zamknij

Wiadomości

W Rybniku uczczono pamięć ks. Blachnickiego

2011-03-24, Autor: 
Na Uniwersytecie Ekonomicznym odsłonięto tablicę upamiętniającą ks. Franciszka Blachnickiego, założyciela Ruchu Światło-Życie.

Reklama

Pamiątkowa tablica znajduje się na ścianie budynku Uniwersytetu Ekonomicznego w Rybniku. W środę poświęcił ją arcybiskup Damian Zimoń. Uroczystość odsłonięcia odbyła się w rocznicę 90. urodzin działacza. Miejsce również nie jest przypadkowe, bowiem w marcu 1921 roku Franciszek Blachnicki urodził się właśnie w rybnickim szpitalu, przy ul. Rudzkiej.

Codziennie, tablicę będą mijać studenci, zmierzający na zajęcia. Według duszpasterza akademickiego, ks. Rafała Śpiewaka nie jest to bez znaczenia. - Wczytując się w historię życia Blachnickiego widzimy bogactwo ducha, ale należy pamiętać, że tak jak teraz wielu ludzi, w młodości był poszukujący, a nawet niewierzący. Jednak, kiedy dwukrotnie otarł się o śmierć i dwukrotnie ją przeżył, zdał sobie sprawę, że prawdziwe życie jest w Chrystusie. Taka postać może być przykładem dla studentów – komentuje ks. Śpiewak.

 

Uroczystości towarzyszyła projekcja filmu dokumentalnego pt. „Gwałtownik Boży”, w reżyserii Adama Kraśnickiego. Zebrani poznali szczegółową biografię Franciszka Blachnickiego, z punktu widzenia jego przyjaciół i współpracowników.

 

> Zobacz więcej zdjęć z uroczystości

 

O historii życia ks. Blachnickiego opowiedział też ks. Adam Wodarczyk, który, w czasie krótkiego wykładu, opowiadał o swoich wspomnieniach, o początkach działalności Ruchu Światło-Życie i niezwykłej charyzmie księdza. – To był Ślązak, rybniczan, który zmienił świat. Pociągnął za sobą około dwóch milionów ludzi, którzy dzięki Oazie odkryli sens swojego życia – podsumował Wodarczyk.

 

Uroczystość zakończyła msza święta, odprawiona w Kościele pw. Matki Boskie Bolesnej, przez arcybiskupa Damiana Zimonia oraz ostatnie spotkanie rekolekcyjne ks. Piotra Pawlukiewicza z rybnickimi studentów

 

Franciszek Blachnicki – ksiądz, profesor i wykładowca Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, założyciel Ruchu Światło-Życie, działacz religijny. Urodził się 24 marca 1921 roku w Rybniku, a zmarł 27 lutego 1987 roku w Calsbergu. Obecnie jego ciało spoczywa w kaplicy w Krościenku, gdzie rozpoczął działalność oazową.

 

Jako młodzieniec Franciszek Blachnicki nie był człowiekiem pobożnym, dopiero tragiczne wydarzenia wojenne zmieniły jego postawę. W 1940 roku został osądzony przez gestapo i umieszczony w obozie koncentracyjnym „Auschwitz”, gdzie przebywał 14 miesięcy. Następnie, w Areszcie Śledczym w Katowicach został przez hitlerowców skazany na karę śmierci, którą wkrótce zmieniono na 10 lat więzienia. Traumatyczne wydarzenia w celi skłoniły go do wyboru po wojnie kapłańskiej drogi.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~Valjean 2011-03-24
    14:48:04

    0 0

    Co za debil usunął te posty. Żenada

  • ~sybin 2011-03-24
    20:21:12

    0 1

    3 kościoły dla studentów już są, w tym jeden na terenie kampusu (kaplica), tablica wisi, teraz szanowny ks. Rafał Śpiewak będzie pewnie starał się w magistracie o fundusze na budowę zamiejscowego ośrodka KULu albo jakiegoś seminarium. Może wypadałoby zapytać nas, rybnickich studentów o zdanie zanim ktoś zadecyduje o tym czy chcemy, żeby z naszego kampusu zrobić ośrodek nauk katolickich. Jak sobie przypomnę remont tej kaplicy na którą poszło ponad 300tys zł to mnie krew zalewa, a na kampusie nie ma choćby sali gimnastycznej (studenci muszą się włóczyć po różnych ośrodkach), parking który nie mieści aut studentów (zdarza sie, że trzeba parkować na trawnikach), zawirusowane komputery z poprzedniej epoki, i ogrzewanie które nie jest w stanie ogrzać sali wykładowych w zimie....

  • ~minges 2011-03-24
    20:49:54

    0 0

    sybin, to pretensje kieruj do władz uczelni, a nie do dra Śpiewaka, który żyje tym co robi i chwała mu za to! Nie chodzi nawet o to, że jest księdzem, ale o to, że aktywnie działa i pokazuje, że można coś robić - wystarczy tylko chcieć. Tak to by dalej stała zrujnowana ta część poszpitalnego kompleksu, a teraz mieści się tam naprawdę ładna, spokojna kapliczka. Zamiast zazdrościć - brać z ks dra przykład i działać! Może do niego nawet zwrócić się w sprawie sali gimnastycznej? Myślę, że na pewno zajął by się tą sprawą (a nie tylko ściąganiem KUL-u i seminarium jak piszesz ;) :P). pozdro.

  • ~ 2011-03-24
    23:02:24

    0 1

    popieram zdanie sybina. Uczelnia jest dla studentów. Dlaczego więc ktoś za ich plecami na murach ich uczelni czci jakiegoś oazowego guru ? Nikt nie zapytał ich o zdanie. Potem dziwimy się, że nasi studenci nie czują więzi z tą uczelnią. Nie wszyscy chcą uczęszczać do katolickiego przybytku. Jak tak dalej pójdzie, to wszystkie zajęcia będą zaczynały sie od jedynej słusznej modlitwy. Amen.

  • ~Lateks 2011-03-24
    23:16:37

    0 0

    Oj i się znaleźli "ateiści" marudzić to każdy potrafi, ale wziąć się do roboty to nie, bo macie wyższe wykształcenie z filozofii i za 1500zł nie będziecie pracować. Z resztą z takim wykształceniem i podejściem do życia to wam nie pozostaje nic innego jak tylko modlitwa o pracę

  • ~ 2011-03-24
    23:36:24

    0 0

    Z resztą, czy zresztą ? Chyba raczej Tobie pozostaje modlitwa.

  • ~notlad 2011-03-24
    23:38:23

    1 0

    hehe :)
    1. Z jakich pieniędzy została wyremontowana kapliczka? Na pewno z uczelnianych? Tu możesz mieć rację, aczkolwiek obawiam się, że polegniesz z kretesem ;)
    2. Niezależnie od względów religijnych, Blachnicki nosi tytuł profesorski i jest osobą pozytywnie postrzeganą przez większość społeczeństwa. Co za tym idzie - jeśli pochodzi z Rybnika, to trzeba się tym chwalić. W naszym wspólnym interesie.
    3. Ciekawe co mają wspólnego "zawirusowane komputery" z w/w tematem? Chyba tu bardziej liczą się kompetencje informatyków UŚ-owskich. Nie?! A że stare - a po co nowsze? Dla celów edukacyjnych? Chcesz na nich odpalać programy GIS-owskie? Na UŚ nawet nie wiedzą, co to jest :D A Excela i Accessa nie musisz mieć w najnowszych wersjach - no chyba że jesteś patologiczno-łopatologicznym przypadkiem studenta.
    4. "parking który nie mieści aut studentów a chrześcijaństwo" - proponuję temat rozprawy doktorskiej. Ciekawe, jakie wnioski przyniesie.
    5. "Ogrzewanie które nie jest w stanie ogrzać sali wykładowych w zimie a wywrotowa działalność ks. dra Śpiewaka" - temat kolejny ;)
    6. Co byś zrobił w tym małym budyneczku kapliczki? Fast food, bar a może salę gimnastyczną? Skoro to nie Twoje pieniądze, to co Ci zależy?
    7. Skąd wiadomo, ilu studentów było "za" a ile "przeciw"? Przeprowadziłeś jakieś badania, hę?
    8. Skąd u Ciebie taki wściekły jazgot? Na pewno nie potrzebujesz pomocy psychologa? Albo księdza? :P

  • ~ 2011-03-24
    23:54:46

    0 1

    ~notlad, czy osoba, która posiada tytuł profesorski musi od razu być osobą "wielką" ? Piszesz, że jest osobą pozytywnie postrzeganą przez większość społeczeństwa. Przeprowadzono jakieś badania ? To jest tylko Twoje subiektywne spojrzenie. Moje spojrzenie tez jest subiektywne. Mam taki pogląd, a Ty masz swój. Z takiego konfliktu poglądów raczej nigdy nic dobrego nie powstało.

  • ~ 2011-03-25
    09:37:41

    1 0

    teraz plujecie jadem,a potem jak trwoga to do Boga

  • ~sybin 2011-03-25
    12:20:21

    0 0

    ~Lateks czytam i czytam i co raz bardziej wydaje mi się, że za bardzo utożsamiasz się ze swoim Nickiem. Wypraszam sobie nazywanie mnie studentem UŚ'a, filozofii czy innego badziewia. ~notlad nie wiem z jakich pieniędzy zostało to wyremontowane, podejrzewam, że z miejskich, a jeśli nawet z 'kościelnych' to nie jest to ważne, istotne jest to że kaplica tam jest nie potrzebna, kilkaset metrów dalej stoi kościół i idący na zajęcia studenci mogą go odwiedzać, bo jest po drodze. Pomijam już koszty utrzymania tego nowego obiektu bo też pewnie nie są małe. "Skoro to nie Twoje pieniądze, to co Ci zależy?" - są jak najbardziej moje jak prawdopodobnie również twoje, bo płacę podatki i należę do Kościoła. To, że jestem katolikiem to nie znaczy, że musze się zgadzać z wszechogarniającym ogłupianiem ludzi przez instytucje kościelne. Nie wiem ilu studentów było 'za', a ilu 'przeciw' bo nie jest w moim interesie robienie takich badań, ten kto wyszedł z takim pomysłem powinien to przeprowadzić, a nie zamykać się na plebani i uzgadniać to tylko z osobami które udzielają się w kościele. To nie jest wściekły jazgot tylko nasza rybnicka rzeczywistość ;) Dzięki za tematy prac, uśmiałem się, muszę się poważnie zastanowić i przedstawić je mojemu promotorowi, chociaż nie bardzo współgrają one z moim kierunkiem, chyba żebym podciągnął do tego te nieszczęsne 300tys zł na kaplice to może by się udało przecisnąć taki temat.

  • ~smerfetka 2011-03-25
    12:33:23

    0 1

    Jeśli już mowa o funduszach na budowę szanownej kapliczki - pamiętajmy, że nawet jeśli były one tzw "kościelne" to tak naprawdę były miejskie, przecież Kościół zawsze dostanie kase na swoje cudowne (i jakże potrzebne studentom) przedsięwzięcia. Zgadzam się, że pieniądze bardziej by się przydałyby się uczelniom - na parking, salę gimnastyczną czy chociażby to nieszczęsne ogrzewanie a nie na jakieś nikomu niepotrzebne tablice i kolejną kapliczkę (po jaką ... nam ona skoro pare kroków dalej jest kościół??). Nie życzę sobie robienia kolejnego kościelnego przylądka z państwowej uczelni, mam już szczerze dosyć wciskania się Kościoła do każdej możliwej dziury! I może od razu zaznaczę, że nie jestem studentem filozofii i w ogóle nie mam nic wspólnego z UŚ prócz kawy "u Mańka" ;)

  • ~Arteks 2011-03-25
    14:46:29

    0 1

    Nie ujmując zasług ks. Blachnickiego uważam, że nie to miejsce i nie ten czas na takie rzeczy. Mamy kryzys i zaciskanie pasa przez wszystkie instytucje, a na jakieś remonty kaplic, tablice i pomniki zawsze znajdą się o dziwo publiczne pieniądze (bo przecież nie z kościelnej kasy ją ufundowano). Niedawno słyszałem wypowiedź odważnego księdza z KUL który stwierdził, że ilość i jakość pomników JP II stanowi już dla kościoła problem nie mówiąc o ich często kiczowatym wyglądzie czy kosztach jakie pochłonęły! W naszym kraju boom przeżywają budowy kościołów, kaplic, kapliczek, krzyży, pomników, tablic itd. Ośmieszamy się tą religią na pokaz wobec wszystkich innych nacji w Europie. Poza tym Uniwersytet Ekonomiczny jest uczelnią świecką, państwową i umieszczenie tam takiej tablicy jest conajmniej niesmaczne. Przecież to nie jest seminarium!

  • ~kurier 2011-03-27
    00:08:28

    0 1

    Nie powinno być takiej tablicy na terenie publicznej szkoły. Obojętnie czy sfinansowałby ją kościół, sponsor czy ciemni parafianie. To jest skandaliczne co sie wyrabia w tym kraju!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5298