zamknij

Wiadomości

Stresuje, czy sprawia radość? Rybnik bada klimat rowerowy

2020-11-06, Autor: 

Czy jazda rowerem w Rybniku sprawia radość, a może wprost przeciwnie – stresuje? Nasze miasto bierze udział w ogólnopolskim badaniu tzw. klimatu rowerowego. - Wszystkich, chcących podzielić się swoimi spostrzeżeniami, gorąco zachęcamy do wypełnienie ankiety - zajmie to nie więcej niż 10 minut – zachęcają w urzędzie miasta.

Reklama

- Założeniem ankiety jest znalezienie odpowiedzi na pytania: czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia radość, czy jest raczej źródłem stresów? Udział rybniczan w tych badaniach dostarczy wielu ważnych i ciekawych informacji na temat klimatu rowerowego w naszym mieście – mówi Łukasz Karbowiński rybnicki Oficer Rowerowy.

Europejskie Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Są one realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów.

>>Wypełnij ankietę<<

Proces badawczy składa się z trzech faz: rekrutacji zainteresowanych samorządów, badania właściwego gdzie mieszkańcy – codzienni użytkownicy rowerów, wypełniają anonimową ankietę (online lub stacjonarnie), w której oceniają warunki panujące w swoim mieście lub gminie. Ostatnim etapem jest przygotowanie raportów. Wyniki przedstawiane będą w 6-stopniowej skali i będą powszechnie dostępne.

- Rezultaty badań kierowane są do samorządowców, osób decyzyjnych oraz osób odpowiedzialnych za kształtowanie ruchu. Do udziału w badaniu zgłosiły się 82 samorządy z całej Polski. Udział miast i gmin w badaniu jest bezpłatny – tłumaczy Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej – organizator projektu badawczego.

Wyniki testu umożliwią stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Rowerowyklimat.pl.

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 37

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (27):
  • ~Ja_2 2020-11-06
    11:02:15

    58 13

    Oczywiście wyjdzie, że sprawia radość. I w 90 % będzie to prawdą. Jednak ta ankieta nie rozgraniczy bezgranicznie głupich rozwiązań w centrum Rybnika od reszty i w ten sposób zostanie to niby społecznie zaakceptowane. Bo niby jak, że źle? To patrz na ankietę...

  • ~Veritas 2020-11-06
    11:27:01

    45 9

    Ciekawe, jak to interpretować: stres dla rowerzystów, że udało się przejechać przez zadymione miasto i radość dla kierowców aut, że zdołali przejechać bez wypadku z rowarzystwami.:)
    A tak poważnie, czy ktoś to wszystko przemyślał, czy bezrefleksyjnie powielił rozwiązania z europejskich miast i nie wziął pod uwagę specyfiki naszego miasta. Chodzi o Centrum.

  • ~Karolina# 2020-11-06
    11:36:16

    27 11

    z niektórych dzielnic nadal nie dojedziemy rowerem do centrum, czy do najbliższego szlaku rowerowego, i pewnie jeszcze długo nie dojedziemy

  • ~Ja_2 2020-11-06
    11:39:17

    39 9

    Veritas. To nawet nie jest skopiowane z wielkich miast, bo takiego czegoś chyba nie ma nigdzie a kawałek świata człowiek przejechał. Kontrapasy dla rowerzystów w centrach miast są ułamkiem, ścieżek rowerowych z prawdziwego zdarzenia.
    W Rybniku miszczowie zrobili dokładnie odwrotnie. Regułą są kontrapasy a ścieżki ułamkiem rozwiązań. Bardzo niebezpieczne rozwiązania. Bardzo prosimy o publikację statystyk zdarzeń drogowych ( wszystkich) od czasu ich powstania!

  • ~Arteks 2020-11-06
    11:59:48

    10 44

    @Ja_2 - rozwiązania skopiowane z tych stosowanych powszechnie w innych miastach okazały się tak samo bezpieczne jak gdzie indziej. Może jeździsz po Rosji lub Albanii i tam tego nie ma... - nie wiem. W krajach zachodnich, w Czechach, na Węgrzech - to rozwiązania bardzo popularne tak samo w Polsce np. w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku... Spotkałem nawet kontrapas w centrum niewielkiego Ostrowa Wielkopolskiego. Problemem obecnych władz nie jest to, że chcą wprowadzać dobre idee - tylko to, że są w tym niespójne. Prezydent najpierw ogłasza plan mobilności, cuda niewidy dla rowerzystów by w całym 2020 przeprowadzić jedną inwestycję tylko dla rowerzystów - kilkunastometrowy łącznik koło parkingu wielopoziomowego. Takim tempem to Rybnik dogoni najlepsze prorowerowe miasta za 100 lat. Szkoda, że Fudalego nie dało się do tego przekonać bo efekty korzystne byłyby 10x szybciej.

  • ~Ja_2 2020-11-06
    12:27:44

    37 9

    ARTEKS. Piszemy o proporcji a nie o tym czy w ogóle... Piszesz tak... spotskłem nawet kontrapasy... jeden? To nie problem i o to chodzi, że w starych dobrze zaplanowanych miastach, były też miejsce na ścieżki z prawdziwego zdarzenia a u nas w centrum 90 procent to wyłącznie kontrapasy. I to jest niedopuszczalne. Stwarza to ogromne zagrożenie w ciasnej przestrzeni miejskiej. Taki sobie pierwszy przykład. Ulica Mickiewicza. Wąska droga jednokierunkowa, gdzie prawa strona to parking a z jedynego lewego pasa wydzielono jeszcze prawie w połowie kontrapas. Jechałem tam ostatnio samochodem i aż się zagłowę złapałem, bo gdyby w tym samym czasie jechał tam rowerzysta to albo dochodzi do "czołówki" albo ja muszę wycofać samochód, albo rowerzysta musiałby zejść z roweru i jechać dalej chodnikiem. Dziwne, że nie zajął się tym jeszcze prokurator, ale chyba najpierw musi dojść do śmiertelnego wypadku. Na całe szczęście to rowerzyści są mądrzejści od urzędników i jeśli spotkam tam 2 rowery w roku to jest sukces prezydenta Kuczery. Tylko jeszcze jedno małe ale... za ile te głupoty bo cisza jakaś straszna w tym temacie....

  • ~Ja_2 2020-11-06
    12:32:35

    38 8

    Sprostowanie Arteks piszesz - spotkałem nawet kontrapas 1? No to ok. Bo u nas same kontrapasy w centrum. Tylko nikt po nich nie chce jeździć jakoś. Mało samobójców w Rybniku. Ale to chyba dobrze :)

  • ~Longina b 2020-11-06
    15:53:45

    7 17

    Ja 2.Na Twoim przykładzie widać jak działa zdalne nauczanie miSZCZu!Nie martw się Veritas dzielnie Ci towarzyszy"rowarzytwami".

  • ~MaciejK 2020-11-06
    18:37:56

    15 2

    Ścieżki rowerowe zagarnęły znaczną część jezdni, a co chwile muszę uskakiwać sprzed kół rowerzystom jeżdżącym po chodnikach. To chyba nie czują się bezpiecznie na tych ścieżkach? Mówię o centrum miasta, bo te na obrzeżach są świetne.

  • ~Kwinto 2020-11-06
    18:55:09

    5 6

    W Rybniku aktualnie nie jest ani źle ani dobrze.
    Nie da się ukryć że ostatnimi czasy niewiele się robi dla rowerzystów, praktycznie tylko dzięki remontowi Rudzkiej czy nowej drogi P-R powstało kilka kilometrów ścieżek, tego łącznika przy parkingu nawet nie liczę. Nadal czekam na ambitny projekt prezydenta, czyli przejazd tunelem pod PKP Towarowy w stronę Chwałowic czy Radziejowa. Teraz jest okazja pociągnąć to od remontowanego mostku na Okulickiej, laskiem aż pod wlot do tunelu i dalej do nowych bulwarów Zamysłowa dolnego.
    Kolejny ważny odcinek bulwarów od targowiska pod Reymonta i do Młyńskiej też mógł być zrobiony, to raczej nie są duże koszty, a byłoby dużo bezpieczniej i bezkolizyjnie z autami.

  • ~Arteks 2020-11-06
    19:25:34

    5 18

    @Ja_2 - i nie ma się co dziwić, że jest ich dużo bo w Rybniku w centrum dominują drogi jednokierunkowe. I one wcześniej bardzo utrudniały poruszanie się rowerami. Dobrze, że się wreszcie ktoś za to zabrał i poprawił inżynierię ruchu rowerowego. Podałeś przykład z Mickiewicza. Ale dlaczego uważasz, że rowery tam przeszkadzają, a nie auta? A może należałoby parking zlikwidować co poprawiłoby bezpieczeństwo? Zaprotestujesz... a sam pomyśl, dlaczego blachosmrody mają mieć we wszystkim priorytet? Jeśli już wspomniałeś o prokuratorze to oni się tym nie zajmą bo... mają pełne ręce roboty z kierowcami którzy albo rozjeżdżają pieszych, albo są pijani, albo wjeżdżają ludziom do posesji, dachują czy wjeżdżają do innych aut... Bo tak naprawdę nie rowery, piesi są problemem w miastach tylko... faworyzowane auta. Paradoks czyż nie?

  • ~Arteks 2020-11-06
    19:29:23

    5 12

    @kwinto - przestałem liczyć na ambitne plany naszego prezydenta. Dużo obietnic, planów, a inwestycje dla rowerzystów się skończyły w zeszłym roku. Nawet z Nowin i Smolnej - dwóch największych skupisk mieszkańców nie ma dobrego dojazdu do centrum miasta na rowerzy. Idea bulwarów Nacyny też gdzieś utknęła. Dobre czasy dla idei rowerowych niestety minęły w Rybniku...

  • ~Gruby21 2020-11-06
    19:52:47

    6 13

    Wszyscy komentują ale oczywiście nikt nie wypełnił ankiety ;) @Ja-2 z jaką prędkością jeździsz po Mickiewicza, że boisz się aby nie przejechać rowerzysty? Chyba powinieneś odnowić sobie badania, jeśli posiadasz prawo jazdy. Ja ostatnio mijałem tam rowerzystę , pozdrowilismy się wzajemnie i przejechał

  • ~Gibon 2020-11-06
    20:17:04

    9 2

    Wielka szkoda, że już nie robią dalej bulwarów... :( Nad Zalewem też miały być fajerwerki i jakoś biednie.. no nic.. trudno. Teraz kryzys.

  • ~ 2020-11-06
    20:24:45

    10 3

    postawiona teza i pytania w ankiecie są mocno tendencyjne, bo nikt nie pyta o stres pieszych który powodują rowerzyści jeżdżący chodnikiem, czy rowerzyści nie stosujący się do przepisów ruchu drogowego, sam ostatnio prawie zahaczyłem rowerzystę idiotę widmo, dziadka ubranego oczywiście na czarno, jadącego wieczorem nieoświetlonym rowerem, "król szprych" oczywiście miał do mnie pretensję, że nie był widoczny,
    może "politykę prorowerową" w mieście należało by rozpocząć nie od czerwonej farby, ale najpierw od uświadamiania (przynajmniej niektórym) że nie są świętymi krowami na drodze, a następnie egzekwowania ciążących na nich obowiązków, proponuję kilka tematów lekcji dla rowerzystów "chodnik to droga dla pieszych, nie dla rowerów, to pieszy ma tam pierwszeństwo, "zebra" to przejście dla pieszych, nie przejazd dla rowerzystów, "jestem widoczny - jestem bezpieczny" rzecz o oświetleniu i odblaskach, mała powtórka z fizyki - wjeżdżając wprost pod samochód, ten nie stanie nagle w miejscu, a rowerzysta w takim starciu jest bez szans
    dopiero zrozumienie i stosowanie tych prostych, zdawałoby się rzeczy ułatwi relacje na linii rowerzysta - reszta świata
    piszę to nie tylko kierowca, ale i rowerzysta który miał okazję jeździć nie tylko wokół rybnickiego " komina" , ale tez w bardziej cywilizowanych rowerowo miejscach, dlatego mając porównanie na temat poczynań naszych władz, dyplomatycznie spuszczę zasłonę milczenia

  • ~Ja_2 2020-11-06
    20:32:04

    7 2

    Longina, Longina. Tak to jest jak brakuje argumentów i oponenci zaczynają czepiać się literówek :)

  • ~Ja_2 2020-11-06
    20:36:06

    8 1

    Gruby 21. Nie wiem czym jeździsz. Ja niestety już nie maluchem i aby wyminąć się tam z rowerzystą musiałbym samochód poodzierać o krzaki rosnące przy samym poboczu. Także maluchem może nie ma problemu. Poza tym znasz konieczną odległość przy wyprzedzaniu rowerzysty? Gdyby to zastosować do wymijania to nigdy ta norma by się nie sprawdziła na Mickiewicza. Głupota i tyle. Rowerzyści sami tam nie jeżdżą bo nie są samobójcami!

  • ~Arteks 2020-11-06
    20:51:25

    3 13

    @pasażer - chciałbyś innych edukować, a sam piszesz, że jesteś rowerzystą i kierowcą - czyli norma bo na zachodzie to moda na auta minęła w miastach już dawno i tam co raz więcej ludzi zwyczajnie nie ma auta. U nas odwrotnie - co raz mniej jest osób które auta nie mają. Więc każdy się powinien uczyć różnych zachowań i szacunku do innych bo prawdopodobieństwo, że u nas rowerzysta nie jest rowerzystą jest naprawdę niewielkie. Każdy kierowca w tak przeciążonym autami Rybniku powinien mieć ogromny szacunek do rowerzystów bo prawdopodobnie mogliby jechać autem - ale tego nie robią, albo dla zdrowia, albo aby nie stać w korku i zrobić miejsce komuś innemu. Pamiętasz policjanta który gonił na rowerze pijanego kierowcę Porsche - chyba nie jechał do pracy rowerem bo nie stać go na paliwo... Nie chciej abyśmy byli bardziej cywilizacyjni rowerowo w sytuacji kiedy nie rozumiesz bardzo prostych i podstawowych rozwiązań i boisz się ich. To tak jakby zmuszać dziecko z przedszkola aby zrozumiało co to jest układ pierwiastków. ;)

  • ~Ja_2 2020-11-06
    21:15:55

    16 2

    pasażer - racja. Niestety większość rowerzystów notorycznie wykonuje bardzo niebezpieczne manewry. Wjazdy na drogę w miejscach do tego nie uprawnionych, nagłe wtargnięcia, slalom między samochodami, bardzo szybka jazda po chodnikach pomiędzy pieszymi.... Itd., itp MASAKRA. Żeby nie było, jestem też rowerzystą i bardzo popieram rozwój miejskich tras rowerowych... ale poza centrum!

  • ~Ja_2 2020-11-06
    21:22:04

    10 2

    Longina. Ale gańba hahaha.. Jeżeli TY nie wyłapujesz specjalnie przerobionego tekstu o miszczach, co jasno wynika z kontekstu, to już kiepsko z Tobą :) :) :) Ja na początku myślałem, że jakaś literówka i dlatego tak odpisałem, ale po sprawdzeniu widzę, że nie wyłapujesz sytuacji MISZCZYNI :)

  • ~ 2020-11-06
    22:30:06

    15 0

    Arteks, co jest dla Ciebie niezrozumiałe ?
    chyba jesteś mocno zaślepiony wyznawana przez siebie ideologią "zrównoważonego transportu", że nie dostrzegasz prostej sprawy, że w naszym mieście samochód to nie tyle moda, co konieczność, bo nie mamy sensownej, a co najważniejsze WYGODNEJ alternatywy, komunikacja publiczna w naszym mieście mocno kuleje, no może oprócz kierunki Nowiny - Centrum - Chwałowice, ale nie wszyscy mieszkańcy mieszkają w mrówkowcach i pracują w Centrum czy chwałowickiej kopalni, rower też u nas średnio się sprawdza na codzienne dojazdy, ze względu na odległości i ukształtowanie terenu naszego miasta, dlatego trudno wymagać, by zwykli mieszkańcy nagle przesiedli się na rowery pokonując rybnickie górki, tutaj alternatywą mogłyby być co prawda miejskie rowery elektryczne, ale przykład Trójmiasta ( upadły system Mevo), pokazuje że nawet duże zainteresowanie mieszkańców nie gwarantuje sukcesu
    czy trudno zrozumieć, że mieszkańcy wybierają to, co jest wygodniejsze ?
    w niektórych miastach będzie to komunikacja miejska, a u nas jeszcze długo będzie to samochód i nie zmienia tego żadne wprowadzane ograniczenia i likwidacja miejsc parkingowych

  • ~ 2020-11-06
    22:51:37

    14 0

    Arteks jakich rozwiązań się boję ? co mi próbujesz wmówić ?
    z Twoich długich , nudnych wypocin nic sensownego nie wynika

  • ~Arteks 2020-11-06
    23:47:34

    0 15

    @ja_2 - ale to że jacyś rowerzyści wykonują jakieś dziwne manewry o niczym nie świadczy. Przecież niektórzy kierowcy dachują, wjeżdżają do płotów. Jakiś miszcz kierownicy niedawno uderzył w witrynę Aldika. Nie słyszałem o podobnym wyczynie rowerzystów, a ty słyszałeś? @pasażer - twoje pretensje są bezsensowne bo nikt nikogo nie zmusza ani do roweru, ani do hulajnogi, ani autobusu. Nawet w krajach bardzo proszynowych i prorowerowych jak Szwajcaria, Holandia czy Dania - nie zabrania się nikomu mieć auta i z niego korzystać jeśli ktoś chce czy potrzebuje. Równowaga polega na tym aby dawać alternatywę i inwestować w różne środki transportu.
    Ty jesteś zdecydowanym przeciwnikiem polityki rowerowej i masz do tego prawo. Tak samo jak zwolennicy rowerów mają prawo do rozbudowy infrastruktury rowerowej. Podatki płacimy wszyscy, auta powodują w mieście największe koszty. Nigdy się już chyba nie dowiemy czemu jesteś takim przeciwnikiem bo chociaż gadulstwo to twoja wada - to niestety merytoryka u ciebie leży. Sam zobacz - temat o klimacie rowerowym w mieście - a ty wyskakujesz z autobusami?! Bo temat rowerów cię przerasta. Zresztą co z ciebie za rowerzysta którego przerażają rybnickie górki i nasze kontrapasy na których widziałem wiele razy... dzieci. ;)))

  • ~ 2020-11-07
    09:01:18

    9 3

    właśnie Arteks napisałeś jedno sensowne słowo "alternatywa", niestety to co proponuje miasto nie specjalnie nią jest
    gdzie napisałem jestem zdecydowanym przeciwnikiem polityki rowerowej ? kolejny raz wmawiasz swoje urojenia
    mogę co najwyżej napisać że jestem przeciwnikiem oderwanej od potrzeb mieszkańców polityki rowerowej, jaką uprawia nasze miasto, a to drobna, ale znacząca różnica, dostrzegasz różnicę ? niestety u nas głos decydujący maja oderwani od rzeczywistości aktywiści, a nie normalni mieszkańcy - potencjalne osoby które miałyby być beneficjentami tych rozwiązań
    Ty z kolei swoimi zaczepnymi beztreściowymi wpisami, aby się nakręcić chcesz na siłę wywołać kolejna burzę słowną, a jak sytuacja wymknie się spod kontroli, mocą cenzora jak zwykle usuniesz niewygodne dla siebie wpisy
    ale nie dziwię się, że musisz dbać ze pełną stanowczością o "koszerność" wpisów na tym portalu, bo jak będziesz w tym mało skuteczny, to jeszcze Redakcja odbierze Ci uprawnienia cenzorskie i jak wtedy będziesz biedaku leczył swoje miasteczkowe kompleksy, zamknięty w czterech ścianach swojego "apartamentu " ?

  • ~Gibon 2020-11-07
    10:03:42

    6 12

    @Ja_2, @pasażer co Wam tak te kontrapasy przeszkadzają? Przecież już są długo, nikomu na nich i z ich powodu nic się nie stało... Praktycznie nie zabrały żadnych pasów dla samochodów. Korki tak są jak były... Ale to nie wina rowerów tylko samochodów. W centrum ciężko byłoby budować drogi rowerowe... Dodatkowo pewnie wtedy krzyczeli byście, że czemu tyle pieniędzy na rowery.. ta mityczna czerwona farba przecież jest znacznie rozsądniejsza pod kątem kosztów i dokładnie pokazuje gdzie jako rowerzysta mam jechać a jako kierowca uważać.. często widuje na kontrapasach młodzież na hulajnogach czy starsze babcie na rowerach. Oni jakoś się nie boją a Wy cały czas macie problem...

  • ~Arteks 2020-11-08
    22:54:24

    2 6

    @pasażer - rowerzyści wolą słuchać autorytetów i ekspertów niż malkontentnych dziadersów którzy są mentalnie o kilka dekad do tyłu. Może ty nie czujesz jakiegoś taktu ale sam popatrz - piszesz jak zwykle 2-3 negujące czyjeś działania bez podania sensownych powodów dlaczego ci się coś nie podoba, po czym skupiasz się potem na innym użytkowniku z którym merytorycznie przegrałeś wiele dyskusyjnych tematów. Jesteś nudny jak kiszony burak. ;)

  • ~Arteks 2020-11-08
    23:18:05

    2 6

    @Gibon - zauważ, że rozwiązania które wprowadzono jakiś czas temu już nie budzą żadnych kontrowersji w naszym mieście. Dziennikarze już nie podejmują tematu bo jest dla nich wyczerpany. Kierowcy i piesi się przyzwyczaili, rowerzyści z tego korzystają, nie ma wypadków z udziałem rowerzystów na tych nowo powstałych rozwiązaniach - wielu sceptyków się do tego przekonało, chyba nawet radni z opozycji. Zostało na portalu już dosłownie kilku dziadersów którzy jeszcze mają z tym problem i próbują wałkować temat wykorzystując nawet takie tematy jak ankieta... A sami mają tyle wspólnego z traktowaniem roweru jako profesjonalny środek transportu co ty i ja z grą na ukelele.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5078