zamknij

Wiadomości

Z reformą edukacji zmieni się w Rybniku sieć szkół. Czy z mapy miasta zniknie jakaś placówka?

2017-01-24, Autor: 

Rybnicki magistrat przedstawił do konsultacji projekt nowej sieci szkół podstawowych w Rybniku. To pokłosie ustawy wprowadzającej reformę edukacji. Uwagi do tego projektu można przesyłać do 3 lutego. Czy to jednak oznacza, że któraś ze szkół zostanie zlikwidowana?

Reklama

Rybnicki samorząd po konsultacjach z dyrektorami placówek oświatowych zaproponował kształt nowych obwodów szkolnych. Wszelkie uwagi do przygotowanej nowej sieci szkół zgłaszać można do Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rybnika, w terminie do 3 lutego br.:

- mailowo na adres [email protected]  lub

- na piśmie, złożonym w kancelarii Urzędu Miasta Rybnika

Obwody szkolne na 1.01. 2014 - TUTAJ

Obwody szkolne 2017 - TUTAJ

Czy ten ruch rybnickiego magistratu będzie też związany z likwidacją jakiejś placówki na terenie naszego miasta. Anna Kolenda z biura prasowego UM Rybnik uspokaja. - Zasadniczo nie jest planowana likwidacja żadnej szkoły – wszystkie gimnazja zostaną przekształcone albo włączone do innych jednostek (szkół podstawowych lub liceów). Nowa sieć wejdzie w życie z dniem 1 września 2017 r. pod warunkiem że projekt dostosowania zostanie przyjęty przez Radę Miasta Rybnika w formie uchwały i uzyska pozytywną opinię Kuratorium Oświaty – informuje.

Jakie jest Wasze zdanie nt. reformy edukcji? Czy jest ona nam potrzebna?

Oceń publikację: + 1 + 82 - 1 - 154

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (33):
  • ~ 2017-01-24
    10:12:24

    Deforma edukacji - kolejna fatalna zmiana. Ale przynajmniej osiągnie planowany cel: położenie samorządów

  • ~Paweł Stołtny 2017-01-24
    11:46:02

    97 46

    Znowu najmądzejsza osoba zabiera głos.Ile jest przekroczony smog?

  • ~MTWWD 2017-01-24
    12:09:52

    2 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2017-01-24
    12:21:54

    43 85

    W tym przypadku KasiaT ma rację!! smog smogiem a edukacja edukacją nie mylcie pojęć " yntelygenci "

  • ~kierowca bombowca 2017-01-24
    13:05:57

    @~KasiaT gdzie byłas lemmingu jak kładziono edukacje 20 lat temu?

    W wyniku reformy okres nauki w szkole podstawowej został skrócony z 8 do 6 lat, a szkoły stały sie miejscem handlu dopalaczami i narkotykami i połozono wychowanie, zero rozumu a dostep do internetu niestety jest

  • ~jojo 2017-01-24
    13:16:38

    29 27

    Kaśka a jakie dziś jest stężenie PM10 bo przecież rano było -10 a teraz -5 stopni .

  • ~ 2017-01-24
    14:21:59

    Strasznie dowcipni jesteście, szkoda że nikt nie ma nic do powiedzenia merytorycznie na temat... Na przykład o tym, jak nauczyciele są przygotowani do reformy (naprędce robią kursy i w VII i VIII klasie będą uczyć byle jak - na przykład przyrodnik z półrocznym kursem fizyki), jak przygotowywane sa podstawy programowe (na kolanie i nikt szanujący się nie chce się pod nimi podpisać), jak bedą drukowane podręczniki (błędy zdarzają się zawsze, nawet jak jest ponad rok na korektę i druk, a tym razem będzie kilka miesięcy), jak samorządy muszą sobie poradzić z ogromnym wyzwaniem lokalowo-kadrowym też w ciągu kilka miesięcy, jak dzieciaki z obecnych szóstych klas stały się kartą przetargową czyichś chorych ambicji i jak spotkają się w podwójnym roczniku z obecną I klasą gimnazjum jako kandydaci do liceum (tak, wiem, że was to nie obchodzi, bo wykształcenie nie jest w cenie, ale wyobraźcie sobie, że są ludzie którym zależy na wykształceniu dzieci), oczywiście część nauczycieli straci pracę... Może o tym porozmawiacie? A może wiecie tylko to, co prezes wam nakazuje wiedzieć?

  • ~ 2017-01-24
    15:03:38

    46 58

    Myślicie, że minusami zmienicie fakty? :) Widzę, że nikt wam nie wmówi, że białe jest białe, a czarne jest czarne ;)

  • ~ada24 2017-01-24
    15:34:11

    50 39

    KasiaT mądrze prawisz i nie wiem dalczego tak cię tu hejtują:( Być może wynika to z faktu, że na tym forum nie ma z kim merytorycznie pogadać niestety. Aby zrozumieć co się będzie działo po reformie oswiiaty trzeba miec jako takie pojęcie o jej mechanizmach. To nie tylko likwidacja gimnazjów i nowy ukłąd sieci szkół. Za tym idzie szereg innych poważnych problemów o których wiedzą włodarze miasta, dyrektorzy szkół i często nauczyciele. Uczniowie i rodzie wiedzą tyle co usłyszą w mediach a często mija się to ze stanem faktycznym...:(

  • ~ 2017-01-24
    16:42:25

    49 31

    Ooo jaki cud! Płaczki od edukacji dowiedzieli się, że jednak nie zostanie zamknięta żadna szkoła!!! O co teraz będą płakać? No tak, o program nauczania.. a gdzie w tym wszystkim są nasze dzieci?

  • ~tosia10 2017-01-24
    16:45:20

    62 19

    Jako matka nastolatków myślę, że mogę merytorycznie z Wami porozmawiać. Z powodu rejonizacji moje dzieci trafiły do przeciętnej podstawówki. Wydawała się ona fajną kameralną szkołą, małe klasy. Z biegiem czasu zawiodły się na tej szkole. Po sześciu latach miały szansę dostać się do lepszego gimnazjum, po kolejnych 3 latach dostały się do dobrego liceum. Po latach moje dzieci twierdzą, że gimnazjum było najlepszą rzeczą jaka je w życiu spotkała. A to dlatego, że spotkały tam nauczycieli z pasją, którzy nie mieli problemu przyjść do szkoły na godz 7 rano czy zostać po lekcjach i zrobić dodatkowe zajęcia dla czasami garstki dzieci. To była szkoła z zasadami, gdzie było nie do pomyślenia żeby małolaty chodziły w przykrótkich spódniczkach i z pępkiem na wierzchu. Niestety ale to, że o gimnazjach tak źle się mówi to wina samych nauczycieli i rodziców, którzy pozwalają młodzieży na "wyskoki" typu sposób ubierania się, wagary, dopalacze. Nie ma za to kary dlatego dzieci nic sobie z tego nie robią. Reforma szkolnictwa - jak najbardziej, ale sposobu nauczania. Jako matka ucznia 1 klasy gimnazjum jestem przerażona tym, co będzie za 2 lata. To nie jest wyrównywanie szans gdy dwa roczniki na raz mają rozpocząć naukę w szkole średniej. Wręcz przeciwnie ich szanse maleją podwójnie. Ale o tym nikt nie mówi. Pozdrawiam

  • ~eapoe 2017-01-24
    17:02:48

    3 5

    Dlaczego dokument pod linkiem "Mapa" nie jest mapą i dlaczego tenże dokument datowany jest na 01.01.2014?

  • ~rybnikus 2017-01-24
    17:09:07

    14 9

    ~eapoe pewnie dlatego aby postraszyć tym wstrętnym pisem o likwidacji szkół, choć nigdzie nie pisze o tej likwidacji. Pewnie Artex ci to lepiej po swojemu wyjaśni pisząc co to jest kogel-mogel..

  • ~minges 2017-01-24
    17:09:49

    17 9

    Pani Tosiu, nie ma sie co martwić. Szanse nie zmniejsza sie dwukrotnie bo licea będą musiały otworzyc dwa razy więcej klas w okresie przejściowym czyli wg starego programu i nowego tzn. otworzą np. 4klasy o cyklu kształcenia 3-letnim dla absolwentów gimnazjów i 4 klasy o cyklu kształcenia 4-letnim dla absolwentów osmioletniej podstawówki, to samo w technikach (cykl 4-letni i 5-letni). Bedzie tloczno ale wątpię by specjalnie robiono mniejsza ilość klas, byloby to nieoplacalne.

  • ~ 2017-01-24
    17:18:11

    33 32

    Minges, niestety mylisz się. Dobre licea (czyli Frycz i Powstancy, bo Urszulanki - również bardzo dobre - moga ustalać swoje reguły) otworza tyle samo klas, wiec dostać się do nich będzie dwa razy trudniej. Bardziej zapełnia sie słabe licea i technika - szczególnie w klasach, do których już nie było naboru lub był bardzo słaby. Niektórym dzieciom - tym "tylko" bardzo dobrym (a nie celujacym) może to złamać życie. Ale to nieważne. Prezes musi być zadowolony, nieważne ze kosztem dzieci

  • ~ada24 2017-01-24
    18:01:29

    29 8

    Licea i Technika nie są z gumy a więc nie otworzą znacznie więcej klas. Trzeba i tak będzie się liczyć z dwuzmianowością czyli nauką np do 18.00. To, że będzie trudniej to dobrze, dobre licea powinny mieć dobrych absolwentów podstawówek. Tak było kiedyś. Teraz technika to często lepsza zawodówka, przyjmują wszystkich jak leci. jest nadzieja, ze wreszcie szkolnictwo średnie będzie miało jakiś poziom. Kto się nie kwalifikuje zostaje mu szkołą branżowa (moze być dobrym murarzem a po co mu matura)

  • ~minowa 2017-01-24
    18:15:25

    34 14

    Kasia T - w podstawówkach fizyki, geografii, chemii i biologii będą uczyli obecni nauczyciele tych przedmiotów w gimnazjach, nie trzeba żadnych przekwalifikowań nauczycieli przyrody ! Nie wpadłaś na to, taka mądra jesteś !

  • ~ 2017-01-24
    18:21:42

    26 11

    Kasiu T. rozumiem, że piszesz o prezesie, przewodniczącym Broniarzu, który 20 lat temu był przeciwny....gimnazjom, teraz jest przeciwny podstawówkom i liceum....czasy się zmieniają a broniarz zawsze w komisjach....

  • ~rybnikus 2017-01-24
    18:26:51

    7 7

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rybnikus 2017-01-24
    18:44:09

    18 20

    No wiecie co?
    Napisałem prawdę, wkleiłem linka na poparcie moich słów i nie ma, taka to wolność słowa i demokracja za PO na tym portalu. Pewnie w tej mściwości usuniecie i ten wpis, dlatego głosuje na PIS a nie na wrogów Polski i demokracji. Aby tak dalej, nigdy nie wygracie.

  • ~zbig67 2017-01-24
    18:58:42

    12 7

    w tym roku będzie wyjątkowo trudna matura po to by udowodnić że potrzebna jest reforma i po to by było mniej studentów! nie wierzycie? to zobaczymy za sto dni. poczytajcie tez o szkolnictwie wyższym - chcą ograniczyć liczbę studentów czyli wyśrubować normy, jeden niezdany egzamin i wylatujesz.

  • ~ 2017-01-24
    19:16:08

    22 27

    Buahaha minowa, ile lat pracujesz w edukacji? Obstawiam, ze zero. Bo ja 24. Tak ze psinco wiesz. Zagadka: dyrektor podstawowki nr X ma nauczyciela przyrody, ktory ma powiedzmy 20 godzin. Dochodza 2 godziny w 7 klasie (1 fizyka, 1 chemia) Czy ow dyrektor zatrudni na te 2 godziny dwie rozne osoby (fizyka z gimnazjum i chemika z gimnazjum), ktory bedzie tam specjalnie przyjezdzal, spoznial sie, w biegu, bedzie trzeba zgrac plan i czesto bedzie nieobecny (bo w swojej macierzystej szkole bedzie mial obowiazki); czy tez da te 2 godziny zatrudnionej u siebie nauczycielce - przyrodniczce, która ma na miejscu, która się nie spozni i na ktora zawsze może liczyć? Niech to pytanie pozostanie retoryczne, bo wiem ze lubisz się wypowiadać na tematy na ktorych się nie znasz

  • ~minowa 2017-01-24
    19:39:18

    22 13

    Kasia T - moja żona jest nauczycielem od 26 lat (podstawówka, gimnazjum). I bez wyzwisk, a dyrektor gimnazjum będzie miał obowiązek zatrudnić do uczenia tych przedmiotów najpierw nauczycieli gimnazjum. W dodatku, w Rybniku większość gimnazjów to będą wyższe klasy podstawówki + klasy gimnazjalne, więc nioe ma problemu z przychodzeniem na zajęcia. Przeczytaj sobie założenia reformy. A ja mam informacje z pierwszej ręki w twoja wiedza nie umywa się do mojej. W wielu tematach.

  • ~jabibe 2017-01-24
    19:48:49

    29 11

    Cóż ja już jestem po szkole i dopiero po czasie dochodzę do wniosku, że wprowadzenie gimnazjów było ogromnym błędem. Teraz niestety nie da się tego rozwiązać w elegancki sposób, który zadowoli wszystkich. Będą ofiary i trzeba się z tym pogodzić. Mam jednak nadzieje, że w końcowym rozrachunku wyjdzie do na dobre mimo iż transformacja potrwa nawet kilka lat. Chodziłem do dobrych szkół (5 - podstawówka, Urszulanki - gimnazjum, Frycz - LO) i mam poczucie, że te 3 lata w gimnazjum były ogromna strata czasu. Program jest tak stworzony, ze na każdym z tych etapów uczyłem się praktycznie tych samych tematów, wiadomo za każdym razem tematy było lekko rozszerzane. Nie widzę w tym po prostu sensu, efekt potem tego był taki, że w liceum nie ma czasu na realizacje materiału dla LO, tylko trzeba się spieszyć, żeby wyrobić się na maturę (jakby ktoś nie wiedział, to te programy się między sobą różnią). Już nie mówię o wprowadzaniu materiału przydatnego do studiów. Zamiast 3 razy uczyć się o starożytności, powtarzać zbiory liczbowe i epoki literackie, uczyć się map na pamięć, uważam, że rozsądniej by było stworzyć program który zachowa pewną ciągłość i uważam, że dzięki likwidacji gim to się uda. Przy podziale na 3 etapy edukacji jest to praktycznie niemożliwe, bo szkoła szkole nie równa i na każdym nowym etapie, trzeba zadbać o wyrównanie poziomu, a wtedy wiadomo, cierpią Ci lepsi uczniowie. Teraz jest sporo strachu bo w sumie nie było czasu przygotować rozsądnych rozwiązań i wszystko jest wprowadzane w ekspresowym tempie, z tym już trzeba się pogodzić, no ale ja widzę w tym szanse dla przyszłych pokoleń i jeżeli osoby decyzyjne podejmą mądre decyzje to jest szansa, że dzieciaki przez te kilkanaście lat w końcu czegoś konkretnego nauczą, bo póki co zdecydowana większość znajomych idąc na studia mówi to samo, szkoły w żaden sposób do studiów nie przygotowują

  • ~ 2017-01-24
    20:23:55

    22 16

    rybnikus - a głosuj dalej na nich za rok może dwa nasz kraj zbankrutuje jak Grecja i tyle będzie po nich będzie... posłuchaj słów ludzi mądrych, wykształconych i doświadczonych w sprawach ekonomii co czeka nasz kraj w niedalekiej perspektywie.

  • ~ 2017-01-24
    20:28:35

    20 22

    Minowa, tak, twoja wiedza juz tu nie raz się uwidocznila;) Jak np zespol naukowcow z AGH stwierdza cos, albo kardiolodzy z kliniki w Zabrzu, a ty wiesz lepiej... no cóż. To może tylko śmieszyc * Jabibe. Mialam kontakt z ponad dwoma tysiącami uczniów, z ich rodzicami. Praktycznie 90% zadowolonych z gimnazjum. Ale ok, rozumiem, że komuś może sie nie podobać. Nawet jestem w stanie zrozumieniec pragnienie wprowadzenia tego typu reformy - sentynent do osmiolatki, a program liceum wymaga zmiany. Ale będziemy się cofać. Zamiast 30 godzin na przedmioty rozszerzone (tak jest teraz, w 3letnim liceum), będzie tylko 20 (w 4letnim) - resztę uzupelnia historia, wfem, religia. Jaki to start dla młodych ludzi? W przedmiotach ścisłych będzie dramat. To jedno. A drugie to TRYB wprowadzania reformy. Jak juz napisalam: mnie się ta reforma nie podoba, ale rozumiem, że komuś może się podobać i może chcieć ja wprowadzić. Ale na Boga, nie obecnym szostoklasistom! To powinno dotyczyć dopiero dzieciaki rozpoczynajace dany cykl ksztalcenia - czyli te, ktore obecnie są w 3 klasie. Na spokojnie przeszlyby cały program 4-8. Szostoklasista będzie mial klasy 4,5 i 6 w starym trybie, a 7 i 8 w nowym. Warto posłuchać, co mówią eksperci (a i zwykly szary myślący człowiek tez dostrzeże), że te dzieci mają przerąbane. Ale nikt się nimi nie przejmuje :( Co do selekcji do liceum: owszem, powinny tam iść bardzo dobre dzieci. Ale dzięki podwojnemu rocznikowi mogą się nie dostac. Gdyby były rok starsze lub rok mlodsze, to by się dostały bez problemu. I to też nikogo nie obchodzi. Reforma reformą, ale tak pospiesznemu i bylejakiemu wprowadzaniu mówię stanowcze NIE. No ale skoro Mały Prezes mówi TAK, a Notariusz podpisze, to ich ślepi wielbiciele jak widać uwierzą, że tak ma być i ze tak jest dobrze. I bronią własną piersią

  • ~BeaMar55 2017-01-24
    20:47:34

    24 13

    Wielu z was ma rację. Gimnazja były złe , ale po upływie czasu wszystko się ułożyło. W gimnazjum uczniowie mieli dwa języki obce , część w ostatniej klasie przygotowanie zawodowe . Czy szkoły podstawowe to zapewnią? Na pewno nie! Już są uczniowie stratni. Dalej. Czy pamiętacie , że wiele dzieci zaczęło naukę w wieku sześciu lat? Ile oni będą mieć lat jak ukończą 8 klasową szkołę podstawową? 14. A te dzieci co urodziły się w drugiej połowie roku nawet 13. Czy w tym wieku można myśleć o przyszłości? Ja uważam , że nie. A te dzieci będą musieli podjąć decyzję co dalej robić w życiu , jaką szkołę wybrać? Dawniej uczniowie kończyli szkoły mając 14-15 i byli niezdecydowani co dalej . Nie jeden po pierwszym roku szkoły żałował swojego wyboru , a jak mają go dokonać oni? I kto je zatrudni jak wybiorą szkołę branżową? Przecież 16 latków się nie zatrudnia. No chyba , że jako tania siła robocza na umowie młodocianego pracownika. Wiem , że reformy czasami są potrzebne, ale niech są przemyślane .

  • ~minowa 2017-01-24
    21:45:40

    17 7

    Kasia T - ja nie mówię o reformie w ogóle, tylko o zatrudnianiu nauczycieli a teraz Ty wrzucasz zupełnie inny temat - już nie wypowiadając się o chemii i fizyce w 8-klasowej podstawówce. Ja też jestem przeciwnikiem reformy, ale to nie przeszkadza mi reagować na ewidentne nieprawdy. Notabene, w kl. VII nie będzie tygodniowo po 1h fizyki i chemii jak piszesz, tylko po 2h a więc NIE ZNASZ rozkładu godzin, ale chcesz uchodzić za alfę i omegę na forum i to w wielu tematach. Ja to rozumiem - to takie zwichnięcie zawodowe pracownika edukacji. Experci są różni i wcale nie są niezależni i to po obu stronach. Co przeszkadza, że będzie nowy "tryb" w kl. VII i VIII ? Do tej pory nowy "tryb" był w gimnazjum też po kl. VI podstawówki. Było dobrze, bo inna nazwa szkoły i inny budynek ? To się liczy ? Mnie martwi zupełnie coś innego. Zbyt duża ilosć godzin przeznaczanych na historię, która zmienia się co kilka lat, i jest wypaczona i nieprawdziwa. Dzięki politykom. Zbyt mało godzin matematyki, geografii, biologii, fizyki i chemii na każdym etapie kształcenia. Kogo będziemy kształcić ? Tabuny przyszłych gadułów, politologów, filozofów, socjologów, historyków. itp. ? Po co ich tyle ma być ? Wprowadzą innowacyjność ?

  • ~ 2017-01-24
    21:54:17

    13 19

    No jak to: "co przeszkadza". Podstawy programowe będą dla cyklu 1- 3 oraz 4-8. Uważasz, że jak ktoś z innego cyklu kształcenia wskoczy w połowę to jest ok?? Powiedzmy, że w 4 klasie pojawi się geografia, w 5 biologia, albo Nowa i Jedynie Słuszna Historia Polski. Dzieci, które są obecnie w 6 klasie nie miały tych przedmiotów, miały inne przedmioty, inne ilości godzin, inne treści programowe. To jest trochę tak, jakby ktoś zaczynał się uczyć francuskiego na 4-letnim kursie, a na trzecim roku by mu powiedzieli, ze jednak ma się uczyć angielskiego od trzeciego roku, z założeniem ze wiedzę z dwóch lat posiada. Pierwotnie miała być przejściowa podstawa programowa dla obecnych 5 i 6 klas, ale nawet te resztki zdrowego rozsądku upadly

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-01-24
    22:18:43

    20 19

    Chodziłem do szkoły 8-klasowej i byłem zadowolony. Z gimnazjami wyszły takie absurdy, że z jednej miejscowości do drugiej dzieci chodziły w zależności do której klasy uczęszczały. Teraz każde dziecko będzie miało szkołę u siebie.

  • ~minowa 2017-01-25
    09:22:24

    12 6

    Kasia T - nadal przesadzasz. Do tej pory fizyka i chemia były dopiero po VI kl. podstawówki wiec nic się nie zmienia a przyroda była w kl.IV-VI i to głównie w zakresie biologii i geografii, wiec nie będzie większych różnic jak te przedmioty wejdą od kl. V do podstawówki 8-klasowej.

  • ~ 2017-01-25
    09:27:26

    9 12

    Taaaa... Taka retoryka. Z podwójnym rocznikiem to teæ "przesada"- pani ministra twoerdzi, ze to tylko "niewielka nadwyzka"- a policzono i wychodzi 197%.
    Domyslam sie, ze nie masz dziecka w 6 klasie.

  • ~ 2017-01-30
    23:01:00

    7 4

    Nawet autorytety trąbią, że ta reforma jest kompletnie nieprzygotowana i nie zapominajcie czemu ona tak naprawdę ma służyć, bo na pewno nie lepszemu nauczaniu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5298