zamknij

Wiadomości

W Rybniku od niedawna działa oficer rowerowy. Szykują się spore zmiany na naszych drogach

2015-06-24, Autor: 
Utworzenie spójnej sieci dróg rowerowych, kontrapasów, komunikacja z kierowcami jednośladów, a także instalacja wypożyczalni rowerów – to jedne z zadań, które stoją przed powołanym niedawno na stanowisko oficerem rowerowym. Został nim architekt Jan Fiałkowski, pracownik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, komórki rybnickiego magistratu.

Reklama

Jedną z bolączek Rybnika są korki uliczne, które skutecznie potrafią sparaliżować komunikację na drogach. Remedium na powyższe negatywne zjawisko miały być ronda oraz „inteligentne” sterowanie sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach. Niestety, poprzez zwiększający się udział indywidualnych kierowców, w ruchu miejskim nie rozwiązały one problemu. Sieć dróg w mieście od wielu lat planowano uwzględniając wyłącznie kierowców, zapominano o innych użytkownikach - rowerzystach, pieszych czy użytkownikach transportu publicznego.

Rybnicki magistrat obrał nową drogę poprzez m.in. ulepszenie transportu rowerowego. W tym celu, na wzór zachodnich miast powołał niedawno na stanowisko oficera rowerowego – osobę, która bynajmniej nie będzie wlepiała mandatów rowerzystom, ale przygotowywała spójną politykę rowerową w mieście. Takie zadanie stoi przed Janem Fiałkowskim – pracownikiem Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, architektem oraz współzałożycielem Rybnickiej Inicjatywy Rowerowej.

Oficer wyszedł również z propozycją, aby w centrum miasta utworzyć kontrapasy. - Są to odcinki, na których rowerzysta może jechać pod prąd na drodze jednokierunkowej. To byłby pierwszy, niedrogi zabieg, który odbyłby się kosztem niewielkiego zwężenia szerokości jezdni dla samochodów. Dzięki temu rowerzyści nie musieliby nadkładać niepotrzebnie drogi, ale korzystać z atrakcyjnych skrótów w centrum miasta– wyjaśnia Jan Fiałkowski.

Jak dodaje oficer rowerowy, miasto wychodzi z inicjatywą utworzenia spójnej sieci dróg rowerowych tak, aby rowerzyści mogli przejechać szybko i bezpiecznie z jednego końca miasta na drugi, nie łamiąc przy tym przepisów. - Jeżeli tego nie zrobimy, to nie stworzymy alternatywy dla czterech kółek. Jazda samochodem jest co prawda wygodna, ale do czasu, kiedy ulica nie zaczyna się korkować – argumentuje i przekonuje, iż jazda rowerem na co dzień do pracy jest o wiele zdrowsza, przyjemniejsza oraz szybsza przy niewielkich dystansach.

Z oficerem rowerowym można kontaktować się poprzez fanpage'a >>Oficer Rowerowy Rybnik<<

Co ciekawe, Jan Fiałkowski zdradził nam, że magistrat myśli o instalacji 10 wypożyczalni rowerowych na terenie naszego miasta! Ten temat rozwijamy w wywiadzie tygodnia.

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~ 2015-06-24
    07:41:45

    25 0

    i może doprowadzi do wyraźnego, zrozumiałego opisania istniejących ścieżek, tras, a szczególnie w lesie, bo tam nigdy nie wiadomo, dokąd daną drogą dojedzie się ....

  • ~THE Bill 2015-06-24
    07:51:35

    28 0

    Panie Janie: Jaki jest do Pana kontakt? Gdzie można przesyłać sugestie? Mam nadzieję, że przegląda Pan komentarze pod tym artykułem. Proszę również zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i oznakowanie już istniejących ścieżek rowerowych. Jechałem ostatnio szlakiem niebieskim z Piasków do Kamienia (szlak przecinający ul. Mikołowską obok Przegędzy) przejazd tamtędy grozi śmiercią! Widoczność na drogę w kierunku Przegędzy jest zerowa, a samochody mogą tam mknąć pod 100. Samo przejście oprócz żółtego znaku "uwaga rowery" nie jest w żaden sposób opisane. Podobnie sprawa się ma na szlaku przecinającym ul. Rudzką na wysokości ul. Pniowskiej - tam również brak poziomego oznakowania przejścia dla rowerów. Mój kolega wpadł tam pod samochód. Jadąc na wycieczkę z dzieckiem chce mieć poczucie, że kierowca będzie respektował moją obecność na jezdni, a w tej chwili jestem na niej intruzem będąc na ścieżce rowerowej! Tak samo wygląda szlak przecinający ul. Gliwicką. I ciekawostka - szlak niebieski/żółty na rondzie obok Carrefour - na szlaku rowerowym jest przejście dla -> pieszych. Brak oznaczenia dla rowerów! 15 m dalej w kierunku kąpieliska Ruda takie znaczki już są. Niekonsekwencja jakich pełno w naszym mieście. Na tym proszę się skupić bo jest bardzo wiele do zrobienia. Białych plam na drzewach mających oznaczać kierunek szlaku jest w lasach mnóstwo. Gdybym nie jechał szlakiem wcześniej i znał jego przebieg zgubiłbym się w bo ścieżki są tragicznie opisane. Mogę tych przykładów mnożyć.

  • ~THE Bill 2015-06-24
    08:08:26

    17 0

    Mowa o kontrpasach - czy mowa tu o odcinku na ul. Targowej? Bo nigdzie indziej w naszym mieście nie spotkałem się z takim rozwiązaniem. To akurat przykład tragiczny, bo proszę zobaczyć jak wygląda oznakowanie tego odcinka bliżej skrzyżowania z ulicą Szkolną: jest jakiś kawałek wydzielonego pasa po lewej stronie drogi, potem trzeba wjechać na chodnik (takim na 50 cm szerokim = nie ma mijanki), potem znów przejechać przez drogę bez żadnego oznakowania na ul. Szkolną i dalej jazda po prawej. Brak tu konsekwencji i przejrzystego oznakowania. Panie Janie mnóstwo pracy przed Panem!

  • ~fukas1 2015-06-24
    08:34:02

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~fukas1 2015-06-24
    08:44:03

    14 0

    Połączyć drogą rowerową Rudę - Kamień i Rudę - Zalew , do tego wypożyczalnie na Rudzie , Kamieniu, Zalewie , Boguszowicach , Chwałowicach , Niedobczycach , Rynku - Placu wolności , Nowinach, Niewiadomiu , Paruszowcu i jest pięknie :)

  • ~szuvar 2015-06-24
    08:49:53

    9 0

    Witam Wszystkich.
    Wiadomość jest fajna tylko myślę sobie, iż fajnie by było jak redakcja podała by jakiś kontakt do pana Jana Fijałkowskiego, aby przesyłać Mu jakieś sugestie i propozycje. Było by to takie obywatelskie. Zaangażować by się w to mógł każdy miłośnik roweru. Myślę, że pan Jan nie jest też "nieomylny" jak papież i nie zna wszystkich bolączek rowerzystów jeżdżących po naszych trasach.
    MOJĄ PIERWSZĄ PROPOZYCJĄ, jeżeli chodzi o centrum, byłby bezkolizyjny przejazd rowerowy i przejście dla pieszych pod mostem nad Nacyną na ulicy Kotucza, z Parku Tematycznego na Kampusie w kierunku Dworca Autobusowego. Patrzcie nie myślę tylko o nas rowerzystach, ale także o pieszych i biednych kierowcach, którzy ciągle muszą zatrzymywać się tam na pasach (nie chcę być posądzony o egoizm rowerzysty bo sam jestem też pieszym i kierowcą samochodu, chodzi mi o udogodnienie dla wszystkich a przede wszystkim o bezpieczeństwo). Swoją drogą dziwi mnie bardzo, iż przy przebudowie mostu i budowie parku tematycznego taka opcja nie została uwzględniona. Myślę że cierpi tu ta "nieomylność" papieska i opcja taka przerosła umysł architekta vel projektanta.
    Pozdrawiam Wszystkich :-)

  • ~ 2015-06-24
    09:42:23

    3 0

    fukas1, ale jest takie połączenie całkiem fajne - (mam na mysli kamień rudy, wielkie koło ) , w sumie jak dobrze pojedziesz cały czas jedziesz lasem, i w Grabowni chodnikiem. tylko nie zrobisz koła , bo nie ma pobocza na tej drodze - to jest mega skandal moim zdaniem) (wielopolska? Paruszowice, ta wyremontowana bez pobocza)

  • ~fukas1 2015-06-24
    09:44:02

    5 0

    Gratulacje dla nowych władz za to że powołali oficera rowerowego . Ale z tym pomysłem na temat 10 stacji rowerowych to stary odgrzewany kotlet . W 2012 roku zgłosiła się do Rybnika firma Nextbike . '' Oferta firmy była prosta. - Miasto może zakupić usługę na okres 3, 4 albo 5 lat. W jej ramach na początek możemy ustawić w mieście 10 stacji i 100 rowerów. Przykładowa trzyletnia umowa z gwarancją rozbudowy o nowe stacje opiewa na kwotę 847 tysięcy złotych - mówił nam niedawno Kamil Smolnik z wrocławskiej firmy Nextbike. Pomysł nie przypadł do gustu jednak włodarzom naszego miasta. Zamiast wypożyczalni rowerów, zaproponują oni rybniczanom, którzy lubią jazdę na dwóch kółkach … stojaki na ich własne rowery. '' Tyle w temacie .

  • ~fukas1 2015-06-24
    09:51:56

    4 0

    Chodzi o drogi rowerowe, a nie ścieżki rowerowe, ludzi to mylą . Ścieżki mam opanowane ale mam rower z grubymi oponami korzenie i piach mi nie straszne . Drogi rowerowe to natomiast super sprawa dla każdego, czy ma rower szosowy, czy miejski a nawet hulajnogą pojedziesz :)

  • ~ 2015-06-24
    09:52:55

    8 0

    fukas1 , stary- kto wypożyczy w Rybniku rower ?? to nie jest miejscowość turystyczna, każdy ma rower w domu,
    wystarczy jedna wypożyczalnia na 20 sztuk w magistracie.
    za te 900 koła masz ścieżki szrotowe (dojazdówki) w koło Rybnika, do Gliwic,Wodzisławia,zor i jeszcze zostanie.

  • ~dav 2015-06-24
    09:57:55

    5 0

    ~szuvar - pełna zgoda co do tego przejazdu, bo pod mostem jest bardzo dużo miejsca. Średnio na światłach na Kotucza stoi się 5/10min. Jadąc bulwarami, wpadasz na chodnik (koło nowego mostu) i ładnie z buta na przejście koło BP bo nie ma żadnej alternaty na przedostanie się na druga stronę drogi.

  • ~fukas1 2015-06-24
    10:11:18

    6 0

    Jak nie zaryzykujesz to się nie dowiesz . Po za tym Wrocław Kraków i Gdańsk sobie chwalą . Opole ma taki system - miasto z ilością ludności podobną do Rybnika . Wiysz na czym to polega bieresz koło np. w boguszowicach i jedziesz na rynek na piwo , zostawiosz je na rynku w stojaku, pijesz piwo a autobusym wracosz do dom :)

  • ~Mael 2015-06-24
    10:25:15

    12 0

    Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem dla rowerzystów są bitumiczne pobocza oddzielone pasem ciągłym z wbudowanymi punktami odblaskowymi (kocie oczka). Rozwiązanie takie stosuje Zarząd Dróg Powiatowych w Rybniku.

  • ~Arteks 2015-06-24
    11:23:35

    1 0

    Bardzo dobra wiadomość! Przyda się ktoś kto jest pasjonatem rowerów i sam angażował się w tego typu akcje. Tylko jeszcze pozostaje jeden problem - aby miasto zaczęło równoważyć wydatki bo do tej pory przez ostatnie lata mniej więcej jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne to 98% szło na drogi, 1% na komunikację zbiorową, 1% na rowery... Tak dalej być nie powinno. Tak samo jeśli chodzi o pieszych to jedyną porządną miejską inwestycją dla nich w ostatnich kilkunastu latach był deptak. Zwracam uwagę na to, że owszem inwestycje drogowe były Rybnikowi potrzebne ale władze naszego miasta popadły w skrajności, a skrajności zawsze są niebezpieczne. Główna przyczyna korków w Rybniku to przede wszystkim niefunkcjonalność komunikacji publicznej której się nie rozwija i ludzie muszą sobie radzić sami, a radzą sobie tak, że wszyscy masowo kupują auta i nimi się poruszają. Za to odpowiedzialność ponoszą ZTZ i Urząd Miasta. Wracając do ścieżek rowerowych to są bardzo ważne w tworzeniu przyjaznego miasta ale one problemów poruszania się po mieście nie rozwiążą, szczególnie w naszej strefie klimatycznej. Mimo to dobrze że ktoś kompetentny, świeży i młody się tym zajmie. A kiedy do ZTZ zawita młodość i fachowość?

  • ~ 2015-06-24
    11:31:49

    3 0

    Oficjalny funpag Janka jako Oficera Rowerowego-->https://www.facebook.com/pages/Oficer-Rowerowy-Rybnik/772081002906028?fref=nf

  • ~norton 2015-06-24
    12:48:49

    2 0

    Jaki oficer? Jaki ma stopień ? Zwykły urzędnik zajmujący się sprawami "rowerowymi" w Rybniku. Mam nadzieję, że skuteczność tego Pana będzie większa niż pozostałych osób zajmujących się infrastrukturą drogową w Naszym mieście.
    Ostatnio sami "ambasadorzy" wódek, samochodów, marek...

  • ~fukas1 2015-06-24
    12:53:44

    6 0

    Ogólnie cieszę się że idzie nowe . Ostatnie lata to stagnacja w temacie rowerów, a teraz zakasać rękawy panowie i do roboty :) . My patrzymy uważnie i będziemy rozliczać w wyborach !

  • ~___ 2015-06-24
    16:50:16

    5 0

    mamy tylko ok 15 lat opóźnienia w tym temacie względem innych dużych miast ( przecież mamy aspirację na stolicę subregionu), czas więc zakasać rękawy zabrać się do roboty, może uda się w końcu zakwalifikować rower jako element szybkiego i ekologicznego transportu w mieście, poprzez stworzenie odpowiedniej ku temu infrastruktury, ale jak widzę układanie kostki na nowobudowanym pasie rowerowym na Mikołowskiej, to mam jednak wątpliwości

  • ~ 2015-06-24
    17:52:16

    3 0

    oficer :D mnie on tam wygląda na takiego co nawet w wojsku nie był

  • ~ 2015-06-24
    20:31:05

    7 1

    @chochlik a ty za to wyglądasz na gościa którego nie chcą przepuścić z klasy do klasy i ciągle zasila podstawową szkołę ...specjalną ;)

  • ~akronaut 2015-06-24
    21:15:42

    4 0

    ostatnio jechałem ścieżką rowerową wydzieloną z chodnika wzdłuż ul. Kościuszki ...
    to co pozostawiła po sobie firma układająca jakieś instalacje to tragedia, nierówne, kostki ponacinane
    kto złożył podpis pod protokołem odbioru robót?

  • ~qwer 2015-06-24
    22:26:21

    4 0

    Mam pytanko.Przystanek autobusowy na Kościuszki przecina ścieżka rowerowa.Kto ma pierwszeństwo.Pieszy idący do autobusu czy rowerzysta.Nie ma znaków ani pasów na chodniku.Reasumując pieszy nie legalnie przekracza ścieżkę.

  • ~exx 2015-06-24
    23:05:34

    1 0

    „inteligentne” sterowanie sygnalizacją ,ten cudzysłów jest jak najbardziej na miejscu ,bo jaki to ynteligent ustawia tak światła na przejściach ,że czerwone dla auta pali się dłuuuugo po opuszczeniu przejścia przez pieszego.Można by też skrócić czas zielonego dla pieszych w czasie szczytu albo pozwolić na przejście na czerwonym gdy nie stwarza zagrożenia.Tak jest w UK czy Monako ,ale tu już trzeba wychylić nos ze wsi.

  • ~meksykanin 2015-07-03
    11:32:40

    1 0

    witam, p. Janowi gratuluje. chciałem ustalic zasadnicza kwestię. czy rower w Rybniku ma byc narzedziem rekreacyjnym czy sposobem na poruszanie sie po mieście. w jakich proporcjach maja koegzystowac ze soba oba zagadnienia. jakis zas temu miasto zaproponowało rozwiązanie czysto rekreacyjne - projekt trasy rowerowej wokół miasta. mam nadzieję że wielu z tutaj piszących zapoznało sie z propozycja projektu. był opublikowany wczesna wiosna na stronach UM. sporo czasu spędzam w małej Belgii. zyczyłbym sobie aby wdrozyc choc część spotykanych tutaj rozwiązań. rower w Belgii ma dwie funkcje - codzienna komunikacja, weekendowa rekreacja. w Belgii nie ma ścieżek rowerowych - kto to wymyslił, sa zato drogi dla rowerów a jesli tych dróg nie ma to wydzielone dedykowane pasy dla rowerów + sporo różnych rozwiązań ułatwiajacych w pierwszej kolejności poruszanie sie rowerem. nie ma nidzie zakazu wjazdu rowerem za wyjątkiem parków, ale przed zakazem jest spory parking i stojaki dla rowerów!!!chciałbym zamieścic kilka fotek dot. rozwiązań rowerowych. gdzie to zrobic?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4972