazji wszystkim. NIE ROZUMIEM JAK NOWE DOMY DOSTAJA POZWOLENIE NA BUDOWE Z INSTALACJA GRZEWCZA NA WONGEL!!!!

  • ~waldus 2012-10-24
    09:11:12

    0 0

    Kazdy dom w dzisiejszych czasach powinien byc opalany gazem, z siecie PEC lub byc tzw pasywny!!!!! A Fudali przez tyle lat nic nie zrobil z tym smrodem!!! eeee.... szkoda gadac

  • ~IS 2012-10-24
    09:48:05

    0 0

    Ten temat zacnego Włodarza Miasta nie interesuje?

  • ~pepe 2012-10-24
    10:38:22

    0 0

    Z uwagą i zainteresowaniem przeczytałem Wasze komentarze i chcę podzielić się kilkoma uwagami. Po pierwsze koszty; mieszkam w dzielnicy północ na jednej z niedługich przecznic i widzę czym palą ludzie w piecach a jakimi jeżdżą samochodami. Jest więc nieprawdą że ich nie stać na gaz. Wszyscy widzimy co dzieje się z fasadami naszych domów i zapewniam, że to samo dzieje się z naszymi płucami na nasze życzenie. Po drugie ciepło z PEC jest drogie, bo kosztuje jego przygotowanie, przesył i utrzymanie rurociągów. Najbardziej korzystne jest indywidualne c.o. tyle że jak budowałem dom i chciałem otrzymać dotację z miasta na kocioł ekologiczny to nie otrzymałem, bo jak ktoś buduje to znaczy że jest bogaty. Efekt jest taki że nie wolno posiadać czworonogów w mojeje dzielnicy bo spacer z nimi jest w okresie grzewczym niebezpieczny dla zdrowia nie tylko czworonoga ale i jego właściciela. Reasumując, należy wspierać poprzez dotację prywatne ogrzewania domów oraz ich termomodernizacje

  • ~Arteks 2012-10-24
    10:59:28

    0 0

    @cezarek - od dawna uważam, że koszty to tylko pretekst dla wielu. Owszem gaz jest bardzo drogi ale aby poprawić sytuację wystarczyłoby ocieplić dom, wymienić piec na tzw. eko-piec czy podłączyć się do ciepłociągu PEC. Przecież domy blisko bloków miałyby taką możliwość. Brak środków? - a na co są różnego rodzaju pożyczki z Banku Ochrony Środowiska i inne programy. Wielu ludzi unika takich rozwiązań dlatego że nie mogłoby palić śmieci w piecach. Druga sprawa to jakiś lobbing związany z mułem - kiedyś w czasach PRL muł to był odpad którego nikt nie chciał. Dzisiaj dla wielu mieszkańców Śląska stał on się "tanim" źródłem opału. Samorządy powinne stworzyć jakiś lobbing na rzecz zakazu palenia mułem lub opodatkowaniem go tak aby prywatnym osobom nie opłacało się go kupować. Niektórzy wkurzają się na solary ale chciałbym podkreślić że gdyby nie ogrzewanie wody przez solary - śmierdziałoby nawet latem a tak przynajmniej od maja do września kominy domów prywatnych nie kopcą. Ludzie w blokach płacą za CO nawet 200-300 zł miesięcznie i jakoś nikt nie mówi że go nie stać. Ludzie w domach prywatnych czerpią korzyści z tego że nie płacą czynszów, a z drugiej strony udają biedaków których nie stać na nowoczesny piec i węgiel groszek... No i straż miejska powinna być bezwzględna wobec osób które palą w piecach jakieś świństwa!

  • ~qwerty 2012-10-24
    11:55:15

    0 0

    Brak jakiejkolwiek reakcji na niska emisje to bardzo zimna kalkulacja Fudalego (ktora niestety jest zabojcza dla nas). Fudali ma w reku narzedzia do walki. Moze nakazac Strazy Miejskiej wypisywac 500 zl mandatu za kopcenie, oraz moze przeznaczyc duze srodki na REALNA WALKE ZE SMOGIEM poprzez doplacanie do nowoczesnych piecow. Kalkulacja polega na tym, ze mu sie to politycznie nie oplaci. Bardzo duza czesc Rybniczan mieszka w domach jednorodzinnych i wiekszosc z nich uzywa starych piecow, w ktorych pali mulem i smieciami. Jesli zaczna byc karani przez Fudalego za kopcenie i zmuszeni przez niego do zakupu nowoczesnego pieca, to przestana na niego glosowac. Nowy piec to brak mozliwosci palenia smieci i mulu. Wiec przez wyrachowanie Fudalego, ktory nie walczy z niska emisja mamy najbardziej zanieczyszczone miasto w Polsce.

  • ~qwerty 2012-10-24
    11:58:28

    0 0

    Do redakcji! Ja wiem, ze fizyka to trudna nauka, ale naprawde osmieszacie sie. Jaka "chmura szkodliwych gazów nazywanych pyłem zawieszonym."? Pyl zawieszony nie jest gazem. To mikroskopijne czasteczki, ktore zawieszone sa w powietrzu. Mimo, iz nie opadaja one pod wplywem sily grawitacji, to wciaz sa CIALEM STALYM! (patrz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Aerozole_atmosferyczne)

  • ~ 2012-10-24
    12:05:20

    0 0

    Większość z Was pisze tutaj o domach prywatnych. A co ze starymi blokami na niektórych starych osiedlach ? Jako przykład podam osiedle między ul. Św.Józefa i ul.Kotucza (chodzi mi o ulice Cierpioła, Zgrzebnioka i Komuny Paryskiej). Tam w zdecydowanej większości mieszkają ludzie starsi i raczej niezbyt zamożni (wręcz biedni). Mają tylko piece kaflowe i palą w nich wszystkim. Węgiel drogi, drewno drogie, więc nie dziwię się. Proszę przejść się tam wieczorem w sezonie zimowym. Smród totalny. Czy miasto ma jakiś pomysł na takie osiedle ?

  • ~pepe 2012-10-24
    12:42:50

    0 0

    Do Don Tytus Niedaleko leży np. ulica Hibnera, gdzie nawet jak ludzie w starych blokach mieli centralne ogrzewanie etarzowe na gaz, to kiedy miasto stwierdziło, że następuje wymiana na ogrzewanie z PEC, to kazali je rozebrać i montowali nowe grzejniki. Absurd zamieniać jedno ogrzewanie na drugie i za czyje pieniądze. Jeśli zaś chodzi o koszty to zgadzam się, jakoś nikt się nie wyprowadził z tych bloków, nawet emeryci, nie palą żadnymi mułami tylko oszczędzają na podzielnikach ciepła.

  • ~andiba 2012-10-24
    13:57:15

    0 0

    A ja w niby zielonej dzielnicy Rybnika tj. Kamień na ul. Arki Bożka 365 dni w roku jestem zmuszony wdychać palone plastiki i inne śmieci i tak to sąsiedzi trują sąsiadów oraz dzieci. I nawet nowa ustawa o wywozie śmieci nie zlikwiduje tego procederu dlatego że ludzie są nauczeni spalać wszystko co się da żeby zagrzać wodę a czymś trzeba palić w piecu.

  • ~spirit-of-the-town 2012-10-24
    20:33:46

    0 0

    Atreks, ludzie w domach prywatnych "czerpią korzyści" z niepłacenia czynszu, ale później wydają nieraz więcej na rzeczy które mieszkańcom bloków nawet się nie śniły. Koszt ocieplenia domu + piec eko, załóżmy 40 tysięcy, to około 130ton flotu, starcza na około 20 lat. Po ociepleniu starczy połowa opału, czyli inwestycja wróci się po kilkudziesięciu latach. Niektórzy po prostu nie chcą inwestować na tak długi czas. Pozdrawiam

  • ~spirit-of-the-town 2012-10-24
    20:38:23

    0 0

    Osobiście jestem jak najbardziej za ekologicznym postępowaniem, lecz wydaje mi się np. że owa chmura pyłów stanowi ułamek zagrożenia w porównaniu np. ze skażoną (właśnie skażoną, nie niezdrową - trzeba rzeczy nazywać po imieniu) żywnością, którą większość ludzi dziennie spożywa z kolorowych pachnących opakowań.

  • ~ 2012-10-24
    20:52:01

    0 0

    srarteps-gorol mieszkajacy w kroliczoku wypowiada sie na obe mu tematy,w dupie byles gowno widziales

  • ~Arteks 2012-10-24
    23:52:59

    0 0

    @don tytus - zauważyłem że na Komuny Paryskiej właśnie budynek jest termomodernizowany, być może wiąże się to też z podłączeniem do sieci grzewczej. Większa część Maroka (Kawalca, Zielona, Bohaterów Westerplatte, Hibnera) została już podłączona w ostatnich latach do sieci i bloki przestały kopcić. Zdecydowanie największy problem jest z domami prywatnymi. Ja jestem bezlitosny. Jak widzę że jakiś dom kopci czymś co może przypuszczać że właściciel pali śmieci - zgłaszam to do straży miejskiej. Od tego są aby interweniować. Lepsze to niż ściganie babci za sprzedawanie pietruszki czy pilnowanie kto zaparkował na chodniku.

  • ~Arteks 2012-10-24
    23:55:30

    0 0

    @qwerty - ten twój wątek odnośnie spisku Fudalego o którym piszesz jest tak samo ciekawy i wart śledzenia jak zamach i wybuch bomby w samolocie w Smoleńsku ;P Ty też zaczynasz co raz bardziej mentalnie przypominać Jarka K. ;|

  • ~qwerty 2012-10-25
    01:45:28

    0 0

    Tak tak Arteks- wiem, ze gryzie Cie,z e Twoj polityczny idol nie robi nie w kwestii niskiej emisji, ale zrozum w koncu,z e jemu po prostu sie to politycznie nie oplaca. On nie jest debilem i wie dobrze, ze dofinanowanie solarow nie zmneijszy niskiej emisji, ale musi cos robic, zeby sie nazywalo "walka z niska emisja". Gdyby zmusil SM do patrolowania i wypisywania mandatow i gdyby poprzez te mandaty zmuszal ludzo do zmiany na piece ekologiczne, to stracilby reszte popierajacych go wyborcow. Fudali zna bardzo dobrze sytuacje, bo sam wywodzi sie wlasnie z osiedla domow, ktore najbardziej kopca. Zdaje sobie sprawe z tego, ze gdyby "nadepnal na odcisk tych, ktorzy najbardziej kopca", to stracilby glosy poparcia w wyborach.

  • ~ 2012-10-25
    08:08:12

    0 0

    Może warto skorzystać z podobnego pomysłu http://zory.naszemiasto.pl/artykul/1580669,na-starym-miescie-powstanie-cieplociag-podlaczy-sie-do,id,t.html . Problem tylko kto w tym mieście przygotuje projekt :).
    Arteks budynki się dociepla a nie ociepla :)

  • ~steve53 2012-10-26
    18:30:32

    0 0

    Przyszłością jest tylko ciepło z wód geotermalnych i skał geotermicznych, piroliza podziemna węgla, wykorzystanie metanu, gazu łupkowego. Ale z ekipą tuska i tuskopodobnych to nie ma szans na uniezależnienie się w kwestiach energetycznych...

  • ~Adaśko 2012-11-19
    17:38:22

    0 0

    Niech dalej wycinają zieleń w Rybniku i stawiają kolejne molochy,brawo panie Fudali.Zniszcył pan miasto swoimi podjętymi bzdurnymi decyzjami,to jeszcze panu mało.Focus,Plaza,a gdzie ta zieleń?Nie jesteśmy idiotami.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 4985