zamknij

Wiadomości

Strefa czystego transportu w Rybniku? Co o zakazie dla „smrodziuchów” myśli magistrat?

Bartłomiej Furmanowicz 2022-02-07, Autor: 

Branżowy portal Auto Świat donosi, że z końcem grudnia 2021 roku w życie weszła znowelizowana ustawa o elektromobilności. Dzięki niej gminy będą mogły tworzyć u siebie strefy czystego transportu, ograniczające wjazd pojazdów niespełniających norm środowiskowych. Co na to rybnicki magistrat? Czy urzędnicy wiedzą już, gdzie w Rybniku mogłaby powstać SCT?

Reklama

Tak się składa, że ten temat po raz pierwszy poruszaliśmy rok temu. Wtedy pisaliśmy, że przepisy, jakie szykują politycy – zmuszą samorządy do wprowadzenia „stref bez diesla” »Rybnik ze strefą bez diesla? Nowe przepisy zmuszą miasta do zmian«

Minął rok, dzisiaj już wiemy, że znowelizowana ustawa nie jest już tak rygorystyczna. Samorządy przede wszystkim dostały „wolną rękę” w tworzeniu stref czystego transportu (SCT) – mogą powstać, ale nie muszą.

W branżowym Auto Świecie dowiadujemy się, że ustawa daje możliwość nielimitowanych wjazdów do stref czystego powietrza. To dotyczy przede wszystkim samochodów elektrycznych, wodorowych i zasilanych gazem ziemnym.

Strefa czystego transportu to wyznaczony w mieście obszar, do którego nie mogą wjeżdżać pojazdy uznane za te, które emitują nadmierną ilość toksycznych spalin. Może być i tak, że w określonych godzinach do strefy wjedzie legalnie każdy samochód, ale kierowca musi za to zapłacić tak, jak dotychczas płaci się za parkowanie w strefach płatnego parkowania. Z tą różnicą, że w przypadku SCT płatne będzie samo przebywanie pojazdu w strefie, choćby ten nie zatrzymał się w niej nawet na minutę – czytamy.

W Polsce jak na razie jeszcze żadna gmina nie zdecydowała się na założenie strefy. Jeżeli miałaby gdzieś obowiązywać, to zapewne będzie posługiwała się kluczem – rodzaj silnika (diesel, benzyna) wraz z wiekiem pojazdu. Pod uwagę mogłaby być brana pod uwagę norma emisji spalin, ale jak zauważa portal – to na jedno wychodzi.

Poza tym, jak zauważa Auto Świat:

Gmina, która stworzy SCT i dopuści do ruchu na terenie strefy np. wyłącznie pojazdy spełniające normę Euro 4 lub wyższą, może też wpuszczać do strefy pozostałe pojazdy za opłatą, ale nie bez ograniczeń: po pierwsze, wyłącznie w godzinach 9-17, po drugie, tylko w ciągu pierwszych trzech lat obowiązywania strefy i po trzecie, maksymalna stawka, jakiej można żądać za wjazd do strefy to 2,50 zł za godzinę lub 500 zł za miesiąc. Mówiąc inaczej: w teorii stary diesel, który wjechał do strefy za opłatą, musi ją opuścić do godziny 17.

Czy Rybnik zamierza wprowadzić niedalekiej przyszłości takie strefy? Jakie zasady będą w niej obowiązywały? Kto bez przeszkód wjedzie do SCT? Otrzymaliśmy odpowiedź od Bartosza Mazura, głównego specjalisty w Referacie Transportu UM Rybnik. Jak wyjaśnia na wstępie, Miasto Rybnik na bieżąco monitoruje zmiany w obowiązującym prawie, a także podejmuje różnorodne działania związane z poprawą jakości powietrza.

Wyłączenie śródmieścia z dostępności dla określonego typu pojazdów wiąże się w naturalny sposób z uciążliwościami, natomiast ma charakter bodźcowy, jest narzędziem skłaniającym do określonych postaw, które chcemy promować – zaznacza.

Bartosz Mazur dodaje, podstawową determinantą utworzenia SCT w Rybniku jest wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w którym miasto ubiega się o dofinansowanie 20 sztuk autobusów zeroemisyjnych.

Jednym z warunków przyznania dofinansowania było zobowiązanie do skorelowania wymiany taboru autobusowego z utworzeniem SCT obsługiwanej właśnie przez te autobusy. Z uwagi na wagę sprawy proces wyznaczania SCT będzie podlegał szerokim konsultacjom, w szczególności w zakresie dostępności dla osób będących mieszkańcami strefy. Obecnie oczekujemy decyzji NFOŚiGW, co pozwoli skonkretyzować dalsze działania – wyjaśnia nasz rozmówca.

Jeżeli już doszłoby do konsultacji, to pa pewno będą mocno oblegane. Wraz z pomysłem SCT pojawiłyby się głosy np. przedsiębiorców co z dowozem towarów nieekologicznymi pojazdami? Co mają zrobić rybniczanie, mieszkający w strefie? Pytania zapewne mnożyłyby się z czasem.

A co Wy sądzicie o strefie czystego transportu? Powinna powstać w Rybniku? Jeżeli tak, to gdzie?

Czy w Rybniku powinna powstać strefa czystego transportu?




Oddanych głosów: 1063

Oceń publikację: + 1 + 14 - 1 - 88

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~norton 2022-02-07
    15:54:14

    Skąd tu jeszcze kasę od ludzi wyciągnąć.....

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2022-02-07
    15:55:25

    95 5

    Może przepis trafi któregoś z rybnickich ekoterrorystów.

  • ~lukson997 2022-02-07
    16:20:06

    107 5

    Najpierw niech się zajmą drogami w Rybniku.

  • ~Adam72 2022-02-07
    16:50:19

    104 3

    Jak to wszystko ładnie, pięknie i świeżo będzie w centrum i okolocznych gminach- bez kopciuchów, bez diesli najlepiej teź bez benzyny- tylko elektryka i "piękny ład" życzę Wam wszystkim żeby tak było a szczególnie tym wizjonerom co jeszcze parę lat temu palili w piecach plastikowymi butelkami, a teraz są super eko i w garażach trzymają elektryczne samochody ładowane na tani prąd. Tak, róbcie sobie sami pod górę, a sami się pokonacie.

  • ~Sylwia Sylwia 2022-02-07
    16:51:39

    96 10

    Początek strefy to koniec Śródmieścia ale do ekoterrorystów ten fakt dotrze jak już będzie za późno! A urzędnicy będą płakać jak trzeba będzie zrobić ciecia w urzędzie bo kasy będzie brakować...

  • ~ 2022-02-07
    16:54:09

    60 5

    ~lukson 997 - właśnie.... Najpierw niech się drogami zajmą np. ul. Kolejowa odcinek ( od byłego sądu ) jadąc w dół w kier. ul. Giedroycia i ul. Giedroycia przecież ta nawierzchnia woła o pomstę do nieba. Naprawdę nikt tamtędy z urzędu nie jeździ i nie widzi tej kiły??? Toż to centrum Rybnika i tyle lat nikt tam nawet palcem nie kiwnął by zrobic nową nawierzchnię. Żenada.

  • ~Franz Kawka 2022-02-07
    17:01:15

    50 9

    Dla mnie wystarczy, że policja przyjrzy się temu co wjeżdża do centrum i wyłapie ten 1%, za którymi ciągnie sie niebieska chmura.

  • ~Arteks 2022-02-07
    17:53:40

    Od tego nie uciekniemy. Najlepiej byłyby wspólne ustalenia w ramach Związku Miast Polskich tak aby jednakowe zasady obowiązywały we wszystkich miastach, a każde z osobna tworzyło u siebie takie strefy. @lukson997 - "najpierw" w Rybniku odnośnie dróg ciągnie się już od ponad 30 lat... Miasto zainwestowało w nowe łączniki, zupełnie nowe odcinki, modernizacje, budowę rond, instalacje świateł, jeden z nielicznych w województwie parking wielopoziomowy i wreszcie w profesjonalną południową obwodnicę miasta. No i... nadal jak widać apetyty niezaspokojone. A przecież miasto to nie tylko drogi i auta. Ludzie chcą nowej infrastruktury sportowej, nowych terenów rekreacji, lepszej komunikacji miejskiej, budowy mieszkań komunalnych, poprawy estetyki miejskich budynków itd.

  • ~qwer 2022-02-07
    18:55:27

    86 8

    Wprowadzenie takiej strefy to będzie gwóźdź to trumny tego miasta.

  • ~Aco87 2022-02-07
    19:03:56

    25 13

    Ktos napisał że ta strefa to musi być Śródmieście? Nie widzę... a jeśli tak to może żeby spełnić założenia dofinansowania będzie to tylko płyta rynku i deptak ? Nie myślicie że to słuszne posunięcie? Moze dzieki temu bedzie mniej plam oleju i rozwalonej nawierzchni...

  • ~spirit-of-the-town 2022-02-07
    19:42:37

    56 3

    Rozumiem wprowadzenie zakazu wszelkiego ruchu w centrum miasta w celu poprawy komunikacji pieszej, ale tłumaczenie tego czystym powietrzem? To nad centrum będzie jakaś szklana kopuła zamontowana, żeby brzydkie powietrze z sąsiednich niedobrych dzielnic nie przyszło czasem? W poszukiwaniu czystego powietrza to zwykle centrum trzeba opuścić. Oczywiście w miejsce czyste, zadbane.

  • ~Borysek 2022-02-07
    19:48:44

    64 8

    Zapraszamy do jejkowic, mamy tutaj ryneczek, Stokrotkę, strefy wolne od parkometrów, czyste powietrze i ... mnóstwo działek pod budowę waszych małych domków. Wszystko na sprzedaż. ZAPRASZAMY!!! Do waszego śródmieścia mało kiedy zaglądamy. W urzędzie załatwiamy wszystko zdalnie a i z obsługi tych parkometrów nie było żadnych szkoleń na koszt miasta. Ps do Szczerbic też całkiem niedaleko, Gaszowice i Czernica ... rzut beretem.....

  • ~Macik765 2022-02-07
    20:16:19

    57 4

    Strefa Czystego Transportu obejmująca zarówno mieszkańców jak i dostawy w śródmieściu to kompletny antyludzki absurd. Przypominam że Polacy nie jeżdżą starszymi autami bo tak lubią tylko dlatego że ich nie stać na nowe. Doprowadzi to do ekonomicznego upadku śródmieścia i wyprowadzki części osób dla których samochód jest niezbędny a które nie mogą sobie pozwolić na nowy.

  • ~rzyt 2022-02-07
    20:26:41

    37 6

    Moich wnuków tam nie zawiozę. Życzę zdrowia zdesperowanym, którzy po następnych ekspertyzach dają tam zielone światło dla dzieci. A może znów się pomylą? Nie mam już więcej odwagi by wierzyć rybnickim urzędnikom.

    P.S. Pozdrawiam zadowolonych dietetyków z Rady Miasta Rybnik.

  • ~rzyt 2022-02-07
    20:28:18

    19 2

    Sorki, to miało być o placu zabaw na Hoym Grubie.

  • ~majster86 2022-02-07
    22:13:29

    36 2

    Ja proponuję strefę czystego transportu zrobić na Nowinach szczególnie w okolicach Floriańskiej i Wandy. i to taką konkretną strefę z wjazdem tylko dla elektryków. A tym co nie mają elektryką mogą sobie parkować na wielkopowierzchniowym parkingu w centrum. Co ty na to Arteks? :) A tak na poważnie przykład Krakowa gdzie była taka strefa pokazał że w Polsce to się nie sprawdzi i po krótkim czasie i mieszkańcy przedsiębiorcy prosili o zniesienie tej strefy co finalnie się stało. Zadowoleni z tego byli chyba tylko urzędnicy, Gdyby w Rybniku tworzyć taką strefę i to jeszcze z brakiem dojazdu" standardowymi" (jak na polskie warunki autami) w okolicach plazy czy focusa obroty pewnie spadły bym tam o kilkadziesiąt procent.

  • ~dzideq 2022-02-07
    23:05:03

    40 4

    magistrat to patoologia . Pijany ppk na drodze nie zapomnimy.
    pozdrawiam

  • ~marekm71 2022-02-07
    23:14:56

    5 23

    Wpierw zamknąć elektrownie. Zlikwidować piece na węgiel bo wieczorem nie można wyjść z domu. Potem zakazać wjazdu wszystkim samochodom na węgiel.

  • ~marekm71 2022-02-07
    23:19:45

    19 16

    Borysem. W Jejkowicach w centrum tak kopca że można orła o.... Jestem codziennie na poczcie i tam często okoliczne domy dymią że na parkingu powoli samochodu nie znajdziesz.

  • ~Karolina# 2022-02-08
    07:46:37

    5 49

    takie strefy już są w Eu, w Niemczech do wielu centrum miast nie wjedziemy już każdym samochodem, bez odpowiedniej naklejki, więc nie rozumiem tego lamentu. Nie trzeba było kupować tych sprowadzanych wraków na ropę. Osobiście jestem za i to jak za najszybszym wprowadzeniem takich stref w PL, w Rybniku oczywiście także

  • ~cabrio 2022-02-08
    08:22:23

    35 2

    o czym oni pieprzą? strefa ekologiczna jak w niemczech ??? my jesteśmy 50 lat za niemcami .Cały problem tkwi w naszych zarobkach bo wymagania macie z zachodu a zarobki ze wschodu . Dajcie ludzią zarobić jak w niemczech po 3tys euro to się skończą stare auta i piece na węgiel bo przy takim zarobku mam w du... paliwo może być po 10zł za litr i nowym autem jeżdże a nie polskie realia my jesteśmy za biednym krajem nie wszyscy dużo zarabiają

  • ~THE Bill 2022-02-08
    08:37:59

    10 14

    Ciągle słysze z ust prezydenta Rybnika, że "smog nie ma granic" i co z tego, że my zakażemy spalania, jak smog przyjdzie od sąsiadów. Tak samo jest z tymi strefami - smog nie przejdzie do wspominanego śródmieścia, bo zakażemy tam ruchu diesli? Kolejny skok na pieniądze obywateli, żadna tam ekologia!!! A z tymi drogami... dajcie spokój. w Rybniku mamy sie naprawdę fajnie. Jedzcie do Gliwic, Zabrza, Wrocławia. Zobaczcie jakie tam mają drogi.

  • ~ 2022-02-08
    08:57:10

    29 2

    ~Karolina# - Rybnik już jest na pół wygasającym miastem bez perspektyw a jak wprowadzą te strefy to ani pies z kulawą nogą tu nie będzie chciał przyjeżdżać. Przypominam, że w PL średni wiek samochodu to 13 - 14 lat. He he niech wprowadzą, koń by się uśmiał :D

  • ~Arteks 2022-02-08
    11:06:57

    1 36

    Rybnik na pewno sam tego pierwszy nie wprowadzi ale jeśli te zasady wprowadzą inni... nie będziemy mogli być gorsi. :) @bartezz - skoro Rybnik jest "pół wygasającym miastem" to dlaczego w takim mieście mamy tak gigantyczny ruch samochodowy? Co z tymi miastami na Śląsku które dawno "wygasły" lub takimi które nigdy nie miały większego znaczenia, a jednak są ludzie którzy chcą tam mieszkać. Np. Pszów, Piekary Śl., Siemianowice, Mysłowice, Jastrzębie, Żory, Wodzisław, Bytom? @spirit-of-the-town - tak jak napisał @marekm71 obecnie na wsiach które tak jak Jejkowice oparte są na ogrzewaniu węglem jest gorsze powietrze niż w centrum dużego miasta - to taki zauważalny paradoks. @The Bill - ci którzy narzekają na drogi w Rybniku prawdopodobnie nigdzie nie bywają bo jakość dróg w Rybniku jest naprawdę przyzwoita. Ogólnie można powiedzieć, że w Polsce drogi są już przyzwoite. Czas brać się za inne sprawy niż drogi.

  • ~ 2022-02-08
    15:24:54

    16 2

    Wiekszość jest przeciwko, ale to przecież tzw. "samorząd". Czyli zrobią jak zechcą, nie licząc się z waszą opinią i nie myśląc o zawsze obojętnym im losie mieszkańców.
    Zapewnie ustalą to w tajemnicy albo z którąś z zaprzyjaźnionych tzw. fundacyjek.

  • ~rzyt 2022-02-08
    16:04:32

    9 4

    Dziś dostałem zawiadomienie, że moja firma została zaliczona do 12 kategorii zasilania gazem czyli gdy będą braki gazu ja tego paliwa nie otrzymam.

    Ciekawe, czy to jest podstawa by firma miała płacić podatek od działalności gospodarczej, kiedy tak naprawdę nie może jej prowadzić np.zimą.

    Czy mam płacić pracownikom, którzy nie będą mogli pracować?

    Jedna taka powiedziałaby "ale jaja, ale jaja" i miałaby rację.

  • ~tomek13 2022-02-08
    17:51:11

    16 1

    Chory pomysł jak i cały UM a raczej pietrek mam Diesla i mieszkam w centrum to też będę płacił

  • ~tomek13 2022-02-08
    17:53:57

    17 2

    Mało kogo stać na nowy samochód a co dopiero elektryczny może by tak podnieść zarobki na takie jak w Niemczech a później wprowadzić takie przepisy

  • ~ 2022-02-08
    18:43:18

    21 1

    Arteks - jaki gigantyczny ruch mamy??
    Ty chyba gigantycznego ruchu nie widziałeś ello,,,,
    Przed świętami Bożego Narodzenia ruch był tylko na Kotucza, Gliwickiej, Kościuszki i Wyzwolenia.
    Jeszcze trzy lata temu przez durny kontrapas na Brudnioka przed świętami korki ciągnęły się aż do Plazy, a teraz w grudniu już tam korków w ogóle nie było... To chyba o czymś świadczy czyż nie?
    Dzisiaj widziałem kolejne trzy opuszczone lokale na Kościuszki po działalnościach dosłownie jeden po drugim w rzędzie blisko kościoła Misjonarzy.
    Niestety nie są to dobre znaki dla Rybnika, ten proceder nasila się z miesiąca na miesiąc, tylko ślepy tego nie widzi.... No i Arteks.

  • ~Arteks 2022-02-08
    20:18:34

    1 17

    @bartezz - a co taki zdziwiony? Wszyscy narzekają na to, że miasto takie zapchane autami, a ty nie? Wspomniany okres świąteczny to już był najazd absolutny nawet w moich ulubionych miejscach którymi sprytnie omijam zawsze korki. Co się jednak dziwić skoro to jedyne miasto w okolicy w którym można poczuć klimat świąt i zrobić jakieś atrakcyjniejsze zakupy. :))) Widzę problem o którym piszesz i wiem w czym leży przyczyna. To kryzys pandemiczny. Niektórzy zwyczajnie nie dali rady lub poddali się zniechęceniu. Kryzysy mają jednak to do siebie, że mijają. Warto pamiętać, że nadal większość lokali jest u nas zajętych i to mimo, że z roku na rok przybywa powierzchni handlowej. Z ciekawostek które cię zainteresują. Wkrótce otworzy się na Rynku nowy lokal gastronomiczny Parawan. :D

  • ~Bernard Jona 2022-02-08
    20:34:18

    7 1

    Może ktoś wie ile procentowo jest obecnie w Rybniku samochodów elektrycznych, wodorowych - jak takie już są, czy innych tzw. ekologicznych? Chodzi o takie które nie są wyposażone w zbiorniki na paliwo typu benzyna lub olej napędowy.
    Ja osobiście nie muszę wcale do "centrum" Rybnika wjeżdżać bo niby po co? Jak każą jeszcze jakieś dodatkowe myto płacić to miasto raczej straci niż zyska.

  • ~ 2022-02-08
    22:17:13

    11 0

    "ekologiczne" samochody elektryczne są zasilane energią uzyskiwaną głównie z węgla (i to jeszcze długo), czyli tak naprawdę cofamy się do epoki parowozów, do tego mające o wiele mniejszą trwałość i bardziej kłopotliwe w utylizacji od klasycznych samochodów
    całość przypomina hipokryzję koncernów które szczycąc się swą postawą proekologiczną przenoszą całą swą najbrudniejszą produkcję poza Europę głównie do Chin które mają głęboko w poważaniu całą ekologię,
    oczywiście pewne ruchy pro-eko trzeba wykonać, tylko wbrew opinii którą karmią nas media wspierane przez koncerny obecny kierunek w którym podąża motoryzacja nie jest aż taki eko jak nam się wmawia, ale jest to na rękę koncernom, bo napędza rynek

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5315