zamknij

Biznes

Wkrótce wbiją pierwszą łopatę pod drogę Pszczyna-Racibórz. Podpisano umowę

2017-04-25, Autor: bf, źródło: UM Rybnik

Wielkie wydarzenie w rybnickim magistracie, dzisiaj (25 kwietnia) została podpisana umowa na budowę drogi „Pszczyna-Racibórz” na odcinku przebiegającym przez Rybnik. Po kilkuletnich przygotowaniach powstanie droga będąca nie tylko obwodnicą Rybnika, ale stanowiąca również ważną alternatywę dla innych dróg tej części regionu.

Zgodnie z podpisaną dziś umową „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna (etap I do IV) w Rybniku i Żorach oraz budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od ul. Obwiednia Południowa w Rybniku do Węzła Śródmiejskiego”, bo tak brzmi pełna nazwa inwestycji, zakończona zostanie do 31 lipca 2019 roku. Wartość umowy to 352.567.213,94 zł.

Reklama

Ze strony Miasta umowę sygnowali: Janusz Koper - zastępca Prezydenta Miasta Rybnika i Jacek Hawel – naczelnik Wydziału Dróg UM, Wykonawcę reprezentował Piotr Jurczyk – prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia.

W spotkaniu wzięli również udział: Bronisław Jacek Pruchnicki – doradca prezydenta Żor, przez które przebiega 425-metrowy fragment drogi, Grzegorz Wolnik – wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego oraz przedstawiciele Koordynatora Czynności Nadzoru Inwestorskiego, czyli Konsorcjum firm MP-Mosty Sp. z o. o i Drogowa Trasa Średnicowa S.A.

- Ta droga to dla Rybnika, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, również niezwykle istotne zwiększenie dostępności do terenów przemysłowych miasta, otworzy ona nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego naszego miasta” – podkreśla Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika. - Mamy oczywiście pełną świadomość, że jest to duże i trudne zadanie. Budowany odcinek do przeszło 10 km drogi o charakterze drogi głównej przyspieszonej czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pięć bezkolizyjnych węzłów komunikacyjnych, kilkanaście obiektów inżynieryjnych, kilkanaście przejść dla zwierząt oraz ekrany akustyczne – wylicza J. Koper.

Wykonawcy budowy - spółce INTERCOR, już w najbliższy piątek, 28 kwietnia przekazany zostanie plac budowy. Prace będą wykonywane równolegle, a nie szeregowo, to znaczy w jednym czasie na wielu odcinkach. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeszło 10 kilometrów drogi będzie wybudowane w 1,5 roku. To oznacza, że powstawać będzie blisko kilometr drogi miesięcznie. Z kolei droga śródmiejska ma być wybudowana do końca lipca 2019 roku.

- Na początku nie będzie też widać spektakularnego postępu w tych pracach, ponieważ wykonywane będą prace polegające na wzmocnieniu podłoży, wykonywaniu fundamentowania, stabilizacji gruntów. Dopiero po kilku miesiącach naszej pracy będzie widać jej efekt powyżej ziemi – mówi Piotr Jurczyk, prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. - Zaczynamy od wykonania prac związanych z inwentaryzacją terenu, wyznaczeniu osnowy geodezyjnej, budowaniu dróg serwisowych, placów składowych, przygotowaniu projektów ruchu tymczasowego i wielu innych prac przygotowawczych – dodaje.

W przypadku inwestycji tych rozmiarów wiadomo, że w trakcie prac nie obędzie się bez trudności technicznych. Jak podkreśla prezes Jurczyk „przechodzimy przez teren bardzo zurbanizowany, wiele przejść z drogami lokalnymi i wojewódzkimi, węzeł z drogą krajową, trzy przejścia przez linie kolejowe. Duże znaczenie będą też miały warunki atmosferyczne.”

Sygnatariusze umowy zgodnie podkreślają, że największe znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji będzie miała ścisła współpraca pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i inżynierem kontraktu, to bowiem podstawa realizacji jakiejkolwiek inwestycji, przekładająca się na końcowy sukces.

-----------------------------------

Projekt „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik – etap I”, dofinansowany został kwotą 289 989 933 zł. To największa dotacja unijna w historii miasta i jednocześnie największa dotacja, jaką kiedykolwiek przyznano pojedynczemu projektowi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

I etap budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów.

W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Inwestycja usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik.

Oceń publikację: + 1 + 64 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~minowa 2017-04-25 16:32:59

    Do końca lipca 2019r są 2 lata i 3 miesiące a nie 1,5 roku

    31 27
  • ~marys76 2017-04-25 18:56:14

    Czytaj ze zrozumieniem!!! Pierwszy etap (czyli ten którego realizację właśnie podpisano) zostanie planowo zakończony po 15 miesiącach, a całe przedsięwzięcie czyli IV etapy do końca lipca 2019r.

    27 3
  • ~ 2017-04-25 19:57:30

    Pomijając fakt, ze za sprawa tej drogi przemieszczanie miedzy miastami w końcu będzie na poziomie europejskim to jeszcze konkurencyjność naszego regionu znacząco wzrośnie.
    Powodzenia przy budowie i oby prace przebiegały zgodnie z harmonogramem.

    32 9
  • ~Arteks 2017-04-25 20:25:52

    @niedzwiedz - konkurencyjność w czym? Dzisiaj jeśli inwestor szuka dobrego miejsca do inwestycji to jeśli jest to byle jaka montownia to wystarczy mu bliskość autostrady lub drogi ekspresowej i... jak najwięcej taniej siły roboczej. Dlatego Śląsk jeśli jest w stanie kogoś przyciągnąć to po pierwsze w inwestycjach gdzie nie chodzi tylko o prostą produkcję ale np. powiązanie i bliskość jakichś branż, bezpieczeństwo energetyczne czy dogodne bocznice kolejowe. Masser wylądował w Rybniku tylko z powodu tego, że potrzebowali być blisko elektrowni. Inaczej wybudowaliby zakład pewnie w Żaganiu albo Kostrzynie... Poza tym dla Rybnika lepiej aby powstawały lokalne firmy usługowe czy w branży IT z lokalizacją w centrum miasta. Wtedy zyska na tym całe miasto bo ludzie w nim pracujący przy okazji coś zjedzą, coś kupią. Świat się zmienia, produkcja tak - ale specjalistyczna która wymaga fachowców, a nie modne w strefach niskopłacowe montownie o jakich zdaje się ty i tobie podobni marzą...

    20 51
  • ~jojo 2017-04-25 20:31:18

    Arteks jak myślisz wybudują obok tej trasy ścieżkę rowerową. :)

    33 4
  • ~ 2017-04-25 20:57:14

    arteksie, gdyby nie twoje wypociny nigdy nie wiedziałbym na czym powinna oparta być gospodarka. Niestety w XXI wieku w Polsce nadal mamy słabo rozwinięty system kształcenia zawodowego a technikum skończy niemal każdy. Nie jest to równoznaczne z kształceniem wybitnych fachowców niestety. Stąd część firm IT znajdzie sobie kapitał ludzki w dużych ośrodkach, które mają dostęp do uczelni wyższych. W Rybniku wielu ludzi pracuje w zakładach produkcyjnych. Z takiej pracy żyją i nie ma się czego wstydzić. Każde miejsce pracy jest lepsze niż żadne.
    Rozwój gospodarczy wymaga czasu.
    Wysoko rozwiniętych technologii oraz wartości dodanej z Polski sobie i Państwu życzę.

    45 11
  • ~DARK7711 2017-04-25 21:01:59

    Ta inwestycja zakorkuje jeszcze bardziej ul. Wodzisławską, poprawa nastąpi dopiero po połączeniu z ul. Raciborską a o tym etapie na razie nic nie słychać........

    31 8
  • ~mama4321 2017-04-26 07:56:49

    umowa podpisana wszystko ok a za dzialki ludziom jeszcze nie zaplacili a jak placa to ochlapy jedna trzecia wartosci dzialki .ograbic oskubac co tam wlasciciel, my górą.


    .

    25 14
  • ~Lateks 2017-04-26 08:03:39

    Arteks ale głupoty opowiadasz.
    W każdej firmie chcą płacić jak najmniej pracownikom, dopiero jak ludzie się sami zwalniają lub jest problem z zatrudnieniem nowych pracowników to następuje zmiana poglądów przez szefostwo. I nawet w najprostszych montowniach potrzeba ludzi z wiedzą, nawet w branży IT bardziej niż dyplomy liczy się wiedza umiejętności i doświadczenie. Bo nikt nikomu nie zapłaci za tytuł mgr pewnie Niedźwiedź to potwierdzi.
    Natomiast sama droga nie jest głównym argumentem żeby otwierać jakiś biznes. Przykład to mamy np. w Zwonowicach.

    21 1
  • ~minowa 2017-04-26 09:17:35

    Aby zlikwidować korki na ul. Wodzisławskiej nalezało w pierwszej kolejności oddać do uzytku drogę śródmiejską i odcinek od ronda wodzisławskiego do wezła śródmiejskiego. Nikt nie pomyslał.

    12 3
  • ~Olafik 2017-04-26 09:35:48

    10 km w 2 lata, wiadukty, węzły, przejścia? a ile to trwała przebudowa mostku na nacynie, już teraz tłumaczą, że wiele będzie zależało od warunków itp. może się mylę, ale wydaje mi się, że projekt powinien to wszystko zawierać.

    15 0
  • ~burak 2017-04-26 10:40:59

    Właśnie, a co z 5 etapem(połączenia z Raciborską??? ) ~DARK7711 ma rację, to jeszcze bardziej zakorkuje Wodzisławską...

    13 2
  • ~common 2017-04-26 15:47:12

    ~mama4321 no właśnie, wywłaszczenie zrobili rok temu i na razie zero kasy na koncie. Kolejna sprawa to SKANDALICZNE wyceny gruntów w centrum Rybnika bo w ok 1,5 km od UM to można określać jako centrum. Wypłata za m2 ziemi po sześćdziesiąt parę złotych to BANDYCTWO!! Ciekawe kto z tych wszystkich osób które w ostatnich latach kupowały działki w obrębie Zamysłowa to miało szansę kupić sobie działkę pod budowę za max 70 zł za metr! BANDA BANDA i jeszcze raz BANDA. To się skończy w sądach i macie to jak w banku.

    24 9
  • ~Lateks 2017-04-26 16:44:24

    P.s. Jeśli UM będzie nadzorować tą budowę to mam pewność że nic nie będzie w terminie ani zgodnie ze sztuką bo jak ma być skoro w Stodołach nawet stodoły UM nie potrafi wybudować....

    12 2
  • ~mama4321 2017-04-26 18:00:47

    70 zl to super a jak by ci dawali 32 zł to co bys zrobił i ci powiedza że to jeszcze za dużo

    8 3
  • ~jajko 2017-04-26 19:12:50

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    4 2
  • ~brak kasy 2017-05-29 01:37:06

    rączki podane, banany na gębach
    Termin podpisania umowy – 25 kwietnia 2017 r.
    Termin przekazania placu budowy – 28 kwietnia 2017 r.
    A gdzie kasa za zabrane grunty !

    3 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Liderzy biznesu w regionie

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Waszym zdaniem Kanał Śląski powstanie?




Oddanych głosów: 1694