zamknij

Biznes

Sprzedaż = wiarołomstwo?

2008-07-17, Autor: 
Radny sejmiku województwa Czesław Sobierajski nie chce, aby na terenie dawnego szpitala „Juliusz” powstały hotele i biurowce.

Reklama

Sprzedaż szpitala "Juliusz" to 

wiarołomstwo - mówi Czesław

Sobierajski.

Fot. Dominik Gajda.

Problemy z zagospodarowaniem dawnej lecznicy trwają od lat. Szpital należy do samorządu wojewódzkiego, który rocznie na utrzymanie niszczejącego budynku  łoży 120 tysięcy złotych. Marszałek mógłby przekazać w darowiźnie obiekt miastu Rybnik, ale pod warunkiem, że obiekt pełniłby funkcje społeczne.

 

Pomysł władz Rybnika na zagospodarowanie obiektu jest jednak inny. Rybniccy samorządowcy chcieliby, aby tereny szpitala zostały sprzedane inwestorowi kompleksowo, razem z działkami miejskimi przy ulicy Hallera. Zgodnie z miejskimi planami zagospodarowania przestrzennego, wzdłuż ulicy Miejskiej i Hallera miałyby powstać hotele i biurowce. W tej sytuacji, miasto żeby wejść w posiadanie terenów „Juliusza” za nieruchomość musi zapłacić tyle, ile wynosiła cena wywoławcza w przetargu na sprzedaż nieruchomości, czyli niecałe 9 600 000 złotych.

 

Póki co, to za obiekt obostrzony ograniczeniami ze strony konserwatora zabytków to dla władz Rybnika za dużo. Za dużo także dla innych inwestorów – w majowym przetargu na sprzedaż nieruchomości nie wzięła udział żadna firma.

 

Teraz władze województwa chcą spróbować innego rozwiązania. W październiku marszałek ogłosi kolejny przetarg, ale razem z miastem Rybnik, które w tym samym czasie sprzedawać będzie tereny parkingu przy ul. Hallera. - Prezydent Rybnika zapewnił nas, że połączenie tych dwóch ofert wpłynie na ich atrakcyjność – mówi Piotr Spyra – członek zarządu województwa. W rozmowie z nami takich deklaracji Adam Fudali nie chciał składać. - Wiemy, że zainteresowanie naszymi działkami przy ul. Hallera jest duże. Jednak za atrakcyjność oferty marszałka nie mogę ręczyć – asekuruje się prezydent Rybnika.

 

Niezależnie od planów marszałka województwa i prezydenta Rybnika swoją propozycję zagospodarowania terenu szpitala przedstawił radny sejmiku - Czesław Sobierajski z Prawa i Sprawiedliwości. Sobierajski założył „Komitet na rzecz zagospodarowania obiektów po byłym szpitalu „Juliusz” w Rybniku na Dom Bracki Rybniczan”. Komitet proponuje, aby w budynkach „Juliusza” powstało hospicjum, dom spokojnej starości, Muzeum Ziemi Rybnickiej, Uniwersytet III Wieku, Dom Dziedzictwa Ojca Świętego Jana Pawła II oraz sale konferencyjne i wystawiennicze. W uzasadnieniu tych propozycji komitet pisze: „Pragniemy przypomnieć, że te wspaniałe obiekty powstały z inicjatywy doktora Juliusza Rogera, w dużej mierze ze składek i udziale społeczności lokalnej i zgodnie z testamentem Juliusza Rogera, winny służyć zawsze celom społecznym. Niewypełnienie tego testamentu byłoby wiarołomstwem i niewdzięcznością wobec naszych praojców, ze szkodą dla obecnych i przyszłych mieszkańców Rybnika”.

 

Zdaniem komitetu pod wodzą Czesława Sobierajskiego, ze względu na kaplicę szpitalną, sprzedaż obiektu byłaby „pierwszą na Śląsku i w Polsce, aczkolwiek zakamuflowaną, sprzedażą kościoła katolickiego”.

 

Powściągliwi w ocenie pomysłów Sobierajskiego są zarówno wspomniany Spyra, jak i Fudali. - Zagospodarowanie obiektu na cele biznesowe nie wyklucza zachowania zabytkowej kaplicy – mówi  prezydent Rybnika. Surowszy w ocenie był wczoraj na łamach Dziennika Zachodniego zastępca prezydenta Rybnika Michał Śmigielski. - To gra na uczuciach, radny chce chyba zaistnieć publicznie  - powiedział.

 

Czesław Sobierajski to jedna z barwniejszych postaci lokalnej polityki. Ostatni raz o Sobierajskim głośno było w 2007 roku, kiedy to po osobistej interwencji u Jarosława Kaczyńskiego, mimo sprzeciwu lokalnych władz PiS, uzyskał 5. miejsce na liście wyborczej. Podczas tejże kampanii wyborczej Sobierajski wyświadczył też prezesowi PiS niedźwiedzią przysługę umieszczając na ulotce wyborczej napisane odręcznie podziękowania od Kaczyńskiego, które zawierały błędy ortograficzne.

 

Wacław Wrana

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~timnet 2008-07-17
    09:21:01

    0 0

    mhmm już widze tą wizje sobierajskiego wcielaną w życie... żal i rozpacz. takie tereny w centrum i znowu jakiś wieśniak chce robić z centrum miasta wioskę...

  • ~Azja 2008-07-17
    09:38:41

    0 0

    a ja jestem ciekawa kto będzie cały ten kompleks utrzymywał, i jaki ma sens tworzenie hospicjum i domu spokojnej starości w centrum miasta.... Spokojnie to tam na pewno nie jest ;)

  • ~ 2008-07-17
    09:57:57

    0 0

    Nie będzie tam domu starości. predzej cos takiego zrobia w Niewiadomiu, Popielowie. te dzielnice mają juz domy dla trudnej młodziezy, z osobami chorymi psychicznie, niepełenosprawne, mieszkania dla eksmitowanych, itd. wiec co tam jeden dom wiecej.
    centrum ma byc piekne, ma cieszyc oczy prezydenta i jego swity. jak przyjedzie znów pan Kaczynski, to bedzie piał z zachwytu.
    problemy Rybnika ukrywa się w dzielnicach.

  • ~Azja 2008-07-17
    10:32:26

    0 0

    a ja jestem ciekawa kto będzie cały ten kompleks utrzymywał, i jaki ma sens tworzenie hospicjum i domu spokojnej starości w centrum miasta.... Spokojnie to tam na pewno nie jest ;)

  • ~ziupo 2008-07-17
    11:02:08

    0 0

    Dobrze, że chociaż doszli do wstępnego porozumienia... ufff.
    Mam tylko nadzieję, że znajdzie się inwestor na były szpital.

  • ~Ozi 2008-07-17
    12:39:51

    0 0

    W tym miejscu powinna powstać hala widowiskowo-sportowa z obszernym parkingiem. Jakoś bowiem nie widzę, żeby na terenie MOSiRu taka hala kiedykolwiek powstała...

  • ~Azja 2008-07-17
    12:47:30

    0 0

    Nie no z tą halą to trochę przesadziłeś, budynki nie powinny być wogóle zmieniane tylko dobrze zagospodarowane i napewno będą ozdobą miasta

  • ~ 2008-07-17
    13:03:55

    0 0

    a może tak hipermarket? czego jeszcze nie ma w RYBNIKU? ;P
    i jakoś tak luźno na drogach ;P

  • ~ 2008-07-17
    13:11:46

    0 0

    może kolejna Biedronka ?

  • ~ 2008-07-17
    13:35:27

    0 0

    A jak będzie Biedronka, to wszyscy w dzień otwarcia będą kupować patyczki do uszu - KOLEJNA SUPER AKCJA TYPU FLESH MOB ;p

  • ~ 2008-07-17
    13:35:54

    0 0

    A jak będzie Biedronka, to wszyscy w dzień otwarcia będą kupować patyczki do uszu - KOLEJNA SUPER AKCJA TYPU FLESH MOB ;p

  • ~pumeksol 2008-07-17
    14:08:54

    0 0

    A ja mysle ze bylo by to fajne miejsce na "miasteczko akademickie" czyli akademiki itd.

  • ~ziupo 2008-07-17
    17:06:26

    0 0

    Zabytek na akademiki? No nie, jakoś bardziej przemawia do mnie krematorium czy spalarnia śmieci.

  • ~HAN 2008-07-17
    18:13:47

    0 0

    akademiki to nie glupi pomysl jednak bardziej w tym miejscu pasuje hotel, biura itp. hala sportowa w samym centrum.. bez przesady..

  • ~ 2008-07-17
    19:46:35

    0 0

    Nie wierzę? Biurowce? Nie banki????
    Mało to lepszych miejsc na biurowce w Rybniku? Banki zajmują najlepsze lokalizacje a hotele i biura mają być w poszpitalnych ruinach?
    Ta zrąbana pseudo liberalna gospodarka namieszała ludziom w głowach.

  • ~biki 2008-07-17
    20:22:33

    0 0

    Te budynki to rybnicka historia! Zostawcie choc skrawek tej historii dla potomnych! Jestem za pomysłem Muzeum Ziemi Rybnickiej (choc nie w całym kompleksie!). Ale znając podejście pana prezydenta do historii to juz tam widzę oczami wyobraźni jakiś biurowiec, Biedronkę lub inne gówienko przynoszące zyski - Rybnik juz nazywany jest "miastem dziwką" bo tanio sie sprzedaje w nim wszystko co możliwe, a mysli się dopiero po fakcie, np. sprzedaż mieszkań komunalnych, początkowo hurraoptymizm a obecnie skromniutkie przyznanie się prezydenta do popełnienia błędu (ten błąd kosztuje nas grube miliony)!
    W Rybniku jest sporo miejsc historycznych do pokazania, sporo zachowanej dokumentacji, zdjęć, są osoby które chcą dzielić się swoją wiedzą, Rybnik ma swoja historie którą należy się szczycić, np. czy ktoś wie gdzie są schrony polowe z 1939r. (obecnie jeden efektownie odrestaurowany przez grupkę pasjonatów)!

  • ~ziupo 2008-07-17
    21:39:39

    0 0

    Tak wiemy, jeden mijam codziennie na nowinach. Wystarczy znać własne miasto albo przynajmniej znać strony takie jak Zapomniany Rybnik. Poza tym tak postępująca niewiedza aż boli innych, przecież nikt tu nie chce niszczyć tych budynków tylko je odrestaurować! Muzeum? Ależ proszę, ale przyznajcie się kto z Was chodzi do muzeum a kto tylko chciałby mieć atrakcyjne muzeum w mieście?
    Zresztą, co tu dużo gadać, możliwości są ograniczone i Biedronka tam się nie nada bo układ ścian po prostu nie odpowiada takiemu sklepowi, no ale może jakiś dobry sklep np odzieżowy, pod warunkiem, ze podkreślono by wiek wnętrz!

  • ~Lateks 2008-07-17
    23:47:26

    0 0

    Auchana niech tam zrobią Auchana

  • ~Lateks 2008-07-17
    23:52:52

    0 0

    A tak na poważnie to nie wiem czy wy sobie zdajecie sprawę z tego że Juliusz to był szpital, tak że dom starości czy hospicjum to nie głupi pomysł... tylko trzeba się zastanowić jak duży by miał być to ośrodek. Tak naprawdę każdy pomysł jest dobry tylko proszę o jedno niech żaden idiota nie zgodzi się na to żeby powstało tam jakieś hipergówno bo mnie szlag na miejscu trafi.

  • ~aziel 2008-07-18
    14:31:07

    0 0

    W Silesia City Center w kompleks włączono kaplicę, myślę że przyszły inwestor mógłby się zobowiązać do zachowania funkcji tej kaplicy na Juliuszu.

  • ~magborn 2008-07-18
    19:44:30

    0 0

    "Pragniemy przypomnieć, że te wspaniałe obiekty powstały z inicjatywy doktora Juliusza Rogera, w dużej mierze ze składek i udziale społeczności lokalnej i zgodnie z testamentem Juliusza Rogera, winny służyć zawsze celom społecznym. Niewypełnienie tego testamentu byłoby wiarołomstwem i niewdzięcznością wobec naszych praojców, ze szkodą dla obecnych i przyszłych mieszkańców Rybnika”.- hmm, no cóż pan Sobierajski zapomniał, że cele społeczne wymagają dużych nakładów finansowych łożonych przez to społeczeństwo. Mam dość stawiania w centrum miasta hospicjów, kaplic i innych pomników im Jana Pawła II panie Sobierajski. To, że pan ma życiową idee fix , aby byc świętszym od papieża to pański problem, proszę nie zmuszać wszystkich dookoła do popierania pańskich pomysłów związanych z pańską wiarą. Dlaczego w swoim domu nie otworzy pan sobie muzeum? Ja uważam, że centrum Rybnika ma tętnić życiem, a nie przypominać Licheń czy inne miejsce pielgrzymek. Celem społecznych może też być CENRTUM EDUKACYJNE DLA DOROSŁYCH I MŁODZIEŻY, CENTRUM SPORTU I REKREACJI, TEATRY AMATORSKIE, PRACOWNIE ARTYSTYCZNE , GALERIE ARTYSTYCZNE,MUZEA (ALE NIE KOŚCIELNE), SIEDZIBY ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH, CENTRUM AKTYWNOŚCI SENIORA itd., itp. I to społeczeństwo powinien pan zapytać, co ma się mieścić na terenie "Juliusza" a nie forsować swoje pomysły...NIE POZDRAWIAM

  • ~Lateks 2008-07-18
    22:18:24

    0 0

    magborn Ty o ile w ogóle czytasz co piszesz??, to sie przynajmniej zastanów co za głupoty wypisujesz. Z tego co widzę to całkowicie popierasz starania pana Sobierajskiego tylko że masz uczulenie na Kościół ale to twoja osobista sprawa. Tylko nie wiem czemu mieszasz jedno z drugim??

  • ~Wachu 2008-07-19
    12:11:37

    0 0

    Ludzie czy nikt w końcu nie zauważy tego ze urzędujący prezydent ma w 4 literach nasze miasto a nastawiony jest na napychanie swoich kieszeni od firm wykupujących tereny pod obiekty handlowe? To samo z tą nagła akcja rozkopania całego Rybnika facet po prostu usiłuje się nażreć na maxa póki jeszcze jest na stołku

  • ~magborn 2008-07-19
    16:11:31

    0 0

    Szanowny Lateksie, nie krzycz mi tu, POCZYTAJ SWOJE POSTY, TEŻ W NICH ZNAJDZIESZ PARĘ "MĄDROŚCI" Zadam pytanie w twoim tonie, a ty czy posiadasz umiejętność czytania ze zrozumieniem? W którym miejscu popieram Sobierajskiego? Chyba tylko w tym, że też wskazuję cele społeczne. Nie widzę potrzeby organizowania hospicjum w centrum miasta. Obecnie szpital przy ul. Gliwickiej stara się o przekształcenie kilku odddziałów w odziały opieki długoterminowej, tzw. zol-e. Nie widzę też potrzeby posadowienia tam DPS-u - mamy taki w Rybniku przy ul. Żużlowej i parę pomniejszych, prywatnych w okolicy. Nie widzę potrzeby posadowienia tam Domu Dziedzictwa Ojca Świętego Jana Pawła II.
    Naprawdę uważasz, że nazwa "park sztywnych" ma istnieć nadal? Naprawdę stawiasz znak równości pomiędzy działalnością hospicjum, DPS-u a np. centrum edukacji czy kultury? Nadal nie zgadzam się z Sobierajskim, to jest CENTRUM MIASTA i jako takie ma funkcjonować tak, aby ludzi przyciągać a nie powodować, że będą tę okolicę omijać. Oprócz instytucji społecznych jakie mogą tam działać, powinny funkcjonować na tym terenie placówki komercyjne, które pozwolą utrzymywać te pierwsze. I Lateksie szanowny: "... masz uczulenie na Kościół ale to twoja osobista sprawa. Tylko nie wiem czemu mieszasz jedno z drugim??" - hmmm, ja mieszam??? cdn.

  • ~magborn 2008-07-19
    16:32:04

    0 0

    do Lateksa cd. No to jeszcze raz przeczytaj, cytaty z netu i gazet, tylko ze zrozumieniem: "Czesław Sobierajski, kandydat PiS-u do Sejmu, umieścił na swojej ulotce zdjęcia z kard. Stanisławem Dziwiszem, Sobierajski nie chce tego komentować. - Jako katolik muszę głosić prawdę - odpowiada." ; " Już w 1992 r. jako poseł występował o przyznanie ogólnopolskiej częstotliwości dla Radia Maryja." "To doskonałe miejsce (...) na Dom Dziedzictwa Ojca Świętego Jana Pawła II - proponuje Sobierajski."; " Jest twórcą wystawy pt. "Sumienie świata" poświęconej Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. Od 7 lat wystawa odwiedza kolejne miasta Śląska i Polski. Jest to niejako swoista pielgrzymka naszego umiłowanego, niezapomnianego Ojca Świętego Jana Pawła II po Ziemi Ojczystej"; I UWAGA: " Będę zabiegał aby także tutaj ( w Juliuszu) powstał Dom Dziedzictwa Ojca Świętego Jana Pawła II, gdzie znajdzie miejsce m.in. wystawa "Sumienie świata" obrazująca życie i posługiwanie naszego umiłowanego i niezapomnianego Wielkiego Papieża. Kto tu miesza kościół do polityki? Bo ja tylko komentuję i wyrażam swoją opinię czy ci się to podoba czy nie, to MOJE PRAWO, Lateksie szanowny. Na tym kończę dyskusję z tobą.

  • ~Wachu 2008-07-19
    21:40:37

    0 0

    do magborn
    Może wypowiadaj sie w liczbie pojedynczej szczególnie piejąc z zachwytu nad JPII bo mówiąc naszego niejako właczasz wszystkich Polaków do swojego uwielbienia a ja na przykład nie podzielam Twojego zachwytu osobą która wyniosła na ołtarze chorwackiego rzeźnika Bałkanów biskupa Stepinaca Jak nie wiesz kim był Stepinac to poczytaj http://rumburak1.webpark.pl/obluda/pavelic.html

  • ~Wachu 2008-07-19
    21:45:59

    0 0

    przepraszam miało być do Lateksa

  • ~Arteks 2008-07-19
    22:54:07

    0 0

    Gdybym był na miejscu Fudalego to na miejsce Juliusza próbowałbym ściągnąć jakąś prestiżową instytucję bo gmach jest naprawdę rewelacyjny i prestiżowy. To mogło być idealne miejsce dla Sądu Okręgowego (a tam gdzie jest budowany SO i nieszczęsna Biedronka miało powstać nowoczesne centrum przesiadkowo-handlowo-parkingowo z nowoczesnym i wysokim hotelem) lub Urzędu Skarbowego. No ale niestety okolice dworca zostały bezpowrotnie stracone i fatalnie zagospodarowane... Pomysł z hotelem w Juliuszu jest dla mnie jakiś niezrozumiały. Chyba, że hotel z biurowcem powstanie obok UM a w Juliuszu biura??? Na dzień dzisiejszy widziałbym w tym głównym gmachu nadal jakąś poważną instytucję lub jakieś centrum konferencyjne służące całemu regionowi. Co do kaplicy to kaplic i kościołów mamy w Śródmieściu tak dużo, że dla duchowieństwa byłoby lepiej gdyby nie popierali Sobierajskiego w takim chorym pomyśle bo nie zyska im to uznania - wręcz przeciwnie. Ta kaplica mogłaby być przeznaczona faktycznie na jakieś cele muzealne lub jakąś galerię sztuki. To jest fantastyczny teren do zagospodarowania - w zasadzie od UM i Hermesu po Klasztorną. To może być kolejna wizytówka miasta tak jak np. Fokus-Park/kampus/Szkoła Muzyczna lub też wręcz odwrotnie - powód do kpin jak zrobiono z terenem d. dworca PKS. Oby to pierwsze! A Sobierajski to kompletny folklor tak więc nie traktowałbym jego walki o Juliusza na poważnie. To jego dość desperacka próba zaistnienia i przypomnienia, że taka postać istnieje.

  • ~ziupo 2008-07-20
    10:53:12

    0 0

    Pamiętajcie także o Hermesie, wg planów jest on przeznaczony do wyburzenia. Tutaj macie całą koncepcję: http://www.rybnik.pl/index.php?id=93

  • ~ziupo 2008-07-20
    11:16:33

    0 0

    A tu przygotowane przeze mnie nałożenie tego jak to wygląda obecnie na to co zaproponowało miasto: http://images33.fotosik.pl/325/5c327837a748fffbmed.jpg

  • ~Sylas 2008-07-20
    12:37:23

    0 0

    Prawda jest taka, że czego się nie stworzy w Juliuszu, to i tak większość będzie niezadowolona. A Pan Sobierajski niech sobie da spokój. Kto na poważnie odbiera w ogóle tego człowieka? Przypomnijcie sobie te szopki w jego wykonaniu podczas wyborów :) Rybniccy działacze PiSu go nie cierpią :)

  • ~dr Becker 2008-07-21
    12:09:49

    0 0

    Faktem jest ze tych wszystkich przedsiewziec pod imienieniem JPII jest do obrzydzenia, sciezka im. JPII , rajd rowerowy im. JPII, mamy dwa pomniki JPII (a trzeci w drodze)
    A teren w centrum powinien sluzyc lokalnej spolecznosci zgodnie z wola ofiarodawcy, domyslam sie ze wandal Fudali juz knuje nad jakims marketem lub czyms w tym guscie. Pomysl hali widowiskowo-sportowej nawet niezly ale taki obiekt powinien dysponowac sporym parkingiem na ktory nie bardzo bedzie miejsce. Podobnie kiepskim pomyslem jest hospicjum i dom spokojnej starosci w samym srodmiesciu (halas).
    Moze moglby tam powstac jakis dom kultury z prawdziwego zdarzenia z jakas mala scena dla wystepow lokalnych zespolow (TZR niespecjalnie sie do tego nadaje).

  • ~ziupo 2008-07-21
    14:44:49

    0 0

    Od tego jest RCK :| Wiesz gdzie to jest? Mogę cię zaprowadzić. Co do wiecznie niezaspokojonych miejsc parkingowych wystarczyło przeczytać ofertę i wstępne plany: http://www.rybnik.pl/index.php?id=93

  • ~Lateks 2008-07-23
    18:27:20

    0 0

    szanowny Magbornie zwracam honor i przepraszam ponieważ chyba się źle zrozumieliśmy, po pierwsze to ja nie jestem za robieniem czegoś na siłę, a zwłaszcza tak jak to się robi w Rybniku po cichu i pod stołem tak żeby nikt o tym nie wiedział. Większość rzeczy które są w Rybniku nie są złe tylko po prostu były robione na HURRAAA i do tego bez jakiejkolwiek konsultacji z mieszkańcami jak i też bez jakiegokolwiek mądrego pomysłu wybiegającemu w przyszłość. Po drugie nie mam nic do tego żeby nadać jakiemuś hospicjum imię JPII ale też uważam za bezsens budowanie pomnika tylko po to żeby stał ( z resztą JPII mówił sam żeby mu nie budować pomników tylko żeby czyny nasze były kierowane jego nauką) może ktoś się ze mną nie zgodzić ale Jan Paweł II na pewno był człowiekiem niezwykłym.
    P.S. Szanowny Ziupo jakoś nie mogę nic przeczytać na Tych Twoich planach masz to może w większej roździelczości????
    Pozdrawiam wszystkich i proszę o to byśmy nie pozwolili na zmarnowanie tego żeby nasi skądinąd wybrańcy dopuścili znów do budowy czegoś co będzie NAM uprzykrzało życie

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5268