zamknij

Wiadomości

Tną połączenia kolejowe. Na czarnej liście pociągi z Rybnika do Chałupek

2012-02-22, Autor: 
Kolej od 1 marca rozpoczyna cięcia połączeń. Łącznie zlikwidowanych zostanie prawie 100 pociągów. Z rozkładu znikną m.in. połączenia z Rybnika do Chałupek i do Pszczyny.

Reklama

Za taki stan rzeczy przewoźnik – Przewozy Regionalne obarczają samorząd województwa, który zamawia połączenia i płaci za nie. - Jesteśmy przygotowani do realizacji rozkładu jazdy na dotychczasowym poziomie, zarówno pod względem technicznym, jak i kadrowym – mówi Renata Rogowska, dyrektor Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Zarząd województwa odbija piłeczkę i zwraca uwagę, że Przewozy Regionalne zmusiły samorząd o redukcji połączeń, pomimo tego, że dotacja dla PR została zwiększona z 90 do 120 milionów złotych. - Musieliśmy zgodzić się na ograniczenie pracy przewozowej o ponad 1 mln pockm (pociągokilometrów - red.)w skali roku na trasach, gdzie było najmniej pasażerów. Województwa nie stać na płacenie jeszcze większej kwoty niż ta, na którą przystaliśmy, bo i tak przez Przewozy Regionalne jesteśmy już maksymalnie zadłużeni - tłumaczy Łukasz Czopik, Sekretarz Województwa.

Łukasz Czopik sugeruje, że Przewozy Regionalne to studnia bez dna. Choć z roku na rok kwota przekazywanych z budżetu województwa środków dla PR rośnie, to ilość wykonywanej przez spółkę pracy przewozowej maleje. Jako jeden z powodów wskazuje fakt, że Przewozy Regionalne nie potrafią poradzić sobie z przerostem zatrudnienia. - Koleje Śląskie, wykonując rocznie 2,6 mln pockm, zatrudniają na stałe 300 osób. Przewozy Regionalne, realizując tylko dwa razy większą pracę przewozową, zatrudniają około 2000 pracowników – wyjaśnia.

Suchej nitki na organizatorach komunikacji kolejowej w naszym województwie nie pozostawia Łukasz Wała – prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska. - Czytając listę "zmian" w rozkładzie, ciężko oprzeć się wrażeniu, że kierownictwo Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych wrzuciło do kuli kartki z numerami pociągów i losowało niczym w grach liczbowych – ironizuje Łukasz Wała. I przytacza konkretny przykład. - Z Rybnika do Pszczyny będziemy mieli pociągi o 5:02 rano i o 12:30. Z losowania wypadło, że należy zlikwidować najbardziej frekwencyjny pociąg o 6:30, dowożący uczniów do Pszczyny na godzinę 8:00 – wylicza Wała.

Jako inny przykład szef stowarzyszenia wskazuje pociąg relacji Rybnik-Bielsko, który jest jednym sposobem dostania się komunikacją publiczną z naszego regionu w Beskidy. Tymczasem w rozkładzie pozostawiono dodane w grudniu pociągi na trasie Sosnowiec-Tychy, mimo, że z Sosnowca do Katowic autobusy miejskie jeżdżą co kilka minut, a połączenia kolejowe uzupełniają na tym odcinku pociągi Kolei Śląskich.

Zmiany, w rozkładzie jazdy wprowadzane będą etapami – od 1 marca i od 1 czerwca. - W trosce o dobro pasażerów, Przewozy Regionalne przeprowadzą kampanię informacyjną o zmianach w rozkładzie jazdy, wykorzystując wszystkie dostępne sposoby, np. ogłoszenia na dworcach, komunikaty megafonowe czy informacje na stronie internetowej – czytamy w komunikacie spółki.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~Lateks 2012-02-22
    17:18:16

    0 0

    Zaorać a buraki z PKP same się zasieją..., po co komuś pociąg skoro na rowerze będzie szybciej i wygodniej niż z koleją szalonych prędkośći (nie mylić z PKP bo to zupełnie inna spółka) po za tym jak coś do uja pana ma się opłacać jak w jakim kolwiek kierunku byśmy nie jechali to jadąc pociągiem z Rybnika do Katowic musimy w Katowicach spędzić prawie godzinę bo imbecyll (proszę redakcje o dane kto ustala jak będzie wyglądał rozkład jazdy w całej Polsce i na Śląsku) tak układa rozkład że pociągi z różnych regionów czekają przed samą stacją Katowice aż odjadą pociągi w dalszej relacji.

  • ~ 2012-02-22
    19:01:18

    0 0

    W ostatnich latach temat powrotu kolejki wąskotorowej z Gliwic do Rybnika pojawiał się dość często. Niestety, z tych planów nic konkretnego nigdy nie wynikało.
    Możliwe, że wkrótce się to zmieni.
    Gliwicki magistrat czeka na wstępne koncepcje odnośnie możliwości reaktywacji zabytkowej kolejki wąskotorowej na odcinku Gliwice - Rudy - Rybnik. Na oferty magistrat czeka do 9 marca.
    Wykonawca będzie musiał m.in. wziąć pod uwagę obecny stan infrastruktury torowej, określić potrzebną liczbę składów, a także przekazać propozycję trybu pracy kolejki.
    Od wstępnej koncepcji do realizacji projektu droga co prawda daleka, lecz gdyby pomysł wypalił, to kolejka wąskotorowa niewątpliwie stałaby się atrakcją regionu. Zalew Rybnicki, zabytkowy dworzec w Rudach czy klasztor cystersów - na malowniczej trasie z Gliwic do Rybnika aż roi się od atrakcji.
    http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/?p=39032

  • ~ 2012-02-22
    19:24:05

    0 0

    Wywłaszczyć pasożyta, albo karać mandatami aż mu się odechce oszpecania miasta.

  • ~elazar77 2012-02-22
    19:40:17

    0 0

    No jeśli w całym składzie jedzie siedmiu ludzi to po co to trzymać??? Jeśli do sklepu albo baru czy do kina prawie nikt nie przychodzi to co ? Plajta zamyka się lokal i kropka nikogo to nie obchodzi przychodzi nowy właściciel.

  • ~Lateks 2012-02-22
    20:15:06

    0 0

    ~elazar77 problem nie jest to że nie ma pasażerów, problemem jest to że przez 10 lat się remontuje tory i 45km jedzie się 70min po czym pasażer nie ma bezpośredniego połączenia tylko czeka godzinę albo dłużej łaskawie na przesiadkę na następny pociąg i całe szczęście jak może znów pojechać tą samą spółką bo inaczej to płaci jak za zboże....

  • ~ziupo 2012-02-22
    20:19:29

    0 0

    Moim zdaniem PR i IC w ogóle nie zamierzają być konkurencyjne na rynku transportu osobowego, bo dziś mają monopol. Jednak problem będzie bardziej widoczny, gdy na polskie tory wjedzie konkurencyjne linie, które w odróżnieniu od PR/IC będą posiadały ciekawą ofertę dla klienta. Punkt widzenia PR wygląda mniej więcej tak: niech (województwa) nam zapłacą za całość, a my od siebie nie dołożymy starań, aby uczynić kolej konkurencyjnym środkiem transportu. Chcieliby mieć wszystko podane na tacy i w dodatku z naddatkiem pokrywającym koszty ich biurokracji i braku dobrej oferty dla pasażera. Być może Koleje Śląskie byłby jakimś rozwiązaniem, tak generalnie potrzeba firmy, która podeszłaby do sprawy profesjonalnie i której będzie zależało na przyciągnięciu pasażerów do kolei i zdrowym rozwoju firmy, a nie przez wyzyskiwanie budżetu województwa.

  • ~Arteks 2012-02-22
    20:29:49

    0 0

    @elazar - komunikacja publiczna przeważnie nie jest rentowna ale wiele innych służb jest jeszcze bardziej nierentownych bo w przypadku kolei jednak część kosztów zwracają bilety, a w przypadku np. szkół, straży pożarnej czy np. wojska - nie mowy o jakiejkolwiek rentowności, a nikt normalny nie będzie chciał tego zlikwidować. Deficytowość nie może być jedynym kryterium likwidowania czegoś. Raczej w naszym regionie nie ma pociągów które woziłyby 7 pasażerów bo ich relacje są dość długie i jeśli nawet na jednym odcinku jedzie 7 pasażerów to na innym może już jechać 80. Tak jest np. z pociągiem który po 6.00 jedzie do Pszczyny. W Rybniku jest zaledwie kilku-kilkunastu pasażerów ale już przed Pszczyną 80-100... Poza tym co napisali Lateks i Ziupo chciałbym dodać, że problemy związane z finansowaniem kolei na Śląsku pojawiają się regularnie co roku i niestety trochę wstyd, że już ponad 6 lat po tym jak władze województwa mają wpływ na rozkłady i finansowanie - nadal mamy do czynienia z regresem na kolei. Poza tym władze województwa ewidentnie dyskryminują pewne regiony i nie biorą pod uwagę geograficznych uwarunkowań. Np. uruchomiono wiele nowych połączeń PR z Sosnowca do Katowic mimo, że na tym odcinku jeździły pociągi KŚ co pół godziny i autobusy KZK GOP dosłownie co kilka minut. A z kolei z Pszczyny do Rybnika czy z Rybnika i Żor do Bielska nie dojedziesz niczym innym poza pociągiem. Dlatego warto się o to bić bo w przypadku tej relacji nie ma żadnej alternatywy poza autem.

  • ~ziupo 2012-02-22
    20:34:38

    0 0

    ~elazar77 - a jak myślisz czyja to wina i kto bierze odpowiedzialność za to? Może to busiarze albo sprzedawcy samochodów mają się starać, aby ludzie przekonali się do PKP?

  • ~Arteks 2012-02-22
    20:36:19

    0 0

    @lateks - Rozkład jest ustalany wspólnie przez Przewozy Regionalne i Wydział transportu Urzędu Marszałkowskiego. @ziupo - zgadzam się, że KŚ to lepsza alternatywa niż PR ale zauważ, że władze województwa popełniły katastrofalny błąd bo zamiast zacząć od zakupów ekonomicznych szynobusów i przejęcie najbardziej deficytowych tras to
    I jeszcze ważna sprawa - na trasie Katowice-Oświęcim, Kędzierzyn-Gliwice czy Katowice-Tarnowskie Góry jeździ dużo mniej pasażerów niż na Pszczyna-Rybnik (wiem to od osoby która prowadziła liczenie pasażerów), a mimo to nie zostały zlikwidowane. Czyżby w UM chłodno kalkulowano, gdzie można coś zawiesić i nie będzie protestów? Mam nadzieję, że ludzie z naszego regionu będą ostro protestować przeciwko temu. Każdy zlikwidowany pociąg to mniej ludzi w naszych sklepach, to mniej uczniów w naszych szkołach, to także więcej aut na ulicach miasta.

  • ~elazar77 2012-02-22
    21:53:24

    0 0

    ~Lateks i~Arteks O boje macie rację i zgadzam się z Wami troszkę jednak mnie zle zrozumieliście mój przykład był w dużym uproszczeniu. Wiadomo że pasażerów jest mało bo nikt nie będzie 2 godziny jechał 45km do Katowic i to jeszcze zabytkami.Gdyby to wszystko inaczej wyglądało to wielu ludzi jezdziło by koleją. W Szwecji dla przykładu jest tylko 9mln ludzi kraj jest dwa razy większy od Polski a kolej jest BARDZO DOBRZE rozwinięta pociągi to najnowszej generacji składy i wszystko pełne. W dodatku ciągle budowane są nowe linie wszystko jest zsynchronizowane z autobusami.Kolej wymaga masakrycznej ilości pieniędzy inwestycji i czasu .

  • ~Arteks 2012-02-22
    22:06:27

    0 0

    @elazar77 - no Szwecja to akurat inny świat chociaż przyznaję, że tam bardzo szybko pociągi jeżdżą i dużo ludzi nimi jeździ. Jak się przesiadałem na jakieś małej stacyjce żeby dojechać do Landskrony to cały pełny peron ludzi był... Wystarczy bliższy przykład z Czech czy Słowacji. Tam kolej funkcjonuje znakomicie zarówno w ruchu lokalnym i jak i dalekobieżnym. Ale co do trasy z Rybnika do Katowic to mylisz się. Nie jedzie się 46 km w dwie godziny tylko w 60-65 min. Oczywiście że to za długo ale przynajmniej na tej jednej, linii widać jakieś pozytywne zmiany od kilku lat. W 2006 roku pociągi przeciętnie jeździły 90 minut...

  • ~przemo7 2012-02-23
    09:28:56

    0 0

    nie w temacie ale żona zdaję prawo jazdy ,dajcie namiary na jakiś fajny plac gdzie można pojeździć i potrenowac naukę jazdy bo ja to kompletnie nie znam takiego miejsca .

  • ~Lateks 2012-02-23
    19:25:28

    0 0

    Arteks napisał: "Rozkład jest ustalany wspólnie przez Przewozy Regionalne i Wydział transportu Urzędu Marszałkowskiego." to jak dwóch debili nie potrafi się tak dogadać żeby się im opłacało i ludzie mogli normalnie dojechać ?

  • ~Lateks 2012-02-23
    19:53:08

    0 0

    p.s.2 Arteks to nie jest tak że komunikacja musi się nie opłacić, prosty przykład to busy w Zakopanem, nie ma możliwości wybudować torowiska, ciężko wprowadzić komunikację autobusową to prywatni ludzie organizują busy za dwa trzy złote dojedziesz wszędzie i to co pięć minut, jeśli pociągi z długimi składami są nieopłacalne, to do jasnej cholery trzeba kupić szynobusy, czy kolejowe tramwaje, i wybudować drugie torowiska tam gdzie można a jest tylko jeden tor, kurcze od Gdańska do Gorzyc możemy wybudować autostradę z trzema czterema pasami ruchu a z Leszczyn do Katowic Tychów mamy po jednym rozlatującym się torze? w Alpach całe pasmo górskie przekopali żeby ułatwić sobie dojazd, a w Polsce nie da się tak poprowadzić torów żeby pociąg jechał prosto i w normalnej prędkości...

  • ~wielki_BU 2012-02-24
    15:16:55

    0 0

    ~Lateks Święte słowa !!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4971