zamknij

Biznes

Urzędnicy reklamą po śląsku chcą przyciągnąć inwestorów. Ekspert: kiepski pomysł

2013-09-24, Autor: 
W telewizji TVN24 i Polsacie News emitowana jest reklama terenów inwestycyjnych Rybnika. O co chodzi w spocie trudno się połapać rybniczanom, a co dopiero biznesmenom spoza Śląska, którzy mieliby zainwestować w naszym mieście. Na samą produkcję reklamy magistrat wydał 60 tysięcy złotych.

Reklama

Na początek zobaczcie sami 30-sekundową reklamę:

Spot w redakcyjnym gronie obejrzeliśmy kilka razy. I co? Mimo, że doskonale znamy Rybnik, znamy śląski dialekt, nie wiemy co chodzi. Nie wiemy też, jak taka reklama ma przyciągnąć do Rybnika inwestorów spoza Śląska.

Co autor miał na myśli?  - spytaliśmy w Urzędzie Miasta Rybnika. - Pomysł polega na zderzeniu stereotypowego wyobrażenia Ślązaka/Śląska z wizją dynamicznie rozwijającego się w  miasta. Scenariusz ujmował problem skrótowo i schematycznie, zgodnie z założeniem, iż do dyspozycji mamy bardzo krótkie 30 sekund. Spot to jedynie okazja do zwrócenia uwagi - niczego nie tłumaczy, nie wyjaśnia, nie opisuje. Celowo uproszczona anegdota operuje humorem (i skojarzeniami) na poziomie kabaretonu - ma sugerować odbiorcy coś, czego nie musi się wstydzić, ale go nieco zaskoczy. Badania fokusowe pokazują, że gwara śląska pozytywnie zaciekawia. Napisy z "tłumaczeniem" są żartobliwym wciąganiem widza w interakcję – odpowiada Lucyna Tyl – rzecznik prasowa magistratu.

Dodaje, że wartość artystyczną reklamy ma podnieść ścieżka muzyczna w wykonaniu Marcina Wyrostka. - Akordeon po jego sukcesie jest znowu modny i - oczywiście - kojarzony ze Śląskiem – zachwala Lucyna Tyl.

Spot pokazaliśmy pracującemu na co dzień w Warszawie Sławomirowi Wali, Art Directorowi w agencji interaktywnej OS3 Multimedia. Niestety, ekspert podziela nasze obawy, że z taką reklamą Rybnik Polski nie podbije. - Mnie początkowo podobał się pomysł na wykorzystanie gwary śląskiej w biznesowym projekcie. Do czasu… Pokazałem spot mieszkańcom Warszawy, moim współpracownikom i nikt nie domyślił się, że jest to gwara śląska. Jedna osoba myślała, że to język węgierski, jedna, że czeski, pozostałe w ogóle nie miały pojęcia z jakim językiem lub gwarą mają do czynienia. To sprawia, że cały pomysł bierze w łeb – mówi Sławomir Wala.

- Bardzo niedobrze wygląda to, że w reklamie nie pokazano żadnych istniejących atrakcji regionu czy samego miasta, a jedynie wizje architektów przetworzone przez komputery. Jedynym punktem odniesienia jest słabo zaprezentowany w tym spocie akwen wodny i komin elektrowni. Na tym tle, region jawi się bardzo mało atrakcyjnie – dodaje ekspert.

Zwraca też uwagę, że łudząco podobny pomysł na spot reklamowy miał Poznań – zobacz.

Treść reklamy to jedno. Eksperta uderzyło też kiepskie wykonanie reklamy. - Jakość renderów pokazanych w spocie jest – delikatnie mówiąc - słaba. Poza tym, w telewizji nieruchome obrazy zawsze wyglądają źle, a w tym przypadku jeszcze sprawiają wrażenie, że spot został zrobiony po kosztach – zauważa ekspert.

Spot z pewnością po kosztach robiony nie był. Jak udało nam się dowiedzieć, produkcja reklamy kosztowała 59.901 zł. To 3,41% wartości projektu „Rybnik, wszystko czego sobie życzysz – promocja terenów inwestycyjnych”. Projekt polega m.in. na udziale Rybnika w targach inwestycyjnych w Monachium, Cannes, Barcelonie i Abu Dhabi. Miasto swoją ofertę promuje także na billboardach, w Internecie i właśnie w telewizji. Całość kosztować będzie 1.755.740,14 zł, 85% z tej kwoty pokrywa Unia Europejska.  

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 19

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (38):
  • ~ 2013-09-24
    11:48:02

    1 0

    Początek spotu i te leżące stopy i ta muzyczka kojarzą mi się z jakimś horrorem i dokonanym morderstwem. ;) Dopiero po chwili widzę że jednak trupa nie ma... Spot kiepski. Jeśli kampania jest ogólnopolska nie powinno się używać gwary.

  • ~spirit-of-the-town 2013-09-24
    12:15:12

    20 0

    To obiecany arabski boom inwestycyjny nie nastąpi?

  • ~amik 2013-09-24
    12:23:18

    9 0

    Spot jak dla mnie stworzony przez czystego amatora (czyli ktoś komuś dał zarobić). Wady tak jak już wymieniono to wizje architektów i zastosowanie gwary. Pani Lucyno: mnie ten spot nie bawi. Stwierdziłabym nawet, że przyprawił mnie o ból głowy. Inwestorów przyciąga się spotami przedstawiającymi takie elementy jak: istniejące na terenie miasta i realizowane z sukcesem przedsięwzięcia, można wykorzystać "uczących się" przed sesją studentów (bo akurat kampus posiadamy), można pokazać miasto nocą - w sensie tętniące życiem, miejsca rozrywki i wypoczynku itp. Na prawdę Rybnik można pokazać tak, żeby zająć tylko 30 sekund czasu antenowego i jednocześnie przyciągnąć inwestorów. Pozdrawiam

  • ~zxr9 2013-09-24
    12:41:27

    28 0

    60 kafli za amatorski film? Myśle że bylejaki kamerzysta weselny by zrobił lepszy spot za 2 tyśiące... Tym się powinna zając prokuratura bo to jawne wywalanie kasy podatników w błoto... czyt. dawanie zarobic komuś z rodziny

  • ~joawol 2013-09-24
    13:00:26

    14 0

    do gwary bym sie nie przyczepiał, bo jest ok. ale sam pomysł i wykonanie to totalne dno. jeżeli redakcja wysiliła sie na newsa to może by też podała informacje kto to zrobił? czy byl przetarg i jaki...

  • ~ 2013-09-24
    13:49:47

    28 0

    Nie wiem na co poszło te 60 tys ale na pedicure nie wystarczyło...zrobić reklamę ochydnie zrogowaciałych żółtych męskich stóp dramat ,spot chyba jest kierowany do gejowskich feteszystów...

  • ~fandango1972 2013-09-24
    14:23:51

    7 0

    Jeśli już walczymy z innymi miastami o inwestorów czy turystów to niech miasto i powiat zrealizują dobrze swoje podstawowe cele, wynikające m.in. z ustaw. Niech jest komunikacja gminna i ponadgminna, nowe lub w miarę nowe autobusy, czyste i zadbane, porządne dworce PKS, linii miejskich i PKP. Niech są dobre szkoły i przedszkola ze stołówkami. Niech jest dobrze wyposażony szpital powiatowy i niech jest bezpiecznie nocą. Niech jest infrastruktura dobra - kanalizacja, energetyka, drogi. Wtedy inwestorzy sami się pojawią, nie najwięksi, bo tacy są w Tychach czy Gliwicach, ale mniejsi, a też całkiem całkiem. A potem zajmiemy się kulturą, zabawą, festynami i imprezami

  • ~miro81 2013-09-24
    14:42:03

    7 0

    Pierwsze 11 sekund zmarnowane - nie pasuje do spotu promocyjnego.
    Sekundy 11 - 15 pokazanie planów, ale przez ten kalejdoskop można dostać oczopląsu i kto nie widział wcześniej pomysłów nic nie ujrzy.
    Sekundy 15 - 24 pokazanie pustki, bo tylko terenu rekreacyjnego.
    Sekundy 24 - 26 jakieś rozmazane miasto i zauważyłem tylko 1 budynek do postawienia.
    Po prostu tragedia. Mało kto to zrozumie, mało kto odczyta intencje, nikt się nie zainteresuje, chyba że Teleexpress tak jak rondem z kulami - ot, taka ciekawostka. Było minęło.

  • ~ 2013-09-24
    14:44:37

    0 0

    Co tych dwóch panów robiło razem z sobą w tych krzakach , dlaczego ten jeden był tak mocno zrelaksowany ? Co tam się działo 5 min wcześniej?

  • ~drozdaxxx 2013-09-24
    14:47:13

    0 2

    Film promocyjny jest ok, ale skumulowanie tego filmu do półminutowego spotu jest tragiczne...Tu macie link do filmu promocyjnego: http://www.youtube.com/watch?v=6-yI_Tq193k

  • ~miro81 2013-09-24
    14:57:30

    0 3

    Przejrzałem też film promocyjny, lepszy 100x od spotu ale też ma parę błędów. Np. pokazywanie ustawiania się żużlowców, a powinien być bieg i zwycięstwo, radość kibiców po tym. Hokej - to jakaś amatorska drużyna z 5 ligii? Lepiej byłoby pokazać dzieci albo ludzi jeżdzących wkoło. Targowisko - ok, ale widać syf na ziemi. Rozumiem i wiem jak wygląda targowisko, ale powinno się to "wyczyścić". Ujęcie z 0:49 nie pasuje, po prostu kolejna nieciekawa mieścina (na tle całego spotu). Dziwna przerwa w 2:25 i szare tło, jakby się urwał film. Ogólnie film jest dobry, tylko czy ktoś go przeglądał przed zatwierdzeniem - szefostwo, urząd miasta (np. 10 wybranych losowo pracowników), osoby spoza miasta - znajomi twórców i zlecających? Pewnie nie, a szkoda, bo wtedy można wyłapać wiele takich drobnych niesmaczków.

  • ~ 2013-09-24
    15:08:57

    4 0

    ... ok rozumiem... ale 60tyś? WTF?!

  • ~zbig67 2013-09-24
    16:57:22

    3 0

    60 tysięcy do podziału na kilka osób, łatwy szmal, szybki zarobek. Polska się wyludnia a ci wydają kasę z naszych podatków na reklamę. stwórzcie sami miejsca pracy jeśli siedzicie w tych urzędach wybrani przez ciemny lud. po to was wybrano żeby coś się tu rozwijało, jakiś przemysł a tymczasem mamy miernotę.

  • ~facet1977 2013-09-24
    17:03:22

    2 0

    Po tej reklamie (spocie) wrescie juz nikt nie wybuduje w rybniku kolejnego tesco, fokusa, praktikera, obi itd

  • ~ 2013-09-24
    17:26:54

    6 0

    60 tysi ?????????????? WTF... Reklamę robił ktoś ze znajomych WŁADZY czy mi się tylko wydaje ? Coś takiego zrobię w jeden dzień za powiedzmy 25zł telefonem komórkowym... Mogli to dać chłopakom z Kabaretu Młodych Panów i zapewne wyszło by lepiej :) A na pewno śmieszniej :)

  • ~steelseries 2013-09-24
    17:30:34

    0 0

    DRAMAT... Ta gwara jedynie może odstraszyć, jak słyszę reklamy po śląsku w radiu90, to aż mnie skręca i raczej nie zachęca do skorzystania z oferty tych firm...

  • ~ 2013-09-24
    18:14:52

    0 4

    Spot po w gwarze, i to śląskiej? Co najmniej kiepski, wręczy trywialny pomysł. Chyba nie o taką śląskość (górnośląskość) piwnno nam chodzić, gdyż taka stanowi - niezależnie od jakiegokolwiek poglądu/oglądu - samoogranicznie. Społeczne, mentalne, ekonomiczne. W tym specyficznym, merkantylnym, trudnym świecie...trzeba wyjść do świata. Nie będzie procesu odwrotnego ;-) Chyba, że reprezentujesz Tokio, Londyn, Calgary...Wrocław, Gdańsk, Pragę, etc. Wówczas obowiązuje swoboda formy, modelu i zasięgu inwestycji. ;-)

  • ~smr 2013-09-24
    18:34:12

    5 0

    Mi te nogi kojarzą się z pewnym panem co go w kawałkach z nad pniowca wyciągali ... normalnie brak słów na spot za 60 kawałków, nieźle ktoś sobie zarobił ...

  • ~karolVTEC 2013-09-24
    18:51:32

    9 0

    Prosto można wyliczyć, że za 1 sekunda reklamy kosztowała 2000 zł. To jest, moim zdaniem, bandytyzm. A moją frustrację pogłębia fakt, że cała reklama jest mierna i nie pokazuje w zasadzie nic. Tą sprawą powinna zająć się prokuratura, to aż się prosi, żeby sprawdzić, dlaczego za tak niewiele zapłacono aż tak wiele!

  • ~Jan R. 2013-09-24
    21:51:30

    2 0

    Pistolet, popieram, ten telebłysk skierowany jest do wąskiego (0,25 promila, w Rybniku około 35 szt.) populacji pederastów, których nota bene w Rybniku sobie nie życzę.

  • ~Arteks 2013-09-24
    22:28:03

    0 2

    No to chyba nie ma osób którym podobałby się ten spot. Bo mi też nie... W dodatku jeden z gostków w spocie sugeruje, że ten drugi ma nierówno pod sufitem ;) Niezbyt mądre i średnio śmieszne, może dla pani Lucyny to jest żartobliwe, dla mnie nie. I tak jak już ktoś tu napisał, lepszą reklamą Rybnika byłoby to gdyby wystąpił tam Kabaret Młodych Panów bo oni są bardzo mocno kojarzeni z Rybnikiem i z Ryjkiem - imprezą którą w TV ogląda co roku kilka milionów widzów. W UM zabrakło chyba jakieś obiektywnej krytyki przed ostateczną finalizacją tego spotu. Jest dużo gorszy niż ten poprzedni który wielu krytykowało. ;( Te dłuższy filmik jest lepszy ale z kolei pokazane są tam miejsca które nigdy nie powinne się pojawić np. targowisko. Przecież targ w Rybniku przed modernizacją to powód do wstydu, a na filmiku występuje jakby to było atrakcyjne i przyjazne miejsce... To już lepiej można było pokazać zapchaną pociągami i wagonami stację towarową z lotu ptaka. To robi wrażenie, a takich stacji w Polsce jest raptem kilka... No ale dla kogoś z UM ciekawszy jest targ... ;)

  • ~ 2013-09-24
    22:40:32

    4 0

    Dobre jako skecz kabaretowy - "uśmioł żech się do łez" po jego obejrzeniu! Niestety po obejrzeniu spotu Poznania na YouTube już nie było tak wesoło. Czy nasze miasteczko na pewno na nic więcej nie zasługuje, poza wyśmianiem go w "spocie promocyjnym"?

  • ~Tzolkin 2013-09-24
    22:46:32

    3 0

    To jest tragikomedia z naciskiem na tragedię

  • ~Tadeusz Dybala 2013-09-24
    23:57:45

    10 0

    Jeżeli dobrze się orientuję, to spot zrobiła firma, której szefem jest pan który studiował z panią sekretarz miasta. Może dziennikarze by sprawdzili ten fakt.

  • ~kokosz 2013-09-25
    08:07:40

    6 0

    Ta reklama to tragedia. W ogólnopolskiej reklamie nie powinno się używać gwary bo ludzie raz że jej nie rozumieją, dwa że nie przepadają za nią, trzy przekaz (czyli sedno sprawy) jest zakłócony niezrozumiałą dla nich gwarą - przez co Rybnik jako miasto dla inwestycji wogóle do nich nie trafia.
    Odpowiedzialni za ten pomysł powinni wylecieć z roboty bo to ogromne marnotrawstwo pieniędzy.... o wykonaniu technicznym spotu nie wspomnę bo to jakaś porażka i tragedia, sam za pomocą prostych programów potrafiłbym wykonać to lepiej.

    Reasumując: Mi jako RYBNICZANINOWI ten spot się nie podoba, a co dopiero reszcie Polski, mogli pójść do magistratu i zaptytać kto i za ile robił spot "Śląskie tu się inwestuje" który mamy przyjemność oglądać w telewizji i który jest zrobiony naprawdę profesjonalnie.

  • ~spirit-of-the-town 2013-09-25
    08:49:28

    6 0

    Zamiast tego chłamu wystarczyłoby pokazać parę faktów: bliskość 2 autostrad (komunikacja), stadion i lotnisko (rekreacja) oraz np. przebudowę targowiska i kilku dróg (rozwój). Bo właśnie to są fakty interesujące potencjalnych inwestorów. Jak będą chcieli popatrzeć na owada na stopach, to sobie oglądną Discovery.
    Czy ktoś ma ponad magistratem wpływ na ustalanie przez nich cen za 30 sekund filmiku. Wystarczy zapytać w jakiejkolwiek firmie zajmującej się taką produkcją o cennik, a później urząd o przyczynę różnicy w cenie. Ale to zapewne przejdzie bokiem. Pozdrawiam

  • ~qwerty 2013-09-25
    09:30:21

    0 0

    Skupiacie sie na samej reklamie a nie zwracacie uwagi na to co ona ma reklamowac. Czy jakikolwiek inwestor zechce wpakowac grube miliony w rynek bis? Nie sadze, zeby w UM ktokolwiek w to wierzyl. Wg mnie ta reklama ma zadzialac na calkowicie kogos innego - skierowana jest do Rybniczan, ktorym chce sie powiedziec "popatrzcie jak fajnie tu bedzie". Wczesniej Fudali co jakis czas fundowal nam rewolucyjne pomysly (centrum biznesu, wielopoziomowe parkingi, centrum sportowe w Kamieniu itd.itp). Teraz uznal, ze trzeba ostrzej z tym uderzac w mieszkancow, wiec uderza z ogolnopolskich telewizji. Ja osobiscie chwile spedzilem na szukanie jakeigos konkretniejszego opisu tych teernow inwestycyjnych, ktore bylyby skierowane do potencjalnych inwestorow i jakos nie znalazlem nic konkretnego. W UM chyba mysla, ze inwestor sam bedzie sie prosil o to, zeby zainwestowac w Rybniku.

  • ~miro81 2013-09-25
    11:37:18

    2 0

    @qwerty: Racja. Już nieraz (nie tylko tutaj) oceniałem pomysły naszych włodarzy. To są wizje, bez realnego pokrycia. Rynek Bis - a po co on nam? Skoro sama reklama jest zła i niezrozuimała, to trudno nawet oceniać co ona pokazuje, bo i tak to jest "bełkot".

  • ~ 2013-09-25
    18:30:24

    0 0

    Zgadzam się ze swoimi przedmówcami. Jednak reklama po śląsku dobrze przemyślana i odpowiednio stonowana mogła by przynieść efekt przedstawiona przez np. Kabaret Młodych Panów. Z odpowiednimi elementami w spocie ukazującymi ziemię rybnicką przedstawionymi w sposób błyskawiczny ale zapadającymi w pamięć typu: wyścig żużlowców, start samolotu, ludzi robiących zakupy, samochody jadące w pewnym kierunku itp oraz migawki z rynku miasta czy charakterystycznych punktów ziemi rybnickiej. Spot ekspresowy ale widowiskowy z naciskiem na inwestycje w przedsiębiorstwa produkcyjne czy centrale znanych firm. A tak co. Spot przypomina wydatek zużyty na rzeźbę na rondzie gotartowickim...

  • ~martin75fm 2013-09-25
    20:07:32

    4 0

    60 tyś za coś co ktoś próbuje nazwać reklamą po śląsku??? Ktoś kto pisał teksty nie zna języka śląskiego i som fanzoli czyli mówi coś głupiego a nie jak to przetłumaczyli że fantazjuje. Porażka i powoli zaczynam się zastanawiać co można głupiego wymyślić i sprzedać UM za ciężką kasę bo jak na razie to wydają spore kwoty na takie bezsensy że aż się prosi o kontrolę tych wydatków przez CBA.

  • ~IS 2013-09-25
    21:30:43

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2013-09-25
    22:01:53

    0 1

    Oj tak i znów pani TYL. Jakie to wzruszające. Znów wszechwiedząca pani rzecznik. Skandal i do prokuratury. 60 kafli za ten film? Przecież to popelina!!!! Ale jak to pięknie się Pani wypowiada razem z kolejnym mistrzem świata Jarochem w lokalnej prasie, jak to o pięknie jest mówić o Rybniku. Jakie to fajne zdjęcia z Bryanem Adamsem. Przypomnę tylko, że jak pierwszy raz był u was w Urzędzie gość, co wymyślił sobie koncert, to pogoniliście biedaka, by potem się ogrzać w blasku i chwale koncertu. Jakie to rybnickie........

  • ~ 2013-09-26
    00:21:58

    2 0

    Tadziu a może poszedłbyś do pracy ? :):)

  • ~ 2013-09-26
    00:32:36

    5 0

    A co do spotu , nie mówcie że liczycie na rezygnację z " międzynarodowych " wypraw naszych urzędników ?, dali taki spot by można było odwiedzić inne bardziej atrakcyjne kraje , a Wy i tak wybierzecie ich "pryncypałów" w następnych wyborach , więc czemu się dziwicie ??? :):):):) , chyba tylko Waszej głupocie :)

  • ~ 2013-09-26
    00:38:22

    4 0

    ~lidia100 takie rybnickie jak twoje pretensje , czyli "wszystko do każdego" , a samemu ni "łujaaaa " , wiem dobrze siedzieć w domu i narzekać ale ostatnio mam wrażenie że to jedyne zajęcie RYBNICZAN !!!

  • ~ 2013-09-26
    00:45:58

    6 0

    ~IS obyś miał-a rację , ale znając " tutejsze psy karawana pojedzie dalej " niestety tak wygląda rzeczywistość !

  • ~Kurz 2013-10-01
    07:08:02

    0 0



    Łobrozek na wiyrchu
    Jasno pokazuje,
    Jak w to Rybniczanin
    Sie zaangażuje.

  • ~czytelnik 2013-10-23
    09:42:10

    0 0

    Nie tylko spot zerżnięty. Samo hasło kampanii przypomina mi to, które jest na logo portalu Czerwionka.info, który działał przez kilka lat w Czerwionce. http://i1.ytimg.com/i/IoLdqD0a-Ote7KbWFQd_7w/mq1.jpg?v=c0d9b6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.