zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Unijny projekt na ponad 900 tys. zł dla uczniów "Mechanika". Dyrektor: wypuszczamy na rynek pracy osoby z dodatkowymi kwalifikacjami

2024-06-17, Autor:  Ludmiła Kamer

Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Rybniku pozyskał najwyższe jak dotąd dofinansowanie ze środków unijnych. Ponad 900 tys. złotych dla projektu "Mój zawód — moja przyszłość". Co to za program i jak będzie realizowany? Dyrektor szkoły oraz opiekunka projektu wyjaśniają.

Reklama

Projekt "Mój zawód — moja przyszłość" jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszy na rzecz Sprawiedliwej Transformacji — Edukacja zawodowa w procesie sprawiedliwej transformacji regionu. Jest realizowany od 1 maja 2024 roku przez Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Tadeusza i potrwa do 30 czerwca 2026 roku. Środki otrzymane na realizację zadania wynoszą 900 402,86 zł, z czego aż 810 362,57 zł, to dofinansowanie unijne. Pozostała kwota pochodzi z budżetu miasta. 

- W sierpniu został ogłoszony konkurs i nie zastanawialiśmy się nawet przez chwilę. Decyzja była jednoznaczna i grzechem byłoby nie przystąpić do niego, ponieważ jako jedyny od wielu lat nie wymagał wkładu własnego. Mamy projekt na 900 tys. zł, szkoła nie musi dokładać pieniędzy, a korzyści jest dużo. Ponad 258 tys. zł z tych pieniędzy będzie przeznaczona na zakup pomocy i materiałów dydaktycznych — mówi Ewa Kuczyńska, koordynator projektu.

- Możemy z tego doposażyć pracownie, zakupić nowy sprzęt, czy wymienić stary, który jest konieczny do prowadzenia zajęć na bardzo dobrym poziomie. Po 20 latach wracają do nas warsztaty na ulicy Świerklańskiej i to też nas bardzo cieszy — wyjaśnia Marek Holona, dyrektor ZSM-E w Rybniku.

Dodatkowe kwalifikacje i rozwój

Celem projektu jest kształcenie i szkolenie zawodowe uczennic i uczniów oraz nauczycieli poprzez doradztwo zawodowe, staże w zakładach pracy, warsztaty na Politechnice Śląskiej i Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, wizyty studyjne w zakładach pracy. Ponadto uczennice i uczniowie będą mieli możliwość uczestnictwa w kursach graficznych oraz programowania, jak również w kursach certyfikowanych umożliwiających uzyskanie uprawnień elektrycznych SEP do 1kV, spawania metodą MAG oraz obsługi wózków widłowych, natomiast nauczyciele z przedmiotów zawodowych będą mieli możliwość doskonalenia zawodowego poprzez szkolenia i kursy. W ramach projektu zostaną również doposażone pracownie zawodowe.

- Była przeprowadzona diagnoza wśród uczniów, którzy mieli możliwość przystąpienia do projektu. Uczniowie mają możliwość zdobycia dodatkowych kwalifikacji. Zależało nam na tym, aby byli to uczniowie, którzy naprawdę chcą brać udział w tym programie, ponieważ kursy są prowadzone poza godzinami lekcji — wyjaśnia dyrektor ZSM-E.

W programie bierze udział 60 uczniów oraz 5 nauczycieli. Są to uczniowie i uczennice klas trzecich i drugich Technikum nr 2 kształcący się w zawodach: technik transportu kolejowego, technik elektronik, technik elektryk, technik mechanik, technik teleinformatyk, technik grafiki i poligrafii cyfrowej.

- Uczniowie chętnie się zgłaszali do projektu. Mamy uczniów z sześciu zawodów, czyli wszystkich, jakie kształcimy w technikum. Uczniowie musieli spełnić pewne wymagania, jak chociażby uzyskać określoną średnią ocen z przedmiotów zawodowych, czy odpowiednie zachowanie. Dla przykładu podam, że w zawodzie technik teleinformatyk było 5 miejsc, a mieliśmy 15 zgłoszeń. Także miały znaczenie te dodatkowe punkty rekrutacji, jak kolejność zgłoszeń — mówi z zadowoleniem koordynatorka projektu.

Dodatkowym plusem dla uczniów, jest możliwość wzięcia udziału w płatnym stażu zawodowym i to już w te wakacje.

- Dla uczniów to jest duży atut, ponieważ zamiast szukać pracy sezonowej gdzieś nad morzem, czy w zupełnie innej branży, mogą pracować za dobre pieniądze w swoim zawodzie. To pozwoli im nabyć kolejne doświadczenie zawodowe — podkreśla dyrektor szkoły.

Współpraca z uczelniami wyższymi

Uczniowie będą mieli również warsztaty organizowane na partnerskich uczelniach wyższych, które w ramach programu projektu poprowadzą pracownicy uczelni. Są nimi Politechnika Śląska i Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu.

- Będzie to forma warsztatów organizowanych przez pracowników uczelni. Nasi uczniowie mają zaplanowane dwa wyjazdy na czterogodzinne warsztaty, których tematyka jest uzgadniana z nauczycielem przedmiotu zawodowego w naszej szkole. Są to warsztaty, których my w szkole nie jesteśmy w stanie zrealizować, bo np. nie pozwala nam na to wyposażenie pracowni — mówi Ewa Kuczyńska.

Działania realizowane w ramach projektu:

  • doradztwo zawodowe
  • staże zawodowe w zakładach pracy
  • współpraca z uczelniami wyższymi
  • kursy certyfikowane
  • wizyty studyjne w zakładach pracy z regionu
  • oraz szkolenia i kursy dla nauczycieli i nauczycielek przedmiotów zawodowych.

- Kształcenie zawodowe bez zakładów pracy nie miałoby sensu. Ten projekt pozwolił nam pozyskać kilku nowych pracodawców, partnerów. Jeżeli uczeń rozpoczyna naukę w szkole, powinno mu się zaproponować szereg dodatkowych umiejętności i zajęć, w których mógłby rozwijać swoje talenty. Dla nas jest dużym zadowoleniem, że wypuszczamy na rynek pracy osoby, które nie tylko zrealizowały podstawy programu nauczania, ale też zdobyły dodatkowe kwalifikacje. Taki pracownik przez pracodawców jest poszukiwany — kończy Marek Holona.

Oceń publikację: + 1 + 43 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

MEN powinno wprowadzić zakaz wyjazdów dziecka na wakacje w trakcie roku szkolnego?




Oddanych głosów: 899