zamknij

Biznes

Trzęsienie ziemi w Classen–Pol. Załoga bez premii, firma na minusie

2019-04-04, Autor: 

Trudne chwile przeżywa Classen-Pol ze Zwonowic (powiat rybnicki), druga co do wielkości w Polsce firma produkująca drzwi i podłogi. Pracownicy pierwszy raz od wielu lat nie dostali premii, firma przynosi straty, a właściciele z Niemiec i banki pytają – co dalej.

Reklama

31 marca pracownicy zobaczyli na tablicy pismo podpisane przez prezesa zarządu Macieja Góreckiego, w którym informuje, że z powodu narastających strat, a nawet zagrożenia dalszego istnienia firmy od 1 marca do 30 czerwca zawiesza wypłacanie premii wszystkim pracownikom Classen-Pol. Jeśli zaś nie przyniesie to rezultatów, premia nie będzie wypłacana aż do poprawy wyników firmy.

Szef zapewnił, że premie będą dalej wyliczane i zostaną wypłacone w przypadku ustabilizowania się rentowności firmy.

Dla pracowników to był szok, któremu dali upust na portalach pracowniczych. „Właśnie się dowiedzieliśmy wczoraj, że zostaniemy pozbawieni Premi 25 % produkcyjnej (600zł),bo firma odnosi straty,że decyzje jakie on podjął nie były trafione, i musi ciąć koszty żeby nie robić zadłużenia, tylko dlaczego zawsze obrywają pracownicy ,którzy są bogu ducha winni , a ciekawe czy pan Prezes też sobie cięcia płacy zrobi.Wszyscy w firmie są wkurzeni bo to aż 600 zł , po tych cięciach płaca w Classen będzie wynosić 1600 -1800 netto ,to nie są pieniądze na dzisiejsze czasy jak ludzie maja za to żyćNajlepsze jet to że o tej decyzji poinformowali nas w oświadczeniu przypiętnym na tablicy...” - to jedna z opinii (pisownia oryginalna).

Nastroje załogi doskonale rozumie prezes Maciej Górecki. - Pracownik pracuje na swoim stanowisku pracy, ma swoją premię akordową i nie interesuje go sytuacja firmy, tylko to, czy wykonał swoją robotę i czy będzie wypłata na czas. I nie zdarzyło się w całej historii firmy, żeby wypłata z premią nie była na czas – mówi w rozmowie z portalem Śląski Biznes - Maciej Górecki.

Prezes podkreśla, że premie wypłacane były nawet wtedy, kiedy zakład przynosił straty, ponieważ taka była praktyka. Rok 2018 zakończył się na minusie, styczeń i luty to kolejne miesiące ze stratami, odpowiednio rzędu 100 i 750 tys. zł. Wszystko wskazuje na to, że marzec również nie zamknie się plusem. W styczniu i lutym firma dalej płaciła premie, tymczasem w marcu właściciele w Niemczech, jak również banki zwróciły się z pytaniem, co dalej szefowie zakładu zamierzają robić. Dali do zrozumienia, że w obecnej sytuacji premiowane załogi nie ma uzasadnienia. - W umowach o pracę są zapisy, że premie są uznaniowe. To zarząd uznaje, czy premie wypłacać. Ale ludzie się przyzwyczaili, że premie są zawsze, bo od 30 lat tylko dwa razy się zdarzyło, że wstrzymaliśmy ich wypłatę. I to tylko w administracji – mówi prezes.

Wyjaśnia, że strata spowodowana jest m.in. półrocznym opóźnieniem w dostawie nowych maszyn, w które firma zainwestowała duże pieniądze, podobnie jak w nowe technologie do produkcji drzwi, ościeżnic. Ponadto maszyny nie sprawują się tak, jak powinno, przez co Classen-Pol nie wyklucza oddania sprawy do sądu. Opóźnienia zakłóciły ponadto ciąg technologiczny. Zmiana parku maszyn miała przebiec płynnie, tymczasem wymusiła zatrzymanie ciągu. To skutkowało opóźnieniami w dostawach towarów i karami. Perturbacje technologiczne zbiegły się z problemami kadrowymi. Około 30 pracowników odeszło do firmy produkującej okna, która otwarła w pobliżu fabrykę. - Była katastrofa na rynku pracy, musieliśmy zatrudnić Ukraińców, a nawet pracowników z Indii – mówi prezes.

Kumulacja problemów spowodowała, że już od września 2018 roku firma podejmuje działania naprawcze. Rozpoczęła się wewnętrzna restrukturyzacja. Firma przeprowadziła cięcia w administracji, przejęła ludzi pracujących na rzecz Classen-Pol, ale zatrudnionych w firmach zewnętrznych. - Ludzie chcieli być bardziej związani z nami, nie chcieli pracować w ajencjach – mówi Maciej Górecki zaznaczając, że to rozwiązanie w dalszej perspektywie ma przynieść oszczędności.

Pierwsze działania nie zatrzymały strat, dlatego prezes podjął drastyczną decyzję o zawieszeniu premii. - To było trzęsienie ziemi – przyznaje Maciej Górecki. Tłumaczy jednak, że było konieczne, aby ludzie uświadomili sobie, że powodzenie firmy zależy od każdego z nich. Dlatego potwierdza, że premie są zawieszone, a nie zlikwidowane. Aby jednak zostały przywrócone, cała załoga musi się wykazać. Do poprawy jest chociażby wydajność pracy.

W Classen-Pol potencjał maszyn wykorzystany jest w 60 – 65 proc., a u konkurencji w 80 proc. To skutkuje tym, że konkurenci mając nawet 25 proc. mniej załogi osiągają 10-krotnie lepsze wyniki finansowe. Poprawić musi się też jakość pracy. - Jest system kontroli jakości, ale uważam, że nie jest on do końca szczelny. Nastąpiło pewne rozluźnienie. Na koniec miesiąca dostaję rozliczenie liczby bubli. Tych bubli jest stanowczo za dużo – wyjaśnia prezes.

Jakość pracy ma mieć wpływ na obliczanie premii. Obecny system zakłada wypłatę premii po wyprodukowaniu założonego pułapu elementów. Natomiast premie nie są uzależnione od jakości wytwarzanych jednostek. Jeżeli ktoś ma wytworzyć 150 sztuk produktu w systemie na akord, a w tej puli jest 20 sztuk wadliwych, nadających się do wyrzucenia, to i tak dostaje premię za 150.

Kolejnym środkiem naprawczym jest podniesienie cen o 5 proc. Przy obrotach sięgających 200 mln zł rocznie 5 proc. podwyżki da 10 mln zł dochodu. Część podwyżek z uwagi na zawarte umowy z odbiorcami zacznie obowiązywać od drugiego kwartału. - To powinno zapewnić zysk, ale stanie się tak, jeśli nie będzie kar, bubli, jeśli załoga stanie na wysokości zadania – dodaje prezes.

Na koniec powiew optymizmu. Aktualnie firma czeka na podliczenie pierwszego kwartału, gdyż to da bardziej miarodajną odpowiedź na pytanie o kondycję finansową i to, czy udaje się zbliżyć do progu rentowności. I jeśli tak się stanie, to załoga dostanie połowę premii za marzec.

Tekst pochodzi z portalu Śląski Biznes

Oceń publikację: + 1 + 47 - 1 - 119

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (30):
  • ~buchu 2019-04-04
    10:05:59

    Żeby nie było. Nie jestem pracownikiem Classen-Pol. Za bełkot jaki mówi prezes powinien być usunięty ze stanowiska. Przecież to zarząd spółki ustala zasady premiowania pracy, odpowiada za planowanie rozwoju i jego realizację. To zarząd prowadzi nadzór nad strategią prowadzenia firmy tak aby przynosiła zyski i to zarząd ponosi odpowiedzialność gdy tych zysków nie ma. To zarząd ustala wszelkiego rodzaju zasady funkcjonowania firmy i jego zadaniem jest kontrolowanie czy te zasady są przestrzegane. Gdy tego nie robi to jedynym rozwiązaniem jest rozwiązanie zarządu i powołanie nowego. Nie można za stan firmy karać pracowników, którzy działali zgodnie z zasadami ustalonymi przez zarząd. Nie można zabierać premii uznaniowej, która jest przyznawana za wykonanie pracy zgodnie z regulaminem. Co innego gdyby pracownicy olewali robotę i łamali regulamin.

  • ~Henryk Kaletka 2019-04-04
    10:22:13

    59 15

    To jest bardzo trudna sytuacja..dla właścicieli Firmy..Zarządu i Załogi....Należy im współczuć..życzyć by z tego dołka wyszli z sukcesem.
    Problem dotyczy wiele Firm.
    Zabrakło ciągłej analizy popytu/który nie jest wieczny/....umiejętności śledzenia zmian...technicznych,,,koniunktury,,,rynków....
    Firmy..zapominają o ucieczce do przodu..poprzez tworzenie równoległych małych rozwiązań,które szybko pozwolą się przebranżowić...

  • ~Gruby21 2019-04-04
    10:24:02

    Jak robią drzwi z papyndekla to nie ma się co dziwić... Nikt już tego nie chce.

  • ~PawelE39 2019-04-04
    10:25:16

    Ktoś tu niedawno pisał ( wiadomo o kogo chodzi ) że to jest niemożliwe żeby ludzi nie było stać na wymiane pieców i modernizacje domu bo na Śląsku przecież wcale mało nie zarabiamy. A tu prosze, jedna z wiekszych firm i 2400 z premią...

  • ~Przemoooo 2019-04-04
    10:46:48

    43 59

    buchu, czy rozmawiałeś z zarządem? czy wiesz że to na 100% ich wina? czy słyszałeś o czymś takim jak koniuktura? czy myślisz ze np. kryzys w motoryzacji kilkadziesiąt lat temu gdzie zamykano wiele fabryk, a firmy upadały to tez była wina zarządu? myslisz ze ktorykolwiek wlasciciel chce aby jego firma upadła? naprawdę uważasz że zarząd by lepiej zrobił jakby zamknął firmę i wypowiedział im wszystkim pracę , zamiast próbować wyjść z trudnej sytuacji?

    czasem obwiniamy kogoś, a nie patrzymy na całość, oczywiscie ze jest to trudna decyzja i przykro mi ze tak sie dzieje, jednak zapewniam Cie ze w prywatnych firmach nie ma miejsca na złe decyzje ktore doprowadzaja do bankructwa, bo tam nie dostaną kolejnej milionowej dotacji z budżetu, a jest tam rada nadzorcza (nie polityczna, a prawdziwa) i własciciel jest ciagle zainteresowany czy dany biznes przynosi zyski czy nie i w jakiej wysokości, wiec zaloze sie ze sygnalow dostal juz wiele i na pewno nie byla to podjęta decyzja z dnia na dzien, bo czasy są jakie są i dobrze wiedza ze czesc załogi juz teraz odejdzie.

  • ~Kurt_Wallander 2019-04-04
    11:04:05

    82 84

    Nie wnikam, jak się komu pracuje w Classenie bo nie znam warunków ale... jeżeli ludzie nie rozumieją, że jak jest źle to lepiej zachować pracę jak premię, to oni się niczego nie nauczą.

    Średnia wydajność, ludzi nie interesuje kondycja firmy ale wołać "daj" to pierwsi, bo się im "należy" (nie rozumiejąc słowa "uznaniowa"). A jak zaczną się zwolnienia, to będą jęczeć.

    Rynek pracownika, psia mać.

  • ~master4k 2019-04-04
    11:16:22

    48 10

    Strata jednego jest zyskiem drugiego. W kapitalizmie nie ma zmiłuj. Trzeba być konkurencyjnym i dobrze zarządzać. Na pomoc państwa lub związków raczej też nie ma co liczyć. Czy w sprawie polskiego przemysłu okiennego będzie jakaś specustawa? Wątpię. Odprawy? Zapomnij. To może chociaż specjalne urlopy? Wolne żarty. W tym kraju tylko jedna branża jest pod specjalną ochroną. Szkoda ludzi i szkoda przedsięwzięcia, bo kolejne miejsca pracy w regionie albo znikną albo powędrują gdzie indziej, ale takie są reguły gry.

  • ~Arteks 2019-04-04
    11:21:11

    Kiedyś śmiano się z marketów ale w wielu zarobki są wyższe niż to co oferuje Classen-Pol. Na szczęście czasy są tak dobre, że każdy kto chce zarabiać więcej może poszukać sobie lepszej pracy. To nie lata 90. Dzisiaj fachowcy są poszukiwani, a czasami rozchwytywani. @PawelE39 - każdy powinien żyć w standardach na jakie mu pozwalają zarobki. Absurdem jest to, że ktoś kto mało zarabia chce mieć nadmetraż i ogrzewać swoją chałupę w sposób aspołeczny i szkodliwy dla sąsiadów i miasta. To trochę tak jakby złodziej usprawiedliwiał kradzieże tym, że mało zarabia albo jak ktoś jadący na wczasy ma pretensje, że stać go na Wisłę, a nie na Cannes.

  • ~rosthost1 2019-04-04
    11:43:47

    Przeszkolić się i do oświaty. za taka kasę, cały etat tj. 18 godzin.

  • ~buchu 2019-04-04
    11:45:16

    116 6

    Przemoooo z tego co wyszukałem w Classen-Pol nie ma rady nadzorczej a tylko zarząd. W tym przypadku to zarząd zawalił. W artykule jest napisane, że problemy zaczęły się od opóźnień w dostawie maszyn. Kto zatwierdził zakup maszyn i zgodził się na opóźnienia nie podpisując umowy z karami umownymi? A jeśli taka była to czemu nie jest egzekwowana? Prezes przyznaje, że możliwość maszyn wykorzystywana jest tylko w 65%. Kto za to odpowiada? Pracownicy najniższego szczebla czy kadra kierownicza i zarząd , który ma a przynajmniej powinien mieć narzędzia kontroli? Prezes przyznaje, że konkurencja "przędzie" bardzo dobrze co świadczy, że koniunktura, o której piszesz w tej branży ma się dobrze. To zarząd i kadra wyższego szczebla są od tego aby śledzić zmiany rynkowe i odpowiednio wcześnie reagować. Od tego przecież są. Rozumiem gdyby był krach w tej branży i firma nie miała by zamówień no to nie ma tematu.

  • ~atu85 2019-04-04
    12:25:05

    92 1

    Kolejne zakłady w regionie też to czeka,pracodawcy przeszli w tryb szybciej , więcej , taniej ,śrubke można dokręcać ale gwint sie kiedyś skończy

  • ~wtm 2019-04-04
    12:40:48

    30 1

    ~buchu
    Każda spółka akcyjna z mocy prawa musi mieć zarówno zarząd, jak i radę nadzorczą. Zarząd reprezentuje spółkę i prowadzi jej sprawy. Rada nadzorcza to organ kontrolny, ona jest po to żeby patrzeć zarządowi na ręce. I to właśnie rada nadzorcza powołuje i odwołuje członków zarządu.

  • ~Jacek Kamiński 2019-04-04
    12:46:53

    65 75

    Do rosthost 1
    Cały etat w szkole to 40 godzin, w tym 18 przy tablicy. Jesli tego nie rozumiesz, to również możesz twierdzić, iż piłkarz pracuje 2 x 45 minut.

  • ~laguna 670 2019-04-04
    12:51:09

    107 6

    Prezes M .G ma rację wszystko ludzie na produkcji zawalili zarabiając 2500 zł i to oni są temu winni że teraz się komuś cyferki na koncie nie zgadzają .Więc trzeba ich ud........ć.Pozdrawiam teraz już były pracownik tej wyzyskującej ludzi firmy.

  • ~ 2019-04-04
    12:52:34

    Zacznijcie produkować dobry produkt, bo produkujecie szajs jak mało kto i wszyscy o tym wiedzą. Dotyczy to szczególnie drzwi. Zacznijcie szanować i doceniać pracowników bo czasy wyzysku już dawno się skończyły. Od pół roku szukacie pracownika na operatora maszyn i znaleźć nie możecie. Smród się za wami ciągnie a wy tego nie widzicie. Kadra zarządzająca do dupy jak z resztą w większości zakładów.. Każdy nowy chce się wykazać przed szefostwem i wymyśla a wystarczyłoby żebyście posłuchali własnych pracowników którzy widzą wszystkie niedoskonałości i bolączki na produkcji. Swoją drogą życzę wam upadku. Tak od serca.

  • ~awek520 2019-04-04
    13:31:38

    73 2

    Najgorsze jest to że dowiedzieliśmy się o tym dopiero 29.03... Po całym miesiącu przepracowanym dostanę ok. 900 zł mniej niż zazwyczaj. Na pracę nie można narzekać... Jeśli były weekendy szło zarobić nawet :-)

    Jest to wina tylko i wyłącznie prezesa bo sam sobie buduje nowe biura w Krakowie a tutaj dyrektorzy robią co chcą.. 26.03 pojawił się artykuł w gazecie jednej ze classen otwiera drzwi do kariery.. A dwa dni później zabierają premie?

    Prezes pogubil się w doborze dyrektorów... Bo w zarządzie jest sam...

    Teraz jedyna słuszna sprawa moim zdaniem to sprzedaż zakładu przez Niemców...
    Bo raczej już nic z niego nie będzie

  • ~buchu 2019-04-04
    13:39:57

    41 0

    ~wtm masz rację. Poszukałem dłużej i znalazłem skład rady nadzorczej
    Tak więc do sytuacji firmy Classen-Pol przyczyniła się również rada nadzorcza bo w porę nie zareagowała na poczynania zarządu.

  • ~ 2019-04-04
    16:04:01

    41 16

    Każdy akcjonariusz wydoi firmę . Większościowym akcjonariuszem Classen-Pol S.A. Jest niemiecka spółka: W. Classen GmbH & KG . Pracujecie chłopy dla Niemca .

  • ~jamon 2019-04-04
    16:23:52

    46 1

    pół roku temu byłem na rozmowie, jak zaczęli wyliczać stawki, to zastanawiałem się ile tam się zarabia, że tak oszczędnie się targują. Teraz widzę w czym problem. Brak perspektyw. widzą problem, widzą konkurencję i nie reagują.

  • ~xerim 2019-04-04
    16:37:05

    49 2

    pracowałem 13 lat temu w tej firmie i już wtedy było tam beznadziejnie ale podziękowałem im wówczas ze względu na zarobki i atmosferę
    śmiać mi się chce jak systematycznie widzę od nich ogłoszenie na jednym z portali dotyczące dwóch tych samych stanowisk.

  • ~Genesis696 2019-04-04
    17:05:44

    19 14

    ~Przemoooo ~Buchu zgadzam się z Wami ale czego by nie powiedzieć o tej firmie to jest to jeden z większych zakładów pracy w naszej okolicy i trzeba walczyć aby uratować to miejsce pracy wielu osób! To zrozumiałe, że wszyscy są załamani że nie dostaną pełnej kasy ale chyba lepiej tak niż zwolnienia grupowe. Wspomniane " cięcia w administracji" to właśnie zwolnienia prawie całej obsady zarządzającej produkcją drzwi. Ja trzymam kciuki.

  • ~ 2019-04-04
    17:05:58

    44 12

    Niech strajkują! "1000 PLN albo strajk".
    Dzięki temu prostemu zabiegowi każdy równo dostanie więcej niż miał.
    Przecież to takie proste,

  • ~auralfloat 2019-04-04
    18:28:11

    29 2

    Rozumiem, że przed obcięciem premii zarabiało się 2200-2400zł? Hhaha, to nawet 100zł mniej niż w tzw. monopoliście okiennym. Nie rozumiem trochę tych problemów firmy - niedawno natrafiłem na lokalną gazetkę z ofertami pracy, w której Classen-Pol zapraszał do aplikowania na produkcję. Nawet cytowano pracowników dlaczego warto tam pracować: "wynagrodzenie w terminie", "można porozmawiać z kolegami o wszystkim". Normalnie życ nie umierać. Firma, która publikuje takie coś umiera śmiercią naturalną. Poza tym, nie da się ukryć, ludzie wolą drewniane niż plastikowe podłogi... No cóż, prawa rynku, kapitalizm. Do niedawna też myślałem że monopolista okienny proponuje niesamowitą jakość, ale po prostu zdominował rynek przez swoje rozmiary, bo jakość jest wszędzie taka sama, albo podobna.

  • ~Arkadiusz Mokrzycki 2019-04-04
    19:34:55

    39 8

    Ta firma to od samego początku jeden wielki wałek. Na początku natworzyli firm- satelitów typu Vertical czy Gordal gdzie ludzie pracowali za śmieszne stawki i bez żadnych praw pracowniczych. Na nocnej zmianie tam było jedno wielkie pijaństwo pracowników, tańce na maszynach i bzykanie pijanych pracownic (współczuję facetom których żony/dziewczyny tam pracowały na przełomie wieków bo rogi macie większe niż łoś), wyścigi kierowanych przez pijanych kierowców ładowarek wokół hal ( to dlatego winkle były poubijane) Udało się nawet zatuszować sprawę ucięcia kciuka menelowi Niedzieli z Boguszowic na nocnej zmianie. Było kilku cwanych w Verticalu którzy kokosy robili na wynoszeniu i sprzedaży drewnianej klepki ( na nocnej zmianie podczas wichury obalili mur i wjechali na teren dostawczakiem i wywieźli go pełnego klepki a potem manewr powtarzali kilka razy korzystając z tego że nikomu się płotu naprawić nie chciało) A w Gordalu ( gdzie szef zajęty głównie swoimi blond "asystentkami") zastanawiali się skąd są straty ( Vertical był podwykonawcą Gordalu)

  • ~Genesis696 2019-04-04
    19:39:55

    12 1

    ~auralfloat Tylko ze tu nie chodzi o panele podłogowe tylko o produkcję drzwi! Classen Pol to producent drzwi,a Classen Floor to producent paneli i ta spółka ma się bardzo dobrze.

  • ~Arkadiusz Mokrzycki 2019-04-04
    21:11:03

    25 4

    Ci którzy tam pracowali w pod koniec lat 90-tych XX wieku oprócz nocnych balang i orgii mieli dodatkową atrakcję w postaci nocnych nalotów ajentów którzy byli właścicielami firm będących podwykonawcami Classenu. Panowi ci notorycznie w nocy nakrywali pijanych i kopulujących jednak ich problem polegał na tym że wracając w nocy z Gliwic z agencji towarzyskiej byli tak nawaleni że rano nie pamiętali że kogoś nakryli. Do dziś mam ubaw po pachy na wspomnienie pana G. przełażącego po pijaku przez płot albo pana Dz. z niedokręconą flaszką za paskiem włożoną szyjką do dołu że gość wyglądał jakby nasikał sobie w gacie. Ot takie to były wesołe czasy. I tylko Żarówa miał przewalone bo co chciał pokozaczyć że jest brygadzistą to był goniony po firmie przez swoim podwładnych których się bał.

  • ~auralfloat 2019-04-04
    22:46:43

    9 0

    ~Genesis696 Classen-Pol S.A. i Classen Floor Systems Sp. z o. o. to dwie spółki o różnych NIPach, ale o tym samym adresie i siedzibie produkcji, czyli ul. Wyzwolenia w Zwonowicach.

  • ~PewienRybniczanin 2019-04-05
    07:49:39

    18 1

    ~Arkadiusz Mokrzycki

    W sumie nie wiem ile prawdy jest w tym co napisałeś, ale świetnie się to czyta, jak dobrą książkę :) Jestem chętny na więcej. Pozdrawiam :D

  • ~Arkadiusz Mokrzycki 2019-04-05
    20:18:47

    13 1

    ~PewienRybniczanin jeżeli skłamałem choć w 1% to niech mi się flaszka którą właśnie mrożę w wodę zmieni.
    Chcesz więcej? OK
    Niejaki F. w poniedziałek nie pokazuje się w pracy. Okazuje się że siedzi na dołku. Włamał się do baru wyżarł zawartość lodówek i się nachlał. śpiącego na stoliku znalazła go policja.
    Stróż- emeryt górniczy po każdej wypłacie zamawiał sobie panienkę z agencji, podjeżdżała taksa i po chwili budka cała chodziła. To były czasy gdy ten gość cały miesiąc pracował na niepełnym etacie na jednorazową wizytę bezpruderyjnej pani.
    Nie wiem jakie były zasady rekrutacji płci żeńskie do Classenu i firm-podwykonawców ale nigdy potem nie spotkałem w pracy tylu łatwych panienek. Na dodatek znaczna część z nich to były naprawdę dobre laski.

  • ~Tom Cruzz 2019-04-19
    23:52:12

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5298