zamknij

Edukacja

Uczniowie SP nr 36 odwiedzili Maltę

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 36 im. Czesława Miłosza w Rybniku wraz z opiekunami uczestniczyli w wizycie w partnerskiej szkole St Clare College San Miguel Primary Education Resource Centre na Malcie. Wizyta odbyła się w ramach projektu Erasmus + pt. „We are all different but we all smile in the same way”.

Reklama

Centrum zasobów San Miguel w Pembroke to szkoła dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, która zapewnia naukę w pełnym wymiarze godzin dla 35 uczniów z różnymi niepełnosprawnościami. Wyjazd odbył się w dniach 26 lutego - 1 marca br.

Wizyta rozpoczęła się uroczystym powitaniem przez dyrektora szkoły - Marice Gatt, przybyłych nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców. Delegacje z Polski, Rumunii i Cypru zostały już wcześniej serdecznie powitane na lotnisku, gdzie czekali uczniowie wraz z rodzicami.

Pierwszego dnia, uczestnicy zostali oprowadzeni po budynku szkoły, pokazano im sale lekcyjne, basen rehabilitacyjny oraz "salę doświadczenia świata", dzięki której dzieci poznają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Uczniowie zobaczyli fragment zajęć z grupą oraz uczestniczyli w specjalnie na tę okazję przygotowanym przedstawieniu, które zawierało elementy kulturowe z każdego kraju partnerskiego. Uczniowie tej szkoły długo przygotowywali się do spotkania. Każda grupa uczniów była od kilku tygodni zaangażowana w poznawanie kraju wybranej szkoły partnerskiej. Dla przykładu dzieci poznawały Polskę, biorąc udział w polskich jasełkach, budując szopkę bożonarodzeniową, a także przygotowując i degustując typowo polskie potrawy np. sernik, pierniki lub typowe polskie zupy. Maltańscy uczniowie również przygotowywali posiłki dla swoich gości, składające się z maltańskiego ftajjar biż-żejt i pastizzi. Uczniowie szkół wizytujących wzięli także udział w zajęciach warsztatowych, podczas których wykonali własnoręcznie koszulki z motywami maltańskimi.

W drugim dniu wizyty gospodarze zorganizowali wycieczkę do Mdiny, dawnej stolicy Malty, a zarazem średniowiecznego miasta, w którym czuć tchnienie dawnych czasów. W ramach zwiedzania, rybniccy uczniowie mieli okazję zobaczyć Katakumby św. Pawła, nekropolię z czasów starożytnych Rzymian. Zwiedzili też Narodowe Muzeum Historii Naturalnej oraz Villę Romana, także
z czasów rzymskich. Uczestnicy udali się też do malowniczego portu rybackiego w Marsaxlokk, gdzie mieli okazję do degustacji tamtejszych specjalności kulinarnych.

Trzeci dzień wizyty poświęcony był prezentacjom w szkole. Wszyscy przybyli uczniowie mieli zaprezentować pokaz mody w tradycyjnych strojach regionalnych. Rybniccy uczniowie wystąpili w tradycyjnych strojach śląskich i zatańczyli Poloneza. Podobnie partnerzy z innych krajów przedstawili swoje stroje narodowe, co skończyło się wspólnym celebrowaniem międzynarodowych tradycji. Każdy uczeń otrzymał certyfikat uczestnictwa. Na koniec, gospodarze zaprezentowali zbroje i miecze oraz sposoby walki podczas turniejów rycerskich. Zwieńczeniem dnia była uroczysta kolacja w Valletcie. Podczas niej uczestnicy oglądali telewizyjne wiadomości maltańskie, w których pokazano reportaż z wizyty przybyłych gości w szkole. Uczniowie wzięli udział w wycieczce Three Cities zwiedzając Pałac Inkwizytora oraz Fort San Angelo. Niestety, był to koniec pobytu, a jednocześnie wspaniałe zwieńczenie wizyty.

Wizyta wzbudziła w uczniach wiele pozytywnych wrażeń o czym świadczą komentarze odwiedzających Maltę uczniów:

- Wyjazd na Maltę był spełnieniem moich marzeń. Najbardziej podobało mi się malowanie koszulek. Poznałem mnóstwo ciekawych ludzi i ich zwyczaje. Najlepszą atrakcją było zwiedzanie muzeów – mówi Kacper uczeń klasy trzeciej gimnazjalnej.

- W szkole na Malcie dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Myślę, że było warto jechać – twierdzi Szymon.

Jego rówieśniczka Kinga dodaje:

- Wizyta na Malcie była dla mnie czymś kompletnie innym, co nie oznacza, że była czymś złym. Wręcz przeciwnie. Bardzo podobały mi się głównie widoki i nowe doświadczenia takie jak: tamtejsza kuchnia oraz zwyczaje. Myślę, że programy tego typu powinny być organizowane regularnie, aby nie tylko garstka osób mogła przeżyć dodatkową przygodę.

Pod wielkim wrażeniem wizyty jest także Emila:

- Jestem bardzo zadowolona z wyjazdu na Maltę. Organizacja wyjazdu, jak i sam pobyt, były na bardzo wysokim poziomie. Wróciłam bogatsza  o nowe doświadczenia i znajomości. Poznałam maltańską kulturę, tradycje i kuchnię, a także zobaczyłam wiele urokliwych miejsc. Pobyt na Malcie uważam za niezwykle udany i na pewno na długo pozostanie w mojej pamięci.

Komentarze rodziców były równie pozytywne:

- Wizyta na Malcie to duże wyróżnienie i przygoda. Przepiękne widoki i możliwość poznania nowych, ciekawych ludzi. Innych kultur, tradycji. Przebywanie wśród osób, które niejednokrotnie doświadczone ciężko przez życie potrafią jednak uśmiechać się tak, jak i my. Nie ma przypadkowych spotkań w Twoim życiu. Każdy napotkany człowiek jest albo lekcją, albo sprawdzianem, albo prezentem. Dziękuję, że moja córka otrzymała to wszystko naraz – mówi Hanna Kowalczyk – mama Kingi.

- Moim zdaniem wymiana na Maltę dała wiele dobrego mojej córce. Udało jej się polepszyć znajomość języka angielskiego, zawrzeć nowe przyjaźnie, a także zwiedzić piękny zakątek Europy - dodaje mama Emilii - Monika Gut-Kasperczyk.

Również wicedyrektor - Zenona Szwałek, podzieliła się swoimi wrażeniami z pobytu:

- Wizyta w ramach programu Erasmus + była nowym i wartościowym doświadczeniem dla uczniów i nauczycieli. Podniosła nasze umiejętności komunikacyjne i wpłynęła znacząco na rozwój własny i kulturowy, ale także na tolerancję i otwartość na świat. Udział naszych uczniów w programie to wielkie wydarzenie! Była to także szansa na poznanie innych kultur, nawiązanie kontaktów, poznanie zwyczajów i zwiedzanie pięknego kraju. Podczas wizyty udało nam się promowanie tolerancji w obszarze potrzeb osób niepełnosprawnych oraz dostrzeganie i akceptowanie różnic osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Najbardziej cenne dla mnie było poznanie problematyki szkolnictwa specjalnego oraz narzędzi do zindywidualizowanej pracy z uczniem niepełnosprawnym które można było zobaczyć podczas obserwacji lekcji w klasach dla uczniów niepełnosprawnych. Na uwagę zasługuje fakt, że w każdym oddziale klasowym uczy jeden nauczyciel prowadzący wspierany przez różnych asystentów. Ogromne wrażenie zrobiło na mnie bogate wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce specjalistyczne. Basen do hydroterapii, pomieszczenia sensoryczne, pionizatory, dźwigi, wózki, specjalistyczne oprogramowania, urządzenia do komunikacji i wiele innych pomocy, które oferuje szkoła na Malcie służy do poprawy jakości życia uczniów niepełnosprawnych. Najbardziej jednak zaciekawiło mnie rozwiązanie systemowe szkolnictwa specjalnego i uważam, że bardzo dobrym rozwiązaniem na Malcie jest stworzenie centrów pomocowych. Szkoła, w której byliśmy San Miguel School to Centrum Pomocowe dla najmłodszych dzieci, które świadczy usługi również dla szkół integracyjnych czyli uczniowie z tych szkół uczęszczają dodatkowo do Centrów Pomocowych i uczestniczą w wybranych terapiach. Uważam, że to wspaniały pomysł i dobre rozwiązanie. Doświadczenia wyniesione z naszych zagranicznych kontaktów, będą przeniesione na nasz szkolny grunt i przełożą się na lepszą edukację i terapię naszych uczniów.

Uczniowie będą teraz odwiedzać Rumunię, aby kontynuować kulturalne doświadczenia oraz nadal rozwijać i pogłębiać swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Szkoła ugości z kolei wszystkich uczestników projektu w marcu 2020 roku

 

 

 

 

 

 

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że konferencja "Tęczowa zaraza - antychrześcijańska rewolucja w Polsce” nie odbyła się?




Oddanych głosów: 2127