zamknij

Wiadomości

To kolejny przełom w walce ze smogiem? "Kopciuchy" odejdą do lamusa

2017-09-06, Autor: 

Wczoraj wicepremier i minister rozwoju oraz finansów podpisał rozporządzenie o standardach dla kotłów. W ten sposób mają być wyeliminowane przestarzałe kotły na węgiel i drewno z polskiego rynku. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 października tego roku.

Reklama

W myśl rozporządzenia, od 1 października 2017 roku zakazana będzie produkcja kotłów na paliwa stałe klasy niższej niż 5. Natomiast kotły niższej klasy wyprodukowane przed 1 października będzie można sprzedawać do 1 lipca 2018 roku.

- To bardzo ważna decyzja Ministerstwa Rozwoju, powiedział Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego – Polska dołącza do grona państw, w których ta przestarzała, szkodliwa technologia będzie zakazana. W Polskim Alarmie Smogowym czekaliśmy na tę regulację od lat postulując jej wprowadzenie. Upominała się o nią również Najwyższa Izba Kontroli oraz szerokie grono ekspertów zajmujących się tematyką kotłów. Pamiętajmy, że dotychczas każdego roku na polskim rynku sprzedawano około 150 tys. kopciuchów, czyli pozaklasowych kotłów na węgiel. Produkują one nawet do 20 razy więcej zanieczyszczeń niż nowoczesne kotły. Ten patologiczny proceder właśnie się kończy. Kopciuchy przestaną wreszcie zatruwać powietrze, którym oddychamy – dodaje.

Andrzej Guła przypomina ministerstwu rozwoju o wprowadzeniu norm węgla. – Mieliśmy mieć normy węgla w pierwszym kwartale tego roku. Zbliża się jesień a my wciąż czekamy. – podkreślił. - Równie istotne jest uruchomienie długo wyczekiwanych programów dla najuboższych, które pomogą tej grupie w wymianie ogrzewania i ociepleniu domów. Rząd musi przeciwdziałać zjawisku tzw. ubóstwa energetycznego. Na razie działania rządu w tej sprawie kończą się na obietnicach. Ministerstwo Rozwoju wykonało pierwszy krok. Pozostaje pytanie czy do walki z zanieczyszczeniem powietrza w jednym z najbardziej zanieczyszczonych państw w Unii Europejskiej dołączą pozostałe ministerstwa – dodaje Andrzej Guła.

Link do rozporządzenia TUTAJ

Link do rekomendacji KERM dla Rady Ministrów z 17 stycznia 2017 TUTAJ

Za niedługo nie kupimy już "kopciuchów", to dobra decyzja ministra Morawieckiego?

Oceń publikację: + 1 + 72 - 1 - 101

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~Anja05 2017-09-06
    12:48:36

    nie wszystkich stać na wymianę pieca!!!! znajomy idzie na emeryturę 40 lat pracy,król zus wyliczył 1400zł ... jak żyć( a miasto wymieniać piece heh) wszystko w górę opał,żywność,paliwo... bez komentarza

  • ~imrahil 2017-09-06
    13:10:42

    72 38

    chyba bardziej opłaca się dofinansować najuboższych niż płacić kary Unii za trucie własnych obywateli. przypominam, że rozporządzenie nie wzięło się z niczego - jest skutkiem niedbałego podejścia obywateli do ogrzewania swoich domów - jedni palą byle jak, inni palą byle czym, zwykle w byle czym, a najlepsze, że wielu robi to nawet w nowych domach... niektórzy tak dali się omamić "fachowcom", że muszą już teraz grzać ogrzewać kilkuletnie domy, jakby to były nieizolowane kostki z czasów komuny.

  • ~Anja05 2017-09-06
    13:51:00

    piec 5 klasy to koszt około 10000zł plus wymiana,plus opał ( dobry ekogroszek kosztuje 1000zł za tonę DOBRY kaloryczność 28 MJ/kg, lub pelet, nie znam cen), na zimę potrzebujemy 6 ton ekogroszku(zależy jaki dom,itp)... czyli mamy kwotę 15000 - 18000 .... nasze kochane miasto daję dotację dla bogaczy w kwocie ( max 5 tyś do pieca) o ile się załapiemy ...babcinka ma rente 780zł i pali czym się da by mieć ciepło i dostała mandat od straży miejskiej ( ma dylemat czy kupić leki,chleb czy zapłacić mandat) .... my jesteśmy za biedni kto ma kase ten ma kto nie ma ten nie ma ...

  • ~ 2017-09-06
    13:51:02

    144 5

    tu walczymy ze smogiem a jak się ma fakt , że w ścisłym centrum miasta a mam na myśli ulice np Tęczowa, Kościuszki , Rynek bloki i kamiennice opalane są węglem. Bloki "przeszły" termomodernizację a piece zostały. A teraz pytanie : czy wydziały w UM i prezydent nie widzą problemu? A może wygodniej nie widzieć?

  • ~ 2017-09-06
    15:01:36

    44 82

    Kolejny mały krok w dobrym kierunku. Choć wiadomo, że jeszcze przez długie lata zamontowane kopciuchy będą smrodzić

  • ~ 2017-09-06
    16:31:17

    39 12

    KasiaT samemu też można zrobić sobie piec :)

  • ~imrahil 2017-09-06
    16:38:33

    17 30

    ~adamczykhenryk - ale nie można takiego zrobionego kotła legalnie używać. zauważ, że jest o tym w uchwale antysmogowej, a teraz w rozporządzeniu rządowym - zauważ, że jest tam nie tylko napisane o wprowadzaniu do sprzedaży, ale także o wprowadzeniu do użytkowania.

  • ~Gruby21 2017-09-06
    16:50:39

    Jak kogoś nie stać na utrzymanie dużego domu i jego ogrzewanie to niech się przeprowadza do mieszkania! Proste! Co za bzdury tu piszecie?? Mam żałować kogoś kto mnie truje i patrzeć jak się rozbija po salonach na 200 m²? Nie żartujecie.. Logika doprawdy komiczna..

  • ~Anja05 2017-09-06
    16:56:42

    ~gonzof 2017-09-06 16:50:39

    Jak kogoś nie stać na utrzymanie dużego domu i jego ogrzewanie to niech się przeprowadza do mieszkania! Proste! Co za bzdury tu piszecie?? Mam żałować kogoś kto mnie truje i patrzeć jak się rozbija po salonach na 200 m²? Nie żartujecie.. Logika doprawdy komiczna..


    z całym szacunkiem panie ekspercie ... myślisz że w mieszkaniu taniej wyjdzie ?? policzymy razem koszt utrzymania domu czy mieszkania??10 lat temu smog też był, nikt o tym nawet nie wspomniał,spaliny samochodowe są bardziej szkodliwe,stanie w korkach ...........

  • ~ 2017-09-06
    16:57:08

    17 4

    imrahil w uchwale jest zakaz produkcji od 1 Października 2017 r i sprzedaży 1 lipca 2018 r

  • ~imrahil 2017-09-06
    16:59:01

    20 41

    ważny fakt - normy dla sprzedawanych kotłów wprowadza PiS, żebyście znowu nie zrzędzili na uchwałę antysmogową. zapamiętacie przy wyborach tak jak zapamiętaliście kto wprowadził uchwałę antysmogową na Śląsku (pomijam fakt, że jednogłośnie razem z PiS) ? :D

  • ~imrahil 2017-09-06
    17:03:48

    13 24

    ~AneJar2005 w dzielnicach poza centrum nie ma spalin, a jesienią czy zimą nie ma czym oddychać i gołym okiem widać kto jest winien. jak już będziecie wybierać kocioł klasy V, to nie zapomnijcie go przewymiarować, żeby sobie komin zepsuć. szczególnie w nowym domu z kotłem węglowym trzeba będzie często witać się z kominiarzem

  • ~imrahil 2017-09-06
    17:11:11

    11 26

    ~adamczykhenryk przeczytałeś chociaż ze zrozumieniem chociażby pierwsze zdanie? brzmi : "Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dla wprowadzanych do obrotu i do użytkowania....". tyle na szczeblu ogólnokrajowym. Sama śląska uchwała antysmogowa zakazuje montażu na Śląsku kotłów poniżej klasy V od 1 września tego roku (czyli od prawie tygodnia) - każda nowa i modernizowana instalacja ma być wyposażona w kocioł klasy V. a stare kotły mają zostać wymienione do któregoś tam roku. wszystkie.

  • ~exx 2017-09-06
    17:14:31

    31 10

    To są kroki które państwo nic nie kosztują. Podpisać rozporządzenie prosta sprawa, ale dać w zamian dopłaty do ociepleń budynków czy do nowych kotłów każdemu przez CAŁY rok, tu już wyobrazni zabrakło. Druga sprawa, zobaczcie jacy bezmyślni są ministrowie, 150tys. kopciuchów rocznie się sprzedawało, przecież taką sprawę można było załatwić lata temu ! A tu nowy domek, dwie fury na podjezdzie a w piwnicy śmieciuch z flotem to jest polskie myślenie. Aaa no i obowiązkowo grzanie wody latem na węglu, świat jeszcze niczego lepszego nie wymyślił.

  • ~Anja05 2017-09-06
    17:25:36

    20 3

    ~imrahil 2017-09-06 17:03:48

    ~AneJar2005 w dzielnicach poza centrum nie ma spalin, a jesienią czy zimą nie ma czym oddychać i gołym okiem widać kto jest winien. jak już będziecie wybierać kocioł klasy V, to nie zapomnijcie go przewymiarować, żeby sobie komin zepsuć. szczególnie w nowym domu z kotłem węglowym trzeba będzie często witać się z kominiarzem

    spaliny są wszędzie gdzie samochód się porusza..(najgorzej jest jak stoi czyli, tory kolejowe,remonty dróg,światła,itp .. itd .. nie tylko centrum) dlatego jeśli pojazd chodzi powyżej 1 minuty to jest mandacik.. np. autobusy miejskie ostatnio .... swoją drogą boli mnie fakt,że dużo ludzi wymieniło piec 2,3 lata wstecz na kocioł klasy 3 bo był tańszy i co teraz .... myśle że rok 2020 bedzie nakaz wymiany na kocioł klasy 5 .....

  • ~rybnikus 2017-09-06
    17:41:03

    42 54

    Z dziada pradziada, paliliśmy zawsze w piecach co się dało i nagle problem?
    Polaczkom zachciało się czystego powietrza ale nie z nami te numery, my mamy swoje tradycje i PISowi mówimy NIE!
    Musi wrócić to co było!

  • ~ 2017-09-06
    17:50:18

    34 33

    @rybnikus z dziada pradziada chodziliśmy pieszo i polowaliśmy na zwierzęta czy nadal chciałbyś tak żyć? Piszesz, że dziadkowie palili w piecu. Ale jakie to były piece? Zwykłe kachloczki w których paliło się tylko w zimie i z których dymek był nieco większy niż z trzech papierosów. A teraz ludzie używają pieców-potworów. Jeden taki piec to tyle co 100 kachloków dawniej. W dodatku kiedyś nie było żadnych śmieci, nie palono żadnymi mułami czy miałami tylko i wyłącznie węglem. Twoi dziadkowie palili od listopada. Teraz niektórzy już włączają swoje piece. @anejar2005 można wziąść kredyt, skorzystać z dopłaty Urzędu Miasta. Poza tym po co emerytowi duży dom? Może lepiej jakby zamieszkał z dziećmi? Nie myślmy na tym naszym zajefanym Śląsku ciągle jak dzieci lub ofiary losu bo to nas co raz bardziej kompromituje. Wiele osób tu słusznie pisze, że w reszcie Polski nie używało się mułu, opał jest droższy niż u nas, zarobki i emerytury przeważnie mniejsze i jakoś nie słychać o masowych pogrzebach spowodowanych brakiem ogrzewania.

  • ~rybnikus 2017-09-06
    17:57:01

    45 21

    ~orient masz rację, zlikwidujmy piece, wróćmy do kafloków, kiedyś ludzie nie śmiecili i zlikwidujmy emerytów albo ich domy, po co im rodzinne domy.

  • ~minowa 2017-09-06
    21:47:30

    33 11

    Chcę w przyszłym tygodniu uwędzić kiełbasę. Mam pytanie do znawców - Kasi T, orienta, imrahila - czy mi wolno dymić z wilgotnego drewna przez 4 godziny ?

  • ~ 2017-09-07
    07:35:53

    21 2

    Mieszkam na pograniczu śląskie opolskie to w opolskim mogą palić czym chcą to są jakieś jaja chyba

  • ~sk1113 2017-09-07
    07:46:20

    18 2

    Ktoś napisał "Logika doprawdy komiczna.. " Trudno powiedzieć o logice p. Kasia owszem robimy małe kroczki ale nie mamy butów siedmiomilowych. Zgadzam się z wieloma tylko że u nas przy wiatrach południowo-zachodnich najwięcej syfu leci z "Czechy-Karwina i inne" przez dolinę bramę Morawską i wystarczy trochę mrozu, brak wiatru i doliny iśćie Popielowskie = smog gotowy. I powiadam Wam nie poprawi to wszystko powietrza jesienią i zimą chyba że będzie napierał na Polskę wiatr północny - czyściutki.

  • ~ 2017-09-07
    07:48:03

    15 6

    Wszystko byłoby ok, gdyby jeszcze wprowadzić zakaz rozpalania piecy w okresie letnim, w dzielnicach wiejskich od razu widać, kiedy kto się kąpie....

  • ~Johnatan 2017-09-07
    08:40:35

    20 6

    A gdzie dofinansowania do wymiany kotłów??
    Powinny być na to unijne pieniądze, a gdzie one są?
    Taka inwestycja wiąże się z wydadkiem blisko 10 tys. Zł nie każdego na to stać.
    A jeszcze pytanie gdzie sprzedać te piece? Na złom za bezcen? Chyba że nasz kochany polski alarm smogowy odkupi od każdego gospodarstwa powiedzmy za 80% ceny i będzie je przechowywał w swoich piwnicach.

  • ~VWKafer 2017-09-07
    10:29:57

    11 2

    do ~minowa
    wędzimy tylko suchym drewnem. Wilgotne drewno to największy błąd popełniany przy wędzeniu.

  • ~mariusz64 2017-09-07
    10:49:20

    12 6

    "Gadające głowy" podpisują jakieś śmieszne ustawy, rozpożądzenia, nakazy, a tematu zalegającego na prywatnych legalnego paliwa jakim jest flotokoncentrat węgla nie tykają jak pies jeża. No cóż, akcja zima się zbliża, więc będzie co na drogi i chodniki sypać.

  • ~peha 2017-09-07
    13:27:30

    10 6

    Lobby węglowe rządzi. Zamiast dotować kotły węglowe powinno się zbudować sieć gazową w dzielnicach w której jej nie ma np. Kamieniu, bez prowadzenia jałowych dyskusji z mieszkańcami. Lepiej grzać w dwóch pokojach i żyć jak człowiek w czystym powietrzu niż babrać się węglem, popiołem itd.

  • ~monia-1977 2017-09-07
    14:26:41

    17 2

    może by było łatwiej i taniej dla wszystkich założyć filtry na kominy ,w tym kierunku powinno się iść, a co ze starymi kopcącymi samochodami ,może by wszyscy nowe kupili z euro 6.

  • ~Zbigniew Martyniak 2017-09-07
    16:40:00

    21 2

    Kłamstwo smogowa ma się dobrze. Do piecy klasy V trzeba 12 milionów ton ekogroszku a Polska produkuje raptem mniej niż 4 mln. ton. Ponadto te piece nie likwidują emisji tlenków azotu i siarki do atmosfery. A co z metalami ciężkimi?

  • ~Zbigniew Martyniak 2017-09-07
    16:46:17

    6 3

    A dlaczego tego nie wprowadzą mądrale. Nasz kochany pan Prezydent Kuczera i inne alarmy!!!?
    https://www.youtube.com/watch?v=H9ylr3895WM

  • ~ 2017-09-07
    17:01:18

    9 3

    ~peha nie tyle węglowe, bo dzięki temu kopalnie muszą zagospodarować drobne, dotychczas sprzedawane frakcje, tylko lobby producentów/sprzedawców/instalatorów kotłów i importowanego groszku, którzy pod przykrywką górnolotnych eko haseł, napędzili sobie rynek zbytu przy wtórze różnych "obrońców czystego powietrza" przekonanych o swej misji społecznej stali się tylko narzędziem w osiągnięciu celu przez lobbujących
    ~monia-1977 oczywiście filtrami można by sprawę załatwić szybciej, taniej i skuteczniej, ale wtedy nie dałoby się sięgnąć tak głęboko do kieszeni mieszkańców ( a tłumaczenia przeciwników o ewentualnym wyłączaniu wspomnianych filtrów do mnie nie docierają, bo można w prosty sposób ten temat ogarnąć, by jednak nie zaśmiecać wątku nie będę tu opisywał szczegółów)

  • ~marcin13 2017-09-07
    17:55:22

    22 2

    Niech się blokowcy nie cieszą cena ogrzewania za mieszkania zaraz też pójdzie do góry. Za 3 miesiące wszyscy będą produkować piece z naklejką klasa 5 to nie klasa pieca a to co do niego wsypię daje smród.

  • ~boguslaw12 2017-09-08
    12:32:29

    2 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~minowa 2017-09-09
    10:48:41

    3 5

    Prezydent Duda obywateli się nie boi, podpisał ustawę w przeciwieństwie do ustaw o sądach - tu go strach obleciał...

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-09-09
    19:02:57

    12 1

    Przechodzę na biomasę: liście, trawa z koszenia i gałęzie z obcinania drzew.

  • ~ 2017-09-09
    23:13:15

    7 8

    Prezydent Duda boi się tylko jednego obywatela ;)

  • ~Andrzej Jezierski 2017-09-11
    17:22:02

    5 1

    Jak już was informowaliśmy, Straż Miejska może karać za palenie śmieci, ale nie za palenie mułem
    Pytaliśmy Marszałka Województwa Śląskiego Wojciecha Saługę: dlaczego do dziś strażnicy nie mają takich uprawnień? Co usłyszeliśmy? Brakuje rozwiązań systemowych na poziomie ministerialnym:

  • ~endrju 2017-11-03
    19:16:47

    2 2

    Tona węgla ponad 800 złotych , modernizacja kotłowni kilkanaście tysięcy złotych , jak myślicie czy ludzie będą mniej palić syfem czy więcej ??? Na 100 % więcej , bo nie będzie ich stać na zakup drogiego opału a o modernizacji kotłowni będą mogli tylko pomarzyć !!! Ale oczywiście sejmik śląski wyprzedził (oprócz małopolski) całą Polskę jeśli chodzi o restrykcje dla osób palących paliwami stałymi gorszej jakości !!! Znowu jesteśmy bardziej papiescy od Papierza !!! PR zrobiony "elity" zadowolone , można prowadzić kampanię wyborczą . Jeszcze tylko ścieżki rowerowe , siłownie pod chmurką i kolejna kadencja jak w bank !

  • ~laguna 670 2017-11-05
    19:59:39

    0 3

    Popieram ~AneJar2005 to co napisała to samo życie

  • ~laguna 670 2017-11-06
    07:19:00

    3 0

    Witam kopciuchem powinna się nazywać osoba pisząca ten artykuł.Prawda jest taka ludzie palą takim paliwem jaki w sprzedaży teraz przykładowo węglem który miał być o niebo lepszym paliwem od flotu i mułu. Co się okazuje węgiel jest teraz bardzo złej jakości nie mówię już o cenie .Więc smog jak był tak będzie. Chyba że ktoś naprawdę weźmie się za kontrole tych sprzedawanych paliw .Ludzie płacą spore pieniądze za "węgiel " więc niech to jest dobre paliwo a nie jakiś śmierdzący syf.

  • ~abz 2017-11-06
    11:58:07

    2 1

    Poprostu jeżeli cena za 1 tone węgla będzie taka za jaką jest sprzedawana za granice czyli około 50 dolarów to nikt nie będzie palił śmieciami.Jak są tak dobre wyniki w budżecie to niech rząd zrezygnuje z nakładania kolosalnego podatku do cen węgla dla użytkowników w gospodarstwach prywatnych.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4920