zamknij

Wiadomości

Tragiczna noc i ranek. Tu nie ma czym oddychać!

2018-11-10, Autor: 

Takich nocy jak ta ostatnia będzie więcej. Pył zawieszony w kilku dzielnicach Rybnika przekraczał 1000% normy! Cała mapa miasta była fioletowa od wskazań sensorów powietrza.

Reklama

Duża wilgotność powietrza, spadek temperatury, prędkość powietrza bliska zeru – te czynniki wystarczyły, by tej nocy nie dało się czym oddychać w Rybniku. Nasze miasto tonęło wręcz w smogu.

Jakość powietrza zaczęła się psuć wczoraj już o godzinie 16.00. O tej godzinie w Niedobczycach PM10 było przekroczone o 235% (118 µg/), a na Paruszowcu - 302 % (151 µg/ ).

Przekroczenia norm systematycznie rosły. Tej nocy najgorzej było m.in. w:

- Niedobczycach. Sensor powietrza przy ul. Niedobczyckiej wskazywał o godzinie 1.00 w nocy przekroczenie pyłu zawieszonego o 1253 % (626 µg/). Jeszcze gorzej było pod względem PM2.5 - 1568 % (392 µg/);

- Śródmieściu (ul. Kościuszki). O 21.00 sensor wskazał przekroczenie normy PM10 o 1072 %
(536 µg/). PM2.5 - 1224 % (306 µg/).

- Ligockiej Kuźni (ul. Karola Miarki). Pomiar o 21.00 pokazał przekroczenie normy PM10 o 1125 % (562 µg/). PM2.5 - 1287 % (322 µg/).

Zamysłowie (ul. Wodzisławska). PM10 - 1039 % (520 µg/). PM2.5 - 1158 % (290 µg/)

Bezpiecznie nie było z żadnej dzielnicy Rybnika, co możecie sprawdzić na mapie sensorów Airly.

Źle było również w sobotni poranek, choć pomiary nie wskazują już tak drastycznych stężeń pyłów zawieszonych. Prognozy wskazują jednak, że musimy być gotowi na dalsze znaczne przekroczenia norm powietrza - zwłaszcza wieczorem i w nocy. Ograniczcie przebywanie poza domem czym mieszkaniem i obserwujcie pomiary badań powietrza na powyższej mapie.

Oceń publikację: + 1 + 103 - 1 - 48

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (127):
  • ~slawek5052 2018-11-10
    09:31:46

    Smog no nic nowego brak wiatru niz i mgła szkoda ze redakca nic nie wspomina o wypadku w ochojcu co wczoraj sie zdarzył brak informacji o koncercie dla chorej dziewczynki dodawacie info juz po a nie przed

  • ~asdfzxc 2018-11-10
    09:32:21

    Więcej ścieżek rowerowych! Więcej deputatów węglowych dla górników!

  • ~polk 2018-11-10
    09:38:00

    Ale to zapewne przez te setki samochodów co w nocy jeździły a przestały o poranku no i oczywiście wina elektrowni jest bezsporna. No przecież nie przez tak ekologiczne paliwo jakim jest węgiel, flot czy muł, z równie ekologicznymi dodatkami jak butelki, pampersy czy płyty meblowe.
    Tych najbardziej ekologicznych widać od razu, oni się tym mocno afiszują, potrafią puszczać znaki dymne na pół dzielnicy przez parę godzin.

  • ~polk 2018-11-10
    09:41:46

    53 14

    @slawek5052 zanim wystosujesz jakiś zarzut to upewnij się, że masz rację. O koncercie dla Martynki było ostatni raz napisane 31 października. Wcześniej też parę razy o nim czytałem na portalu.

  • ~imrahil 2018-11-10
    09:44:30

    Dramat. W Krakowie sobie z tym poradzili i powietrze jest coraz lepsze. U nich teraz jest płacz przy przekroczeniu 200-300% normy. Mamy za duzo2 kotłów na paliwa stałe, nawet tych 5 klasy. Gdyby 10 lat temu zakazano instalacji takich kotłów w nowych domach to może byłoby lepiej. A tak jedynym wyjściem w tej chwili wydaje się nakaz demontażu wszystkich kotłów na paliwa stałe w regionie. Nie żadna wymiana na 5 klasę

  • ~fryfa 2018-11-10
    09:54:57

    Ludzie skończcie się łudzić że miasto Rybnik poradzi sobie ze smogiem w jakim świecie wy żyjecie tego się nie da wyplewić wlepiając śmieszne mandaty po 500

  • ~Marcin Krystosiak 2018-11-10
    10:03:00

    My mamy w domu piec na ekogroszek, 5 klasa, wszędzie ciepło i miło a dymu z komina nawet nie widać. Zanim domorośli ekolodzy zaczną wypisywać głupoty, niech lepiej upewnią się, że nie piszą głupot ;) To nie wina węgla, tylko tym co się pali, jak się pali, i warunków atmosferycznych.

  • ~Mateus4 2018-11-10
    10:03:20

    Rozwiązanie jest jedno. Zakaz ogrzewania węglem. Tylko gaz lub prąd. Proszę sie powoli przyzwyczajać do takiej koncepcji. W Londynie jest zakaz spalania czegokolwiek, a to przecież tam były największe problemy ze smogiem...

  • ~Michał Brzezinka 2018-11-10
    10:07:58

    smog tym razem z aut ile ludzi w piecu pali przy taj pogodzie

  • ~orka 2018-11-10
    10:10:56

    tak, ach ten smog, ale Rybnik pnie się w rankingu na ścieżki rowerowe i to jest ważne teraz w tym mieście, a nie nasze zdrowie i życie, kiedy wreszcie zacznie się tu coś robić w tym temacie, a nie szastać pieniędzmi na lewo i prawo ciaprając miasto czerwoną farbą

  • ~ 2018-11-10
    10:11:57

    Jak juz musicie palic w tych kopciuchach to rozpalajcie od góry,bedzie tego syfu mniej.Pomyslcie o dzieciach , ktore ida na ósmą do szkoły i oddychaja spalinami,a nie powietrzem , a zreszta nie ma co sie łudzić długo jeszcze nie bedzie dobrze.

  • ~Gruby21 2018-11-10
    10:17:46

    64 58

    Kupujcie dalej diesla i ekogroszek, na pewno sytuacja się poprawi.

  • ~ 2018-11-10
    10:22:22

    80 22

    Brzezinka w nocy auta stały w garażu, a w Orzepowicach to nawet w lecie pala jeden na Energetykow , a drugi dziad sam mieszka na Chryzantem 6 i pali przez caly rok bo to jest jego jedyne ulubione zajecie.

  • ~Kacper Scheuerer 2018-11-10
    10:36:10

    59 29

    Jak polacy będą dalej palić śmieci to będzie ciągle taki smród. Wystarczy przejechać w zimie granicę z Šilheřovic do Chałupek i od razu za torami się zrzygam z tego smrodu w powietrzu - żadne fabriki, tylko ludzie w domach :x powodzienia :D

  • ~Pawel Krys 2018-11-10
    10:37:28

    67 17

    Jo mioł w nocy cima w piecu ! wjync to nie moja wina.

  • ~Grzegorz Guzek 2018-11-10
    10:52:31

    44 7

    Probowalem znalezc wniosek o dofinansowanie z programu czyste powietrze i sie bardzo rozczarowalem,jest moze ktos kto zna jakis link gdzie mozna pobrac tenze wniosek albo moze sie wypowiedziec na temat pozyskania tego wniosku ?
    Jak dla mnie to program widmo

  • ~ 2018-11-10
    10:58:38

    81 27

    Tylko czekać, aż Arteks napisze swoje "złote" myśli:

    1) To przez familoki - trzeba je wyburzyć;
    2) To przez samochody - trzeba przesiąść się do autubosów albo na rowery.

  • ~Marcin Kuczera 2018-11-10
    11:10:26

    45 29

    z elektrownią i smogiem, to jest nieco bardziej skomplikowane. Same spaliny przechodzące przez IMOS to nie problem, problem jest projektowy.
    Jakbyście przeanalizowali, to ER to chyba jedyna elektrownia praktycznie w centrum miasta w PL. Większość takich fabryk prądu jest w sporym oddaleniu. A że jest blisko i chłodzi się w zalewie (po to powstał), to jak wiadomo nasze lochness praktycznie nigdy nie zamarza.
    Ta ciepła woda, jest źródłem wysokiej wilgoci, no a wilgoć ładnie wiąże się ze smogiem i wisi...

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-11-10
    11:16:02

    20 5

    "Pył zanieczyszczony"
    "by tej nocy nie dało się czym oddychać"
    pffffffffff, faktycznie musiało dawać.................

  • ~ 2018-11-10
    11:16:26

    52 22

    Mówię Wam, że gdyby do władzy doszedł Arteks, to poziomy PM10 i PM 2,5 by były ... ujemne.

    Arteks z smogiem by zrobił więcej niż się da zrobić.

  • ~dizers 2018-11-10
    11:44:47

    22 20

    co z tego , można mówić i mówić ............ problemem są pieniądze a w zasadzie brak chęci ich wydania przez tych ludzi ! większość tych którzy albo posiadają piece wyprodukowane za gierka albo nie potrafią w nich palić czeka aż rząd , miasto da im pieniądze na to aby mogli sprostać wymogom. Nowe budownictwo musi spełniać nowe wymogi a nikt im do tego nie dokłada ,oni to robią z własnej kasy. Tymczasem polecam fil bo chyba większość tych osób o tym nie wie: https://youtu.be/DTgsGn5VjNU?list=PLQDA3R3kpL66ErBUxjtbIPYegxz6RIAEH

  • ~Amolcia 2018-11-10
    11:51:05

    25 15

    Panie Grzegorzu
    https://www.wfosigw.katowice.pl/aktualnosci/2271-nabor-wnioskow-w-ramach-programu-priorytetowego-czyste-powietrze.html

    Nie rozumiem sensu pozostawania w domach/mieszkaniach, ponieważ jeśli nie posiada się w domu rekuperacji lub oczyszczaczy powietrza, wówczas powietrze wewnątrz budynków niewiele odbiega od powietrza na zewnątrz. Osobiście posiadam dwa urządzenia i wczorajszego wieczoru na 64m2 nie dawały rady...

  • ~ 2018-11-10
    11:51:17

    65 23

    wynik wyborów pokazał że większość mieszkańców miasta zgadza się z obecną sytuacją i smog im nie przeszkadza więc nie wiem o co płacz

  • ~Żaneta Polok 2018-11-10
    12:48:05

    44 33

    Powiem tak niech każdy cofnie się 20 lat wstecz auta jeździło niewiele a teraz masę na drogach a gdzie konie i wozy kiedyś na Rybnik wozem się jechało i autobusem z targowiska wszyscy obładowani siadali do autobusu te czasy nie wrócą a samochodów coraz więcej w piecach ludzie palili węglem w tych czasach raczej nie tylko drzewem i czym się dało

  • ~mondtech 2018-11-10
    12:56:15

    48 10

    Tak tak tylko czekać jak jakis Janusz czy Grażynka napiszą, że to przez stare diesle SWD i SRB, które masowo wyjechały wieczorem na rybnickie drogi robiąc najazd na Focusa i Plaze..

  • ~ 2018-11-10
    13:04:02

    69 33

    Tu mieszkają ludzie o mentalności jaskiniowcow i nic nie pomoże innego jak zakaz palenia węglem. Domagajmy się tego tak jak mieszkańcy Krakowa którzy mają ostatni węglowy sezon. W Rybniku i okolicy było wczoraj najgorsze powietrze.

  • ~pprywatne 2018-11-10
    13:04:11

    69 18

    ~Żaneta Polok - Zauważ, że w tych czasach nie było kotłów klasy 5, które to cały popiół wyrzucają przez komin jako rozdrobniony pył.
    Z roku na rok jest gorzej bo przybywa właśnie tych kotłów kl. 5. Idiotyczna jest walka ze smogiem wymieniając kotły węglowe na inne węglowe!!!

  • ~pprywatne 2018-11-10
    13:04:39

    80 38

    Zakazać węgla i tyle w temacie!!!!!!!!!!!!

  • ~k1rk 2018-11-10
    13:28:17

    32 22

    Teraz mamy kiepskie powietrze, ciekawe natomiast jakie było 20-30 lat temu?

  • ~Tomek Ustianowski 2018-11-10
    13:40:59

    42 15

    20 lat temu nie bylo czujników wiec nie było smogu. Prezydencie tak sie Pan chwalicie walką ze smogiem to prosze przedstawic jakies statystyki jak wyglada ta walka. Czy jest z góry przegrana?

  • ~pprywatne 2018-11-10
    13:59:59

    24 15

    ~k1rk - Wtedy były tylko takie chwilowe, lokalne podsmrodzenia, jak ktoś śmieci palił albo rozpalał. Nie było natomiast takiej tragedii jak jest teraz.

  • ~Robert Cichy 2018-11-10
    14:01:18

    33 41

    15-20 Lat temu jakbyście pomierzyli stężenie smogu to byście się dopiero za głowy chwycili !

  • ~pprywatne 2018-11-10
    14:35:50

    40 19

    ~Robert Cichy - Wtedy nie było źle. Najgorszy smog zaczął pojawiać się ok 3-4 lat temu i co roku jest gorzej.

  • ~ 2018-11-10
    15:00:31

    29 30

    Brawo smierdziele po raz kolejny

  • ~ 2018-11-10
    15:06:58

    59 22

    Dawniej nie bylo tylu domów, smieci byly mniej sztuczne, wegiel lepszy, a ludzie oszczedzali - nikt nie palil po to by w domu miec 28 stopni. Madrzejsi byli ludzie niz teraz. Prymitywizm nas zalewa * Mam ponad 50 lat, jestem rybniczaninem od urodzenia. Taki wszechobecny smrod jest dopiero od jakichs 10 lat, z roku na rok gorszy. A smierdzielom nie przeszkadza, jak tak lubia te swoja trucizne, to po co wypuszczaja w powietrze, ja jej nie chce. Ja was nie truje, wy nie trujcie mnie, zatkajcie sobie kominy

  • ~Robert Cichy 2018-11-10
    15:18:18

    25 18

    W latach 80 i 90 problem praktycznie nie był ruszany. Nikt wtedy nie mierzył zanieczyszczenia na taką skalę, jak obecnie.

  • ~leskoc 2018-11-10
    15:58:12

    63 4

    Najłatwiej zakazać palić węglem, ale co w zamian? W Golejowie i Grabowni od kilku lat były spotkania w sprawie gazu, już była inwestycja zatwierdzona, były zezwolenia na budowę gazociągu, na ostatnim spotkaniu pokazywany był projekt głównych nitek gazociągu i co? i nic. Cisza od 2 lat. Musiałem więc w tym roku zainstalować piec na ekogroszek. Z elektrowni do Grabowni jest mniej niż 1 kilometr, do Golejowa może z 2 km, do Wielopola z Kużni Rybnickiej też z 2 km. Gdyby poprowadzić tam ciepłociąg to praktycznie cała północna część miasta przestałaby kopcić. Ale najłatwiej jest podpiąć już istniejącą sieć do elektrowni, a PEC dalej będzie zbijał kokosy, a inwestycji zero.

  • ~slawek287 2018-11-10
    17:06:12

    45 50

    niewiem jak wy ale mi sie tam całkiem dobrze oddycha z komina sie kurzyło kurzy i bedzie kurzyć choćby niewiem co...chyba że wszyscy gazem będą ogrzewać; po za tym kurde blade mieszkamy na Śląsku co ma z tego komina lecieć płatki róż - już wcześniej o tym pisałem zresztą i tak mnie wszyscy zminusują kichom to ja i tak wiem swoje inni swoje i tak sie to bedzie kulać

  • ~MaciejK 2018-11-10
    17:06:36

    56 34

    Strasznie zacofani są ci wszyscy, którzy się do tego przyczyniają swoimi piecami. Naprawdę wstyd. Jestem za całkowitym zakazem spalania węgla w domach prywatnych, póki co w granicach miasta * Co jakiś czas ktoś tu wspomina o pozwie zbiorowym. Chętnie się przyłączę, co trzeba zrobić?

  • ~slawek287 2018-11-10
    17:08:07

    11 7

    Byle każdy z nas coś napisze w komentarzach i sie kulo wszystko i tak do usra... śmierci

  • ~Kwinto 2018-11-10
    17:11:12

    31 18

    Niektóre wpisy są żałosne i w kółko takie same. To chyba wyrzuty sumienia każą co niektórym wypisywać takie pierdoły.
    ~orka co mają scieżki rowerowe do smogu? rozumiem że cała kasa z budżetu miasta ma iśc na smog? Ty myślisz że prezydent każdemu zasponsoruje nowy piec i 10 ton pelletu? Niech każdy z tu piszących zejdzie najpierw do swojej piwnicy i powie ok nie z mojej winy jest ten smog a potem wypisuje swoje żale. Wychodzi na to że winny smogowi jest Kuczera a nie ludzie?

  • ~ 2018-11-10
    17:12:20

    37 19

    Nic nowego zakazali palić flot i muł palą węglem z którego jest więcej dymu jak z tego flotu i mułu razem wziętych. To dopiero początek jeszcze nie było temperatury ujemnej a z dotacji do termomodernizacji Rybnik się wycofał. Zapowiada się ciekawie w tym roku. Proponuje więcej, więcej i jeszcze więcej niepotrzebnych ścieżek rowerowych może tak po 3 na jedna ulice lewą, prawą i środkiem jezdni.

  • ~skuty 2018-11-10
    17:12:59

    65 15

    Przypominam że przed wyborami na górze strony wisiał artykuł sponsorowany, w którym prezydent Kuczera chwalił się wydaniem 75 000 000 ZŁOTYCH na walkę ze smogiem.

    ZA 75 MILIONÓW TO BY KAŻDEMU KTO PALI WĘGLEM W TYM MIEŚCIE WYMIENILI PIEC NA NOWY.

    Pytam się, na co poszła ta kasa, SKORO EFEKTÓW JAK NIE BYŁO TAK NIE MA.

  • ~slawek287 2018-11-10
    17:16:40

    47 6

    Panie MaciejK taki jesteś mądry tak? Powiedz mi czym mam palić??? Mieszkam na zadupiu nie ma gazu, nie ma nitki ciepłowniczej, mam ekogroszek i też dymie...nie chce dymić ale inaczej sie nie da niewiem rozważam na pellet ale czy to coś da?? Ja też nie chce dymić ale kuźde blade sie nie da...

  • ~waldus 2018-11-10
    17:25:39

    25 3

    do ~skuty:100% racji. Ten system na tym polega zeby wydawac kase a problemow zamiast mniej to jest wiecej. Widzisz teraz znowu jakis urzad bedzie musial sie smogiem zajac. ech ... Panie ile to jeszcze lat, ile kasy pojdzie zanim smog zniknie? Bez urzednikow mozna to bylobu zrobic ze 100 razy taniej i 20 lat szybciej. ...

  • ~Teresa Tkocz 2018-11-10
    17:29:40

    36 29

    Jeśli chcemy żyć, musi być zakaz palenia czymkolwiek . Tylko prąd, gaz, ciepłociag, pompa ciepła itp.

  • ~waldus 2018-11-10
    17:29:47

    26 5

    eee ... zrobcie z 100krotnosc normy ... tak na 100 lecie odzyskania Niepodleglosci ;-)

  • ~ 2018-11-10
    17:47:51

    28 24

    Brak mi cenzuralnych słów, by napisać co ciśnie mi się na usta, kiedy pomyślę o tych, którzy mają beton zamiast mózgów i sobie tak beztrosko zatruwają nasze powietrze. Jak już muszą, to niech siebie zabijają, ale za to, że robią to samo innym, powinni odpowiadać z mocy prawa!

  • ~ 2018-11-10
    17:50:02

    22 17

    @MaciejuK, jeśli taki pozew będzie, to jestem pierwsza, która się pod tym podpisze. A może ktoś coś wie na ten temat więcej?

  • ~gogawa 2018-11-10
    17:52:12

    14 16

    Informację o pozwie zbiorowym można znaleźć na http://pozywamsmog.eu/

  • ~ 2018-11-10
    17:55:05

    55 20

    @skuty bo ta piecowa zaraza się cały czas rozwijała. Tylko w ostatnich kilku latach przybyło podobno kilka tysięcy pieców śmieciuchów w samym mieście. A ile w powiecie? @MaciejK pozew zbiorowy tak ale przeciwko komu? Przeciw producentom opału, producentom kiepskich pieców czy przeciwko właścicielom pieców? Popieram rozwiązania krakowskie - całkowity zakaz palenia węglem na terenie całego miasta. U nas byłoby to możliwe po rozbudowie mocy naszej elektrowni. Miasto wraz z środkami unijnymi i państwowymi mogłoby zainwestować w ciepłociągi, a jednocześnie zakazać palenia węglem w jakimś określonym czasie za wyjątkiem miejsc gdzie nie da się doprowadzić ciepłociągu. Właściciele domów którzy teraz tkwią w epoce pary zostaliby przeniesieni w XXI wiek. Cała Polska podziwiałaby nasz zapał i znaczącą poprawę powietrza, a wszyscy mieszkańcy mogliby oddychać pełną piersią przez cały rok. Kto popiera takie rozwiązanie niech plusuje, zacofani niech minusują.

  • ~ 2018-11-10
    18:04:06

    27 8

    a co z ludźmi którzy muszą całą zimę na dworze zapiepszać w robocie?to pewna śmierć zakłady powinny wypłacać dodatki za szkodliwe warunki jak ktoś pracuje w pomieszczeniu to ma to w sumie gdzieś jakie jest powietrze

  • ~ 2018-11-10
    18:11:05

    30 27

    Czemu nie powie ktoś o tym że palenie gazem i olejem opałowym i spaliny z samochodów przyczyniają się też do smogu!!

  • ~MaciejK 2018-11-10
    18:27:00

    16 9

    Orient - przeciwko skarbowi państwa. Za brak zapewnienia podstawowej wartości, za lata zaniedbań i niby działania. Mecenas Radosław Górski chyba czegoś takiego się podejmie

  • ~gogawa 2018-11-10
    18:43:42

    11 20

    Do pozwu zbiorowego "pozywam smog" można się dołączyć do końca marca 2019. Nie trzeba stawiać się na rozprawach- robi to pełnomocnik. Koszt dołączenia do akcji to 200 zł.

  • ~minowa 2018-11-10
    18:48:49

    28 9

    Po pierwsze, warto sprawdzić ,czy czujniki sieci Airly mierzą tylko smog czy smog i mgłę. Po drugie - gratulacje dla posiadaczy pieców z nadmuchem palących wilgotnym ekogroszkiem z 12% zawartością popiołu i 1,5% zawartością siarki. Gdzie jest wasz popiół, bo nie w popielniku ? Wiem, natomiast, gdzie jest siarka. Przy spalaniu dwutlenek siarki łączy się z wodą z wilgotnego ekogroszku i w postaci pary z rozcieńczonym kwasem siarkowym wylatuje przez komin. Taki jest efekt stosowania kotła kl. IV i V.
    Ja mam kocioł kl. III, popiół opada do popielnika a palę węglem z 0,8% siarki ale suchym, leżącym w piwnicy od wiosny....

  • ~Antyk 2018-11-10
    18:49:30

    18 7

    "Miasto Rybnik likwiduje dopłaty do wymiany pieców i termomodernizacji dla indywidualnych mieszkańców!"....czyli już nawet bogatym nie dopłacą.....a co do pozwu: premier przegrał proces za stwierdzenie, że nic się nie robiło w Krakowie w kwestii smogu więc nie naciągajcie ludzi na wydatki

  • ~pprywatne 2018-11-10
    19:04:15

    36 24

    Nie zwalajcie winy na brak sieci gazowej, zainstalujcie sobie zbiorniki na propan-butan albo pompę ciepła ewentualnie pellet.
    Nie udawajcie, że zamarzniecie bez węgla i nie smrodźcie!!!!

  • ~x.treme 2018-11-10
    19:11:24

    37 31

    Ogrzewanie na prąd! Co musi mieć w głowie osoba co pisze takie idiotyzmy.

  • ~pprywatne 2018-11-10
    19:48:03

    27 27

    ~x.treme - Możesz sobie zrobić na prąd, będzie drogo ale czysto. Ale ty jesteś snobem który woli swój cuchnący piecyk na węgiel, którym zasmradzasz całą okolicę.

  • ~minowa 2018-11-10
    20:10:36

    14 6

    Średnica kropelek mgły (zawiesina wody w powietrzu) wynosi od 0,2-100 mikrometrów, pyłu PM10 - 10 mikrometrów. Zatem wielkość drobinek pyło zarówno PM10 jak i PM2,5 pył miesci się w zakresie wielkości kropelek mgły. Czujniki systemu AIRLY do pomiaru ciągłego działaja za pomocą fotometru laserowego wykorzystując pomiar tłumienia światła laserowego rozproszonego na zasysanej próbce powietrza. Przy mgle próbka zawiera zarówno zawiesinę wody jak i pył i tłumienie światła zachodzi na obu czynnikach. Dokładniejsze są pomiary metodą grawimetryczną (zbieranie pyłu na filtrach), ale tu niemożliwy jest pomiar ciągły, bo filtry z pyłem wymienia się co 2-3 tygodnie i oznacza stężenie pyłów przeliczając jako średnie/dobę.

  • ~ 2018-11-10
    20:13:35

    16 1

    Te przekroczone normy zaczynają mi przypominać inflacje w Wenezueli,
    kiedy 1 000 000 % ?

  • ~pprywatne 2018-11-10
    20:19:57

    12 6

    ~minowa - Hurra, to pomyłka z tym smogiem!!!!!!

  • ~berni 2018-11-10
    20:28:19

    24 30

    A ja mam piec na paliwo stałe : śmieci , meble , stare opony . Jest bardzo wydajny , wszystko czego nie potrzebuję , idzie przez komin. Smog jest był i będzie .

  • ~Kazimierz Wyciszczok 2018-11-10
    20:46:04

    30 3

    Nie wychodzić z domu. A przecież jest sobota a jak sobota to tylko do Lidla do Lidla :) I co teraz?

  • ~waldus 2018-11-10
    20:53:47

    16 9

    a tak z innej strony. zastanawial sie ktos z czego by zyl rybnik.com jakby nie bylo smogu? ... ale richtig filolkowo je dzisiej w rybniku.

  • ~palaczzasypowy 2018-11-10
    21:15:54

    1 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2018-11-10
    21:17:05

    12 16

    Minowa jak zwykle usprawiedliwia swoje smrodzenie, tyle ze robi to coraz glupiej ;) Ciekawe, ze ta mgla tak smierdzi;)

  • ~atu85 2018-11-10
    21:24:06

    27 16

    Smog,smog i jeszcze raz smog,jeszcze kilka lat temu nie segregowalismy smieci,miasto nie odbieralo od nas gabarytow (okna,meble,materialy drewnopodobne ) wszystkim tym ludzie palili,worki z smieciami i tak mozna wymieniac w nieskonczonosc, a tu nagle smog ! Tyle lat mozna bylo palic mulem,flotem ,na jesien liscie i galazki sie palilo w ogrodach ,nie bylo tyle robactwa co teraz,ludzie żyli po 90 lat,a dzisiaj do 60 ciezko dociągnac, świat idzie w strone EKO ,ropa to przecierz produkt naturalny,samochody na prąd nie wytwarzają rzadnych substancji trujacych ale nikt nie patrzy ile złego jest w wyprodukowaniu a puzniej w utylizacji takich akmulatorów

  • ~Dropsik Dropsik 2018-11-10
    21:46:45

    32 21

    Ale wy z tych kroliczokow blokowych jesteście zawistni heh gaz prąd sraty taty, a wy w blokach skąd macie ogrzewanie? Wyprowadzić się gdzieś indziej i po problemie. Naprawdę na tym portalu nie ma innych tematów ciekawszych tylko smog smog nuda straszna.jak by całe Nowiny wyszły na balkon i zaczęły dmuchać z całych sił, to by przegonily ten smog :)

  • ~tir 2018-11-10
    21:49:25

    31 3

    Ja mam tylko prośbę do wieczornych biegaczy : ludzie ,dajcie spokój z tym sportem! Człowiek powinien siedzieć w domu aby tego dziadostwa nie wdychać a "sportowcy" wciągają pełną piersią wieczorny smog! Czy wy zdajecie sobie sprawę jak bardzo szkodzicie sobie? Chyba że ten smog już wypalił wam mózg i nie pojmujecie jaką krzywdę sobie robicie.Pozdrawiam.

  • ~palaczzasypowy 2018-11-10
    21:56:35

    4 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Lateks 2018-11-10
    22:02:48

    13 11

    ~pprywatne ty masz jakieś uczulenie na węgiel czy jak? Ciekawe czym ty ogrzewasz dom? piszesz " Najgorszy smog zaczął pojawiać się ok 3-4 lat temu i co roku jest gorzej. " tylko ciekawe że w Karkonoszach lasy były chore jakieś 20 -30 lat temu... to pewnie z tego czystego powietrza... ?

  • ~emejciajol 2018-11-10
    22:20:57

    19 20

    Jak poradzić sobie ze smogiem? Zanieczyszczeniem, które przyczynia się do śmierci wielu osób. Wprowadzić drakońskie normy emisji, a potem bezwzględnie egzekwować. Sprawdzać i karać . Każdego, kto "wie lepiej". Innego sposobu nie ma. Nie przekonuje mnie żaden argument "pseudoekonomiczny". Nie stać Cię? Kredyt i dodatkowe pół etatu, praca czeka. Reszta społeczeństwa nie powinna być obciążana bezmyślnością i beztroską garstki ludzi. Kierowców indywidualnych ani firm transportowych nikt się nie pyta czy mają kasę na nowe auta, spełniające kolejną normę EURO...

  • ~MaciejK 2018-11-10
    23:05:05

    22 9

    Dropsik, mylisz się, rozsadni ludzie czasem też mieszkają w domkach. Ja na przykłąd ogrzewam gazem. I tylko takie postępowanie jest moralne - mieszkasz tak jak cię stać, bez trucia ludzi. Jak mieszkasz sobie wygodnie w domku, ale trujesz ludzi, to jesteś świnią i tyle (oczywiście bez obrazy dla świni, bo ona nie tylko innym nie szkodzi, ale jeszcze służy)

  • ~sympatyk_rybnik.com.pl 2018-11-10
    23:45:09

    19 20

    Do problemu należy podejść ekonomicznie. Zgadzam się z ~mb3366 2018-11-09 08:51:31 (Koniec z miejskimi dotacjami na ekoinwestycje dla domów jednorodzinnych). Tak jak mb (cytuje) „Osobiście uzależniłbym podatek od nieruchomości od emisyjności źródeł ciepła. Temat by się sam wyprostował w 3 lata.
    Kopciuch - 3000/rok + normalny podatek
    3 klasa - 1000/rok + normalny podatek
    5 klasa/gaz/pompa ciepła - normalny podatek
    okres przejściowy max 24 miesiące.
    Szybko każdy by znalazł pieniądze na wszelkie niezbędne modernizacje.”
    Ktoś pisał, że lokalnie, samorządowo nie da się tego zrobić, gdyż prawo na to nie zezwala. A więc lobujmy w naszych biurach poselskich, na portalach i forach o zmianą tego prawa, aby samorządowcy mogli na swoich, naszych terenach regulować te kwestie w ramach podatków lokalnych w tym od nieruchomości.

  • ~polk 2018-11-10
    23:51:21

    11 2

    @atu85 "rzadne" (po naszymu brzydkie) to jest to co piszesz! Zanim weźmiesz się do pisania komentarzy, najpierw weź słownik, bo "przecierz" "puzniej" nie da się tego czytać!!!

  • ~atu85 2018-11-11
    00:58:29

    5 12

    Do polk,może nie jestę asem z ortografi,ale odnośnie kolejnych komentarzy,co klasa ekonomiczna kotła ma wspulnego z zmniejszeniem smoga,skoro dalej bedziesz do niego dawal ten sam wegiel co do kotla o mniejszej klasie,tutaj tylko chodzi o kase i napędzanie gospodarki,dlaczego tyle sie gada i pisze o panelach fotowoltanicznych i solarach co nie sa tak ekonomiczne i wydajne co wiatraki na które nie mozna dostac zgody na postawienie na własnej posesji,turbiny wiatrowe są bardziej wydajne i ekonomiczne ale nikt o tym racjonalnie nie mysli,mam taki a nie inny punkt widzenia i zdania nie zmienie

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-11-11
    01:03:56

    23 12

    Smog rzeczywiście galopuje od kilku lat, moim zdaniem od 3 jest mocno dokuczliwy, wcześniej także był ale w zupełnie innej skali.
    Przeanalizujmy, co takiego znaczącego stało się w ostatnich latach?
    Przybyło kilkanaście tysięcy domków? No raczej nie, raczej kilka tysięcy.
    W domkach prywatnych w miejsce znośnych kotłowni pojawiły się gorsze? Hm też raczej nie.
    Zakaz sprzedaży mułu i flotu pomógł? NIE! Zdecydowanie nie.
    Elektrownia (EDF) zainstalowała nowoczesne, turbo ekologiczno - europejskie instalacje?
    Tak, w 2015 roku.
    I tu zachodzi pytanie, czy miasto w jakikolwiek sposób zleciło analizę wpływu elektrowni na mikroklimat Rybnika?
    Bardzo jestem tego ciekaw.

  • ~polk 2018-11-11
    01:09:59

    19 4

    @Sosna Mañana Grzegorz jasne, sprawa oczywista wina elektrowni.
    Pytanie, tylko czemu takiego smogu nie ma latem gdy zużycie prądu jest największe? Proszę pokaż jeden letni dzień gdzie PM2.5 lub PM10 są tak przekroczone.

  • ~Lateks 2018-11-11
    01:25:00

    16 6

    ~Sosna Mañana Grzegorz co się stało? można po kolei, 1) ludzie kupowali nowe piece o zwiększonej mocy bo to "tylko kilkaset złotych więcej" do tego wentylator żeby zwiększyć wydajność tego pieca. do tego ocieplenia domów wymiana stolarki, ocieplenia dachów. I już był problem by spalać muł czy flot, bo jak się rozpali to aż za gorąco...
    A teraz jeszcze ludzie skończyli zapasy flotów sprzed uchwały i węglem kopcą na potęgę bo zapotrzebowanie na ciepło spadło o 60% po ociepleniu, plus łagodne zimy. a piec przewymiarowany trzykrotnie.
    Co do instalacji w elektrowni to jedynie zwiększona wilgotność powietrza która wpływa na odczyty tych pseudo czujników smogu. Latem tego nie ma bo jest większa temperatura powietrza przez co względna wilgotność jest mniejsza niż zimą...

  • ~polk 2018-11-11
    01:42:06

    19 4

    @Lateks już rozumiem latem jest cieplej i czujniki źle mierzą. No dobra. To teraz wytłumacz proszę dlaczego latem mam okna otwarte na oścież i w domu nic nie śmierdzi a teraz wystarczy uchylić by w domu był smród? Dlaczego nawet po krótkim wyjściu bluza śmierdzi jakbym stał przy ognisku?

  • ~ 2018-11-11
    02:07:04

    13 5

    @ ~ napisał: "Minowa jak zwykle usprawiedliwia swoje smrodzenie, tyle ze robi to coraz glupiej ;) Ciekawe, ze ta mgla tak smierdzi;)"
    ja dodam, że szczypie w oczy. Czy ktoś widział mgłę, która drażni spojówki???

    @Dropsiku, dla Twojej wiadomości informuję, że ogrzewam gazem.

  • ~Antyk 2018-11-11
    06:46:05

    7 7

    polk po prostu musisz się częściej porządnie myć...nie przeskoczymy tego

  • ~minowa 2018-11-11
    07:15:11

    20 7

    Muszą Wam ładować smog do mózgownic, abyście czasem nie pomyśleli, że to od żarcia i picia umieracie. Przykrywka musi być i to dobra. Czytajcie skład produktów na ich opakowaniach w sklepie. Dlaczego chleb nie zawiera tylko wody i mąki ? Nie da się takiego upiec ? Dlaczego śmietanka nie zawiera tylko mleka a zawiera także rakotwórczy karagen E412 zabroniony w wielu krajach ? A co jest w kurczaku za 4zł/kg skoro taki tani ? Kogoś to zastanawia ?

  • ~Dropsik Dropsik 2018-11-11
    07:17:00

    21 16

    Maciejk świnko a podczas spalania gazu co powstaje? Bryza :) kiedyś ludzie palili ubraniami, wszystkim co popadnie śnieg w zimę aż był z góry sądzą pokryty tylko nie znaliscie słowa smog, teraz jest moda na smog i wali wam do głowy.

  • ~spirit-of-the-town 2018-11-11
    08:23:39

    21 10

    ~minowa, dokładnie, to samo miałem pisać. Kiedyś ludzie żyli w zasyfiałej (dosłownie) komunie i żyli zdrowo i długo a teraz do marketów po kurczaka za 3,99, pomidor bez smaku i czosnek bez zapachu. A wszystkim rakom przecież winny wyłącznie smog. Pozdrawiam

  • ~ 2018-11-11
    09:11:13

    11 9

    Spróbujmy zasmogować te czujniki , ciekawe ile procent wytrzymają ? A później już będzie spoko dla psychiki i tak jak kiedyś , piękna słoneczna pogoda, a ciągle gdzieś tego smoga one widzą, a może są źle skalibrowane jak np ta iskra1? A może to propaganda aby napuszczać mieszkańców rybnickich drapaczy chmur na niskopiennych mieszkańców??? Kto ma w tym interes? jakie lobby nad tym pracuje?? Zastanówmy się!!

  • ~ 2018-11-11
    09:17:09

    9 3

    Najnowsza wiadomość- nowa władza Rybnika będzie ocieplać wszystkie familoki, to załatwi smoga!? A po dotacje zwracać się mamy do dobrej zmiany.
    A ciepło z elektrowni dalej wywalają do powietrza, dlatego na Grabowni niema smoga!! brawo!!

  • ~ 2018-11-11
    10:04:13

    8 2

    ~leskoc 2018-11-10 15:58:12
    Spotkań odnośnie gazu na Grabownii i Golejowie było kilka, zawsze skończyło się na podpisywaniu list. Może teraz, skoro już do Rady Miasta nie weszła jedna z osób, która przed wyborami pozorowała te działania, coś się zmieni. Z kanalizacją było podobnie, więcej osób na "nie" niż na "tak", a teraz wszyscy zadowoleni. Gaz lub ciepłociąg może powstac z uwagi na ceny tylko przy zaangażowaniu miasta, mam nadzieję, że nowo wybrani radni tym się zajmą. Ale do tego potrzebny jest zakaz palenia węglem i wszystkimi jego odmianami, włącznie z drewnem. Przymusu do podłączania się do gazu nie musi byc, bo jest XXI wiek, są też inne alternatywne źródła ogrzewania.

  • ~ 2018-11-11
    10:05:15

    11 11

    Minowa, a ja ci wpycham do ust to szkodliwe jedzenie? Bo ty mi wpychasz to pluc szkodliwe powietrze. Nie widzisz roznicy??? Okropnie tepi jestescie smrodziarze

  • ~Grzegorz Sosna 2018-11-11
    10:19:58

    11 9

    Dlaczego latem nie ma smogu to jasne, bo gazy wtedy emituje tylko elektrownia, natomiast odpowiedzcie mi proszę czy elektrownia przestała emitować gazy ze spalania kilkuset ton na dobę?
    Otóż nie przestała, przestała emitować dymy widoczne gołym okiem, nadal jednak nasyca powietrze gazami, dlatego zadaję pytanie o jej wpływ na mikroklimat.
    Dla tych bardziej opornych opiszę to bardziej obrazowo, jeśli w woreczku będzie czyste powietrze i dopuścimy tam niewielką ilość zabarwionego powietrza to rozejdzie się i zmiana koloru będzie ledwo zauważalna. Natomiast jeśli to powietrze nasycimy niewidocznymi gazami i dopuścimy trochę zabarwionego to nie wymiesza się tylko będzie się kłębiło w jednym miejscu.
    Kiedyś elektrownia wywalała gazy o wysokich temperaturach które szły wysoko w atmosferę i na klimat Rybnika nie mogły mieć wpływu, jak jest obecnie?
    Macie takie dane?
    Ja nie mam więc zadaję to pytanie któryś raz, może w końcu ktoś mi odpowie.
    Jeszcze jedno pytanie, elektrowni i cementowniom wolno palić oponami, sianem, plastikami i Bóg jeden raczy wiedzieć czym jeszcze i to jest tzw domieszka ekopaliwa :))))))))))))))))))))))))

    ps oczywiście że zakaz sprzedaży flotu to był turbo głupi pomysł. Dymy wydobywają się podczas rozpalania pieca i wszyscy ci którzy dwa trzy lata temu palili 24/dobę flotem obecnie rozpalają węglem codziennie powodując większe zadymienie, czy to ich wina?
    No nie wiem.
    ps2 oczywiście że piece piątej klasy są dla powietrza dużo gorsze od pieców z podajnikiem ale klasy 3, dokładnie tak samo jak tzw euro 6 w samochodach powoduje zdecydowanie więcej strat niż pożytku.
    ps3 dziwię siętym mieszkańcom domków którzy nadal używają pieców zasypowych, ja zmieniłem 15 lat temu na podajnik i sama wygoda użytkowania dla mnie jest nie do przecenienia, o ograniczeniu kopcenia nawet nie wspominam. Dla samej wygody! Warto wydać te 5-6 tysiaków na piec.

  • ~Łukasz Radomski 2018-11-11
    10:20:58

    8 3

    1000% na 100-lecie niepodległości!!!!

  • ~Grzegorz Sosna 2018-11-11
    10:36:30

    6 3

    errata do poprzedniego mojego posta, elektrownia nie spala kilkaset ton tylko kilka tysięcy ton na dobę.
    Spróbujcie taką ilość przepuścić przez wszystkie rybnickie kominy..........
    No chyba że z komina elektrowni leci czystsze powietrze niż do kotła zostało zaczerpnięte.........

  • ~kurier 2018-11-11
    10:46:39

    14 15

    Ja nie wiem dlaczego ci którzy przyczyniają się do tego koszmaru są na tyle beszczelni, że jeszcze tu próbują rozwijać jakieś swoje głupie teorie. Zwalają winę za smog na finanse, na bloki, na elektrownie zamiast popatrzyć do lustra i powiedzieć sobie "to ja przyczyniam się swoim piecem do trucia, mógłbym to zmienić ale dlaczego tego nie robie". Jak idziecie do kościoła i się modlicie to pomyślcie o tym czasami, że szkodzicie bliźnim i łamiecie przykazanie nie zabijaj, a to grzech ciężki. Popieram wprowadzenie zakazu palenia węglem.

  • ~Dropsik Dropsik 2018-11-11
    10:56:38

    12 14

    Kurier - nie oddychaj też będzie zdrowiej dla środowiska :) żal mi was co niektórzy, zamiast zająć się czymś pożytecznym, spoglądaie na wskaźniki zanieczyszczeń. Nie patrzcie na nie gwarantuje będziecie zdrowsi. To jest Śląsk tu jest przemysł w całej Polsce się pali węglem ale nie ma tekiego przemysłu nie pasuje wam wio na Mazury :)

  • ~MaciejK 2018-11-11
    11:00:37

    12 11

    Tak, wiem, jakie sa produkty spalania gazu ziemnego - nie pył, nie benzopiren. Dwutlenek węgla, który trucizną nie jest ani rakotwórczy nie jest. A co do ciepła w blokach - owszem, jest ze spalania węgla, ale jeden komin ogrzewa setki ludzi, a komin mojego sąsiada kopci i syfi na potęgę, a ogrzewa dwoje ludzi. Co do jedzenia - owszem, często bywa szkodliwe. Ale tak jak tu wyżej napisano: ja wam nie każę tego jeść. a wy mi każecie oddychać tym co produkujecie * Zastanawiam się, dlaczego takie podstawowe rzeczy trzeba tłumaczyć. Opcje sa dwie: 1) intelekt dymiarzy taki niski 2) tak za wszelką cenę chcą usprawiedliwić swoje kopcenie, że wypierają wszelkie racjonalne fakty. Nie wiem, która opcja gorsza . Bez odbioru, szkoda gadać

  • ~ 2018-11-11
    11:08:15

    9 10

    Minowa i inni: bylibyscie zadowoleni gdybym zamiast placic za kanalizacje, zalatwial sie wam na wycieraczke? Raka od tego nie dostaniecie, a ja zaoszczedze. Co wy na to? Dawniej ludzie nie mieli WC w domu i jakos zyli, no nie?

  • ~kurier 2018-11-11
    11:17:41

    14 8

    @kolego dropsik to nie przemysł jest przyczyną tego koszmaru tylko domy i tzw śmieciuchy. Wszyscy to wiemy łącznie z tobą. Jesteś wierzący? To czemu dla ciebie życie ludzkie nie ma wartości i dlaczego wyganiasz rozsądnych ludzi na Mazury? Czy nie lepiej porzucić złe zwyczaje i pogodzić się z tym, że węgiel jest złym sposobem na ogrzewanie domu? Owszem 100 lat temu nie było innych możliwości ale teraz już są. Szkodząc innym, szkodzisz też swojej rodzinie.

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-11-11
    11:37:27

    7 10

    kurier a ja nie wiem dlaczego Ty jesteś tak bezczelny by mając zerową wiedzę zabierać głos, skorzystaj ze swojej rady, spójrz w lustro i zapytaj sam siebie czy masz wiedzę na tyle fachową by dyskutować.

  • ~kurier 2018-11-11
    11:55:13

    14 10

    Kolego Grzegorzu jaką wiedzę można mieć paląc węglem w piecu i powodując taki koszmar? Piece na węgiel w dzisiejszych czasach to obraza cywilizacji. Internet, loty kosmiczne, auta, satelity a na Śląsku ludzie chwalą piece węglowe mimo, że nie ma czym oddychać wieczorami.

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-11-11
    12:10:41

    11 12

    kurier widzę że łopatą Ci trzeba wyłożyć.
    Masz gdzieś raport z którego wynika że smog na terenie Rybnika to dzieło :
    1) niska emisja - ile procent
    2) elektrownia- ile procent
    3) zakłady produkcyjne- ile procent
    4) komunikacja samochodowa - ile procent
    Masz?
    Póki nie masz (a mieć nie możesz bo go nie ma) to jedynie pompujesz powietrze w dziurawą dętkę z nadzieją że w końcu się uda.
    Najpierw przyczyna, potem pomysł na rozwiązanie problemu.
    Póki co działania idą po omacku i bardzo powierzchownie.
    Gdybyś jednak gdzieś taki raport miał to ja chętnie się zapoznam.
    Naprawdę.

  • ~Piotr Nowak 2018-11-11
    12:35:02

    5 7

    Mateus 4 aty nom do tego ogrzewania dopłacisz !

  • ~pprywatne 2018-11-11
    14:55:54

    15 9

    ~Sosna Mañana Grzegorz - Nic nie trzeba mierzyć i dyskutować. Smog pochodzi z kotłów węglowych, szczególnie z tych w klasie 5, które wyrzucają cały popiół do atmosfery. Wystarczy zakaz węgla do ogrzewania domów i nie będzie smogu. Zawlanie tego na elektrownię, samochody, przemysł to w naszym rejonie bzdura i odwracanie głowy od problemu.
    Z innej strony, to wszyscy zacofani śmierdziele i ryle z deputatami będą bronić węgla do upadłości bi im i tak nic nie śmierdzi.

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-11-11
    15:29:59

    6 14

    pprywatnie masz na te swoje przypuszczenia jakieś wyliczenia? Podstawy?
    Przedwczoraj w Wielopolu o godzinie 15 a więc jeszcze przed rozpaleniem pieców powietrze było aż gęste od pary wodnej/mgły.
    Zgadnij skąd ta mgła się wzięła?
    Dobrze myślisz, z elektrowni.
    Dla mnie już wtedy było jasne że wieczór i noc będzie tragiczna bo powietrze już więcej zawiesin nie przyjmie a wiatr ich nie rozgoni bo trudno parę przewiać.
    Najpierw raport i wyliczenia a potem działania, nie odwrotnie.
    PS eko mieszkańcy nowin może by wzięli między swoje bloki ciepłownię która ogrzewa ich mieszkania?
    Wtedy będą wdychali własny smrodek i domki przestaną im przeszkadzać. Póki co pyskują najwięcej tymczasem przestarzała ciepłownia truje Chwałowice.

  • ~MaciejK 2018-11-11
    15:38:27

    8 5

    A skąd pomysł, że godz 15 to jest przed rozpaleniem pieców??? Na mojej ulicy ciężko w ciągu dnia (bo w nocy to w ogóle oczywiście niemożliwe) znaleźć kwadrans żeby okna otworzyć, z każdej strony naprzemiennie ktoś dymi.

  • ~MaciejK 2018-11-11
    15:40:40

    4 6

    Sosna, oczywiście, że takie wyliczenia były nie raz. Gdybyś choć trochę ruszył mózgownicą, to byś znalazł. Tylko po co, skoro są dla ciebie niewygodne, no nie? Pamiętam jak minowa omija wszelkie wypowiedzi naukowców czy lekarzy - bo oni mówią, że smog jednak szkodzi, a to mu nie pasuje.

  • ~pprywatne 2018-11-11
    15:44:20

    5 4

    ~Sosna Mañana Grzegorz - To co jest przyczyną smogu wg Ciebie?

  • ~MaciekN 2018-11-11
    17:01:02

    12 6

    Jak nie wyjdziemy razem na ulicę i nie zaczniemy protestować to nic się nie zmieni... Pisanie i narzekanie nic nie da, trzeba wziąć sprawy w swoje ręce! W grupie siła!

  • ~ 2018-11-11
    17:11:10

    10 9

    @Sosna Mañana Grzegorz dawno nie pisał tu nikt takich głupot w temacie smogu jak ty. Właśnie polemika z takimi bzdurami nie ma sensu. Ale warto zadać pytanie. Skoro przemysł truje według niego paląc węgiel - to jak to jest, że ten sam węgiel palony w piecach nie truje? Jakieś cudowne oczyszczenie? Piece powinny odejść do lamusa tak samo jak raszple, drewniane sracze czy żelazka na parę. Prędzej czy później to wywalczymy tak jak udało się to w innych krajach czy w Krakowie.

  • ~Antyk 2018-11-11
    17:29:32

    6 6

    orient w twoim przykładowym Krakowie po tych super zmianach mają teraz (wg np tvn24) stan powietrza fatalny(tragiczny),,,,a mieli do niedawna zły(czyli lepszy).... jest to jednak zmiana.... taka "poprawa" powinna ci odpowiadać

  • ~ 2018-11-11
    17:51:32

    10 7

    @antyk w Krakowie mają za sobą walkę o zakaz palenia węglem który wejdzie w życie od września 2019. Środowiska ekologiczne walczyły tam o to przez lata i przez lata mówiono im, że nie bo społeczeństwo jest biedne. Dzisiaj każdy w Krakowie jest zdeterminowany i przygotowany do zmian bo mieszkańcy uznali, że tak dalej nie można żyć. Kraków zniknie za rok z najbardziej zanieczyszczonych miast.

  • ~ 2018-11-11
    17:57:54

    14 9

    Antyk, krakowskie "fatalne powietrze" jest trzy razy czystsze niz nasze. Wczoraj smog byl w calej Polsce, w Krakowie FATALNIE: 193. A u nas 620. Ludzie, slepi i glusi jestescie?

  • ~imrahil 2018-11-11
    19:52:37

    9 8

    W nowych domach zakaz paliw stałych powinien być od dawna. Może ludzie budowaliby wtedy realnie energooszczedne domy. My jeszcze w tym sezonie nie wystartowaliśmy z grzaniem. Nie było nigdy mniej niż 22 stopnie. Aktualnie 23,8. Polecam

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-11-11
    20:15:54

    9 8

    heloł znawcy, skoro jest raport to wklejcie link bardzo proszę, przecież o nic innego w trzech poprzednich postach nie pytałem.
    Naprawdę chętnie się z nim zapoznam.
    I nie jest dla mnie istotne co kto o przyczynach smogu myśli tylko co zostało policzone zmierzone i naukowo stwierdzone.
    ja pytam wyraźnie o oddziaływanie ER na mikroklimat i o procentowy podział wpływu na obecną sytuację.
    Chętnych odeślę do Jaworzna i okolic, może znajdziecie analogię i odpowiedź dlaczego w Katowicach nie śmierdzi a w okolicach Jaworzna jest niemal identycznie jak w Rybniku.
    Jeśli będzie wam się chciało to możecie też podskoczyć kawałeczek za Częstochowę, tam z kolei Bełchatów daje znać o sobie.
    Może wtedy trochę wam się pogląd zmieni.

  • ~MaciejK 2018-11-11
    20:37:25

    6 7

    Poszukaj, nie raz porownania byly, nie wyreczaj sie innymi. Jak ja chce sie czegos dowiedziec, to szukam w zrodlach. Ale ty nie chcesz przeciez * oczywiscie, ze w Katowicach mniej smierdzi - wiecej blokow, mniej domkow.

  • ~pprywatne 2018-11-11
    22:36:38

    11 4

    ~Sosna Mañana Grzegorz - Wystarczy mi, że widzę i czuję dym od sąsiadów w sezonie grzewczym. Elektrownie mam przez cały rok i w lecie nic nie śmierdzi, więc daj już spokój i nie usprawiedliwiaj swojego śmierdzącego, węglowego piecyka.

  • ~dr_Moriarty 2018-11-12
    01:59:47

    14 2

    @pprywatne

    Obawiam się, że @Sosna Mañana Grzegorz ma dużo racji. Do przedwczoraj byłem sceptyczny jeśli chodzi o wpływ ER na smog w Rybniku ale... wracałem z wizyty u znajomych z Wrocławia. Przez całą wieczorną drogę z dwoma postojami, mimo niskiej temperatury, nie zauważyłem śladów wilgoci na całej trasie, o jakości powietrza szczególnie w Opolskiem, nie wspominając. Tuż przed Rybnikiem, mniej więcej pomiędzy Pilchowicami a Ochojcem, wjechałem w szarą szadź, która ciągnęła się aż do miasta. Zastanawiałem się skąd się wzięła i zauważyłem niestety, że wali prosto z Elektrowni Rybnik. Niestety, wygląda na to, że ten system wilgotnego odsiarczania dociska rybnicki smog do ziemi, zamiast dać mu się choć trochę rozejść. W bezwietrzne dni to jest po prostu zabójstwo. A nawet w sierpniu zdarzało mi się wracać z imprezy w totalnym mleku generowanym przez ER. Oczywiście nie usprawiedliwiam w ten sposób palenia węglem i uważam, że dawno powinno być zlikwidowane, ale niestety wygląda na to, że ER bardzo konkretnie dokłada swoje. Miasto powinno zamówić jakieś badania, które wykazałyby jaki wpływ mają te wilgotne spaliny na cyrkulację powietrza bo zostaje tylko czekać na "rybnicki Londyn 1952". Obawiam się jednak, że obecna hipsterka w UM nie ma tyle odwagi. Niestety, to miasto jest już po prostu stracone.

  • ~pprywatne 2018-11-12
    03:42:07

    7 3

    ~dr_Moriarty - Nie bronię elektrowni, ale obserwując mapę airly to smog ma podobne wartości w Żorach, Kamieniu, Pawłowicach, Leszczynach, Pszczynie. Więc wydaje mi się, że tam chyba wpływy elektrowni nie sięgają, mimo to mają podobne wartości zapylenia co Rybnik, bo palą w domach tak jak i w Rybniku.
    Inne spostrzeżenie: mam odkryty basen i zawsze w lecie, co 2-3 dni musiałem zmywać czarny rant (taki tłusty jakby od sadzy). Od 3 czy 4 lat, jak zaczęto używać tych niskich kominów w elektrowni problem zniknął, całe lato jest czysto. Może to wina czegoś innego, ale nic się raczej w okolicy nie zmieniło co by mogło mieć na to wpływ.

  • ~ 2018-11-12
    10:20:11

    8 7

    Nie byłoby dymu z kominow domków = mgla czy inna wilgoc nie miałyby czego "dociskac". Nie byłoby dymu z kominow domków = nie przeszkadzalby nam wiatr. Nie byłoby dymu z kominow domków = mógłbym teraz otworzyć okno. Nie macie moralnego prawa ograniczać normalnym ludziom zdrowego życia przez wasz smrod!

  • ~Arteks 2018-11-12
    11:07:11

    12 15

    @dr_Moriarty - smog nie jest bezpański. Największy w nim udział mają piece węglowe w domach jednorodzinnych, szczególnie w gęsto zaludnionych regionach jak Górny, Dolny Śląsk i Małopolska. Zwróć uwagę, że południowa Małopolska jest pozbawiona przemysłu - a wartości związane z przekroczeniami PM10 czy PM2.5 są równie wysokie co na Śląsku. Poza tym warto zwrócić uwagę na to co pisze @pprywatne czyli brak smogu w okresie letnim - kiedy przemysł funkcjonuje na podobnych obrotach co zimą. Zamiast poczucia winy to u niektórych pojawia się zwalanie winy na innych.

  • ~adiqq 2018-11-12
    17:50:28

    4 2

    @Sosna Mañana Grzegorz - nie chce mi się wierzyć, że nie potrafisz znaleźć wyników takich badań...
    z linkami jest problem, bo ich wklejanie tutaj jest niezgodne z regulaminem, zniknie potem cały post...
    z przykładowego raportu Krakowskiego raportu smogowego (Pm10):
    niska emisja 52%
    przemysł 17%
    transport 10%
    energetyka 9%
    rolnictwo 4%
    inne 8%
    Jeśli chodzi o BaP to niska emisja=84%, przemysł=11%, energetyka=2%
    kiedyś inny raport czytałem, to był większy udział transportu w największych miastach, a w miastach pow. 50tys. wpływ niskiej emisji był nawet 60-70%
    Oczywiście, że energetyka swoje dodaje, ale nie demonizowałbym (tak jak ty to robisz)...przy takiej pogodzie jak teraz jest, bardziej rzuca sie to w oczy i dodatkowo "dobija" wskaźniki.

  • ~adiqq 2018-11-12
    17:51:21

    2 3

    link do tego
    https://krakowskialarmsmogowy.pl/text/download/id/645

  • ~ 2018-11-13
    07:30:25

    5 1

    W latach 70-80 XX w. było jeszcze gorzej z powodu ołowiu, metali kolorowych (huta Silesia") i innego ... Badania były robione 2 razy w tygodniu, tylko nie były publikowane, udostępniane publicznie. UM i PSSE posiada dane, może ktoś chętny upublicznić je. Nie oszukujmy się, nie bez przyczyny instytut onkologii powstał w Gliwicach, oddziały m. in. w Rybniku.

  • ~melemele 2018-11-13
    07:54:27

    0 0

    Do ~x.treme - pod artykułem o normach jakości paliwa zadałem Ci pytanie , odnieś się proszę do niego.

  • ~Arteks 2018-11-13
    10:11:24

    3 10

    @boxer - struktura zanieczyszczenia była inna bo mieliśmy wtedy w powietrzu więcej ołowiu jak słusznie zauważyłeś (głównie z przemysłu) ale pyłów było mniej niż obecnie. Tylko w jednej dzielnicy - Niewiadomiu notowano 780 µg/m³, na pozostałej części miasta było to ok. 220-310 µg/m³. Źródło: Rybnik Zarys dziejów miasta, ŚIW 1986. I to nie dziwi dlatego, że w tamtych czasach tam gdzie był gaz - ludzie palili gazem, a tam gdzie go nie było ludzie palili mało inwazyjnymi kachlokami i nie używali żadnych odpadów, na pewno też masowo nie palili śmieci bo opakowań plastikowych było mało, a jeśli mieli ogrzewanie na gaz - to oczywiście się to wyklucza. Porównaj sobie te dane z rekordami jakie mieliśmy w czasach kiedy ludzie palili mułem. W styczniu 2017 mieliśmy ponad 1563 µg/m³!!! Obecnie jest też gorzej niż w latach 90. głównie przez budowę wielu domów z piecami zasypowymi i dmuchawami. Niestety ale nasz region cofnął się cywilizacyjnie nawet względem czasów PRL nie mówiąc o reszcie Europy, a nawet Polski gdzie mało kto buduje jeszcze nowe domy z piecami na węgiel.

  • ~Adam Cieślok 2018-11-14
    06:21:17

    6 1

    Chcialem tylko zwrócić uwagę ze niema jeszcze zimy!!!!! Nikt nie opala na 100% jeszcze w kotłach węglowych. Skączcie mierzyć juz te stężenie i jakosc powietrza bo ludzi straszyć tylko umieją. Co będzie jak szczyt zimy -20oC na dworze kotły pełna para będą pracowac ? To wam zakresu w tych pomiarach braknie.?? Utworzyli jakąś agencję która musi sie kasy na chapać wiec zajmuja sie pierdolami , taka agencja ma wykazywac co miesiac nam obywatelom co zrobiła w celu poprawy powietrza i o ile jest czego mniej do oddychania. A mierzyć to oni sobie mogą, jak nic nie robią cudów nie będzie. Niestety tu jest Śląsk tu sie pali węglem. Tu jest elektrownia i to nie jedna, tu sa zaklady ktore opalaja paliwami stałymi. I tak bedzie zawsze. Nic z tym nikt nie zrobi.
    A ta agencje zamknąć, otworzyć nową ktora zacznie opracowywać rozwiązania a nie mierzyć!!! Zeby powietrze było lepsze.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5035