zamknij

Wiadomości

Strefa czystego transportu w Rybniku. Co na to miasto?

2021-02-22, Autor: 

Swego czasu pisaliśmy o nowelizacji w prawie, jaką szykuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Chodzi o wprowadzenie stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, do których zakaz wjazdu miałyby pojazdy napędzane benzyną lub olejem napędowym. Taki obszar działałby też w Rybniku. Co na to miasto?

Reklama

Przypomnijmy, na początku lutego pisaliśmy o tym, że szykują się spore zmiany w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Jeszcze w tym roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce wdrożyć nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W wyniku tego duże gminy, w tym Rybnik - będą musiały wyznaczyć strefy z zakazem wjazdu dla silników typu diesel, ale i nie tylko, bo i zwyczajne benzyniaki. W strefach będą mogły się poruszać tylko pojazdy: elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym, napędzane gazem płynnym LPG, autobusy zeroemisyjne

>>Rybnik ze strefą bez diesla? Nowe przepisy zmuszą miasta do zmian<<

Jak do tych zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska odnosi się rybnicki magistrat?

- Obecne przepisy nie wymuszają utworzenia strefy czystego transportu, ale faktycznie trwają prace nad wprowadzeniem takiego obowiązku dla takich miast, jak Rybnik (powyżej 100 tysięcy mieszkańców). Obserwujemy trendy elektromobilności i dostrzegamy też na przykład sygnały z rynku kurierskiego, gdzie podmioty sugerują inwestycje w elektryczne samochody dostawcze dla uzyskania przewagi konkurencyjnej – mówi Agnieszka Skupień, rzecznik UM w Rybniku.

Jak zaznacza, w przypadku Rybnika wyznaczenie strefy czystego transportu z pewnością poprzedzone zostanie konsultacjami.

- Pamiętać należy, że samo śródmieście obejmuje nie tylko obszar historycznej zabudowy, ale także liczne bloki, więc charakter tego obszaru jest zróżnicowany. Też pamiętać należy, że narzędzie to musi współgrać z innymi aspektami kształtowania mobilności i elektromobilności, jak choćby udostępnieniem mieszkańcom punktów ładowania samochodów elektrycznych – zauważa nasza rozmówczyni.

W Rybniku są zarejestrowane jak na razie 32 samochody elektryczne. Z kolei stacje doładowujące są dopiero w budowie. Aktualnie działa tylko kilka (na terenie Placu Wolności, na parkingu wielopoziomowym przy ul. Hallera, przy ul. Białych oraz ul. Budowlanych, Wysokiej). Docelowo zgodnie z ustawą na terenie miasta powinno ich być minimum 60. Stacji nie będzie budowało miasto, tylko operator. Temu tematowi poświęciliśmy osobny artykuł >>W Rybniku pojawi się 58 punktów ładowania „elektryków<<

Podsumowując wprowadzenie takiej strefy powinno być urealnione w możliwościach miasta i jego mieszkańców. Uważamy, że wprowadzenie takiej strefy powinno mieć przepisy przejściowe przed wdrożeniem, tak żeby miasto i mieszkańcy mogli się do nich przygotować – mówi Agnieszka Skupień.

Czy Waszym zdaniem powinna obowiązywać strefa czystego transportu w Rybniku? Jeżeli tak, to gdzie?

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 94

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~nostrzyk 2021-02-22
    11:10:13

    102 9

    I znów puste , bzdurne przepisy nie mające logicznego powiązania z rzeczywistością . Dlaczego latem jest czyste powietrze mimo że więcej samochodów jeździ , bo wielu nie chce się odśnieżać auta natomiast zimą sam syf przekroczony często o 1000 % normy , gdyż wszystkie kopciuchy dymią . No ale teraz jest moda lansować elektryczne badziewie .

  • ~Dark Side 2021-02-22
    11:19:24

    73 4

    ... "benzyną lub ropą naftową" ...
    No qwa a z czego się wytwarza benzynę? Co za dziennikarze tam pracują? Pewnie autor mam na myśli olej napędowy ale jego słownik jest tak ubogi że napisał o ropie.
    Nie mniej nie ma się czym martwić. jeszcze 2-3 lata i mieszkańcy się na tyle wyniosą że nie będzie w Rybniku 100000.

  • ~Arteks 2021-02-22
    11:37:49

    38 25

    Sugerowałbym władzom naszego miasta jakieś małe szkolenie odnośnie elektromobilności bo zdaje się, że kojarzą ją tylko z zamianą aut z silnikami benzynowymi i dieslowymi na elektryczne. A to tylko jeden z aspektów elektromobilności. Podstawa to transport publiczny, a w tej dziedzinie władze Rybnika nie oferują niczego obecnie i w przyszłości (wystarczy przeczytać strategię) co mogłoby się kojarzyć z jakąkolwiek przemianą czy rewolucją elektryczną. Prezydent może sobie pokazywać swoją nieudolność w tematach takich jak: park kulturowy czy ogłaszanie i wycofywanie się z decyzji o finansowanie klubików sportowych - bo to realnie dotyczy marginalnej liczby mieszkańców. Ale transport to podstawa i tu nie możemy sobie pozwolić na to aby Rybnika za 10-15 lat był taki sam jak teraz. Kolejny zawód jeśli chodzi o politykę Kuczery odstającego wyraźnie w tych tematach jeśli chodzi o szefów dużych miast.

  • ~Arteks 2021-02-22
    11:42:23

    9 67

    @DarkSide - każdy mieszkaniec który wynosi się z Rybnika do SRB to dodatkowe auto i dodatkowy smród, nierzadko kilka razy dziennie. Więc nawet proces suburbanizacji i zmniejszanie się liczby mieszkańców nie tylko niczego nie poprawi, ale nawet popsuje jeśli polityka państwa wobec miast będzie taka jak obecnie (np. podatki które powinny zostawać tam gdzie ludzie pracują, a nie tam gdzie mieszkają). Państwo powinno w większym stopniu pomagać miastom, a nie tak jak obecnie szkodzić. No i w końcu minie polska moda na mieszkanie na wsiach - wraz ze zmianą mentalności. Nigdzie w Europie wsie nie są tak modne do mieszkania jak w Polsce. Popatrz na Ukraińców - pełno ich w Polsce i w naszym regionie. Oni nie chcą mieszkać na wsiach. Wybierają miasta tak jak w swoim kraju. :) Przyszłość jest w miastach, a nie wsiach.

  • ~Dark Side 2021-02-22
    12:27:19

    34 4

    Arteks
    SRB to również Rybnik i mieszkaniec jest tak samo liczony do populacji miasta jak ten z kamienicy na rynku. Ogarnij się. Pisząc o migracji mieszkańców miałem na myśli SG, SGL, SZO, SPS, SK ... to właśnie tam przenoszą się mieszkańcy naszego zacnego miasta. Czy przyszłość w miastach? Tu bym polemizował.

  • ~Kurt_Wallander 2021-02-22
    12:31:05

    39 2

    No tak, Arteks, a jakże - przyszłość w mieście. Patodeweloperka z ciasnymi klitkami jedna na drugiej i infrą nie nadążającą za zmianami. Ba, można mieszkać w mieście ale z dala od śródmieścia bo widzę, że Ty do tego dążysz.

    "podatki które powinny zostawać tam gdzie ludzie pracują, a nie tam gdzie mieszkają" - no jasne, Katowice i Gliwice w naszym regionie byłyby zatem najbogatsze. A taki "pyziejący" Rybnik stałby się jeszcze bardziej odizolowanym wypandowem. Bo jeżeli mam faktycznie płacić podatki tam, gdzie pracuję to bye bye Rybnik.

    Tobie naprawdę wieś nadal kojarzy się tylko z kurami, oraniem pola, etc? To na zachodzie widać ludzie się mylą i sporo wciąż woli mieszkać na wsi albo w małej mieścinie jak dużym mieście.

    Gdy byłem w wieku studenckim aż do pierwszej pracy za granicą, łykałem miasto jak pelikan. Z wiekiem musiałbym upaść na głowę, by pchać się do miasta.

  • ~Maksymilian Popeć 2021-02-22
    12:41:40

    23 10

    Jeszcze chwilkę i Rybnik będzie miastem poniżej 100tyś i problem ze strefami się sam rozwiąże. Już teraz z tego syfu ucieka kto może. Jakby nierząd PiSu nie zajmował się tylko sobą, ale np. wprowadził w życie to, nad czym kiedyś pracowali - czyli że stacje kontroli pojazdu nie dopuszczają aut z wyciętym DPFem czy kopcących ponad normę, nie musieli by narzucać miastom stref, tylko dlatego że Mateuszek kłamczuszek coś sobie kiedyś palnął o milionie elektrycznych aut.

  • ~ 2021-02-22
    14:47:39

    11 3

    dark side poziom upolitycznionego pismactwa w tym kraju sięgnął żenującego poziomu już jakiś czas temu

  • ~przykopa 2021-02-22
    15:27:51

    5 10

    ,,poziom upolitycznionego pismactwa w tym kraju sięgnął żenującego poziomu już jakiś czas temu"
    @pleszew. Święte słowa co widać na twoim żywym przykładzie.

  • ~Adas Poland 2021-02-22
    17:31:54

    15 2

    to wszystko pic na woda co to da nic mieszkałem w Krakowie i zakaz jest i nadal smok to nie wiadomo skąd jest a szczują ludzi jeden na drugiego nie mam słów i co to da ze samochody będą mały zakaz wjazdu bzdury pozdrawiam naiwnych =====

  • ~Arteks 2021-02-22
    19:30:29

    1 19

    @Maksymilian - prognozy dla śląskich miast nie są najlepsze ale... Ukraińcy już zweryfikowali problem, czego nie mogli przewidzieć najlepsi socjologowie. W samym Rybniku do liczby mieszkańców można dodać oficjalnie 7 tys. osób które tu legalnie pracują, a jeśli doliczymy osoby które są tu z dziećmi czy partnerkami? Ja spotykam już Ukraińców nawet na mojej siłowni pod chmurką, a przed pandemią także w TZR czy w knajpach. Mnie to nie dziwi bo Ukraińcy to ludzie biedni ale... o miejskiej mentalności. Rybnik jak każde duże miasto zyskało na środkach unijnych, zyska też na różnych programach, także elektromobilności - jeśli władze miasta bardziej się zaangażują w to. TBS to spóźnione ale też korzystne działanie w w pozsykiwaniu nowych mieszkańców i zatrzymaniu młodych. @Kurt - chcesz krytykować Rybnik dość wyświechtanymi i sprzecznymi argumentami. Bo skoro tak chętnie wszyscy jeżdżą do Katowic i Gliwic czemu nie budują się ich okolicach albo się tam nie przeprowadzają? Ja stawiam na to, że albo te miejsca pracy tam nie różnią się zbyt wiele stabilnością od tych z Rybnika albo... nie zwyczajnie nie chcą tam mieszkać, a u nas chcą. :) Ci którzy budują się w SRB też wyraźnie nie mają zamiaru rezygnować z pracy w Rybniku.
    Poza tym jeśli dla kogoś Rybnik jest miastem za dużym i za głośnym czy za miejskim - to co dopiero Katowice?! Pisałeś, że mieszkałeś w Czechach. Przyznasz, że tam wioski wyglądają jakby... opuszczone kilkadziesiąt lat temu. Wiesz dlaczego? Bo w Czechach trend promiejski już trwa. U nas dopiero jest przed nami. @DarkSide - wyprowadzić się z Rybnika do Żor czy innych gorszych miast to byłby jakiś akt desperacji. SPS ma tak samo brzydkie wioski jak nasz SRB. Dla młodych Rybnik jest bardzo atrakcyjnym miejscem do życia, Żory zostały niedawno przez prof. Nawrockiego nazwane "blokowiskiem", Rybnik "miastem z duszą". :) A miejsca pracy w Żorach są na żenująco nieciekawym poziomie.

  • ~Kurt_Wallander 2021-02-23
    08:32:58

    5 2

    @ Arteks - większość firm z mojej branży niestety siedzi w Katowicach albo Gliwicach. Katowic nie znoszę, żeby się tam przeprowadzić, może Gliwice bardziej. I nie chodzi o stabilność miejsc pracy a raczej to, że wiele dużych firm wybiera Katowice czy Gliwice a nie Rybnik, który jest na uboczu. Rybnik ma co - kopalnie, dwie montownie, elektrownię. Aha, najważniejsze - wybudowanie się w Katowicach jest dużo droższe, jak w Rybniku ale ceny mieszkań są na podobnym poziomie. No i ja np. nie chciałbym mieszkać w kukurydzach na Tauzenie albo nie daj Boże w śródmieściu. A i byłbym zapomniał - do Katowic dojeżdża dużo ludzi z zewnątrz...

    Chciałem Ci jeszcze napisać, że Twój niby szeroki ale jednak mocno sfokusowany (ptfu) światopogląd nie dopuszcza myśli, ze każdy lubi co innego. Życie poza miastem ma swoje wady i zalety jak i vice versa. Zamiast stadnych zachowań, poddawania się chwilowym trendom i podszeptom z tego czy innego medium, najlepiej uruchomić własną wyobraźnię i zastanowić się, co tak naprawdę bardziej komu odpowiada ponieważ niestety, często to co nam odpowiada, nie jest tym co się "opłaca". To jak ze znajomymi z wrocławskiego biura - część mieszka w mieście bo są młodzi i wolą mieszkanie. Reszta mieszka poza miastem bo pomimo ochów i achów na WrocLove, na dłuższą metę tam mieszkać się nie da (ceny, ilość ludzi, czas przejazdu przez miasto nawet zbiorkomem, etc).

    Zachwycałem się miastami typu Wrocław, Liverpool, Haarlem ale na dłuższą metę bym tam już mieszkać nie chciał. Co kto lubi. Chyba wolę pianie koguta o poranku i smrodek nawozu z pola jak obsrane chodniki bo ludzie po psie nie sprzątają, wieczne utarczki słowne bo wiele osób nie widzi dalej jak poza koniec włąsnego nosa (panie, to droga jednokierunkowa jest! no i co z tego, nie chce mi się jechać prawidłowo - i bęcwał będzie czekał, aż to ja jemu ustąpię... podrzucanie śmieci, zostawianie puszek i małpek gdzie popadnie - mogę wyliczać te "zalety" mieszkania w mieście długo).

  • ~Arteks 2021-02-23
    17:03:03

    0 6

    @Kurt - możliwe, że z twojej branży (jakiej?) jest tam więcej firm czy urzędów ale to nie znaczy, że u nas nie ma czegoś czego nie ma w Gliwicach (np. elektrownia, Cargo, oddział ZUS, Krajowa Administracja Skarbowa). Katowice to trochę inna bajka bo to miasto wojewódzkie - a takie zawsze nieco lepiej funkcjonują choćby z najlepszego transportu czy oddziałów wojewódzkich. Fajnie, że podobnie jak ja, jednak doceniasz miejsce do życia u nas. :) Ja też zauważyłem, że na Śląsku nie ma drugiego miasta które miałoby w samym centrum taki fajny rodzinny park jak u nas przy kampusie i ogólnie Rybnik ma fajny klimat. Szkoda, że ostatnio władze nie przykładają się do innowacyjności.. W Gliwicach takie blokowiska jak Sikornik czy Trynek nie mają w pobliżu prawie żadnych terenów leśnych, parkowych czy spacerowych. U nas z Nowin jest kawałek do Księżoka czy na Okrzeszyniec. :) Taka ciekawostka. W Rybniku mamy siedzibę zakładu informatycznego obsługującego całą spółkę PGG zatrudniającą 40 tys. osób. Z pewnością jest się tam trudno dostać bo poza wiedzą trzeba mieć układy bo to solidny państwowy zakład z wszystkimi przywilejami górniczymi - no ale jest. Doceniajmy to co mamy - jest wiele miast które marzyłyby o rynku pracy jaki oferuje Rybnik.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5313