zamknij

Ekologia

Tysiąc drzew dla Rybnika. Rośliny pojawią się w parku, na deptaku i placu Jana Pawła II

2017-03-21, Autor: 

Tysiąc drzew dla Rybnika – tak nazywa się akcja przeciwstawiająca się ogólnopolskiemu trendowi wycinania tych roślin na terenach miejskich i nie tylko. Prezydent Rybnika zasadził wczoraj w parku tematycznym pierwsze z tysiąca nowych drzew dla miasta. Inauguracja akcji zadrzewiania wpisuje się w obchody przypadającego 21 marca Międzynarodowego Dnia Lasów.

Reklama

Graby, wiązy, jesiony, platany czy klony – między innymi takie drzewa zasadzone zostaną na terenie Rybnika w 2017 roku. W sumie w mieście pojawi się ponad tysiąc nowych drzew – co ważne nie tylko na tzw. terenach zielonych, ale też w przestrzeniach uznawanych dotąd za niedostępne dla  zieleni. – Rozpoczynamy nową erę w dziejach Rybnika w zakresie dbałości o zieleń. Wzorując się na takich miastach jak Łódź, Wrocław czy Poznań, będziemy sadzić drzewa w terenach środowiska miejskiego – także tam, gdzie istnieje gęste uzbrojenia podziemne. Chodzi o takie działania, które pozwolą pogodzić współistnienie drzew i niezbędnej infrastruktury w mieście. Dzięki temu drzewa pojawią się na terenach, które dzisiaj przypominają „betonową pustynię”, nadając miastu zupełnie nowego charakteru – podkreśla prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

I tak drzewa zasadzone zostaną m.in. na rybnickim deptaku, u zbiegu ul. Św. Jana i ul. Sobieskiego, dzięki czemu zieleń pojawi się w miejscu dotychczas pozbawionym jej całkowicie. Nasadzenia zacieniające zrealizowane zostaną też na Placu Jana Pawła II oraz w okolicach zieleńca Polskiej Organizacji Wojskowej. – Nowa metoda sadzenia drzew zaprezentowana została gestorom różnego rodzaju sieci w mieście. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem, a efektem spotkania jest wyrażenie woli współpracy pomiędzy miastem i zarządcami danego rodzaju infrastruktury. Wszystko po to, by drzewa przyuliczne mogły się dobrze rozwijać, a sieci gazowe, ciepłownicze czy inne, dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym nie będą stały już na przeszkodzie – wskazuje Joanna Kotynia-Gnot, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Rybniku.

Pierwsze z tysiąca drzew dla Rybnika, którym był dziesięcioletni platan, na terenach zielonych rybnickiego kampusu zasadził Prezydent Rybnika Piotr Kuczera. – Tym symbolicznym gestem chcę podkreślić, że temat drzew w Rybniku to kwestia bardzo istotna, a obchodzony 21 marca Międzynarodowy Dzień Lasów to doskonała okazja do zasygnalizowania kierunku, w którym Rybnik w tym obszarze zmierza. Moim celem jest podjęcie takich działań, które w jak największym stopniu będą chronić istniejący drzewostan oraz możliwie jak najpełniej go rozwijać. Dziś przygotowaliśmy 100 sadzonek drzew dla chętnych mieszkańców, którzy posadzą drzewa w swojej najniższej okolicy. Rybniczanie coraz aktywniej włączają się w kształtowanie zielni w mieście, czego przykładem była choćby ostatnia akcja społecznego sadzenia drzew w dzielnicy Zamysłów  – dodaje Piotr Kuczera. Więcej na ten temat pisaliśmy w osobnym artykule >>Spontaniczna akcja w Zamysłowie. Rajzapunkt zyskał nowe drzewa<<

Nowe drzewa posadzone zostaną też m.in. w okolicach bulwarów nad Nacyną, w parku tematycznym nad Nacyną, w dzielnicach: Śródmieście, Chwałowice, Rybnicka Kuźnia, Boguszowice Stare, Niedobczyce, na ul. Mikołowskiej, Raciborskiej, Rudzkiej, Zebrzydowickiej, Reymonta.

Do sadzenia drzew dla Rybnika włączyło się aktywnie Nadleśnictwo Rybnik. – Dla wszystkich chętnych rybniczan przygotowaliśmy sadzonki rodzimych drzew takich jak: buk, klon, dąb, sosna, jawor, świerk. Każdy mieszkaniec Rybnika może je odebrać w Zagrodzie Leśnika w Rybniku. Mam nadzieję, że akcja pozwoli uświadomić mieszkańcom, jak wielkie znaczenie mają drzewa oraz poczuć radość z tego, że swoim działaniem wpływa się na jakość życia w mieście – wyjaśnia Janusz Fidyk, nadleśniczy Nadleśnictwa Rybnik.

Sadzonki drzew można odebrać w Zagrodzie Leśnika przy ul. Wielopolskiej 6 w Rybniku, od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00, w soboty od 8.00 do 13.00. 

Oceń publikację: + 1 + 43 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~Jedynie Prawdziwy Polak 2017-03-21
    08:08:06

    20 21

    Hejtowanie sadzenia drzewek czas zacząć, kto pierwszy ... ?

  • ~Andrzej Jankowski 2017-03-21
    08:29:04

    32 12

    My w Stodołach czekamy na nasadzenie drzewek prawie 2 lata. Co mamy zrobić pokazówkę ? Nikt nie interesuje się mało medialnymi miejscami. Hipokryzja.

  • ~ 2017-03-21
    08:29:33

    28 15

    To co wyróżnia ludzi sukcesu to czyny.
    Problem wycinki został dobrze nagłośniony i miło, ze strony władz, że posadzono nowe. Teraz tylko czekać.

  • ~ 2017-03-21
    08:43:51

    11 28

    1000 zasadzonych to teraz 1000 można ściąć.

  • ~majunia 2017-03-21
    09:02:08

    48 16

    Najpierw wyrzynali równo (patrz ul. Kościuszki), żeby postawić zardzewiałe donice i wybrukować co się da, żeby teraz POKAZOWO sadzić? Bilans chyba nadal na minus.
    Ps. Na rynku mogłoby być trochę więcej zieleni. W Pszczynie jakoś tak przytulniej ten rynek wygląda z drzewami.

  • ~Wiedzma_1 2017-03-21
    09:05:55

    20 10

    Bardzo dobrze!!!!! Cudowna inicjatywa, potrzebna mieszkańcom zasmrodzonego smogiem miasta. Choć szkoda, że refleksja dopiero przyszła po kilkuletnim wycinaniu mnóstwa wiekowych drzew, ogołoceniu placów, skwerów, ulic (choćby Kościuszki, park koło Bazyliki, park nad Nacyną itp. ) Trochę dziwna logika polska , żeby najpierw wyciąć coś co dawało tlen, cień i urodę miastu, rosło kilkadziesiąt lat, żeby posadzić sadzoneczki, których funkcje spełnią się dla przyszłych pokoleń. Ale dobrze, że inicjatywa jest,zgłoszę się do pomocy, sadzenia i propagowania tej idei wśród rybniczan.

  • ~Wiedzma_1 2017-03-21
    09:06:10

    7 5

    Bardzo dobrze!!!!! Cudowna inicjatywa, potrzebna mieszkańcom zasmrodzonego smogiem miasta. Choć szkoda, że refleksja dopiero przyszła po kilkuletnim wycinaniu mnóstwa wiekowych drzew, ogołoceniu placów, skwerów, ulic (choćby Kościuszki, park koło Bazyliki, park nad Nacyną itp. ) Trochę dziwna logika polska , żeby najpierw wyciąć coś co dawało tlen, cień i urodę miastu, rosło kilkadziesiąt lat, żeby posadzić sadzoneczki, których funkcje spełnią się dla przyszłych pokoleń. Ale dobrze, że inicjatywa jest,zgłoszę się do pomocy, sadzenia i propagowania tej idei wśród rybniczan.

  • ~ 2017-03-21
    09:21:43

    24 19

    Rybnik
    uczestniczy w proteście antyrządowym.
    drzewka się sadzi w jesieni skuteczność przyjęcia jest 100 %.

  • ~siarzewski 2017-03-21
    10:41:42

    18 12

    Cóż za brutalna akcja antyrządowa ;-)

    ~adamczykhenryk

    Drzewa z zamkniętym systemem korzeniowym (tzn "sadzonki doniczkowe") można bez obaw sadzić cały rok. Dla sadzonek z otwartym systemem korzeniowym najlepsza pora jest właśnie teraz, a nie jesienią. Minimalizuje się ryzyko przemrożenia sadzonki.

  • ~niuti 2017-03-21
    11:21:33

    21 6

    spoko. Szkoda, że jak tu już pisano, najpierw wycinano, teraz WIELKIE sadzenie. Szkoda, że np. w Parku Tematycznym gdzie są drzewa a nie w miejscach gdzie ich brak, że pod publikę teraz a wcześniej jakoś takich akcji nie było.........no ale lepsze to niż nic.

  • ~imrahil 2017-03-21
    11:26:47

    11 10

    ~adamczykhenryk się na wszystkim zna. na sadzeniu drzew, na źródłach smogu, na fotowoltaice. taki typowy mądrala :)

  • ~ 2017-03-21
    11:52:04

    13 10

    siarzewski
    ile miasto wydaje na podlewanie ? ( "Ład-Komplex" )
    imrahil
    jesteś młody i łatwo kupujesz : baterii fotowoltaicznych ,wiatraki, smog, samochody Tesla Model S , kotły na węgiel co nie kopcą :) , gaz w którym rurociągi się sprawdza izotopem Jod 131 .

  • ~zaniepokojony 2017-03-21
    17:01:14

    13 5

    sadzenie na pokaz haha chyba całe PO dostało taki przykaz najpierw pozwalacie na wycinkę parków , a potem sadzicie żeby zatuszować przydupasy

  • ~Arteks 2017-03-21
    17:48:36

    8 1

    Uwierzę w najlepsze intencje władz miasta jak zamienią któryś z parkingów w park oraz jeśli rzeczywiście stworzą bulwary Nacyny od Orzepowic po Zamysłów z bujną roślinnością dookoła. @majunia - każdy rynek jest inny. Nasz nigdy nie był jakoś mocno zielony, za to możnaby pomyśleć o zwiększeniu zieleni na pl. Wolności. I nawet wiem w którym miejscu. Likwidując niepotrzebny parking między Focusem a fontanną. W okolicy jest kilka innych parkingów które mogą przejąć jego rolę, a zieleni jest mało.

  • ~ 2017-03-21
    21:23:31

    10 1

    ~Arteks kiedy Twój ulubiony "doświadczony samorządowiec" sprzedawał park ( niech będzie teren zielony, jeżeli bronisz się przed nazwą park ), z myślą o jego wycince i stworzeniu tam betonowej pustyni, jakoś nie przeszkadzała Ci ona i wręcz piałeś z zachwytu, że będzie ładnie i nowocześnie, a teraz na przekór chciałbyś likwidacji parkingów i stworzenia tam terenów zielonych

  • ~Marek.Piegus 2017-03-21
    23:00:32

    3 0

    Teraz po zimie wydaje się że wszędzie jest szaro, ale jak spojrzeć na zdjęcia z góry (np. google maps) to Rybnik jest całkiem zielonym miastem. Pewnie w kilku miejscach można mieć wrażenie betonowej pustyni i fajnie byłoby to zmieniać, ale ogólnie całkiem nieźle. Jak spojrzeć na mapę to parkingi są takimi szarymi plamami. Wydaje mi się, że można tam sadzić drzewa bez zmniejszania liczby miejsc parkingowych - po prostu drzewka mogą wyznaczać jakieś podziały na parkingu, zamiast takich betonowych przeszkód jak obok UM. Skoro ten parking przy UM jest takim miejscem wstydu w Rybniku to niech go chociaż trochę zasłonią. A jak kiedyś uda się tam znaleźć inwestora to można drzewa przesadzić, wyciąć itp. Chyba lepiej tak niż jak to ma być takim klepiskiem w centrum miasta.

  • ~Marek.Piegus 2017-03-21
    23:02:45

    0 2

    Rynek bardziej zielony to też niezły pomysł. A zastanawiam się czy targowisko też nie może przyjąć trochę drzew, a może pójść jeszcze dalej i np. zmniejszyć stały obszar targowiska, ale za to dwa dni w tygodniu (sobota i np. środa) handlować na rynku.

  • ~Arteks 2017-03-22
    00:17:39

    2 3

    @Marek - szczególnie, że google odświeżyło zdjęcia Rybnika na mapach i są z zeszłego roku czyli już po tych wszystkich wycinkach, a mimo to jest bardzo zielono. Zielone miasto to coś bardzo pozytywnego i nie stoi w żadnej sprzeczności z jego rozwojem. Trzeba tylko rozsądnie "projektować miasto". Zgadzam się z tobą, że okolice targowiska to kapitalne miejsce na poszerzenie rybnickiej zieleni, szczególnie. Dzisiaj całe targowisko nie jest już wykorzystywane. Warto aby ludzie zaczęli coś robić w sprawie Okrzeszyńca - chodzi mi nawet nie o rejon ul. Na Okrzeszyńcu ale okolicy wysięków, kilku stawów jakie tam są i tych lasków na wzgórzach - aby to jakoś prawnie chronić. Aż trudno uwierzyć, że tak piękny przyrodniczo zakątek zachowany został tak blisko osiedli i centrum. @ursus - nie wracaj już do tego tematu i nie kłam. Wspierałem ideę nowych inwestycji ale nie w takim stylu aby budować hektarowe asfaltowe parkingi. Bardzo ubolewam, że ówczesne władze nie wymusiły na inwestorze budowy podziemnego parkingu pod Kauflandem, a w miejscu parkingu nie powstał nowoczesny skwer. Niestety żaden urzędnik ani radny nie wpadł na takie rozwiązanie i na taki kompromis. Z perspektywy czasu bardzo żałuję, że tak się stało bo asfaltowy plac przed Kauflandem mnie gorszy ilekroć jestem w tym miejscu. ;(

  • ~Aster 2017-03-22
    08:11:38

    2 0

    Arteks nie udawaj, że spodziewałeś się czegoś innego niż jest. Wizualizacja inwestora zakładała betonowy parking. Różnice są tylko takie, że: zgodnie z Twoją sugestią blok mieszkalny jest wyższy a dachy nie są pomalowane na zielono (może to miała być trawa?). Dopatrzyłeś się w tym wszystkim " dość ładnej aranżacji terenów zielonych"
    źródło: http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,domus-do-wyburzenia-inwestor-pokazal-co-zbuduje-w-tym-miejscu-jak-wam-sie-podoba,wia5-3273-25004.html

    Skoro jednak zacząłeś ubolewać nad tym co wybudowano to jest to jakiś optymistyczny prognostyk i nadzieja, że nie będziesz agitował za podobnymi kretynizmami w przyszłości.

    Pozdrawiam

  • ~Arteks 2017-03-22
    14:15:24

    1 1

    @aster - świadomość w wielu tematach rośnie... Jeszcze kilka lat temu wcale nie przeszkadzało i usuwanie drzew z różnych miejsc bo mieliśmy ich na każdym kroku w trzy i trochę... ale sytuacja się zmieniła. Poza tym w przypadku Kwartału Domus - gdyby władze miasta chciały, mając tak dobrego inwestora, mogły uzyskać co tylko by chciały. Ale... nikt nie zadał sobie trudu aby wymyślić jakiś kompromis. Też ubolewam nad tym bo w rzeczywistości wygląda to dużo gorzej niż na wizualizacjach.

  • ~ 2017-03-22
    17:30:57

    3 0

    ~Arteks w którym miejscu kłamię, bo jak na razie to Ty przy każdej okazji wygłaszasz kłamliwe tezy pod moim adresem, że rzekomo popieram „że popierasz palących mułem i flotem... To dopiero wstyd w XXI wieku!” naprawdę nie wiem, skąd Ci się to bierze, przyznam się, że rozczarowujesz mnie, jako wieloletni biznesmen ( na facebooku Twojej firmy chwalicie się, że istniejecie od 94 roku ), wierzysz jeszcze, że ktoś kosztem własnego zysku w tak atrakcyjnym miejscu z własnej woli najpierw wytnie zieleń, by potem ją bezinteresownie odtworzyć, dziwię się, że liczyłeś na postawę włodarzy, którzy za każdym razem zaliczali spektakularne wpadki i nigdy nie wyciągnęli nauki ze swoich błędów i braku wymuszenia realizacji obietnic przez inwestorów, przez ich postawę mamy kompleks marketów korkujący Żorską (kto pamięta obiecany drugi wyjazd na Prostą), czy obiecane lodowisko, które miało powstać za zajęcie terenu zielonego przez Carrefoura, dlatego postawa władz i pełna zgoda władz na powstanie parku betonowego przy Domusie w żadnym miejscu nie powinno dziwić, bo jest tylko kontynuacją poprzednich działań. A jak załatwia się takie sprawy, możemy obserwować na przykładzie Gliwic, które przy budowie kompleksu Auchana wymusiły budowę wielopoziomowego wjazdu i wyjazdu, oraz przebudowę skrzyżowania dróg Rybnik – Gliwice, oraz Knurów – Żernica jako bezkolizyjne.

  • ~Arteks 2017-03-22
    18:33:07

    0 4

    @ursus - kłamałeś pisząc że "piałem z zachwytu", a to nie była prawda. Cały czas twierdziłem, że to ważne miejsce na mapie Rybnika i powinno się je ucywilizować ale nigdy nie byłem zachwycony tą koncepcją jaka została zrealizowana. Po co piszesz elaborat, wystarczy krótko. Inwestor w pewien sposób odtworzył roślinność i nasadził w okolicy kilkadziesiąt drzew. Szkoda tylko, że między marketem, a blokiem, a nie w miejscu gdzie jest obecnie parking. http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,czy-inwestor-kwartalu-domus-nasadzil-nowe-drzewa-sprawdzilismy-to,wia5-3273-31082.html I o co się rzucasz?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4914