Dzisiaj w nocy w dom przy ul. Przejazdowej w Rybniku uderzył piorun. Straż pożarna walczyła z pożarem przez 2 godziny. Straty oszacowano na 200 tysięcy złotych.
Dzisiejszej nocy burzowa pogoda dała się we znaki mieszkańcom Boguszowic i strażakom. Jak się dowiedzieliśmy, w budynek jednorodzinny przy ul. Przejazdowej uderzył piorun. Stało się to ok. 2:00 w nocy.
- Na szczęście, nikomu nic się nie stało. Dom był dopiero w trakcie budowy, dlatego w momencie uderzenia pioruna nikigo nie było w środku – mówi rzecznik Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rybniku, Bogusław Łabędzki.
Funkcjonariusze walczyli z pożarem przez 2 godziny.
Uszkodzeniu uległ dach, elewacja oraz instalacja elektryczna. Straty wstępnie oszacowano na 200 tysięcy złotych.
Tagi: pożar Rybnik, pożar Boguszowice, pożar piorun, piorun Rybnik, piorun Boguszowice, PSP Rybnik, pożar domu Rybnik
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tragiczny pożar niedaleko Rybnika. W pszowskim hostelu znaleziono ciała 5 osób
25381Policja i pogotowie na rynku. Były dwie interwencje
25064Brat pobił swoją siostrę, kobieta zmarła. Mężczyźnie grozi nawet dożywocie
21572Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
20935Prosto przez rondo i w płot. Młody kierowca zrobił zamieszanie na obwiedni (wideo)
15627Nowość w Rybniku! Już dziś otwarcie chlebomatu Piekarni Croma przy Galerii Domus
+239 / -23Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+148 / -5"Polska może być krajem bogatym i wolnym". Sławomir Mentzen w Rybniku zgromadził tłumy (zdjęcia)
+307 / -165Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
+100 / -22Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
+88 / -13Braun i Fritz weszli do szpitala, by zatrzymać lekarkę. „Może dalej mordować?”. Służby sprawdzają, czy politycy popełnili przestępstwa (wideo)
20Akcja #STOPLidl w Rybniku. "Nie pozwolimy na zniszczenie świętego miejsca" (zdjęcia)
20Grzegorz J.: "komuś zależy na zniszczeniu mojej osoby". Ruszyło postępowanie odwoławcze byłego posła PiS
18Poseł, były wiceminister sprawiedliwości Michał Woś znacznie przekroczył prędkość. Został zatrzymany do kontroli
18Szpital w Żorach zamyka porodówkę i nie tylko! Przyszłe mamy będą jeździły m.in. do Rybnika
16Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Longina b 2021-06-30
10:27:12
Współczuję poszkodowanym.
~Dador 2021-06-30
10:40:41
Mając dom, to człowiek zawsze patrzy z niepokojem na nadciągające burze. A czy to piorun nie trafi, czy też wiatr nie porwie dachu albo gwałtowna ulewa nie zaleje piwnic lub garażu. Na bloku jednak życie spokojniejsze było. Tak a propos , to ponoć pioruny rzadko wybierają domy, dlatego też pewnie instalacja odgromowa nie jest u nas wymagana, do pewnej wysokości budynku.
~ 2021-06-30
12:08:55
No niestety właściciele w ramach oszczędności nie zrobili instalacji odgromowej to teraz mają większy wydatek. Choć pewnie zaraz jakiś ciu. l wpadnie na to żeby zorganizować zrzutkę. Bo przecież to takie modne ostatnimi czasy.
~ 2021-06-30
12:09:58
Longina b , czytałeś treść artykułu? Tam nikt nie został poszkodowany poza domem , ale trochę dziwnie jemu współczuć...
~polk 2021-06-30
12:45:13
Mellou serio nie rozumiesz tego co napisała Longina?
Współczuje poszkodowanym czyli, skup się, właścicielom domu.
~leon32 2021-06-30
13:23:33
~mellou
weź Ty sie człowieku puknij w ten pusty łeb i zacznij czytać artykuły ze zrozumieniem, jest napisane jak byk, że dom był w trakcie budowy, to jak miał mieć instalację odgromową ?
Rozumiem, że Ty na etapie fundamentów już miałeś takową instalację, a w kolejnych etapach prac ją przekładałeś między rękoma i dodawałeś kolejne jej odcinki, aż do dachu ? i to była u Ciebie priorytetowa sprawa trakcie budowy ? Czy po prostu mieszkasz w bloku, jesteś małolatem i nie masz zielonego pojęcia o budowaniu domów ?
~ 2021-06-30
14:09:40
Leon32, właśnie zajmuje się budową domów, i jeżeli jest w artykule że był dach a nawet instalacja elektryczna , to dom był na etapie wykończenia, przed zrobieniem instalacji elektrycznej należy wykonać odgrom. Więc ewidentnie ktoś ciął koszty. Ehh blokersi...
~leon32 2021-06-30
14:23:09
~mellou
Napisz zatem, jaki związek ma instalacja elektryczna z odgromową ? W którym miejscu są ze sobą połączone, żeby były od siebie zależne.
I jeszcze poproszę o informację, w którym etapie budowy ma być zamontowana instalacja odgromowa, przed ociepleniem, czy po ? Pytam, bo bardzo mnie ten temat zainteresował.
~Lateks 2021-06-30
17:47:29
~leon32 podstawą instalacji odgromowej, tak samo jak elektrycznej w dzisiejszych czasach jest uziom. A ten powinien być wykonany po wykopie pod fundamenty, i przed wykonaniem zbrojenia tych fundamentów ew. w trakcie ich zbrojenia. Niestety przypuszczam że tutaj tak jak to zazwyczaj bywa tego nie wykonano. Przykre, ale zdjęcia z tego zdarzenia powinny być pokazywane razem z wydawaniem pozwolenia na budowę. Wykonywanie uziomów z wbijanych prętów nigdy nie zastąpi uziomu pod fundamentami. Niestety tego nie uczą ani budowlańców, ani obecnie instalatorów paneli fotowoltaicznych.
Sprowadzenie elektryka z doświadczeniem i uprawnieniami na budowę w trakcie kopania fundamentów oszczędza czas i pieniądze, a także dużo lepiej zabezpiecza budynki niż wykonywanie jakichkolwiek uziomów wbijanych.
~Lateks 2021-06-30
17:52:09
Niestety myślenie żeby wykonywać uziom kiedy budynek już posiada izolację termiczną zewnętrzną pokutuje wśród ludzi i takie są efekty takiego myślenia. Chociaż tyle dobrze że ubezpieczyciele tego wymagają, ale zazwyczaj już jest po fakcie - fundamenty wylane, ściany stoją... a elektryk chce "inwestora" pakować w koszty bo się jemu jakiś uziomów zachciewa...
~leon32 2021-06-30
18:38:40
Lateks
Dobrze zrozumiałem, że instalacja odgromowa jest połączona z uziomem fundamentowym, który ma połączenie z uziomem w instalacji elektrycznej ? Czyli punktem wspólnym instalacji odgromowej, czyli zabezpieczającej przed uderzeniem pioruna w dach, ma połączenie z uziomem zabezpieczającym przed przepięciami, w tym uderzeniem pioruna w instalację elektryczną ?
~ 2021-06-30
21:18:07
Kto daje instalacje odgromowe? Chyba ten co nie ma z pieniędzmi robić. Ten gość dostając piorunem ma szczęście w nieszczęściu. Równie dobrze mógł sobie totka puścić.
Na 100 nowych chałup chyba 5 ma instalacje odgromowe.
~artefaks 2021-06-30
21:36:44
@Lateks nie mam uprawnień elektrycznych . Ale według mojej wiedzy od dłuższego czasu odchodzi się od uziemiania samej instalacji elektrycznej, zastępując ją zabezpieczeniem różnico prądowym.
Ale może się mylę ?
~polk 2021-06-30
23:58:56
Artefaks mylisz się. Żeby zadziałała różnicówka instalacji musi być uziemiona. Jak ma powstać różnica potencjału jak nie "uziemisz" ochronnego?
~ 2021-07-01
10:54:53
polk nie zgodzę się z Tobą, by zadziałała różnicówka potrzebna jest różnica prądów płynących w przewodach L i N większa niż 30 mA (najczęściej), upływ może występować zarówno do ziemi, ale też do żyły ochronnej PE, nawet jak ta nie jest połączona z ziemią
~polk 2021-07-01
17:50:44
Pasażer a do czego służy żyła PE?
Ochronny powinien być uziemiony odpowiednio a nie tylko podłączony do zera jak to się standardowo robi w instalacjach dwużyłowych.
Różnicówka w prawidłowo uziemionej instalacji powinna wybić przy zawarciu N i PE.
~Lateks 2021-07-01
22:11:12
~leon32 mniej więcej dobrze rozumujesz, generalnie jeśli masz prawidłowo wykonany uziom to nawet gdybyś nie chciał łączyć instalacji odgromowej z elektryczną to i tak są połączone.
Ale cała sztuka polega na tym by wszystkie potencjały zrównać z potencjałem ziemi nawet w czasie wyładowania, bo tak naprawdę problemy że ktoś miał instalację a i tak się sprzęt popalił występuje wtedy gdy przepływający prąd spowodował różnicę w potencjałach między teoretycznie uziemionymi punktami - taki przykład to Bazylika w Rybniku gdzie po remoncie instalacji jeden piorun spalił stare organy. To właśnie błąd w sztuce - brak wyrównania między wszystkimi możliwymi potencjałami.
Tutaj też znaczenie ma że wszelkie bednarki zalane betonem nie korodują a bardzo dobrze odprowadzają ładunki elektryczne - tylko do wykonania przed zalaniem fundamentów, żadna instalacja otokowa tego nie zastąpi...
~Lateks 2021-07-01
22:23:00
~takiuj jak mieszkasz w pobliżu napowietrznej linii wysokiego napięcia to możesz założyć że instalacja odgromowa jest zbędna. Ale jak już się budujesz to warto dziadować 5 tysięcy złotych na trochę bednarki kiedy i tak ładujesz kupę złomu do fundamentów? Zwłaszcza że potem i tak przychodzi elektryk i jeśli nie pracuje na grubie to i tak ten uziom zrobi i swoje zarobi...
~Lateks 2021-07-01
22:34:32
~artefaks mylisz się, zabezpieczenie różnicowo-prądowe to jedno, zerowanie to drugie, a uziemianie to trzecie, i generalnie to są zupełnie różne pojęcia nie mające ze sobą nic wspólnego no może po za prądem i napięciem.
~polk mylisz się, tzn. wystarczy że przewód neutralny jest uziemiony - nawet w stacji trafo, to już różnicówka będzie chronić przed porażeniem, problem jest wtedy gdy ktoś stosował zerowanie bo wtedy upływ prądu będzie ją wyzwalać.
~pasażer też mylisz pojęcia, PE nie uziemione to nie jest PE,
~polk "Różnicówka w prawidłowo uziemionej instalacji powinna wybić przy zawarciu N i PE. " nie wybije, do czasu aż nie będzie upływu prądu, te 30mA właśnie się stąd wzięło że to nie powinno zatrzymać akcji serca - co jest najgroźniejsze dla życia człowieka.
Jeśli przed włączeniem odbiornika wyłącznik różnicowo prądowy rozłącza obwód to znaczy że N i PE nie są tak samo uziemione i stąd przepływający prąd.
~polk 2021-07-02
00:17:51
Lateks no nie mogę się zgodzić. N z PE nie jest w żaden sposób połączone w prawidłowo wykonanej instalacji TN-C-S. Przewód ochronny połączony jest z uziomem. Jeśli zewrzeć N z PE następuje właśnie odpływ ładunku do gleby co powoduje zadziałanie różnicówki.
~Dintojra 2021-07-02
01:53:43
I jak to bywa w naszym pięknym kraju mamy fachowców od wszystkiego
Panowie wypowiadający się powyżej w sposób autorytatywny rozumiem, że jesteście elektrykami z wykształcenia ? jeśli tak, to mam prośbę: nie kompromitujcie się dalej :)
Po kiego grzyba mieszacie pojęcia układów sieciowych i zabezpieczeń z instalacją odgromową ?
Wewn inst. elektr "spotyka" się z instalacją odgromową ewentualnie w poprzez ograniczniki przepięć i to nie jest połączenie galwaniczne. Piszę ewentualnie bo takie urządzenia nie są w Polsce wymagane.
Dalej: odgrom w budynku o wys. do 15 m nie jest wymagany, ale szczegółowo powinien to określać projekt budowlany, a nie np. @mellou (chyba, że ma uprawnienia w zakresie projektowania instalacji elektrycznych).
Kolego @polk: odnośnie układu sieci i RCD coś tam dzwoni, ale nie wiesz, w którym kościele :)
Wyłącznik różnicowo prądowy działa na zasadzie sumowania prądów geometrycznych... a jakie prądy geometryczne występują na przewodach N i PE powodujące zadziałanie RCD ? :)
@Lateks - jeśli masz uprawnienia SEP to najlepiej je oddaj organowi wydającemu jeśli łączysz instalację odgromową z wewn. inst. elektryczną... i jeszcze te brednie o zasadzie działania RCD... jeśli wyłącza, to N i PE nie są tak samo uziemione uśmiałem się.
i jeszcze to: "zabezpieczenie różnicowo-prądowe to jedno, zerowanie to drugie, a uziemianie to trzecie, i generalnie to są zupełnie różne pojęcia nie mające ze sobą nic wspólnego" serio ?
Czy ty przypadkiem nie wykonywałeś instalacji w tym domu co kilka lat temu spłonął z powodu wadliwie wykonanej instalacji elektrycznej ?
@polk - poczytaj nieco o układach sieci TN, TT i IT.
~Lateks 2021-07-02
06:44:04
~Dintojra do czego masz podłączoną instalację odgromową ? Do czego ma odprowadzać ładunek elektryczny w razie wyładowania elektrycznego? A przecież GSU jest połączona, do tego samego uziomu (fundamentu). Jasne że nie w tym samym punkcie - i nie łączysz instalacji elektrycznej z odgromową, ale masz jedno połączone z drugim poprzez fundament. "ograniczniki przepięć" to masz podłącznone przewody zasilające a nie PE. Więc nie pisz kto co ma zrobić z swoimi uprawnieniami.