zamknij

Wiadomości

W centrum Rybnika powstaje kontrapas rowerowy. W którym miejscu?

2017-03-22, Autor: 

Ta wiadomość powinna ucieszyć rowerzystów. Na jednokierunkowej ulicy Rybnickiego zostanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, ciągnący się pod prąd ulicy - tzw. kontrapas. Prace przy wyznaczaniu kontrapasa zaplanowano na czwartek, 23 marca. 

Reklama

Rybnicki magistrat rozpoczyna wdrażanie projektu zwiększania dostępności ruchu rowerowego w śródmieściu. Latem tego roku powstaną kolejne, analogiczne rozwiązania oraz pasy rowerowe m.in. na ulicach 3 Maja, Wodzisławskiej, Zebrzydowickiej, Raciborskiej, Na Górze. - Pomysł kontrapasów na rybnickich ulicach pojawił się już w trakcie prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej 2016 roku - mówi Jan Fiałkowski, architekt, rybnicki Oficer Rowerowy – Jesteśmy przekonani, że kontrapasy w mieście znacznie ułatwią rowerzystom poruszanie się po mieście na najbardziej zatłoczonych ulicach. Na odcinkach, na których będą w przyszłości wyznaczane, często nie ma miejsca na dodatkowe drogi rowerowe, zaś jezdnia zwyczajnie w świecie jest za szeroka względem obowiązujących przepisów. Na drogach tych często rowerzyści jeżdżą nielegalnie pod prąd lub korzystają z chodników. Po wprowadzeniu kontrapasów jazda rowerem będzie znacznie bezpieczniejsza i przyjemniejsza. Musimy dać mieszkańcom realną alternatywę i możliwość efektywnego poruszania się po mieście – dodaje.

Warto dodać, że kontrapasy dla rowerów to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Niemiec, Austrii, Holandii czy Danii.

Coraz częściej kontrapasy są też wyznaczane w polskich miastach. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były m.in. Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wrocław i Radom. Warto dodać, że mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów.

W Rybniku na takich zasadach funkcjonował do tej pory jedynie krótki fragment ulicy Targowej. W zeszłym roku pilotażowo dopuszczono również na mniej ruchliwych ulicach kontraruch, bez wprowadzania wydzielonych pasów. Na ulicach tych nie zanotowano żadnych niebezpiecznych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.

Decyzja o wyznaczeniu kontrapasa na ul. Rybnickiego i innych rybnickich ulicach cieszy szczególnie rowerzystów. - To świetna wiadomość, nareszcie” – przyznaje Bartosz Giemza, Mistrz Polski w olimpijskiej dyscyplinie BMX Racing, rowerzysta. – Kontrapasy umożliwiające jazdę rowerem w obu kierunkach to sprawdzone rozwiązanie, którego zazdrościliśmy innym miastom. Kontrapas poprawia wzajemną widoczność rowerów i aut poruszających się po ulicy. Na przykład w Krakowie podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera. Zwężona jezdnia przestaje kusić amatorów zbyt szybkiej jazdy a mieszkańcy zyskują bezpieczniejszą przestrzeń w swoim otoczeniu - dodaje.

Oceń publikację: + 1 + 41 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~telesrele 2017-03-22
    15:49:45

    21 2

    Od wielu lat często jeżdżę samochodem ul.Rybnickiego i nigdy nie widziałem tam rowerzystów. Dodam tylko, że ta ulica jest jednokierunkowa od Cegielnianej do Brudnioka, potem do Cmentarnej i dalej już dwukierunkowa.

  • ~ 2017-03-22
    15:50:47

    27 5

    Pomysł bardzo dobry, ale obawiam się, że będzie z tym wiele problemów. Z kontrapasem ja zmierzyłem się w wakacje w Wrocławiu. Teoretycznie ułatwienie dla rowerów, w praktyce "wolna amerykanka". We Wrocławiu widziałem, że po kontrapasie nagminnie poruszają się skutery, czasem nawet motory. Do tego kontrapasy stały się ulubionym miejscem dla młodzieży, która poruszała się na deskorolkach, wrotkach, rolkach itp.

    Czas pokaże czy Rybniczanie dojrzeli do tego typu rozwiązań. W przypadku Wrocławian - tamtejszym mieszkańcom sporo brakuje do tego, aby kontrapas użytkowany był zgodnie z przeznaczeniem. Osobiście jestem sceptycznie nastawiony.

  • ~minowa 2017-03-22
    15:56:54

    20 2

    Kontrapas na ul. Wodzisławskiej ? W którym miejscu ?

  • ~Arteks 2017-03-22
    16:13:09

    19 59

    Na takie europejskie nowości czekałem! Ale nadal brakuje mi w Rybniku realizacji jakichś projektów poprawiających bezpieczeństwo dla rowerzystów umożliwiające bezkolizyjny przejazd pod czy nad drogą. Czekam na takie rozwiązanie koło Ronda Wileńskiego czy naprzeciw Rudy. @siwy-rybnik - z Wrocławia można brać różne przykłady ale nie... zachowań kierowców. Tam mało kto wpuszcza z podporządkowanych i trąbią na pieszych na pasach(!). Jeśli motocykliści pojawią się na takich pasach - muszą ryzykować mandatem. Jestem prawie pewny, że te różne zmiany związane z ruchem dla wielu mieszkańców Rybnika będą szokiem, a co dopiero dla SRB czy SWD. Na pewno będzie trzeba trochę czasu na zmiany przyzwyczajeń. @telesrele - a widziałeś auta na parkingu który nie istnieje? Jeśli porobią systemowo całą siatkę dróg rowerowych - będzie się wreszcie wygodnie i bezpiecznie poruszać na rowerze, pojawi się dużo więcej rowerzystów.

  • ~telesrele 2017-03-22
    16:32:05

    34 7

    ~Arteks, nadal lubisz rozśmieszać. Co ma wspólnego parking, który nie istnieje z drogą, która istnieje i którą rowerzyści mogą jeździć ? Co prawda tylko od Cegielnianej do Brudnioka, ale w tym kierunku również cyklistów nie uświadczysz. Będzie kontrapas w odwrotnym kierunku, ale po co ? Rowerzysta dojedzie do Cegielnianej i co wtedy ? Są dwie opcje. Pierwsza - skręci w lewo i dojedzie do Cmentarnej. Skręcając w lewo za szkołą byłby w tym miejscu szybciej. Opcja druga - skręci w prawo i pojedzie ostro pod górę (jeśli da radę) do bardzo ruchliwej Gliwickiej. Jest w tym jakiś sens ? Kiedyś miasto wydało kasę na człowieka z jastrzębiem, który miał przepłoszyć gołębie z rynku. Efekt zerowy. Gołębie mają się całkiem dobrze. Czyżby kolejny niezbyt trafiony pomysł ? Nie mam nic przeciw Panu Fiałkowskiemu, pewnie chce dobrze, ale niestety ten pomysł raczej chwały mu nie przyniesie. Istnieje jeszcze opcja, że na tej ulicy mieszka jakaś ważna osoba, ale to chyba zbyt daleko posunięta podejrzliwość.

  • ~rybnikus 2017-03-22
    16:40:35

    40 3

    Ulice w Rybniku są za szerokie? No cóż ?????

  • ~ 2017-03-22
    17:24:49

    27 3

    Kilkanaście lat temu miasto chwaliło się, że jest pionierem w temacie ścieżek rowerowych (służących w założeniu do jazdy rekreacyjnej), później temat praktycznie zarzucono, inni poszli do przodu, a w Rybniku zmarnowano szanse budowy prawdziwych dróg rowerowych (będących elementem układu komunikacyjnego miasta i służących co codziennych dojazdów bez względu na pogodę) podczas remontów Wodzisławskiej, Żorskiej, Gliwickiej, Wielopolskiej czy Góreckiego, coś próbuje się zmieniać, ale i tak widzę brak kompleksowych pomysłów na ich realizację, pasy rowerowe często wciskane są chaotycznie w sposób nieciągły, zaczynają i kończą się wysokimi krawężnikami , kolejnym tematem jest brak świadomości pieszych, kto miał okazję przejechać się Kościuszki slalomem pomiędzy uczniami najlepszych rybnickich szkół idących pasem rowerowym, wie co mam na myśli, kolejny „kwiatek” to Rudzka od Orzepowic do Chwałęcic, znaki nakazują rowerzystom opuszczenie drogi i nakaz jazdy szutrówką, po deszczu odcinek nadaje się bardziej do rowerów wodnych i absolutnie nie nadaje się do codziennego dojazdu do pracy czy szkoły, kolejną rzeczą jest to, że szczególnie w weekendy zamienia się w deptak spacerowy, kiedy chodnik jest na całej długości po drugiej stronie ulicy, cudem jest, że nie doszło tam jeszcze do wypadku, czy kolizji, tutaj widzę pole do popisu dla naszej dzielnej Straży Miejskiej, która pozbawiona fotoradaru w okresie bezsmogowym posiada wolne moce przerobowe i dla poprawy bezpieczeństwa mogłaby rozpocząć akcję uświadamiającą, czym różni się droga dla rowerów od chodnika.

  • ~ 2017-03-22
    17:27:59

    5 5

    w Wrocławiu jest chodnik dla pieszych po środku :)

  • ~kierowca bombowca 2017-03-22
    18:26:46

    35 4

    A na Wielkopolskiej nie ma nawet pobocza, katastrofa, potężny remont i nie zrobiono ścieżki, ktos zgarnał w Urzędzie kaske za to i to niezła a wypuścił bubel, gdzie jest jakas kontrola i odpowiedzialność sie pytam, a oni jakiś głupi kontrapas zrobią nikomu niepotrzebny

  • ~foka 2017-03-22
    19:40:34

    14 7

    ~kierowca bombowca w Rybniku nie ma ulicy Wielkopolskiej jest Wielopolska :)

  • ~LEMUR 2017-03-22
    20:28:59

    12 3

    Ok, ul. Rybnickiego. Kontrapas. GDZIE?? Na tym fragmencie jednokierunkowej (po co?). Na całej długości? Tzn że pozostała część Rybnickiego stanie się jednokierunkową (tym samym cała ulica) bo z całym szacunkiem dla rozwiązań kontrapasów, ale tam nie ma miejsca na dwukierunkową + kontrapas.

  • ~ 2017-03-22
    21:32:12

    8 5

    Halo jak tam smog i normy powietrza?

  • ~lewy_gwint 2017-03-22
    21:33:27

    7 3

    LEMUR, nie widziałem jeszcze takiego czegoś jak kontrapas do drogi dwukierunkowej. Jeżeli ruch na nim miałby być "kontra" to tylko w trzecią stronę.

  • ~xxxx 2017-03-25
    22:54:02

    4 1

    wow !!!! ten pas na rybnickiego jest super,dzisiaj jeździłem cały dzień w te i we wte ,cieszę się że jutro czas idzie do przodu,nie moge sie doczekać,ponieważ od samego rana zacznę znowu jeździć !! ten "inzynier" to musi mieć łeb nie od parady ;),proponuje jeszcze tam zapodać "bus pas" !!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5292