zamknij

Biznes

Specjaliści ocenili potencjał terenów wokół A1

2014-04-18, Autor: dk
W rybnickim magistracie spotkali się samorządowcy z naszego regionu oraz eksperci Fundacji Kreatywny Śląsk. Była to okazja do zaprezentowania wniosków płynących z dokumentu strategicznego, który określa potencjał rozwojowy terenów wokół autostrady A1.

Reklama

Projekt „Diagnoza potencjału rozwojowego obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1 na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego” realizuje osiem gmin, które znajdują się w pobliżu A1: Rybnik, Czerwionka-Leszczyny, Jastrzębie-Zdrój, Godów, Gorzyce, Mszana, Świerklany oraz Żory. Pierwszym etapem przedsięwzięcia było stworzenie dokumentu strategicznego, który określa obszar funkcjonalny wokół autostrady A1. Dokument został opracowany przez Fundację Kreatywny Śląsk. Jego główne założenia przedstawił samorządowcom dr Krzysztof Wrana na czwartkowym spotkaniu w rybnickim magistracie.

Specjaliści analizowali uwarunkowania i kierunki zagospodarowania przestrzennego gmin. Na  tej podstawie określili strategiczne działania, zmierzające do rozwoju obszaru funkcjonalnego wokół A1.

Zgodnie z wynikami analiz, rozwój zapewnią m.in. powiązania wewnętrzne i komunikacyjne między gminami, nowe strefy aktywności gospodarczej, rewitalizacja obszarów śródmiejskich, utrzymanie funkcji górniczej na całości obszaru. Specjaliści określili cele strategiczne na podstawie położenia geograficznego i komunikacyjnego badanego obszaru. - Wyróżniliśmy tzw. InweSTradę, czyli wykorzystanie atutów autostrady A1 dla przyciągnięcia nowych inwestorów do obszaru funkcjonalnego oraz podniesienia ogólnej atrakcyjności biznesowej obszaru. Drugi cel to mobilność, która jest wyznacznikiem współczesnej rzeczywistości – tłumaczył dr Krzysztof Wrana z Fundacji Kreatywny Śląsk.

Samorządowcy po krótkiej prezentacji na temat kierunków rozwoju terenów wokół A1 podkreślali, że teraz nadszedł czas na szeroko rozumianą współpracę, bo tylko wspólnie można skorzystać z potencjału autostrady. - Tereny z największym potencjałem jeśli chodzi o A1 leżą zwykle na granicach naszych gmin. Być może teraz, dzięki wspólnej pracy, peryferia staną się centrum. Zaczynamy wspólnie myśleć, wspólnie promować dobro naszych gmin. Współpraca jest to kluczem do sukcesu – podsumował Grzegorz Wolnik, pełnomocnik ds. Planowania, Rozwoju i Gospodarki w Urzędzie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~bolo 2014-04-18 10:38:36

    pan fudali zabiera się za wielkie analizy i plany względem autostrady A1 a w rybnickiej strefie wiatr hula i nie powstało żadne miejsce pracy, bo zatrudnienie w Piotrowicach i Messerze jest znikome. Jak zwykle robimy wokół siebie medialny szum z którego potem nic nie wynika. A wybory się zbliżają i co mądrzejsi wyborcy będą to pamiętali.

    19 0
  • ~danielv12 2014-04-19 14:30:25

    Obawiam się,że tych mądrzejszych wyborców jest mniej i dlatego ten pan znów wygra wybory ::)

    4 0
  • ~p1chrunch 2014-04-19 23:31:44

    Serio? Jako nacjonalistyczny prezydent Rybnika wolałbym pomóc Jastrzębiu, Wodzisławiowi, Żorom i Mikołowowi w sprawie odbudowy linii kolejowej nr 159 z 5 - letnim planem oszczędnościowym (płaciłyby miasta np. po 20 mln złotych do Funduszu Kolejowego Subregionu Zachodniego), gdyż te miasta wołają tam od dawna o powrót kolei w ich terytoria. Umożliwienie transportu brutta węglowego i innego rodzaju z kierunku Podbeskidzia na Opolszczyznę, Gliwice i Katowice byłoby dobrym rozwiązaniem, a pierwszym etapem akurat byłoby zapłacenie GDDKiA za udrożnienie tej linii, a następnie jej możliwe całkowite przejęcie lub (wymuszenie na PLK jej odbudowy) za samorządowe pieniądze. Powstałaby też łącznica, łącząca Orzesze Zawiść z Palowicami i Szczejkowice z Palowicami Kolonią, dzięki czemu np. pociągi pasażerskie do Katowic na wypadek remontu linii przez Mikołów, mogłyby jeździć nie przez Chybie, a przez Gotartowice i Tychy.

    Wolałbym skrytykować brak oszczędnościowej polityki kolejowej Subregionu Zachodniego na tym tle i bierne myślenie w kategoriach rozwoju przez autostrady.

    3 0
  • ~p1chrunch 2014-04-19 23:34:52

    Żaden z prezydentów Rybnika nie powinien tracić tej linii i linii: Orzesze - Gierałtowice, Racibórz - Krzanowice i Jastrzębie - Zebrzydowice ze i interesów mniejszych miast - członków Subregionu. Potrzebna jest konkretna i planowa polityka oszczędnościowa na ten cel oraz stworzenie takiego Funduszu.

    4 0
  • ~p1chrunch 2014-04-19 23:39:08

    Nikt nie chce powiedzieć, że jeżeli je odbudujemy, to możemy mieć połączenie w rodzaju wydłużonej kolejowej E - 3, czyli np. Gliwice - Bielsko - Biała, przez Knurów, Rybnik, Wodzisław, Jastrzębie, Pawłowice, Chybie.

    1 0
  • ~p1chrunch 2014-04-20 00:16:45

    Krytykuję też brak samodzielnej polityki społeczno - gospodarczej, dotacji i inwestycji w przedsiębiorstwa społeczne. Przy niskiej zamożności społeczeństwa, staje się jasne, że ewentualna wyprzedaż ziemi oznacza w praktyce jej sprzedaż zagranicznemu inwestorowi i kontynuowanie pompowania kapitału z Polski na Zachód. Po jaką cholerę mówić o terenach inwestycyjnych? Niech miasta wspomogą grupy robotników i tworzą przedsiębiorstwa społeczne wraz z odpowiednią polityką planowania przemysłowego. A liberalizmowi - kopa w zadek.

    2 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Liderzy biznesu w regionie

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Przepisy dotyczące aborcji w Polsce:





Oddanych głosów: 1206