zamknij

Wiadomości

Śródmiejska droga rowerowa już stoi. Co dalej? (wideo)

2020-05-30, Autor: 

Z rybnickiego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna możemy korzystać już od kwietnia. Przy okazji powstała też Droga Śródmiejska, a tuż obok niej droga rowerowa. W przyszłości zostanie połączona ona z bulwarami nad Nacyną, ma być też poprowadzona na południe Rybnika.

Reklama

Oddany do użytkowania w kwietniu tego roku 10-kilometrowy odcinek Drogi Regionalnej znacznie usprawnił ruch samochodowy w Rybniku. Wybudowana obwodnica, którą przy prędkości 100 km na godzinę sprawnie przemieszczamy się na przeciwległy kraniec miasta – od drogi krajowej 78, aż po autostradę A1, to ciekawa oferta dla kierowców czterech kółek.

Tej inwestycji towarzyszyła również budowa drogi Śródmiejskiej, która daje szybkie połączenie centrum miasta z obwodnicą. Ważnym elementem budowy tej drogi jest droga pieszo-rowerowa wraz z nową kładką nad rzeką Nacyną, która stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla amatorów przemieszczania się na rowerach.

- Trasa przy drodze Śródmiejskiej stanie się w przyszłości elementem projektowanych bulwarów nad Nacyną w kierunku południowych dzielnic miasta. Aktualnie borykamy się z dość żmudnym i mało widowiskowym procesem projektowania i podziałami geodezyjnymi, w przyszłości rzeka Nacyna stanie się pieszo-rowerową osią Północ-Południe – zapowiada prezydent Piotr Kuczera.

Już dziś możemy przejechać z Bulwarów nad Nacyną w kierunku południowych dzielnic miasta, wykorzystując nową drogę rowerową przy Śródmiejskiej. Aktualnie bulwary kończą się za parkingiem wielopoziomowym, kiedy przejedziemy przez ulicę Hallera w kierunku targowiska, a dalej ulicą Rzeczną, potem Młyńską aż do nowego ronda przy Obwiedni Południowej (tuż przed zabytkowym wiaduktem kolejowym na Zamysłowie) spotkamy się ze sporą ilością ułatwień dla rowerzystów na trasie, takich jak: kontrapasy, bezpieczne przejazdy, sygnalizatory dla rowerzystów.

Tym odcinkiem przemieścimy się bardzo sprawnie do nowej trasy pieszo-rowerowej wzdłuż drogi Śródmiejskiej. Odcinek tej trasy kończy się przed ulicą Dolną w dzielnicy Zamysłów, z której jazdę kontynuujemy szutrową drogą przez las, aż do ulicy Zamiejskiej. Wyjeżdżamy na ulicę Wodzisławską przed Węzłem Wodzisławska (w okolicy muralu upamiętniającego Annę Kozub). I tak z centrum możemy dojechać do Zamysłowa, Niedobczyc, Popielowa czy Radziejowa, w dużej części unikając uciążliwości wynikających z dużego ruchu samochodów.

Zobaczcie alternatywne, tymczasowe połączenie z centrum do Zamysłowa, Niedobczyc, Popielowa i Radziejowa:

Oceń publikację: + 1 + 76 - 1 - 37

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~Kwinto 2020-05-30
    16:08:21

    47 23

    Korzystam już od miesiąca, bardzo fajny odcinek, szczególnie część asfaltowa. Dobrze że ktoś pomyślał i od Zamysłowa dolnego trasa została przedłużona lasem aż do Wodzisławskiej. Kawałek z Młyńskiej do nowego ronda wzdłuż Nacyny też jest już utwardzony.
    Z niecierpliwością czekam na odcinek od ul Targowej, myślę że tam jest miejsce aby zrobić scieżkę, na razie trzeba przebijać się przez ruchliwą Reymonta obok zus-u .
    Co z tunelem pod PKP towarowy? Może kiedyś przy nadwyżce w budżecie można by się pokusić o kładkę rowerową z pięknym widokiem na cały węzeł Rybnik towarowy?

  • ~Arteks 2020-05-30
    16:10:36

    42 59

    Cieszy każde nawet najdrobniejsze ułatwienie dla rowerzystów. Ale ja czekam na obiecany przez prezydenta tunel rowerowy: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,pod-rybnikiem-towarowym-powstanie-400-metrowy-tunel-dla-rowerzystow,wia5-3266-38067.html
    Byłby nie tylko świetną alternatywą w przedostaniu się na drugą stronę stacji towarowej ale też atrakcją turystyczną samą w sobie. Dogadanie się z PKP i wybudowanie podestów, podjazdów i oświetlenia to "pikuś" w porównaniu do wybudowaniu wielopoziomowego parkingu czy drogi P-R. Rowerzyści czekają na spełnienie pana obietnicy!

  • ~Abisall 2020-05-30
    16:26:43

    55 3

    Fajnie, ale kolejny raz budujemy od podstaw most, mamy okazję na to aby puścić ścieżkę rowerową, tak jak na Kotucza, pod mostem i tego się nie robi.
    Dlaczego?
    Jakie są powody tego że mogąc stworzyć całkowicie bezkolizyjne przecięcie się ścieżki rowerowej z bardzo ruchliwą ulicą wybieramy opcję konfliktogenną i niebezpieczną.

  • ~Arteks 2020-05-30
    16:35:29

    20 34

    @abisall - mogą być dwie przyczyny. Albo jedna to brak w UM Fiałkowskiego i Studenta którzy dbali o takie wartościowe detale jak bezpieczne przejazdy i przepusty albo Kuczera chce to zrobić jak najtańszym kosztem. W każdym razie da się tu dostrzec kolejne elementy niespójności i nielogiczności w polityce transportowej Kuczery. Przepust pod Kotucza był potrzebny - przepust pod Reymonta jest niepotrzebny. Rozumiesz to? Bo ja wcale... To trochę tak jakby na drodze P-R na niektórych skrzyżowaniach z liniami kolejowymi budowalibyśmy wiadukty, a na innych przejazdy kolejowe.

  • ~antkro 2020-05-30
    16:38:07

    35 5

    A co z ścieżka rowerową do Chwałowic???

  • ~Abisall 2020-05-30
    16:57:46

    21 4

    @~Arteks
    Chętnie bym się dowiedział czy rzeczywiście budowa bezkolizyjnego przejazdu, w momencie kiedy od zera budujemy most, znacząco podnosiłaby koszta (a znając realia to zapewne, gdyby dobrze pogrzebać, znalazłby się jakiś unijny program z którego dałoby się kasę na takie rozwiązanie pozyskać)
    Budowano od podstaw most na Raciborskiej, po obu stronach mostu jest miejsce na to aby usadowić kładkę dla rowerzystów przerzucającą ścieżkę z jednego brzegu na drugi - i też to zaprzepaszczono.
    Rozumiem że na Hallera nie ma miejsca na taki bezkolizyjny przejazd, ale to mógł być jedyny na całej długości pkt gdzie na bulwarach rower spotyka się z samochodem.

  • ~Lateks 2020-05-30
    16:59:22

    38 10

    Mam dziwne wrażenie że nikt nad tym nie panuje. Już takie absurdy jak nakaz skrętu w prawo dla kierowców ale nie dla rowerzystów przy ZUSie to jakaś paranoja, to jeszcze nic mnie tak nie irytuje jak płoty wzdłuż drogi dla rowerów. Ten człowiek który w projekcie stawia te płoty nigdy chyba nie miał wypadku na rowerze, i nigdy nie widział dzieci na małych rowerkach. Dodam że na ul. Rudzkiej kolizja samochodu dostawczego zakończona na takim płocie spowodowała zgon kierowcy. A wszystko dlatego że ktoś ma w tym niezły interes by odgrodzić rowerzystów od trawników. Dodam że argument że takie są przepisy to bzdura...

  • ~Abisall 2020-05-30
    16:59:36

    7 5

    edycja
    "Budowano od podstaw most na Raciborskiej, po obu stronach mostu jest miejsce na to aby usadowić kładkę dla rowerzystów przerzucającą ścieżkę z jednego brzegu na drugi "
    Oczywiście chodzi mi o rozwiązanie bezkolizyjne, pod mostem.

  • ~lewy_gwint 2020-05-30
    17:01:32

    40 9

    Nie, jednyną przyczyną jest brak Arteksa w UM

  • ~Kwinto 2020-05-30
    17:33:44

    6 2

    ~Abisall 2020-05-30 16:26:43
    Fajnie, ale kolejny raz budujemy od podstaw most, mamy okazję na to aby puścić ścieżkę rowerową, tak jak na Kotucza, pod mostem i tego się nie robi.
    Dlaczego?

    Szczerze to również byłem mocno zdziwiony że nikt nie wziął pod uwagę ścieżki rowerowej pod mostem. Jedyne co mi przychodzi do głowy że ktoś chciał mieć rondo z jedną odnogą tylko dla rowerzystów.
    Arteks ~zastanawiam się czy ten tunel jest w całości czy ma jakieś części. Pamiętam jak w Popielowie wykładano Nacynę betonowymi płytami w latach 90-tych, ale o tym tunelu nie miałem pojęcia. Patrząc na wlot nowego tunelu pod drogą Racibórz/Pszczyna na Zamysłowie, tez nie widzę aby ktoś tam myślał o ścieżce rowerowej. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

  • ~askup 2020-05-30
    17:56:35

    14 2

    Super! Czy są jakies szanse na bezpieczna ścieżkę rowerowa z Chwalowic i Meksyku do centrum? Niby tak blisko a nie ma jak dojechać, za V Szybem była a teraz nie ma bo droga Pszczyna Racibórz

  • ~Kwinto 2020-05-30
    18:53:31

    12 0

    ~askup 2020-05-30 17:56:35
    Super! Czy są jakies szanse na bezpieczna ścieżkę rowerowa z Chwalowic i Meksyku do centrum? za V Szybem była a teraz nie ma bo droga Pszczyna Racibórz

    ~askup za V szybem da się już przejechać.
    W tym roku wybrałem się tam w ciemno i okazuje się że pod wiaduktem jest dróżka. Tam od zawsze był spory potencjał do zrobienia ścieżki rowerowej, aż się dziwię że póki temat tunelu stoi w miejscu, nikt nie pomyślał aby lekko poszerzyć dróżkę i zrobić dojazd do Chwałowic i dalej w dół aż do drogi na Radziejów.

  • ~AGT 2020-05-30
    19:05:14

    8 12

    Bardzo fajna ścieżka rowerowa. Oglądając jednak ten filmik utwierdzam się w moim spostrzeżeniu,że Rybnik jakiś zarośnięty

  • ~Maksymilian Popeć 2020-05-30
    19:08:26

    19 4

    O czym tu gadać. W normalnym mieście, gdy buduje się dużą, drogą nową drogę dla samochodów, robi się przy niej inwestycje rowerowe. U nas, poza tym odcinkiem wzdłuż Nacyny olali sprawę całkowicie. Dlaczego nie pociągnęli chociaż kawałka drogi rowerowej na Zwycięstwa, na Chwałowickiej? Dlaczego ciepłym moczem olali przejazd przy torach w kierunku Szybu V?

  • ~askup 2020-05-31
    11:21:24

    8 3

    Co do ścieżki rowerowej z Chwałowic trzeba się jakoś skrzyknąć i bardziej lobbować co do jej powstania, np pisać często do oficera, do wydziału dróg itp. Jednego maila, czy telefon oleją, ale jak tego będzie więcej to może w koncu coś ruszy.. ....

  • ~Kwinto 2020-05-31
    15:44:39

    3 0

    ~askup 2020-05-31 11:21:24
    Co do ścieżki rowerowej z Chwałowic trzeba się jakoś skrzyknąć i bardziej lobbować co do jej powstania, np pisać często do oficera, do wydziału dróg itp. Jednego maila, czy telefon oleją, ale jak tego będzie więcej to może w koncu coś ruszy.. ....

    Nie wiem czy w Rybniku nadal mamy oficera czy nie?
    Uważam że taka osoba powinna się tutaj udzielać i podyskutować z rowerzystami.
    Szlak do Chwałowic to praktycznie groszowe sprawy. Spory kawałek od Parkowej to polna droga (dojazd do działek) potem zaczyna się lasek gdzie trzeba by poszerzyć przejazd i wysypać go tłuczniem aż do nowego wiaduktu, dalej znowu jest szeroka polna droga aż do Chwałowic. Dalej aż do Śląskiej (w stronę Radziejowa) też wystarczyłoby wysypać drogę tłuczniem, póki co trwają tam jakieś przekopy i układanie rur.
    Patrzę w endemono:
    - Parkowa-Śląska za V szybem to jest raptem 2 km z groszami i mielibyśmy od zaraz piękny dojazd na południe Rybnika

  • ~Arteks 2020-05-31
    16:55:22

    4 5

    @Maksymilian - w normalnym czyli jakim? Może masz na myśli Gdynię lub Gdańsk które są we wszystkich tematach transportowych o 20 lat przed Śląskiem. Odpowiedź dlaczego mamy tak mało tras rowerowych (chociaż i tak dużo więcej niż w innych śląskich miastach) jest prosta. Dla władz Rybnika ciągle ważniejsze są inwestycje w drogi dla aut które pochłaniają krocie z budżetu. Koper i Hawel zawsze znajdą jakiś pomysł jak można wydać miejskie pieniądze na drogi. Inwestycje dla pieszych i rowerów są traktowane trochę na "odczepnego" i to niestety widać. Co z tego, że kilometrowo nie wygląda to źle skoro ciągle brakuje spójnego połączenia tych tras. Przykładowo minie 2 lata od wymiany nawierzchni na Raciborskiej i doprowadzenia jej do granic miasta. A co zrobiono aby połączyć Raciborską czy Chabrową z centrum maista? NIC @kwinto @askup - popieram was, a jakże. Połączenie z Chwałowic byłoby idealne wzdłuż torów. Wiele osób właśnie tamtędy jeździło na rowerze, a nawet chodziło. Niestety w międzyczasie wybudowano drogę P-R, a nikt się nawet nie zająknął aby zrobić pod nią przepust. Koper czy Hawel nawet tego nie zauważyli bo obaj nie mieszkają w Rybniku. Ale gdzie się podziali radni? Radny Wojaczek, który tak dużo lubi gadać i który zna każdy zakamarek swojej dzielnicy - nie zauważył, że w projekcie jest taki bubel?

  • ~Kwinto 2020-05-31
    17:33:56

    4 0

    ~Arteks 2020-05-31 16:55:22
    Połączenie z Chwałowic byłoby idealne wzdłuż torów. Wiele osób właśnie tamtędy jeździło na rowerze, a nawet chodziło. Niestety w międzyczasie wybudowano drogę P-R, a nikt się nawet nie zająknął aby zrobić pod nią przepust.

    Arteks akurat pod samym wiaduktem ktoś uwzględnił chodnik pieszo/rowerowy, jest tam szeroki pas z kostki. Niestety pozostało strome podejście od strony Chwałowic które dla starszych osób może być kłopotliwe, dla rowerzystów również jest nie do podjechania. Na razie jest to trochę niebezpieczne bo jak ktoś przekombinuje to spadnie na tory. Być może jest w planach jakaś
    rewitalizacja ale kogo tu pytać???
    Tu masz fotkę powinno dać się pobrać
    https://easyupload.io/ijyqyl

  • ~Arteks 2020-05-31
    18:07:28

    3 1

    @kwinto - tego nie było w dokumentacji! Widocznie ktoś się pokapował w UM z powodu tej gafy i zrobiono takie "byle co". Trzeba teraz męczyć urzędników aby doprowadzili do bezpiecznego przejazdu rowerem przez to miejsce, odpowiednio profilując dojazdy do tego i zabezpieczając przed zjazdem w dół. Tam akurat jakieś barierki by się przydały.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4871