zamknij

Wiadomości

Św. Antoni nie pomógł. Parafia ma 1,5 mln długu

2010-08-31, Autor: 
Koszt remontu Bazyliki św. Antoniego Padewskiego znacznie przerósł finansowe szacunki. Parafia ma 1,5 mln złotych długu i nic nie wskazuje na to, że brakujące pieniądze uda się zdobyć.

Reklama

O finansowych problemach związanych z remontem Bazyliki św. Antoniego Padewskiego informowaliśmy już w lutym bieżącego roku. Wówczas okazało się, że 5 mln złotych unijnej dotacji, milion wkładu własnego i 500 tys. złotych z budżetu miasta nie wystarczy na jej kompleksowy remont. Takie wnioski wyciągnięto po tym, gdy okazało się, że 95-metrowa wieża południowa jest w o wiele gorszym stanie niż sądzono.

Proboszcz parafii Franciszek Musioł od samego początku zastanawiał się nad tym, skąd wziąć brakujące pieniądze. Niestety, wszystkie podejmowane działania by pozyskać sponsorów, nie przyniosły skutku. - Na dzień dzisiejszy mamy dług w wysokości 1,5 mln złotych. Firma na razie nie przerwała prac, bo dzięki parafianom i pieniądzom, które wcześniej zdobyliśmy, płacimy bieżące faktury. Lecz na prace dodatkowe, nie ujęte w projekcie pieniędzy nie ma – wyjaśnia proboszcz.


Dotychczas wyremontowaną wieżę południową, ścianę północną, część ogrodzenia i dachu. Udało się też wykończyć wnętrze wieży widokowej. Co będzie dalej nie wiadomo, lecz proboszcz nie załamuje rąk. - Aktualnie remontowana jest ściana południowa. Co będzie dalej zobaczymy. Jeśli nie znajdzie się jakiś sponsor, to sprawa będzie wyglądać kiepsko. Siłą rzeczy przekazywane przez parafian ofiary są niewystarczające, a instytucje do których się zgłaszamy na razie nie odpowiadają na nasze prośby. Jednak musimy być dobrej myśli. Św. Antoni nie raz ratował nas z opresji, także ciągle prosimy go o wstawiennictwo – mówi ks. Musioł.


Remont Bazyliki miał się zakończyć do listopada bieżącego roku. Jednak z powodu kłopotów finansowych termin udało się przełożyć na listopad 2011 roku. O postępach prac i aktualnej sytuacji będziemy informować.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (33):
  • ~1andy76 2010-08-31
    08:17:31

    0 0

    Obiekt jest zabytkowy, jest symbolem Rybnika - to fakt. Należy go remontować. Recepta na podobne sytuacje jest prosta: zamiast po jasną cholerę budować nowe świątynie w każdej wsi i dzielnicy miasta, niech instytucja kościelna inwestuje w to, co ma: w istniejące, nie wypełnione w pełni wiernymi świątynie oraz w tą malejącą ogólnie grupę wiernych, którzy mają ochotę finansować kościelny biznes. Kiedyś (choć dziś także) mówiło się o oddzieleniu państwa od kościoła - stało się inaczej: to kościół oddzielił się od wiary.. Sad but true - pozdrawiam!

  • ~Valjean 2010-08-31
    08:19:17

    0 0

    Może nie wszystko na raz, jak nie ma pieniędzy to się remont przerywa, nic na siłę. Jak remontuję dom, to robię tylko to na co mnie stać, a nie kombinuję skąd wziąć kasę, resztę robię w następnym roku i tak po trochu do celu

  • ~Valjean 2010-08-31
    08:23:00

    0 0

    Racja 1andy76, zamiast kolejnego molocha na Chabrowej, lepiej sfinansować dalszy remont bazyliki

  • ~alojz rybnik 2010-08-31
    08:33:19

    0 0

    ~1andy76, popieram w 100%.

  • ~TomekPro 2010-08-31
    08:43:41

    0 0

    Dokładnie, na wrębowej szykują się na kościół, gdzie po 1 km w lewo i w prawo są dwa kościoły!!! a na symbol i wizytówkę Rybnika nie ma pieniędzy. Skandal

  • ~sarin 2010-08-31
    08:45:11

    0 0

    Spoko! będzie ogłoszona zrzutka na mszy to wierni sypną :)

  • ~1andy76 2010-08-31
    08:51:28

    0 0

    ~sarin - Mam pewne obawy: ludzie, wbrew pozorom i obrazkom z Krakowskiego Przedmieścia, naprawdę "mądrzeją" .... :)

  • ~werkk 2010-08-31
    08:56:43

    0 0

    Jak nie ma pieniędzy to się nie remontuje. Tak to działa w każdej rodzinie zęby coś wyremontować trzeba mieć pieniądze. I zgadzam się po co budować kolejny kościół jak brak pieniędzy na stary zabytkowy który jak ktoś napisał jest wizytówka Rybnika. Chciałbym wiedzieć ile to miało kosztować jakie są obecne koszty i ile już zapłacono, bo możne inwestor chce przy temu niezłe zarobić i owić sobie gniazdko na stare lata w którym z "kucharką" będzie beztrosko mógł oddać się leniuchowaniu. Teraz spodziewajcie się jak z ambony ogłosi zbiórkę pieniędzy od Rybniczan i zapewne chwyci naiwnych na to, dziś każdy prałat marzy aby złapać mochery tak jak ksiądz Rydzyk to robi fakt jest mistrzem w tym.

  • ~leo_rybnik 2010-08-31
    08:59:45

    0 0

    nie jest dziwne, że brakuje pieniędzy jak ocene zniszczeń do remontu wykonywano aparatem fotograficznym

  • ~hydraulik 2010-08-31
    09:25:59

    0 0

    Czarna mafia wyciąga forsę od owieczek:)

  • ~kurier 2010-08-31
    10:13:51

    0 0

    Kościół ma pełne sejfy. Inwestują w akcje na całym świecie. Mają bardzo drogie nieruchomości które przynoszą im zyski. Ciągną kasę z funduszu kościelnego. Poradzą sobie... Niech władze miasta nie odważą się dać choćby złotówki dla czarnych bo stracą moje zaufanie i szacunek jaki mam do nich ze względu na to jak ładnie wygląda Rybnik. Sutannowi dostali na jedną bazylike 5,5 mln i jeszcze mają mało! Skandal!

  • ~zxr9 2010-08-31
    10:19:41

    0 0

    a jak by zrobili zrzutkę na mszy w ndz to z chęcią dam! nie zbiednieje jak wrzuce 5 zł a zawsze będe miał jakis wkład w remont naszego symbolu.

  • ~zxr9 2010-08-31
    10:21:46

    0 0

    kurier a skąd ty wiesz gdzie kościół ma pieniadze :D ??? smieszą mnie takie osobniki jak ty. Coś powymyśla i udaje że się zna. Nie podoba Ci się, to nie chodz do koscioła ale uszanuj wiarę w innych. I dodam ze nie jestem z Pisu

  • ~pc_serwis 2010-08-31
    10:46:54

    0 0

    Po pierwsze kto pompuje te ceny za remont, ? skąd te cenniki, 6,5 miliona i zabrakło ?

    wirtualne i nieprawdzie wyliczanie kosztów powoduje zadłżenia, to samo ze szpitalami, cennikiem usług w rozliczeniach pomiedzy nfz i cenami leków - złodziejstwo kapitalistyczne na każdym kroku

  • ~wodziu 2010-08-31
    11:35:46

    0 0

    Dla wielce wtajemniczonych waćpanów, Kościół jak każda religia inwestuje pieniądze żeby mieć na swoje cele statutowe. Miasto na swój symbol przeznaczyło 500 tysięcy złotych, naprawdę oszałamiające pieniądze. Nie zdziwiłbym się gdyby w październiku znalazło się trochę oszczędności w miejskim budżecie, które można by przeznaczyć na remoncik i wzrost elektoratu popierającego Fudalego. Co do kościoła na Chabrowej,to nie widziałeś projektu, to nie mów że moloch.

  • ~ 2010-08-31
    12:21:47

    0 0

    Pani Patrycja Wróblewska-Wojda - tytuł dobry do Faktu - niezła kariera przed.

  • ~Valjean 2010-08-31
    12:29:08

    0 0

    Wszystkie współczesne budowle to molochy, nie pomijając kościołów, wszystkie te nowe kościoły są brzydkie, a ten na Nowinach szczególnie i nie spodziewam się że na Chabrowej będzie ładny. Ładne to takie właśnie jak nasza bazylika, lub w starych Boguszowicach, Wielopolu, Kuźni, Stary Kościół, Golejowie, teraz już nikt tak pięknie nie buduje. Wiem że trzeba się dostosować do czasów obecnych, ale wcale nie musi mi się to podobać , bo po prostu w takim kościele nie ma za grosz klimatu, jest tylko wielka zimna przestrzeń.

  • ~Marcin_K 2010-08-31
    13:21:40

    0 0

    ~Valjean "Może nie wszystko na raz, jak nie ma pieniędzy to się remont przerywa, nic na siłę. Jak remontuję dom, to robię tylko to na co mnie stać, a nie kombinuję skąd wziąć kasę, resztę robię w następnym roku i tak po trochu do celu" Może warto zainteresować się jak ma się sprawa z tym remontem? Dotychczasowe remonty bazyliki - mury wewnątrz, odnowienie malowania wewnątrz, witraże okienne - były zawsze przez ks. Musioła dokładnie przeanalizowane pod względem finansowym - parafia udźwignęła te koszta. Tym razem jednak sprawy potoczyły się niefortunnie - bo elewacja i wieża południowa były w gorszym stanie niż oceniono - nie wnikam na jakiej podstawie bo nie mam wiedzy na ten temat - ale ~leo_rybnik może nam wyjaśni sprawę DOKŁADNIE ;] ;| Poza tym remont bazyliki trwa już właśnie kilka lat i jest właśnie prowadzony po trochu do celu.
    Posty ~hydraulik ~sarin widze że dla was to co nieznane jest złe i niedobre i należy to zwalczać, w Kościele zbiórki trwają tyle samo czasu co remont.
    Żeby nie było pod moim adresem żadnych wycieczek personalnych: nie, nie jestem z PIS-u ani z nimi nie sympatyzuję, nie bronie obecności krzyża na Krakowskim Przedmieściu, oraz tak - jestem niezadowolony z decyzji Episkopatu, jego braku stanowczości.

  • ~KusterMaster 2010-08-31
    13:38:46

    0 0

    Pieniądze miasto ma TO NIECH DA !!! bo to ważny element rozpoznawczy Rybnika - wizytówka i budynek który na stałe wtopił się w krajobraz Rybnicki. Fudali zamiast zaczniesz budować nowe kościoły najpierw zadbaj o stare ! Kościoły teraz i tak nie pękają w szwach więc myślę że naradzie wystarczy.

  • ~werkk 2010-08-31
    13:40:23

    0 0

    Nie ważne czy ktoś jest z PiS czy moherów ja nic nie dam z swojej kieszeni. O ile wiem to bazylika w Rybniku jest zabytkiem kasy "0" czyli kasa powinna być z funduszu na remonty zabytków Miasto już dało pieniądze i to nie małe wiadomo przed wyborami trzeba było się przypodobać sami wiecie jak pierniczyli z ambon możne przed wyborami pan Prezydent znów im pociśnie kasę z pieniędzy podatników żeby z ambon zrobili mu kampanie a mohery posłuchają i to mnie w..... ze nie mam wpływu na co idą moje podatki.

  • ~wodziu 2010-08-31
    13:48:51

    0 0

    do ~Kustermaster: miasto na budowe kościoła na Chabrowej nie daje kasy, nawet teren nie był miejski, jedynie przy okazji budowy będzie remontowała ulicę i położy chodnik. I to nie tylko dla kościoła ale dla tamtejszych mieszkańców.

  • ~qwerty 2010-08-31
    14:12:45

    0 0

    Nie widze problemu, zeby wstrzymac budowe kosciola na Chabrowej a pieniadze przeznaczyc na dokonczenie bazyliki. Tylko ksieza stosuja swego rodzaju cichy szantaz. Przypadkiem taka informacja pojawia sie przed wyborami. Teraz Fudali ma problem. Jak nie da kasy, to ksieza przed wyborami z ambon beda narzekac na brak wsparcia od miasta. Jak da, to tez problem, bo kasy w budzecie nie ma, a z drugiej strony nie wiadomo ile glosow straci przez finansowe wspieranie kosciola.

  • ~ 2010-08-31
    17:00:13

    0 0

    qwerty coś w tym jest ;) przed wyborami ... Druga rzecz to już widzę jak stare moherki protestują na rynku gdyby zatrzymali budowę kościoła na Chabrowej ;)

  • ~Porta 2010-08-31
    17:43:52

    0 0

    a propos farorza Musioła:
    - kilka lat temu, gdy w bazylice montowano miękkie podkładki pod tyłek w ławkach i konserwator zabytków się nie chciał zgodzić, to proboszcz z pretensjami zaczął mówić, że przecież to jest dom boży przede wszystkim a nie zabytek!
    - ale gdy nadarzyła się okazja wyciągnięcia pieniędzy na remont od podatnika rybnickiego/polskiego/europejskiego, to oczywiście jest to przede wszystkim zabytek.
    Oczywiście dobrze, że od wielu lat trwały remonty kościoła, ale moim zdaniem wiele rzeczy zrobiono tam źle, szczególnie witraże (żadna sztuka, zwykłe rzemiosło), kolory ścian, niepotrzebnie tyle dzwonów i pomnik JP2. Kościół ma się za dobrze, przyjdą chude lata, a wraz z nimi racjonalizacja wydatków

  • ~szymon64 2010-08-31
    20:31:58

    0 0

    ...Parafia ma 1,5 mln długu... No to ja już teraz wiem dlaczego msza ślubna w Antoniczku kosztuje 500zł :( Trzeba spłacić dług :( Tylko jak długo jeszcze??? Wiem wiem kilka ślubów, chrztów i pogrzebów sprawy nie załatwi ale gdyby.....zebrać się do kupy, namówić znajomych na kilka takich imprez???;):P

  • ~ariss19 2010-08-31
    21:22:43

    0 0

    tyle kasy dostali z uni i za mało zaś pokradli a teraz brakuje

  • ~Marcin_K 2010-08-31
    22:16:52

    0 0

    ~szymon64 - gdzieś jest mniej niż 500zł za ślub?
    ~Porta - ławki a budynek to chyba co innego nie? Witraże - wygląd - kwestia gustu - czy zwykłe rzemiosło czy sztuka - lepsze wg Ciebie było wiatru hulanie przez dziury w poprzednich oknach? To samo kolor ścian - kwestia gustu, poza tym nie mam teraz pewności czy nie są to odtworzone kolory - lub podobne - jakie były na początku istnienia kościoła. Dzwony - hm czy za dużo - tu już można debatować. A z pomnikiem to trafiłeś w płot - to nie była inwestycja parafii.
    "Kościół ma się za dobrze, przyjdą chude lata, a wraz z nimi racjonalizacja wydatków" - mam nadzieję że piszesz teraz ogólnie, a nie komentując ten konkretny przypadek.
    ~zxr9 - kolekty na remont bazyliki są przynajmniej raz w miesiącu ;)

  • ~werkk 2010-09-01
    07:23:54

    0 0

    wszystkie remonty malowania witraże muszą być uzgodnione z Ślaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków Nie wierze ze by robiono to na własna rękę.

  • ~chmielu 2010-09-01
    08:32:09

    0 0

    "Długi kościoła, to pieniądze diabła". - Henry Beecher.

  • ~dominika40 2010-09-01
    11:08:06

    0 0

    Moim zdaniem to po co budować nowe kościoły? Chyba lepiej by pieniążki przeznaczone z kurii czy kasy miasta poszły na remonty tych kościołów które już stoją. Ludzi aż tak bardzo nie przybywa by się nie mieścili na mszach w tych kościołach które już stoją. Te nowe kościoły to chyba po to by się mógł ktoś wybić na proboszcza.

  • ~mal123 2010-09-04
    23:01:46

    0 0

    za miesiąc czy dwa zaczną sie kolędy to na pewno i kasa będzie

  • ~aquarius 2010-09-05
    14:45:09

    0 0

    A O Rydzyk nie pomoże? taki chrześcijanin...

  • ~Valjean 2010-09-29
    08:56:18

    0 0

    Niech sprzedadzą tereny, które odzyskali od państwa (373 hektary), to pieniążki będą na remont
    http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/slask/ogromne-tereny-na-slasku-zwrocone-kosciolowi,1,3704722,region-wiadomosc.html

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5072