zamknij

Wiadomości

Ten człowiek ma odmienić rybnicką komunikację miejską. Oto 10 problemów, które musi rozwiązać

2016-01-21, Autor: Wacław Wrana
Dr Bartosz Mazur to nowy doradca prezydenta Rybnika, który ma zbudować zintegrowany system transportu zbiorowego. Zadaniem doktora Mazura będzie więc nie tylko poprawa komunikacji autobusowej, ale i jej połączenie z ofertą Kolei Śląskich, wprowadzenie systemu „park and ride” ("parkuj i jedź") oraz zapewnienie komfortu poruszania się rowerzystom.
Bartosz Mazur jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Napisał pracę doktorską o integracji biletu komunikacji miejskiej w Tychach z biletem Kolei Śląskich. W tym celu przeprowadził ankiety z ponad 1600 pasażerami. Był stażystą w zajezdni autobusowej w Gliwicach. Pracował w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego, Przewozach Regionalnych oraz Urzędzie Transportu Kolejowego. Mieszka w Katowicach. Do Rybnika dojeżdża pociągiem.

Dr Mazur ma opracować plan zintegrowanego systemu transportu zbiorowego i nadzorować pracę Zarządu Transportu Zbiorowego. W tym roku na emeryturę przechodzi dyrektor ZTZ – Kazimierz Berger. Prezydent Rybnika – Piotr Kuczera nie wyklucza, że to właśnie Bartoszowi Mazurowi powierzy w przyszłości zarządzanie tą instytucją.

Reklama

Na wstępie swojej pracy w rybnickim magistracie Bartosz Mazur podkreśla, że nie będzie rozliczany z tego, czy w mieście powstaną nowe linie autobusowe – je bardzo łatwo nakreślić nie ruszając się zza urzędniczego biura. Prawdziwe wyzwanie to skończenie z dyktatem samochodów w centrum miasta. - Moim celem jest wyciągnięcie kierowców z samochodów. Czyli doprowadzenie do sytuacji, że mieszkańcy Rybnika będą widzieć korzyść w tym, że przesiądą się do autobusu, na pociąg czy rower. Paradoksalnie, miarą naszego sukcesu będzie również to, że rybniczanie zechcą poruszać się pieszo w Śródmieściu, w związku z planami stworzenia Parku Kulturowego – wyjaśnia swój sposób myślenia o komunikacji doktor Mazur.

Przed nowym doradcą prezydenta problemów do rozwiązania bez liku. Oto, naszym zdaniem, 10 najważniejszych:

1.Korekta taryfy

Sprawą do załatwienia „na już” jest wprowadzenie biletu dobowego. To doskonały wabik na tych, którzy z komunikacji korzystają okazyjnie, czyli na przykład kierowców oddających samochód do mechanika czy mieszkańców chcących załatwić sprawy w różnych częściach miasta.

2. Wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy

To standard w każdej szanującej się komunikacji miejskiej. Na najbardziej uczęszczanych liniach autobusy powinny podjeżdżać na przystanek według znanego wszystkim pasażerom interwału czasowego.

3. Zbudowanie systemu „park and ride” ("parkuj i jedź")

Jest kilka miejsc na obrzeżach Rybnika, gdzie kierowcy i rowerzyści mogliby parkować swoje pojazdy, by przesiąść się na autobus lub pociąg. Przykład? Stacja kolejowa w Niewiadomiu, gdzie samochody mogliby zostawiać okoliczni mieszkańcy udający się do Katowic i centrum Rybnika. - Obowiązkowo muszą znaleźć się tam parkingi dla rowerów. Jestem przekonany, że wielu mieszkańców pobliskiego osiedla dojdzie do wniosku, że nie opłaca się uruchamiać samochodu, by dojechać do dworca – uważa Bartosz Mazur.

4. Wytyczenie na nowo linii szkieletowych o wysokiej częstotliwości kursów

Niby „oczywista oczywistość”. Wiadomo, największe strumienie ludzi docierają do centrum Rybnika z Nowin, Niedobczyc, Chwałowic czy Boguszowic. Jednak dotychczasowy układ linii ZTZ nie zaspokajał na przykład potrzeb pracowników fabryk na Paruszowcu. To właśnie na liniach szkieletowych powinien obowiązywać cykliczny rozkład jazdy.

5. Integracja taryf ZTZ z MZK i Kolejami Śląskimi

Trzy różne bilety na jednym terenie to podstawowa bariera, która odstrasza pasażerów od korzystania z komunikacji publicznej. Doskonałym przykładem na to, że integracja jest konieczna jest przykład Czerwionki-Leszczyn, gdzie swoje autobusy posyła zarówno ZTZ, jaki MZK. A do tego kursują tu pociągi Kolei Śląskich, które docierają do Rybnika 6 razy szybciej. Może więc autobusy ZTZ i MZK powinny dowozić pasażerów na stację kolejową w Leszczynach?

6. Co dalej z e-kartą?

10 lat temu rybnicka e-karta była hitem. Dziś system mocno się zestarzał, a władze Rybnika muszą podjąć decyzję co dalej. Tym bardziej, że nasza e-karta nie jest kompatybilna z wdrożoną niedawno e-kartą MZK. - Naszym zadaniem jest wymyślenie takiej metody rozliczeń taryfowych, która za 2-3 lata nie zdezaktualizuje się. Tym bardziej, że coraz popularniejsze w komunikacjach miejskich stają się rozliczenia przy pomocy kart zbliżeniowych czy smartfonów. Może się więc okazać, że za kilka lat e-karta w dzisiejszym wydaniu będzie przeżytkiem – zauważa Bartosz Mazur.

7. Poprawa komunikacji z ościennymi miastami

Rybnik chce być i jest liderem subregionu zachodniego. W naszym interesie jest więc, aby przyjeżdżający do nas mieszkańcy ościennych miast zamiast samochodów wybierali komunikację publiczną. Zapowiedzi uruchomienia szynobusu z Rybnika do Wodzisławiu to krok w dobrym kierunku!

8. Wykorzystanie potencjału dworca PKP

Teren dworca PKP powinien być jednym z głównych centrów przesiadkowych w mieście. Tylko tak można wykorzystać fakt, że co pół godziny do Rybnika zjeżdżają się pociągi z różnych stron. Obecnie barierę stanowi ruch jednokierunkowy w Śródmieściu, przez co autobusy mogą odjeżdżać tylko w jednym kierunku.

9. Korekta ruchu jednokierunkowego w Śródmieściu

Nowy pełnomocnik powinien jak najszybciej przedstawić władzom Rybnika propozycję korekty zasad ruchu na ulicach Kościuszki, Chrobrego i 3 Maja. Prezydent Rybnika takim propozycjom nie mówi „nie”. - Jeśli analizy potwierdzą, że dla uruchomienia centrum przesiadkowego przy PKP zmiany są niezbędne, dokonamy ich – mówi Piotr Kuczera.

10. Dalsza poprawa jakości taboru

Rybnik ma bardzo wysoki odsetek nowoczesnych autobusów niskopodłogowych, a przewoźnicy świadczący usługi dla ZTZ regularnie modernizują tabor. To jednak wciąż za mało, bo na naszych drogach wciąż można napotkać autobusy nieprzystające do standardów XXI wieku.

Oceń publikację: + 1 + 16 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (46):
  • ~opeltest 2016-01-21 08:04:32

    Witam
    Czy u nas jest językiem urzędowym angielski? co to jest '' park and ride'' wiedzą tylko nieliczni
    teksty powinny być zrozumiałe dla wszystkich

    48 1
  • ~ 2016-01-21 08:22:59

    kiedy w latach 2005-2007 radni PiSu proponowali "park and ride" to ówczesny jeszcze radny rybnika, dzisiejszy poseł Krząkała rechotał co zajęcia z tego pomysłu, byłem wtedy jego uczniem w 2LO i często schodziło się na tematy polityczne/miejskie, także byłbym w szoku gdyby teraz to weszło w życie - tym bardziej że wiele ciekawy lokalizacji które mogły by do tego służyć zostało zabudowanych marketami (np okolice media markt)

    32 0
  • ~Visenna 2016-01-21 08:48:25

    Oprócz wyżej wymienionych należy uwzględnić kwestię połączeń poszczególnych dzielnic z dużymi zakładami pracy a także kwestię opłat za parkingi w tym na obrzeżach miasta, bo nikomu nie będzie się opłacało pozostawienie samochodu na parkingu na cały dzień pracy przy obecnych opłatach.

    47 1
  • ~Max 2016-01-21 08:52:38

    opeltest~ to nawet nie jest po angielsku:) napisali : „park nad ride” :)

    8 0
  • ~Max 2016-01-21 08:56:23

    Brakuje propozycji rozwiązania największego problemu komunikacji miejskiej!!!!! PUNKTUALNOŚĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jest tak, że nawet na pierwszym przystanku np. obok Reala, autobus potrafi się spóźnić kilka minut!!!!!!Druga sprawa, kierowca nie czeka na przystanku na na godzinę odjazdu, tylko odjeżdża przed czasem....Trzecia sprawa, kierowca mija przystanek jeśli nie widzi czekających pasażerów.....!!!!!

    31 0
  • ~Marcin74 2016-01-21 08:59:40

    Wydaje mi się, że Rybnik jest za mały na park and ride. Mowa o śródmieściu w Rybniku to spore nadużycie. Wyobraźmy sobie kogoś z Wodzisławia, kto ma coś do załatwienia w urzędzie w Rybniku. Gdzie miałby zostawić auto? Obok Peugeota na Wodzisławskiej? Najsensowniej bo dalej zaczynają się miejskie korki. Ok. zaparkował. Ok. poczekał na autobus. Ok. jedzie autobusem do centrum i… stoi w korku! lub jeśli korka nie ma - autobusem jedzie dokładnie tyle samo co swoim samochodem. Jaką korzyść ma z korzystania z autobusu? Park and ride ma sens jak wsiadasz do tramwaju lub metra. Reszta propozycji wydaje mi się mocno sensowna. Brakuje mi tylko planów zakupu autobusów z silnikami nie spalinowymi… a takie deklaracje miał FOR w kampanii prezydenckiej w temacie walki ze smogiem. Jak znam sposób myślenia urzędników to ograniczą ruch samochodów w magicznym „parku kulturowym” nie dając żadnej alternatywy w zamian. Oby pan Mazur nie okazał się typowym urzędnikiem.

    29 0
  • ~goliat 2016-01-21 09:19:38

    Opracowywanie, obgadywanie, debata, ankiety,a wyników nie będzie do końca kadencji tak jak walka ze smogiem przy pomocy zebrań, debat, i arii występujących gości !!! Po prostu fajna posadka na kilka lat, a efektów będzie brak !!! Panie Prezydencie, tych stołków miało ubywać, a w zastraszającym tempie ich przybywa w tym magistracie.

    31 0
  • ~ 2016-01-21 10:48:51

    Dla mnie brzmi sensownie, ale jak wyjdzie w praktyce - czas pokaże. ja akurat staram się jak najwięcej chodzić piechotą - szczególnie w dni bezsmogowe - dla zdrowia po prostu. Zresztą nie mam nerwów na stanie w korkach i jak nie trzeba to wolę sobie je darowac. Jedynie rano na pewno nie zrezygnujemy, bo nie ma połączenia między naszą dzielnicą a szkołą synów (a piechota około 40 minut). Ale ogólnie jestem jak najbardziej za opisanymi zmianami

    11 0
  • ~Arteks 2016-01-21 10:52:43

    Wreszcie powiało optymizmem i nadzieją na jakieś zmiany bo do tej pory raczej ich nie było, a jedno jest pewne - obecna komunikacja organizowana przez ZTZ nie jest dostosowana do współczesnych potrzeb. Zwróciłem niedawno uwagę, że kopalnie od 20 lat nie pracują już na trzy zmiany ale na system wielozmianowy, a ZTZ tego nie zauważył... Dlatego żaden górnik nie dojeżdża u nas do pracy autobusem. @opeltest - nie ma polskiego odpowiednika parkingów samochodowych powiązanych z transportem publicznym. Jeśli w Warszawie czy Tychach ludzie wiedzą co to jest park&ride to w Rybniku i okolicy też się tego nauczą. @marcin74 - gdyby Rybnik był "mały" nie byłoby problemów z jazdą po nim. Natomiast ruch samochodowy u nas przeraża, a nasycenie samochodami jest wyższe niż w Berlinie. Choćby z tego widać, że u nas coś stanęło na głowie - potem mamy korki, problemy z parkowaniem na osiedlach, problemy z parkowaniem w centrum, ogromne tereny marnowane na parkingi w centrum miasta, większy hałas, zanieczyszczenie, duża ilość wypadków itd. Podałeś przykład mieszkańca Wodzisławia - on nie musi przyjeżdżać autem i zostawiać go na jakimś parkingu na obrzeżu śródmieścia Rybnika. Zostawi swoje auto na parkingu typu park&ride w Wodzisławiu koło dworca PKP i może przyjechać do Rybnika pociągiem. A jeśli miałby jakąś sprawę do załatwienia dalej to przesiada się z tym samym biletem na autobus ZTZ. Tak to działa na zachodzie Europy czy nawet w Czechach, a nawet w niektórych polskich miastach.

    13 0
  • ~Arteks 2016-01-21 10:55:24

    @goliat - na urzędników którzy zajmują się podlewaniem kwiatków czy przebieraniem papierków faktycznie szkoda pieniędzy. Możliwe, że będzie można przyjrzeć się niektórym etatom w ZTZ czy UM czy czasem nie są zbędne ale na fachowców którzy mogą realnie coś zmienić - nigdy nie powinno się oszczędzać.

    13 0
  • ~Arteks 2016-01-21 10:59:24

    @marcin74 - autobusy w niektórych miejscach nie musiałyby stać w korkach gdyby władze odważyły się tworzyć bus-pasy. Jest parę takich miejsc w Rybniku gdzie dałoby się to zrobić niewielkim kosztem lub prawie żadnym.

    15 0
  • ~ 2016-01-21 11:22:16

    Dlaczego tylko do Wodzisławia - czemu nie dojadę z Rybnika do Gliwic?
    Czemu autobusy się spóźniają AŻ tyle? Jakiś czas temu 19-stka, która na Mikołowskiej powinna być o 15:20 spóźniła się 30 minut!!! Autobusy do Kamienia/Książenic/Leszczyn co godzinę a do innych dzielnic częściej (i jest niemiłosierny ścisk), czemu? I co z tym elektronicznym systemem, który pokazuje, że autobus zaraz przyjedzie i tak naprawdę to

    10 0
  • ~halupczok1 2016-01-21 11:51:47

    Miasto Rybnik - magistrat DORADCAMI STOI. MIAŁO BYĆ TANIE MIASTO - A TU NOWE STANOWISKA - wyciągane jak przysłowiowy królik z kapelusza. Ja już nie będę głosował tak jak na ostatnich wyborach.

    10 0
  • ~ 2016-01-21 11:53:48

    wystarczy jak skupi sie na tym by dojechac na szychte

    6 0
  • ~lukrecja50 2016-01-21 12:31:03

    Co nas zniechęca do korzystania z autobusów? Spóźnienia!!! Da się jeszcze wytłumaczyć spóźniony kurs w godzinach szczytu gdy są korki, ale co mam myśleć jeśli spóźnia się autobus wyjeżdżający z placu wolności o 5.25, który do mojego przystanku ma 10 minut drogi? Chcąc dostać się do pracy na 6 tylko punktualność autobusu ratuje mnie przed spóźnieniem. ( niestety "1" nie dowiezie mnie pod zakład pracy a ja muszę 2 przystanki iść jeszcze na piechotę.)Nie lubię fundować sobie stresu na samym początku dnia i korzystać z niepewnego autobusu. Mam do wyboru 5 minut na dojście do mojego najbliższego przystanku czyli "1", 15 minut na dojście na Zamysłów i 40 minut na dojście do pracy na piechotę. Wybieram ostatnią opcję na zasadzie "licz na siebie". Druga sprawa to zbyt mało punktów gdzie można doładować e kartę i mam tu na myśli dzielnicę Niedobczyce. Gdy chciałam jeździć autobusem w Niedobczycach nie było gdzie doładować e karty.( nie wiem czy teraz można) Trzecia rzecz to sprawa przesiadek- na przystanku stoi autobus do którego mam zamiar się przesiąść z autobusu który właśnie zatrzymał się na przystanku. Wysiadam, a pierwszy autobus odjeżdża często przed swoim planowym odjazdem. No i tak na marginesie chciała bym wiedzieć co jest wliczone w cenę biletu? Opłata za przejazd - zrozumiałe ale chyba też płacę za punktualność autobusu !

    13 0
  • ~ 2016-01-21 12:34:32

    - nic nie można z drogami zrobić ,to będą nas przekonywać żeby przesiąść się na rowery/ np. dzisiaj/ i pociągi / 2 linie kolejowe/ - chyba habilitacje doktor robi z tego :-) .

    1 0
  • ~Marcin74 2016-01-21 12:49:54

    Artex – nie ma w Rybniku miejsca na bus pasy. 100 czy 200 m na jakimś tam odcinku nic nie zmienia w temacie. Nie piszę, że Rybnik jest mały. Jest za mały na park and ride. Rybnik nie ma typowo miejskiego układu to bardziej wioska z rynkiem po środku i domkami mieszkalnymi wokół. Parę „kamienic” na Kościuszki to nie śródmieście. Zalążek śródmieścia tworzy się w okolicach skarbówki, nowego sądu, zusu, K1, policji… ale jeszcze trochę potrwa zanim się z tego zrobi prawdziwe śródmieście jeśli w ogóle. Jakoś nie wierze w park and ride w naszym układzie ale już w to, że ludzie z samego Rybnika mogli by się poruszać komunikacją miejską wierze bardzo. „Nowy” ma szanse do tego doprowadzić tym bardziej, że jak słusznie piszesz stan po Bergerze to stan do zaorania i zrobienie od nowa co wbrew pozorom jest łatwiejsze niż grzebanie w g… . Co do poruszania się autem po Rybniku to po za komunikacją jest parę miejsc gdzie można by zdecydowanie problem poprawić: prawo skręt za rondem obok wiaduktu przy K1,
    Kładki nad jezdnią zamiast świateł na wyzwolenia, i wg, mnie (tak, wiem to kontrowersyjne) ale zrezygnowałbym (czasowo) ze skrzyżowania Kotucza-Rudzka a Rudzką zrobił bym ślepą w godzinach 6-21 – w sensie tylko w nocy można być korzystać z tego skrzyżowania.

    11 0
  • ~miro81 2016-01-21 13:01:10

    W Rybniku "Park&Ride" ma jedynie sens taki, żeby zostawić auto na obecnych miejskich parkingach i dalej pojechać autobusem lub koleją. Tworzenie nowych - tuż za centrum czy w dzielnicach nie ma żadnego sensu. O ile w centrum miasta parkingi są to przy PKP tylko jeden ale nie jest on miejski. Zgadzam się z przeprojektowaniem linii, interwałem czasowym oraz punktualnością. Obecny układ i rozkład jazdy nie uwzględnia niczego - ani dojazdów do zakładów pracy i szkół, ani obłożenia linii. Kiedyś była ankieta - ale tylko w autobusach i niewiele zmieniła bo jak ktoś nie jeździ autobusem bo nie pasuje to się nie wypowiedział. Można zrobić ankietę przez internet, w urzędach, na przystankach, w szkołach uczniom rozdać i niech przyniosą za tydzień od całej rodziny - gdzie, kiedy, o której chciałby dotrzeć. I nie że jedna-dwie pozycje, tylko cała strona możliwości. E-karta źle przemyślana. Kiedyś chciałem zapłacić za parking to za stara karta bez e-portmonetki, po wymianie to parkomat jej nie obsługiwał.

    0 1
  • ~miro81 2016-01-21 13:04:30

    @Arteks - może i w Berlinie nie ma tylu korków. Ale nie piszesz o strukturze miasta. Tam jest duże ścisłe centrum miasta, parkingi są - ale np. podziemne i słono kosztują. Osoby które mieszkają w ścisłym centrum miasta mają dobry rozkład jazdy autobusów, dobrą kolej i stać ich na taksówkę. A wokół miasta jest obwodnica, której w Rybniku nie uświadczysz. Tam pewne rozwiązania mają sens i się da. U nas to wpychanie ideologii bez poczucia rzeczywistości. Gdzie ty chcesz dac buspasy? Na drogach wylotowych 2+1 gdzie się jedzie? Albo na jednokierunkowych w centrum miasta czym zablokujesz wszystko?

    13 0
  • ~ 2016-01-21 14:19:18

    Dlaczego nie można zrobić nic pod uczniów dojeżdżających do centrum ;)? Mając do dyspozycji taki system, aż korci aby zrobić coś w stylu e-karty okresowej na czas roku szkolnego. Latanie co 28 dni na PW, tylko po to żeby doładować bilet jest bezsensowne. Nie wspominam nawet o tym, że można by dzięki temu zawrzeć w cenie e-karty jakieś ewentualne zniżki dla młodych.

    13 0
  • ~grass 2016-01-21 14:44:01

    Do ~opeltest
    Bo to międzynarodowy system i tak go zna cały świat;) "Park and ride" to taka sama nazwa jak "marketing". Druga sprawa, że nasze społeczeństwo nie zna angielskiego i trzebe a takie nazwy tłumaczyć.

    0 3
  • ~ 2016-01-21 14:54:41

    Chciałbym podzielić się spostrzeżeniami dotyczącymi artykułu"Ten człowiek ma odmienić rybnicką komunikację miejską"...PKT.4.Jest bardzo ważny. ..."Jednak dotychczasowy układ linii Z.T.Z. nie zaspakaja na przykład potrzeb fabryk na Paruszowcu"...Chciałem ostatnio zmienić miejsce pracy i zatrudnić się w tej okolicy z jednej z firm...Niestety po przeanalizowaniu rozkładów jazdy,stwierdziłem iż obecny rozkład jazdy nie pozwala mi spokojnie,bezstresowo dojechać na miejsce pracy i spokojnie...się przebrać...Wystarczyło rozkład zmienić z godziny 5.07 na 4.50...malutka korekta i po sprawie...Może warto zapytać ludzi i przedstawicieli firm,jakie zmiany i o której porze się rozpoczynają...serdecznie pozdrawiam z nadzieją że rozkład będzie na linii Dworzec-Przemysłowa będzie dopracowany

    11 0
  • ~ 2016-01-21 15:32:01

    mam nadzieję, że po zmianach dołożycie na linii numer 30 kilka dodatkowych kursów rano czyli około godziny 5:20 bo oczywiście autobus jedzie ale nie z początku trasy tylko z Jankowice Pętla,a co z ludźmi którzy mieszkają w innej części Jankowic? Nie pojadą. To samo tyczy się autobusu wieczornego, ponieważ ostatni autobus jadący na m.in. na przystanek Jankowice Kościelna odjeżdża z Centrum o godzinie 18 co dla mnie jest absurdem. Mam nadzieję,że wprowadzicie jakieś sensowne rozwiązanie.

    5 0
  • ~Arteks 2016-01-21 18:26:40

    @Maciej Szczygieł - to co proponujesz to przykład na ułatwianie ludziom życia. Możnaby wprowadzić bilety kwartalne czy roczne tak jak w Warszawie, które byłyby tańsze od miesięcznych kupowanych co miesiąc. Można dużo tylko trzeba chcieć. Do tej pory UM i ZTZ mało angażowały się w poprawę życia podróżnych. Chociaż jest i tak lepiej. Ja pamiętam jeszcze czasy jak musieliśmy się dopominać 10 lat temu, żeby wydłużyć czas działania jednej kasy biletowej. Może to brzmi niewiarygodnie ale po wyjściu Rybnika z MZK, do 2006 roku działała u nas tylko jedna kasa biletowa... Z całego miasta trzeba do niej było przyjeżdżać aby kupić bilet miesięczny... @Marcin74 - czasami można posłuchać co masz do napisania ale niektóre tematy cię zdecydowanie przerastają. Jak Rybnik nie ma Śródmieścia jak to klasyczne, miasto z konkretnie wytyczonym centrum i to nieźle uporządkowanym z pięknymi gmachami i terenami zielonymi. Jak każde pruskie miasto widać tu jakiś "ordnung" który skończył się po 1990 roku kiedy wyburzono sporo obiektów przeznaczając gigantyczne place na tymczasowe parkingi. To zniekształciło i oszpeciło nasze śródmieście. Są miasta które nie mają śródmieść np. Tychy, Jastrzębie czy Żory - ale paradoksalnie właśnie w Tychach powstały pierwsze na Śląsku profesjonale parkingi park & ride. Piszesz, że w Rybniku nie da się wytyczyć bus-pasów a mój kolega transportowiec-logistyk wytyczył już kilka takich miejsc. Mamy nieźle położone przystanki kolejowe w kontekście p&r.

    2 0
  • ~Arteks 2016-01-21 18:44:30

    @miro81 - Berlin to komunikacja idealna, doskonale sobie z tego zdaję sprawę ale jeśli w 3 milionowej stolicy najbardziej zmotoryzowanego i najbogatszego państwa w Europie jest mniej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Rybniku - to władzom naszego miasta, radnym, pracowników wydziału dróg czy ZTZ powinna się zapalić "czerwona lampka" bo to nie jest normalne. Ba... tak duży ruch szkodzi rozwojowi niektórych części miasta bo ludzie nie chcą mieszkać przy ulicach o tak dużym ruchu, szkodzi to także biznesowi - który powinien rozwijać prosperity miasta, a nie "stać w korkach". Pytasz gdzie chciałbym dać bus-pasy a np. na Wiejskiej/Raciborskiej i doprowadzić do tego że autobusy mogłyby nie stać tam w korku ale jechać prawym pasem, skręcając koło Plazy w lewo, a następnie wracając na lewy pas z pierwszeństwem przejazdu. W Tychach wprowadzono na kilku rondach pasy grzecznościowe dla włączających się autobusów i... kierowcy zaczęli to szanować i przepuszczają zbior-kom. Znam jeszcze kilka takich miejsc ale zamiast dzielić się nimi z moto-fanatykami, przedstawię je w jakimś piśmie do nowego prezydenta i jego doradców. :) Jeśli chcemy na nowo stać się przyjaznym miastem to musimy w rybnickim śródmieściu zmniejszyć ruch o jakieś 30-40% i to się da zrobić, oczywiście nie w pół roku czy rok ale małymi krokami. Wielu kierowców zrozumie i przyzna rację, że to dobry kierunek. Ciągłe inwestowanie w drogi nie zmniejsza korków, a zwiększa ruch samochodowy - PARADOKS BRAESSA się kłania.

    0 4
  • ~ 2016-01-21 18:57:42

    Przejazd autobusem z osiedla Nowiny do centrum kosztuje mnie w najlepszym wypadku 2,80 zł. Za marne 4 km.
    Przejazd samochodem kosztuje mnie max 1,5zł (uwzględniając samo paliwo). Może mi ktoś podać racjonalny powód do przesiadki do autobusu?

    12 0
  • ~ 2016-01-21 19:10:42

    SERAFIN - a co ja mam powiedzieć? Wożę 3 dzieci (młodzieży), czyli my w tym jednym samochodzie - za ten sam koszt przejazdu - mamy 4 osoby. Autobusem byłoby bezsensownie drożej. I dużo więcej do przejścia. No ale nie rozważam tego, bo jak już napisałam wcześniej - od nas akurat do szkół moich dzieci nie ma autobusu

    9 0
  • ~ 2016-01-21 19:12:32

    ARTEKS - ruch ruchem, ale gdzie ta rzekoma bieda rybniczan, skoro przy każdym domu dwa samochody (co najmniej), z czego jeden (co najmniej) nowy. Wiem, że często na raty, ale te raty też trzeba płacić, no nie? Więc niech nie mówią, że nie mają na normalny węgiel i muszą palić syfem. Po prostu nie chcą

    6 0
  • ~Marcin74 2016-01-21 19:38:50

    Arteks – masz oczywiście rację, co do uporządkowania Rybnika ale mi jednak śródmieście (w kontekście o którym rozmawiamy czyli park and ride) kojarzy się z obszarem, które jest na tyle obszerny, że ma sens zostawić przed nim auto i dalej poruszać się komunikacją miejską. Wybacz ale rybnickie „centrum” można przerzucić kamieniem i obejść całe w parę minut. Jasne, że w porównaniu do okolicznych miast Rybnik, to „metropolia” ale jednak w porównaniu do europejskich miast gdzie park and ride działa z sensem Rybnik to taka większa wioska. Nawet w takich Gliwicach park and ride nie ma za bardzo sensu. Zostawiasz auto w centrum i wszędzie gdzie jest coś ważnego dochodzisz z buta w parę minut. Ciekaw jestem tych bus pasów o których piszesz (jak będziesz miał to pismo do prezia, opublikuj je gdzieś równocześnie w necie)… nie na zasadzie „dżizas co on wymyślił” ale autentycznie jestem ciekaw gdzie można by je z sensem zrobić nie wyburzając przy okazji budynków. Z sensem czyli autobus korzysta ze swojego pasa od punktu „za miastem” do np.: placu wolności lub okolic dworca PKP. Co do „tematy cie przerastają” – tak, w temacie transportu wiesz lepiej, nie kłócę się ani nie upieram ot, dyskutuję. No offence.

    4 0
  • ~Lateks 2016-01-21 20:01:45

    Jeżeli ten pan ekspert pracował w przewozach regionalnych to już widzę efekty jego pracy: "samochodem nie przejedziesz" a "komunikacją nie da rady" Jakiego to trzeba eksperta żeby zauważyć że całe ZTZ jest do zaorania. Kiedy czytam o naszej rybnickiej e-karcie to szlag mnie trafia -> to pomysł niczym wyważanie drzwi obrotowych. Zamiast ułatwić życie tylko utrudnia i zniechęca do korzystania z komunikacji miejskiej. Czy to naprawdę taka trudna sprawa żeby bilet kupować w automacie za gotówkę czy też płacąc kartą płatniczą? Po co doładowywanie e-karty przez internet skoro i tak trzeba później z tym iść do pani z okienka ?
    O rozkładzie nie wspomnę, ale dobrze radzę panu prezydentowi -> najpierw wprowadzić udogodnienia dla chcących jechać komunikacją a nie utrudniać życie kierowcom.

    7 0
  • ~ 2016-01-21 20:26:15

    ~KasiaT doskonale cię rozumiem, a jeszcze teraz wyobraź sobie robienie zakupów w supermarkecie dla takiej rodziny i podróż z zakupami i z dziećmi autobusem:) Najbardziej się obawiam ludzi którzy na siłę będą chcieli zmusić ludzi do korzystania z komunikacji, ograniczając ruch samochodów w centrum - mam wrażenie że to się marzy Arteksowi. Zamiast zachęcać - najprościej karać. Czekam na takie pomysły, które zachęcą mnie do korzystania z komunikacji, a nie zmuszą do korzystania z niej.

    3 0
  • ~p1chrunch 2016-01-21 20:36:40

    Powiedzmy, że facet straci ze dwa lata, zanim zorientuje w czym rzecz.

    8 0
  • ~p1chrunch 2016-01-21 20:41:59

    *się

    2 0
  • ~ 2016-01-21 20:45:36

    Nie no, ja nie mam nic przeciwko autobusom:) Gdyby jeździły do szkół moich synów, a koszt biletów nie byłby 3 razy wyższy niż przejazd samochodem, to ja chętnie bym sobie wstawała pół godziny później, wysyłała dzieci na przystanek, a sama spokojnie ruszała do swojej pracy, bez konieczności zawożenia ich, stania na światłach (BTW dlaczego jak się zapala zielone, to kierowcy zaczynają się dopiero zastanawiać czy ruszyć?), czy w korku. Zakupów nie muszę robić po drodze. Tak że czekam na te nowe rozwiązania

    5 0
  • ~ 2016-01-21 21:20:05

    Ja także czekam na nowe i poważne rozwiązania w komunikacji. Chętnie bym dojeżdżał do pracy autobusem ale do puki to nie będzie mi się chociażby opłacało, to nie mamy o czym rozmawiać bo nie widzę powodu rezygnacji z samochodu. Samochód i tak muszę utrzymywać chociażby ze względu na te zakupy. Nie chodzi o ich robienie po drodze, ale w ogóle. W tym mieście zdominowanym przez hipermarkety większość ludzi jeździ i tak na większe zakupy raz na jakiś czas. Jak niektóre osoby wyobrażają sobie zamknięcie ruchu w centrum dla osobówek kiedy to miasto nie ma nawet jako takiej obwodnicy? Cały ruch skierujemy na słynną obwiednię? Przecież ona i tak już jest zakorkowana. Panie Bartoszu! Wierzę że Pan tu zajrzy! Jak Pan widzi potrzeby mieszkańców są różne. Jednym nie pasuje marny rozkład, innym cennik z kosmosu, a jeszcze innym brak pewności i punktualności naszej komunikacji. Od siebie dodam jeszcze żeby przyjrzeć się stanowi technicznemu taboru bo za Rybnickimi autobusami NIE DA SIĘ JECHAĆ nie włączając wewnętrznego obiegu powietrza w samochodzie.

    5 0
  • ~czorcik 2016-01-21 21:30:01

    skoro w Rybniku jest aż takie zagęszczenie samochodów, to jak ma nie być smogu? Fałszywi "znafcy" go przywożą w statystykach i pseudoopracowaniach na zapotrzebowanie ?

    8 0
  • ~Arteks 2016-01-21 21:53:48

    @marcin74 - ale skoro wszędzie jest tak blisko to... może zaproponujesz w ogóle wyłączenie śródmieścia z ruchu bo... wszędzie jest blisko? Dlaczego więc wszyscy tak chętnie wjeżdżają do śródmieścia skoro jest tak blisko? Widzę, że jesteś bardziej radykalny ode mnie. Co do p&r ty w ogóle nie rozumiesz zasady działania bo to działa nawet na wsiach czy małych miasteczkach. Np. na Mazowszu prawie pod każdym dworcem jest już parking p&r. To nie ma działać tylko na zasadzie dojazdu do centrum Rybnika ale w kontekście całego Śląska... Np. ktoś zostawia auto w Czerwionce pod dworcem, wsiada do pociągu i dojeżdża do pracy do Rydułtów na kopalni która jest kawałek od dworca. Ktoś kto mieszka w Gorzycach, jedzie autem do Bełsznicy, zostawia go pod dworcem i jedzie do pracy w Rybniku Paruszowcu pociągiem... Na zachodzie się sprawdziło, w Tychach się sprawdziło, czemu ma się nie sprawdzić u nas? System dojazdu wszędzie autem właśnie na naszych oczach się załamuje bo aut jest za dużo, a każdy parking to zwykłe marnowanie miejskiej powierzchni. U mnie na osiedlu trzy boiska zostały przeznaczone pod parking (siatkowe, do koszykówki i do piłki nożnej). Wycięto mnóstwo drzew aby budować parkingi, niektóre poszerzono kosztem trawników. Tylko że co najgorsze mija rok-dwa i... znowu jest za mało miejsca.

    0 4
  • ~Arteks 2016-01-21 22:11:13

    @KasiaT - nie wiem gdzie mieszkasz ale uważam, że dowożenie do szkół jest nie tylko nieekonomiczne dla rodziców, niewychowawcze dla dzieci ale także zupełnie niepotrzebnie bo te auta "dogęszczają ruch w mieście", a mogłoby takich kursów w ogóle nie być. Zdecydowanie rolą komunikacji miejskiej jest również dowożenie dzieci i młodzieży do szkół - także z miejsc rzadziej zaludnionych. To też temat do rozgryzienia przez nowego doradcę - dotarcie do miejsc "wykluczonych komunikacyjnie". Jeżdżąc czasami po Rybniku na rowerze znalazłem sporo takich... ba nawet z Maroka w niektórych miejscach te biedne babcie mają naprawdę daleko na przystanek, a to przecież gęsto zaludniona dzielnica, cóż mówić o peryferiach.

    0 3
  • ~andzej 2016-01-21 23:11:02

    Problem nr. 11- ceny biletów. Nawet po powstaniu fantastycznych parków typu park and ride, 3osobowej rodzinie (dwoje dorosłych+dziecko tam i z powrotem=ok 18zl!!) niestety bardziej oplaca się jechać autem. I jest pewność ze dotrze się na czas.

    5 0
  • ~kurier 2016-01-21 23:33:42

    Chyba każdy zawodowy kierowca potwierdzi, że dla nas byłoby znacznie lepiej gdyby na ulicach było mniej aut, a autobusy przewoziły więcej osób. Sam chętnie do pracy dojeżdżałbym autobusem pod warunkiem, że te jeździłyby częściej. W taką pogodę jak dzisiaj trzeba rano odśnieżać auto, później znowu aby wrócić nim do domu. A gdyby był autobus, szczególnie zimą chętnie bym się przesiadł i myślę że wielu innych. Komunikacja w Rybniku jest kiepska.

    7 0
  • ~Andricko 2016-01-22 00:11:58

    Może ja dodam coś od siebie. Jako, że mieszkam na Zamysłowie, to zauważyłem, że nie ma z tej dzielnicy żadnego połączenia bezpośredniego do takich strategicznych miejsc jak Nowiny (chyba, że czekać na ostatni przystanek DKM i iść piechotą) czy Paruszowiec (autobus co najdalej jedzie, zatrzymuje się przy Bazylice. Banalne rozwiązanie jest we Wrocławiu: kupujesz bilet (pomijam fakt, że bilet kosztuje 1,50 zł) i masz możliwość jechać daną linią przez pół godziny albo pół godziny dla każdej linii. Po drugie w każdym autobusie i tramwaju jest biletomat na kartę zbliżeniową (o wiele łatwiejsze w obsłudze niż e-karta, końcu Polska ma najbardziej rozwinięty system płacenia zbliżeniowo w całej Europie sic!). Do tego dla każdego studenta jest możliwość "doładowania" legitymacji studenckiej, która działa w czasie trwania roku akademickiego.
    Do tego dodam, że studenci chcący dojechać do Gliwic (np na uczelnię) nie mają innego wyboru (no bo nikt nie chciałby jechać do Gliwic PKP, gdzie jest przesiadka w Katowicach - tragedia) jak jechać busikiem (w prawdzie za grosze) ale te busiki mają bardzo ograniczoną trasę i pierwszy przystanek jest na policji i dalej przez Nowiny, DKM itd, więc i tak trzeba dojechać komunikacją miejską na któryś z tych przystanków.

    6 0
  • ~adiqq 2016-01-22 07:24:32

    @Arteks - poruszyłeś ciekawą kwestię - miejsca wykluczone komunikacyjne
    niestety - w wielu przypadkach to kwestia decydująca
    Co z tego, że blisko mnie jest przystanek autobusowy, skoro autobus jedzie nie tam gdzie ja chcę? gdziekolwiek chcę dojechać, to musiałbym najpierw jechać do "centrum" i tam przesiadać się i dopiero jechać dalej. Oczywiście cały czas stres, czy dojadę na czas.
    Kiedyś z konieczności (brak samochodu) przez krótki okres tak jeździłem - dziennie prawie 2,5h dłużej niż samochodem
    Mnie nikt nie przekona w takiej sytuacji do autobusu, a takich osób jak ja jest mnóstwo
    Kolejna kwestia która już została poruszona to cena.

    Arteks rozumiem że chcesz dobrze, ale niektóre twoje pomysły są nie do zrealizowania bez rewolucji, a niektóre wręcz utopijne.

    8 0
  • ~orion 2016-01-22 09:43:00

    Dołączę się do dyskusji. Już po samej ilości komentarzy widać jak bardzo "zapuszczona" jest komunikacja miejska w Rybniku. Odniosę się do odjazdów autobusów przed czasem. Czy ktoś zauważył, że czas przejazdu autobusu jest taki sam rano, kiedy korki są mniejsze co w godzinach szczytu? Zauważyliście, że kierowcy często jadą bardzo wolno i jeszcze na przystankach stają bo są przed czasem? Godziny przejazdu są niedostosowane do warunków na drogach. W korkach zawsze autobus jest opóźniony a jak korków nie ma to często wleczą się bo nie wiedzą co z tym czasem zrobić. Cena za bilety jest wysoka bo za mało ludzi jeździ, a za mało ludzi jeździ, bo cena jest wysoka. W Rybniku ciężko byłoby urządzić odjazdy autobusów z każdej dzielnicy w każdym kierunku. Ja bym postawił na centra przesiadkowe. Np. Z Boguszowic odjeżdżają 4 autobusy jeden po drugim w przeciągu 3-5min. Jada mniej więcej w tym samym kierunku. Nie lepiej zrobić 1 czy 2 do centrum przesiadkowego i tam kontynuować jazdę? Tylko to wszystko musi być zgrane na tyle żeby nie czekało się na przesiadkę 30min tylko 5. Wszystko można wystarczy tylko chcieć. Cieszę się że w Rybniku w końcu coś ruszy w tym kierunku. Niech ten Pan doradca porozmawia też z kierowcami bo oni te problemy znają od kuchni. Autobusy są często opóźnione również przez sprzedawanie biletów przez kierowcę. Np na Leszczyny 17/18/19 na Pl. Wolności ustawia się kolejka jak do mięsnego i 5 minut czeka się aż wszyscy kupią bilet. Biletomaty były by praktyczniejsze :)

    4 0
  • ~Arteks 2016-01-22 12:42:25

    @adiqq - w moich wypowiedziach widzisz utopię? W czym? Ja nie jestem z jakichś eko-fanatyków, uważam że wiele inwestycji drogowych jest uzasadnionych, mam auto, nie popadam w skrajności. Wystarczy używać auta racjonalnie, a nie na zasadzie "wszędzie autem". Są zawody które wymagają posiadania auta, są takie które go nie wymagają. Rybnik należy do miast które w ostatnich 25 latach zostało zupełnie zawładnięte przez jakiś moto-obłęd. Inwestycje prawie wyłącznie pod kątem transportu indywidualnego, nowe parkingi, nowe ronda, nowe oświetlenie dróg, nowe skrzyżowania ze światłami. Prowadzono politykę "zachęcania" do korzystania z samochodów, całkowicie zapominając o potrzebach pieszych (mści się to obecnie w liczbie potrąceń i wypadków), o komunikacji publicznej czy rowerzystach. I właśnie mamy tego efekty - tak naprawdę większość kierowców i tak narzeka, po mieście jeździ się co raz wolniej, a pod kątem transportu miejskiego jesteśmy naprawdę zacofani zarówno funkcjonalnie jak i mentalnie. Wcale mnie nie dziwi, że niektórzy dziwią się że proponuję bus-pasy bo... w Rybniku nawet nie wolno było do tej pory myśleć, aby można zrobić coś dla transportu publicznego kosztem indywidualnego! I to się musi zmienić bo jedną z przyczyn wymierania śląskich miast jest właśnie tworzenie takich "moto-potworów" co z kolei jest przyczyną uciekania ludzi do "suburbii". Jeśli chcemy zatrzymać ten proces, musimy uświadomić ludziom, że auta nie będą już tak mile widziane w centrum jak do tej pory.

    0 4
  • ~Gwidon 2016-01-22 13:19:01

    Nikt z tutejszych komentatorów nie powiedział o jednej rzeczy.Żadna ,ale to żadna paniusia która przyjezdza na zakupu do naszych szumnych galerii nigdy nie wejdzie do autobusu choćby miała zapłacić za parking 10 zeta/ 1h .Dlaczego, bo nie po to jej tatuś lub mężunio kupił furę żeby się nie lansować teraz na mieście. Nie mówiąc o tym że ostatni raz jechały autobusem jak chodziły do szkoły ( z tym że jak się na niektóre spojrzy to nie wszystkie), to samo biurwy urzędowe -mają swoje parkingi to po co z plebsem jechać. Z tymi ludzmi nie zrobicie nic oni mają kasę i są za wygodni.A co do smrodu spalinowego który zostawiają, a co mnie to obchodzi, ja tu wpadłam tylko do pracy albo na zakupy. Ja mieszkam w ładnym domku w ładnej dzielnicy a biedota z miasta niech się truje.

    6 0
  • ~Arteks 2016-01-22 15:41:00

    @stary75 - da się zrobić przez odpowiednią politykę parkingową. Jeśli będzie się zmniejszać liczbę miejsc do parkowania i drożeć to niektórzy się zastanowią czy warto jechać do centrum autem... A tu nie chodzi o to aby całkowicie wytępić ruch samochodowy ale go zmniejszyć i to jest do zrobienia. Słuchałem jakiś wywiad Studenta który nie ukrywa, że duże parkingi na Hallera i 3 Maja to marnowanie publicznej przestrzeni miasta. Zgadzam się z nim! A co do tego co napisałeś o domku to nie masz racji bo dzisiaj największy smród w mieście jest między tymi różnymi domkami w dzielnicach gdzie taka zabudowa przeważa. Ja mieszkam w bloku i zimą da się wytrzymać bo potencjalnych kominów w pobliżu jest mało, a niektóre z domków są popodłączane do ciepłociągu ale ludziom z dzielnic jednorodzinnych i miejscowości typu Jejkowice, Gaszowice itd naprawdę współczuję. Jadąc przez nie autem - zawsze zamykam obieg powietrza bo mi to przeszkadza przez te kilkadziesiąt sekund, a co mają powiedzieć ludzie którzy tam mieszkają? :)

    0 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wybierasz się na wybory 13 października?




Oddanych głosów: 4411