Sporo już na ten temat pisaliśmy i tym razem mamy dla Was dobre informacje. Koleje Śląskie przymierzają się do wznowienia połączeń z czeskim Bohuminem. Od 11 czerwca do 9 grudnia 2023 r. planujemy uruchomić trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin – informuje Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Przypomnijmy, zawieszenie połączeń kolejowych do Bohumina nastąpiło w marcu 2021 r. i było spowodowane pandemią COVID-19. Sytuacja się uspokoiła, ale pociągi do Czech już nie kursowały, co spotkało się głosem niezrozumienia i krytyki ze strony mieszkańców regionu. Koleje Śląskie tłumaczyły się m.in. tym, że relacja Chałupki-Bohumin nie cieszyła się dużą frekwencją wśród pasażerów. Przewoźnik tłumaczył się też uwarunkowaniami technicznymi.
Po ustabilizowaniu się sytuacji pandemicznej przywrócenie połączeń nie było już możliwe. Zmienione zostały bowiem uwarunkowania prawne dot. wjazdu pojazdów szynowych do Republiki Czeskiej. Zmiany dot. kwestii standardów łączności oraz przejazdu na torze testowym – mówi Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Jak obliczyły Koleje Śląskie, koszty związane z dopełnieniem wszystkich nowych procedur mogłyby wynieść nawet ok. 1,5 mln zł. Maciej Zaremba wyjaśnia, że najbardziej kosztowne jest przeprowadzenie testów na torze w Velimiu w środkowych Czechach (badania w Velimiu są konieczne do wykonania celem zbadania zgodności z normą ČSN 34 2613 ed.3 – są to testy kompatybilności elektromagnetycznej) oraz wieloetapowy proces dostosowania urządzeń łączności do niedawno zmienionych norm czeskich (Po pożarze nastawni w stacji Bogumin całość sterowania ruchem w jej okręgu została przeniesiona do Przerowa.
Zdalna nastawnia korzysta z tzw. ERTMS/ECTS. System ten zapewnia interoperacyjność sterowania ruchem kolejowym. W jego skład wchodzi GSM-R, czyli odmiana kolejowej łączności cyfrowej przeznaczonej do wymiany danych i prowadzenia komunikacji. Drugą składową jest ETCS służący zarówno sygnalizacji kabinowej, jak i automatyzacji procesu prowadzenia pociągów. KŚ jeszcze nie stosują tych rozwiązań, niezbędne jest zatem dostosowanie systemu łączności.). Ponadto konieczne jest uzyskanie przez maszynistów certyfikatu podstawowej znajomości języka czeskiego – uzupełnia Zaremba.
Coś jednak drgnęło, a pasażerowie mogą już widzieć światełko w tunelu. Zarząd Kolei Śląski miał już 5 spotkań w sprawie przywrócenia połączeń ze stroną czeską.
Od 11 czerwca do 9 grudnia 2023 r. planujemy uruchomić trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin. Obsługę taborową i maszynistów zapewnią odpłatnie Koleje Czeskie (znamy już szacunkowe koszty wynajmu taboru i pracowników). Drużyna konduktorska i taryfa przewozowa będą zapewnione przez Koleje Śląskie. Łączny koszt uruchomienia połączeń w tym terminie będzie oscylował w granicach 300 tysięcy złotych – mówi nam Maciej Zaremba.
Od 10 grudnia 2023 r. śląski przewoźnik zamierza uruchomić pięć par połączeń własnym taborem (21WEa, który przejdzie badania na dopuszczenie do ruchu na terenie Republiki Czeskiej). Obecnie negocjuje warunki handlowe i finansowe uruchomienia połączeń we wskazanej dacie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
„Ratujcie! Jesteśmy zasypani po pas. Jak wyjedziemy do pracy?” Mieszkańcy Niewiadomskiej proszą o pomoc
49060Kolejowy hit. Z Rybnika dojedziemy pociągiem do Monachium, a KŚ wracają do Bohumina. Są pewne "ale". Znamy nowy rozkład jazdy PKP
30073Wody aż po pas w centrum Rybnika! Zalało restaurację z kuchnią gruzińską. Jak możemy pomóc? (zdjęcia)
26759Czytelnik: co się stało w piątek wieczorem na ul. Jośki?
24405W Boguszowicach lądował śmigłowiec LPR. Mężczyzna zasłabł w łazience
22179„Dla mnie to po prostu żenua, Solorz”. Bardziej niż PiS-owi oberwało się cenzurze kabaretów
+300 / -44„Polsatowi już dziękujemy”. Kabaret Młodych Panów pożegnał się z widzami (oświadczenie)
+210 / -33Piotr Tokarz, dyrektor ZST w Rybniku laureatem prestiżowej nagrody "Super Dyrektor 2023"
+128 / -30Koniec z utrudnieniami na Mikołowskiej w Rybniku. Dzisiaj otwierają most nad rzeką Rudą
+95 / -3Zapomnieli o swoich kolegach na dachu? Spędzili na nim prawie całą noc. Byli pijani
+86 / -4„Ratujcie! Jesteśmy zasypani po pas. Jak wyjedziemy do pracy?” Mieszkańcy Niewiadomskiej proszą o pomoc
26Rybniczanie pytają: gdzie ten „luft”? Mamy smog w Rybniku, mapa świeci na fioletowo!
19In vitro będzie refundowane z budżetu państwa. Który z naszych parlamentarzystów był „za”, a który „przeciw”?
19Niebieskie „koperty” do 30 min. „To karanie niepełnosprawnych". Rybnik.com.pl zareagował, UM odpowiada
15Wojciech Piecha kandydatem PiS na prezydenta Rybnika? Pytamy byłego senatora
14Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alertCzy będziesz głosował/głosowała na Piotra Kuczerę jako Prezydenta Miasta Rybnika?
Oddanych głosów: 1693
~Arteks 2023-03-15
11:14:10
Zmienił się zarząd województwa z PiS na PO - wraca normalność w relacjach Śląskie-Moravskoslezske. Być może zlikwidowane zostaną różne absurdy transportowe do których należało też zatrzymanie pociągów we wsi Chałupki, zamiast w mieście i węźle Bohumin. Chciałbym też zwrócić uwagę, że wydatki KŚ na dopuszczenie do jazdy w Czechach nie byłyby konieczne gdyby KŚ nie miały przerwy w ruchu. Prezes spółki KŚ powinien stracić stanowisko za szkodzenie pasażerom i doprowadzenie do niepotrzebnych wydatków w spółce.
~WebAdmin 2023-03-15
20:42:10
Normalnością ma być wysyłanie całkowicie pustego składu kilka razy dziennie na przygraniczną wioskę po to żeby próbować wyleczyć czyjeś kompleksy?
Kiedy połączenie do Gliwic?
~Arteks 2023-03-15
20:52:07
@WebAdmin - w czasach kiedy PiS rządziło województwem, likwidowano pociągi np. do Bohumina, podnoszono taryfy za przejazd np. z Wodzisławia do Rybnika z 4 na 8 zł, a z Rybnika do Katowic z 9 na 15,75. Nie kupowano taboru. Dużo się mówiło o przywracaniu ludziom komunikacji publicznej przez polityków PiS ale... to była tylko teoria. PiS to jest partia teorii i idei - których nie wprowadza się w życie. Dla ruchu turystycznego dla obu regionów po polskiej i czeskiej stronie takie pociągi są konieczne. Jak można dbać o rozwój kraju i jego prestiżu bez otwierania się transportu na inne kraje? Szczególnie na Czechów, którzy bardzo lubią podróżować koleją.
~WebAdmin 2023-03-15
22:06:55
Cud, że PKP jeszcze istnieje, po tych aferach i likwidacjach jakie w ówczesnym czasie zgotowała nam Patologia 0Bywatelska.
https://bliskopolski.pl/grzechy-platformy-obywatelskiej/pkp/
Nie bez przyczyny Grabarczyk, który był ministrem infrastruktury P0 określany jest do dziś grabarzem polskiej kolei. Nieudolność i kompromitacja rządzących odnosiła się do sytuacji na kolei i tłumaczona była hasłem "taki mamy klimat".
Niestety pamięć wielu Polaków sięga kilku ostatnich lat dlatego niektórym się wydaje, że można nimi łatwo manipulować.
~Arteks 2023-03-15
22:23:39
@WebAdmin - nie mówimy o PKP tylko o Kolejach Śląskich - spółce podległej marszałkowi. Kiedy województwem rządziła koalicja PO-RAŚ-PSL mieliśmy stały rozwój przewozów dzięki specjalistom którzy zajmowali kierownicze stanowiska np. Dinges w KŚ, Berkowski w UMWŚ. W czasach kiedy władzę przejął PiS - skończyła się kompetencja. Skończył się rozwój, a Bohumin to tylko taki przykład na niszczenie dobrych pomysłów poprzedników. Pomysłów na usprawnienie transportu w województwie PiS nie miał żadnych...
~dr_Moriarty 2023-03-16
18:26:53
Arteksie, odnośnie kompetencji PO polecam ten artykuł sprzed dekady:
https://www.rmf24.pl/fakty/news-dymisja-prezesa-kolei-slaskich-chaos-na-torach-trwa,nId,725617#crp_state=1
~Arteks 2023-03-16
19:10:17
@dr_Moriarty - pamiętam to ale właśnie, zawinili - stracili posady. Zastanawiam się co jest lepsze - chęć rozwoju mimo złego przygotowania czy stagnacja jaką nam zafundował Chełstowski i PiS? Chciałbym też dodać, że ta sama PO wyciągnęła wnioski, ustabilizowała sytuację KŚ, kupowała nowy tabor i przekazała kierownictwo nad transportem kompetentnym osobom dzięki czemu mniej więcej w latach 2014-2018 mieliśmy spektakularny rozwój kolei lokalnych na Śląsku. Pociągi do Czech to był także pomysł tamtej ekipy.