zamknij

Wiadomości

Sondaż: mieszkańcy Śląska popierają zakaz montowania pieców węglowych

2019-02-01, Autor: 

Zdecydowana większość mieszkańców województwa śląskiego popiera zakaz montowania ogrzewania węglowego w nowych budynkach i jednocześnie oczekuje dostępu do sieci gazowej i ciepłowniczej – tak wynika z badania ankietowego Agencji Badawczej Biostat na zlecenie portalu Śląski Biznes.pl.

Reklama

Badanie przeprowadzone zostało metodą CAWI na panelu badanie-opinii.pl na próbie 544 mieszkańców województwa śląskiego.

Ankieta daje odpowiedzi na garść pytań dotyczących walki ze smogiem, m.in. poparcia zakazu montowania ogrzewania węglowego w nowych budynkach, oceny działań samorządu i państwa na rzecz poprawy jakości powietrza, motywacji dla wymiany źródła ciepła na nisko czy zeroemisyjne.

Badani udzielali też odpowiedzi na pytania czy ich źródło ciepła nadaje się do wymiany, na co powinny być wydawane publiczne pieniądze i czy zauważyli poprawę jakości powietrza w swoim otoczeniu.

Poniżej wyniki ankiety Agencji Badawczej Biostat.

biostat.com.pl

Zakaz montowania ogrzewania węglowego w nowych budynkach popiera zdecydowana większość uczestników badania. Zaledwie co szósty się temu sprzeciwia. Wyraźnie więcej osób popierających zakaz z subregionu zachodniego, oczekuje przy tym zapewnienia dostępu do sieci gazowej lub ciepłowniczej (49,6% odpowiedzi „Tak, ale...” w SZ wobec 39,9% w pozostałej części województwa śląskiego).

biostat.com.pl

Ocena jakości powietrza w miejscu zamieszkania jest niejednoznaczna. Co trzeci mieszkaniec subregionu zachodniego uważa, że powietrze jest wyraźnie gorsze, a co dziesiąty, że nieco gorsze. Niemal co trzeci nie widzi zmiany, lub nie potrafi dokonać oceny. Niemałą grupę stanowią jednak osoby, które zauważają pewną poprawę (17,3%), a nawet wyraźną poprawę jakości powietrza (14,6%). W porównaniu do mieszkańców pozostałej części województwa wyraźnie częstsze są oceny skrajne – zarówno negatywne, jak i pozytywne.

biostat.com.p

W ocenach działań na rzecz poprawy jakości powietrza ze strony władz publicznych, zarówno na szczeblu administracji państwowej, jak i samorządu, przeważają oceny negatywne. W sumie 48,5% respondentów z całego województwa śląskiego twierdzi, że działania władz nie wpłynęły na poprawę jakości powietrza, z czego 20,3 proc. wyraża zdecydowaną opinię w tej kwestii. Pozytywne skutki działań władz dostrzega 28,7% pytanych, jednak tylko 4,7% zdecydowanie. Wysoki jest też odsetek osób, którym trudno wyrazić opinię na ten temat

- Mieszkańcy subregionu zachodniego, czyli obszaru od Żor do Raciborza, nieco gorzej oceniają jakość powietrza niż reszta województwa śląskiego. Działania władz publicznych, zdaniem prawie połowy respondentów nie mają wpływu na poprawę jakości powietrza. Jakiś wpływ władz dostrzega 28,7% zapytanych o zdanie. Równocześnie aż 85% popiera zakaz ogrzewania węglowego w nowych budynkach. To wskazuje, jaki jest oczekiwany kierunek zmian dotyczących poprawy jakości powietrza. Warto też zauważyć, że w subregionie zachodnim wyraźniejsze jest oczekiwanie realnej alternatywy dla węgla, jaką może być rozwój sieci gazowej lub ciepłowniczej - mówi dr Sebastian Musioł, BioStat.

biostat.com.pl

*Na pytanie odpowiadały osoby mające domy z ogrzewaniem stałym

Mieszkańcy województwa śląskiego zostali zapytani o to, czy zmieniliby obecne źródło ogrzewania. Ponownie okazało się, że w subregionie zachodnim gotowość do wymiany dotychczasowego źródła ogrzewania jest wyższa niż w pozostałej części województwa (82,9% odpowiedzi tak w SZ oraz 67,3% - reszta województwa). Po wyróżnieniu użytkowników kotłów na paliwa stałe (przede wszystkim opalanych węglem, niezależnie od klasy) od użytkowników innych źródeł ogrzewania, okazało się, że pozytywne nastawienie jest niewiele mniejsze.

- Wśród mieszkańców korzystających z ogrzewania na paliwa stałe dominuje przekonanie o konieczności wymiany obecnego źródła ogrzewania (73,2%). Jednocześnie obserwujemy ograniczoną dostępność sieci gazowej/ciepłowniczej dla mieszkańców co wedle naszej oceny jest jedną z głównych barier stojących na drodze do wymiany starych instalacji - wyjaśnia Rafał Piszczek, prezes BioStat.

biostat.com.pl

Zapytani o motywy wymiany źródła ogrzewania na ekologiczne, mieszkańcy województwa śląskiego wskazują przede wszystkim na troskę o zdrowie i czyste powietrze, wygodę użytkowania, brak zanieczyszczeń, sadzy i nieprzyjemnego zapachu, a także oszczędności w wydatkach na ogrzewanie. Co ciekawe, użytkownicy kotłów na paliwa stałe silniej podkreślają troskę o zdrowie (65,2%), a przy tym dostrzegają dodatkowe korzyści, takie jak wygoda użytkowania (61%), brak zanieczyszczeń (47,9%) czy oszczędności (46,3%). W większym stopniu niż dla użytkowników innych urządzeń grzewczych, zachętą dla ogrzewających węglem jest możliwość otrzymania dofinansowania (32,6%) oraz… presja otoczenia, bądź zmieniające się przepisy (24,9%). Trwałość i bezawaryjność cenią natomiast częściej użytkownicy urządzeń OZE, ciepła systemowego oraz podłączeni do sieci gazowej (19,4%).

- Wyniki badania z jednej strony pokazują, że ludzie mają świadomość konieczności zmian w zakresie ogrzewania budynków, ale z drugiej strony mają związane z tym obawy. Dotyczą one nie tylko (wspominanych już) z problemów z dostępem do sieci gazowej czy ciepłowniczej, ale też kwestii finansowych. Aż 9 osób na 10 uważa, że osoby prywatne powinny otrzymać datację na wymianę źródeł ciepła, a jeżeli już to zrealizowały na własny rachunek, to powinny z tego tytuły otrzymać konkretne ulgi. Oczekiwania mieszkańców są więc w tym zakresie jasne i wskazują kierunek działań – tłumaczy dr Monika Kurpanik, Biostat.

biostat.com.pl

Ogromna większość badanych uważa, że osoby prywatne powinny otrzymywać dotacje na wymianę źródeł ciepła. Niemal dwóch na trzech mieszkańców województwa śląskiego zdecydowanie popiera dotacje, a kolejnych 27,8% „raczej tak”. Przeciwnych dotacjom jest zaledwie dwóch na stu respondentów.

biostat.com.pl

Ulgi dla osób, które samodzielnie, bez wsparcia, wymieniły źródło ogrzewania na ekologiczne, popiera w sumie 93,8 procent mieszkańców województwa śląskiego, z czego aż dwie trzecie (66,6%) zdecydowanie. W badaniu nie pytano, jakiego rodzaju dofinansowania powinny otrzymać osoby wymieniające źródło ogrzewania, ani z jakiego rodzaju ulg mogliby korzystać.

biostat.com.pl

Mając możliwość wskazania tylko jednego celu, na który powinny zostać przeznaczone dotacje ze środków publicznych, badani najczęściej wybierali odnawialne źródła energii (OZE – 36,5%). Dotowanie rozbudowy sieci ciepłowniczej uznaje za najważniejsze 23,5% respondentów, docieplanie budynków 18,2%, zaś rozbudowę sieci gazowej 16,5%. Dotowanie kotłów węglowych klasy 5 zyskało znikome, zaledwie 3-procentowe wsparcie mieszkańców województwa śląskiego.

Artykuł pochodzi z portalu Śląski Biznes.

Oceń publikację: + 1 + 56 - 1 - 61

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (47):
  • ~margot84 2019-02-01
    14:21:50

    Jak na województwo śląskie to bardzo mała próba (544 mieszkańców województwa śląskiego). W 2017 r woj. śląskie miało 4,5 miliona ludności. Więc to żadna próba .

  • ~ 2019-02-01
    14:37:51

    40 45

    Zasoby uranu Polski Amerykanie wywożą do Rosji . nord stream 4 - nie budujemy , Węglem Rybniczanie nie chcą palić w piecu . Pozostaje czarna energia :)

  • ~Lateks 2019-02-01
    14:44:00

    85 30

    Większość to mieszkańcy bloków...?
    Wniosek jeden każdy chce pieniędzy tylko nikt nie wie skąd je wziąć

  • ~telemania 2019-02-01
    14:45:07

    69 24

    strona badanie-opinii.pl płaci za wypełnianie takich ankiet. Czyli lecimy na akord?? Czy takim badaniom można ufać??

  • ~Tomek_81 2019-02-01
    14:47:40

    80 37

    Przed naszymi samorządowcami dłuższa niż ostatnio 5 letnia kadencja i póki co nie trzeba się bać o głosy. Może więc czas podjąć w końcu męską decyzję i wdrożyć radykalne i niepopularne działania? Może czas zróżnicować podatki lokalne dla tych co palą węglem i tych co nie trują, albo wprowadzić dla palących węglem ekstra opłatę ekologiczną z której wpływy będą przeznaczane na działania ekologiczne skoro zakazać węgla jak w Krakowie podobno się nie da? Skoro można wkurzać ludzi ścieżkami rowerowymi w różnych bezsensownych miejscach to tym bardziej nie należy bać się krzyku węglowo - deputatowego zaścianka, kiedy walczy się w jak najbardziej słusznej sprawie. Tylko szybkie podjęcie radykalnych i niekonwencjonalnych kroków u progu nowej kadencji doprowadzi do odczuwalnej poprawy jakości powietrza przed następnymi wyborami na co większość mieszkańców czeka i z czego przy urnach wyborczych będzie rozliczać.

  • ~ruffboy 2019-02-01
    14:53:20

    65 32

    montaż kotła węglowego w budynku wybudowanym wg dzisiejszych wytycznych jest debilizmem... więcej opały wyleci kominem niż odda energię do domu.

  • ~ 2019-02-01
    14:53:25

    38 18

    Tomek81 - świetny i mądry wpis! Oby dotarł twój głos tam gdzie trzeba

  • ~ 2019-02-01
    14:57:59

    67 40

    Tylko nie wiem po co ta ankieta. Nalezy zakazać i tyle. Nikt nie pytal: "wolisz placic za kanalizacje, czy zeby twoje scieki splywaly do ogrodka sąsiada". Chamstwo, trucie, szkodzenie ludziom i przyrodzie powinno być bezwzglednie zakazane

  • ~ 2019-02-01
    14:58:34

    47 37

    ~Lateks
    Dobrze zauważyłeś ,
    przed wojną mówiono jak potrzebujesz kasy idź do Żyda .
    Nie potrzebnie zadłużymy się , A co z samolotami ? Kreski na niebie coraz większe . Czy ktoś pamięta granatowe niebo ?

  • ~grekos 2019-02-01
    15:50:27

    68 50

    Jak to mozliwe ze jeden idiota na os. Elektrownia rozpala piec i tak dymi ze kilkaset mieszkancow z blokow truje! To jest chore jak to mozliwe ze to jest dopuszczalne!!! Za to powinien byc od razu mandat 5000zl kto jest za? Moze zdjecia robic pisac petycje i sadzic. 1000 os przeciw jednej osobie nie da sie wygrac?

  • ~ 2019-02-01
    16:03:08

    78 16

    Ciągnąc śiec ciepłowniczą do wszystkich domów i je podłączac, a kto nie będzie chciał dac mu okres przejsciowy jeden rok a potem zakaz palenia węglem .Ale jak nam wiadomo to przerasta naszego prezydenta i radnych, wolą pieniądze przeznaczac na jakieś niepotrzebne pierdoły i .

  • ~ 2019-02-01
    16:03:49

    Ja mieszkam w domu. Pale syfem. Najlepszym orzechem. Dajcie nam gaz. Dajcie z 50 procent dotacji na pellet. Ew. Ulgę podatkową przez 10 lat i mamy czysty Rybnik . Pisałem już wielokrotnie. Nie chce węgla ale muszę. Nie mam alternatywy

  • ~ 2019-02-01
    16:08:22

    68 22

    Tomek 81. Dlaczego chcesz mnie karac. To nie jest moja wina. Mam bardzo dobry piec. Palę węglem. Daj mi ulgę z przejdę na inny opał. Zrobię to z wielką chęcią

  • ~ 2019-02-01
    16:11:19

    64 5

    Tomek. Sorry że tak na raty, w Krakowie jest zakaz. ALE za tym sa dopłaty do innych źródeł energii . W Rybniku tego nie ma. Od tego roku zostało zlikwidowane

  • ~foka 2019-02-01
    16:15:40

    79 7

    Nagłaśnianie , sondowanie, w perspektywie może i zakazy spalania węgla.... a alternatywy nikt nie proponuje. Po co to?
    U mnie w dzielnicy gazu brak, ciepłociągu brak (elektrownia w lini prostej 3 km) - to czym do cholery mam ogrzewać dom?
    Gaz z butli odpada (po pierwsze mam kotłownie w piwnicy więc technicznie niemożliwe, po drugie jakoś nie widzi mi się na ogródku mega butla....)
    Pompa ciepła? - inwestycja bardzo bardzo kosztowna - a przy obecnych zawirowaniach cen prądu blado to widzę za kilka lat(będzie bardzo drogo). Poza tym przy pompie ciepła grawitacyjna wentylacja budynku niema sensu.
    Kocioł na pelet? - (w Polsce ten pelet nie jest taki czysty jak by się wydawało)
    Niech miasto postara się o rozbudowę gazociągu to kocioł sam sobie wymienię na gazowy bez dofinansowań (w obecnych czasach 5 tyś za kocioł kondensacyjny to niewielki koszt).
    Na czas od kwietnia do września mam instalacje solarną - która pokrywa moje zapotrzebowanie na CWU.
    Jakie mam alternatywy na zime?? (poza wydawaniem ponad 30 tyś na pompę ciepła która i tak przy wentylacji grawitacyjnej jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto)
    P.S a po wycofaniu mułu i flotokoncentratu miało być tak pięknie , ayu dalej mamy smog:)

  • ~Leczak 2019-02-01
    16:20:21

    14 8

    grekos szczujesz

  • ~Tomek_81 2019-02-01
    16:30:57

    20 13

    ~Escape To były tylko przykłady konkretnych i niestety niepopularnych działań które trzeba zrobić teraz gdy wybory daleko. Na początek mogą objąć tyko tych co mają alternatywę a nie chcą. Od opowiadania że bez "góry" nic się nie da, żadnego pożytku nie będzie. Trzeba mieć cel i odwagę.....

  • ~ 2019-02-01
    16:32:39

    23 40

    Zadziwiające, że większość pogodziła się z tym, że węgiel to przeżytek w stosunkowo krótkim czasie. To jest pokrzepiające. No to do dzieła mieszkańcy bo po co czekać na 2024 skoro można wymienić swój piec wcześniej? @foka niestety ale do kogo ty masz pretensje? Jeśli chcesz mieć duży dom i lubisz ogród - zawsze możesz go ogrzewać prądem, gdziekolwiek mieszkasz. Ja mam znajomych którzy zainwestowali w pompę ciepła, są tacy którzy ogrzewają z butli. Dla bardziej tradycjonalnych osób, które nie chcą pogodzić się z życiem bez kotłowni i lubią rytuał rozpalania pieców jest pellet lub piec z podajnikiem. Ale nie spodziewaj się, że to ostatnie będzie tanie bo kopalnie nie są w stanie zaspokoić popytu na dobrej jakości ekogroszek bo wszyscy go chcą. Znam też takich którzy zrezygnowali z domów - szczególnie jeśli te wymagały bardzo dużych nakładów i zamieszkali w nowych budynkach deweloperskich.

  • ~toomann 2019-02-01
    16:47:16

    52 24

    Trzeba skończyć z mitem, że gaz jest drogi!!! Jak ktoś musi mieć w domu +30, to jasne że puści przez komin całą wypłatę. Wymieniłem kocioł węglowy na gaz (bez żadnych dotacji!), suma rachunków za gaz od września do 20 stycznia nie przekroczyła 2100 PLN. Rachunki za prąd niższe o ok. 100 PLN/mies. (przedtem miałem CWU z bojlera elektrycznego). I to wszystko przy nieocieplonej "kostce" z końca lat 70-tych - ponad 220 m2 do ogrzania. Do tego czyściutka piwnica, budzę się a kaloryfery ciepłe. Jedyny minus - brzych rośnie bo mniej ruchu ;)

  • ~ 2019-02-01
    16:53:12

    36 10

    1. Do dzisiaj UM nie przeprowadził żadnej inwentaryzacji źródeł ciepła w domach i nikt faktycznie nie zna skali problemu.
    2. Domy były budowane i przed wojną, w okresie PRL i po tym okresie. Każdy z tych domów ma inne zapotrzebowanie na ciepło. Bez szeroko pojętej termomodernizacji nie da się przejść w tych domach na inne ogrzewanie niż węglowe, za duże straty ciepła domu.
    3. Proces odchodzenia od węgla w sektorze komunalno-bytowym będzie stopniowy, nie da się pstryknąć palcem, wszyscy widzimy jak miasto zachęca do ciepłociągu czy gazociągu - nijak.
    4. Dla wytrwałych i ciekawych polecam dzienniki budowlane nowobudowanych domow, jakie są tam stosowane technologie. Te technologię bardzo trudno zaadoptować w starym domu. Gdy jeszcze można zrobić rekuperację w starych kanałach wentylacyjnych, to nie da się odizolować płyty fundamentowej od strony gruntu, ale co teoretycy z M3 mogą wiedzieć.

  • ~foka 2019-02-01
    16:55:15

    24 15

    ~orient - na kwk chwałowice masz groszku do oporu ba nie mają na niego zbytu.
    Gazu z butli nie mogę mieć z powodu kotłowni w piwnicy (doczytaj dlaczego kocioł na propan-butan nie może być instalowany w piwnicy.

    Jak już ciepłownie skończą ogrzewać wasze "apartamentowce" z wielkiej płyty (które lata świetności mają dawno za sobą) i podwyższą Ci ceny ogrzewania ponad dwukrotnie to będziesz wtedy inaczej śpiewał.

    Pytanie kiedy okoliczne miejscowości dostosują się do nowych wymogów.... W rybniku jest szansa że temat zostanie częściowo uporządkowany, zostanie wtedy smog z jejkowic świerklan czerwionki......

  • ~ 2019-02-01
    17:41:07

    23 4

    "oczekuje dostępu do sieci gazowej i ciepłowniczej"
    Zdecydowanie popieram, tylko czy wydajność tej starej elektrociepłowni na to pozwoli?

  • ~Lateks 2019-02-01
    18:08:02

    29 9

    ~ruffboy spokojnie, najpierw skończ budowę, potem pomieszkaj, i się okaże... papier wszystko znosi... a życie swoje. Znam takich ludzi co już 30 lat temu mieli ogrzewanie gazowe. Teraz nie ma siły żeby ich do tego pomysłu przekonać. Jedno jest pewne, piec (ogrzewanie) musi być dobrane do parametrów jakie są potrzebne, główna przyczyna smogu to zbyt dużej mocy kotły grzewcze. P.s. pamiętam dobrze zapowiedzi że zakaz mułu i flotu oczyści powietrze, moim subiektywnym zdaniem jest znacznie gorzej, właśnie przez to że węgiel podczas pełnego spalania ma zbyt dużą moc i ludzie zamiast spalać węgiel to nim gazują na pół miasta...

  • ~marcin_o 2019-02-01
    18:24:26

    21 7

    Nie zawsze dostęp do gazu to rozwiązanie. Ostatnio pisali o EDRO TRANS który kopci na potęgę mimo dostępu do gazu i nowiutkiej floty TIR. Wystarczy spojrzeć na dzielnice gdzie jest gaz a jak kopcą domy. Ludzie są skąpi i nawet jak mają pieniądze to wolą wydać na coś innego. Nie wszyscy co kopcą to ci których nie stać a budowanie nowego domu z kotłem na węgiel to tego przykład.

  • ~ 2019-02-01
    18:26:06

    21 18

    Grekos, chyba wiem o czym piszesz, jechalem wczoraj tamtedy okolo 13.30, ledwo droge bylo widac. A za groblą dwoch nastepnych smrodziarzy, taki ladny zalew, pogoda tez byla ladna, a strach byli wysiasc z auta, doslownie siwo-żólto

  • ~ 2019-02-01
    18:28:18

    17 17

    Adamczykhenryk, kreski na niebie;) Masz na mysli smugi kondensacyjne? Sa czasem, latem, zima tak samo. I wcale nie coraz czesciej. Eh, zartujesz, czy serio lubisz wierzyc w bajki?;)

  • ~ 2019-02-01
    18:31:05

    17 28

    Escape - a dlaczego ktos ma ci dawac pieniadze na pellet? Mi nikt nic nie daje, a nie truje. Niech kazdy zyje jak go stac. Nie kazdego stac na domek, to normalne. A jak mnie nie stac na samochod, to uwazasz, ze powinienien chodzic piechota (lub jezdzic autobusem), czy moze rzadac od miasta zeby mi zaplacilo za pol samochodu? A moze ty mi zaplacisz?

  • ~palaczzasypowy 2019-02-01
    19:24:59

    30 27

    wolę pojechać na wypasione wczasy niż palić zasiarczonym ruskim gazem,pyrsk

  • ~ka22 2019-02-01
    19:28:46

    21 18

    ~palaczzasypowy lepiej uszporuj sobie na sanatorium albo wypasione leki na raka

  • ~ 2019-02-01
    19:30:20

    24 24

    No i wlasnie wielu jest takich prymitywow i chamow, ktorzy wola pojechac na wypasione wczasy niz przestac truc. Dlatego niezbedne sa zakazy i kary, bo do tych ludzi zadne rozsadne apele nie dotra

  • ~palaczzasypowy 2019-02-01
    19:36:20

    18 17

    nie rozumiem o co wam chodzi?nawet eu wypina się na gaz także o co biega?

  • ~Arteks 2019-02-01
    20:03:40

    15 39

    Wyniki mnie aż tak bardzo nie dziwią bo przecież żyjemy w regionie w którym ludność o mentalności miejskiej przeważa nad tą o mentalności wiejskiej - nawet jeśli w dyskusjach internetowych na pozór wygląda, że jest inaczej. Te wyniki badań powinno się rozesłać na maila wszystkim politykom, którzy myślą, że na Śląsku ludzie chcieliby "umierać" za węgiel i za piece, a tak nie jest. Węgiel - tak ale jego spalanie powinno się odbywać wyłącznie w instalacjach które posiadają filtry. Państwo mogłoby znacząco pomóc miastom w zwalczaniu smogu przez inwestycje w ciepłociągi i ciepłownie oraz zmianę prawa w kierunku obligatoryjnego podłączania się do ciepła - jednocześnie nie szkodząc interesom górnictwa. Obecna sytuacja powoduje, że społeczeństwo co raz bardziej niechętnie patrzy na górnictwo, a przecież meritum problemu to złe piece i zbyt dużo pieców w gęsto zaludnionym terenie. @lateks - nie najeżdżaj na mieszkańców bloków w sytuacji kiedy oni sami ponoszą wszystkie koszty z termomodernizacją budynków, wymianą okien, drzwi i wszystkimi mediami, drogami osiedlowymi, zielenią, placami zabaw, parkingami osiedlowymi itd. Mieszkańcy domów jednorodzinnych mogliby zrobić tylko jedno - wymienić źródło ogrzewania - czy to aż tak wiele? A sam widzisz jak się niektórzy w tym opierają i ciągle szukają winnych - zamiast popatrzeć na siebie i swoje nieprzemyślane decyzje. Nikt nie twierdził, że zakaz palenia mułem rozwiąże wszystkie problemy. Natomiast dzięki tej uchwale nie ma już przekroczeń PM10 o... 2000-3000%. Nie zauważyłeś tego? No i nie ma tej obrzydliwej "siary" w powietrzu jaką dawało palenie tym syfem. @foka - problem z wsiami jest gigantyczny w naszym regionie bo rozbudowują się na potęgę, a większość z tych SRB nie posunęła się po 1989 ani trochę cywilizacyjnie. Nadal nie ma tam kanalizacji, nie ma gazociągów, nie ma ciepłociągów, drogi są kiepskie - często polne, a komunikacja miejska słaba. Jedno jest pewno - ci którzy budowali się w ostatnich kilkunastu latach i stawiali wielkie domy wyposażone w piece śmieciuchy - to cywilizacyjne kołtuny. Nie spotkasz chyba nigdzie poza Polską w Europie (a szczególnie Śląskiem i Małopolską) aby z współczesnego domu waliło ciemnym dymem.

  • ~exx 2019-02-01
    20:53:35

    12 15

    Arteks
    Zgadzam się z Tobą z jednym ale. Ja bym na miejscu prezydenta lobbował za wprowadzeniem procedury np. pierwsze pouczenie i skierowanie na szkolenie jak palic w stosunku do tych którym wali tak z komina, że sąsiada nie widać. Kiedy po takim upomnieniu właściciel domu kopci dalej, wtedy kara pieniężna. Proste a myślę, że skutecznie ograniczy zasłonę dymną. Myslenie o zakazie palenia węglem w obecnej sytuacji kiedy ludzie pobrali dotacje na piece z podajnikiem to nieporozumienie. Do tego brak sieci ciepłowniczej czy gazu. Przecież to wszystko jest do ogarnięcia, ale podejrzewam strach o głosy wyborców paraliżuje jakiekolwiek logiczne decyzje, no chyba, że to brak wyobrazni i pomysów, ale tej myśli nie dopuszczam.

  • ~ruffboy 2019-02-01
    21:06:00

    5 5

    @Lateks, przecież o tym piszę, wg dzisiejszych standardów każdy budynek jest za ciepły na ogrzewanie węglem, chyba, że węgiel + bufor, tylko w takim układzie ma to jakikolwiek sens.

  • ~Przyjaciel4567 2019-02-01
    23:15:28

    13 10

    Zakaz pieców na węgiel w ciepłowni i elektrowni proszę o montaż ciepła gazem niech to zrobi urząd miasta czekamy na od nich wykonanie

  • ~Don C. 2019-02-02
    02:17:52

    24 15

    To kiedy likwidujecie kolpalnie i elektrownie w Rybniku? Bo ten sondaz do czegoś jednak musi obligowac. Skoro zieloni i TVN juz się wypowiedzieli to wypada zgasić światło nad Rybnikiem.

  • ~Antyk 2019-02-02
    07:25:44

    17 3

    Jako komentarz do waszego biadolenia zamieszczam kopię( Z WIADOMYCH POWODÓW OKROJONA, bo to z pisma mojego znajomego) pisma od Polskiej Spółki Gazownictwa:
    "Szanowny Panie
    Informujemy, że na podstawie zebranych ankiet dotyczących zapotrzebowania na gaz ziemny w miejscowości [RODO], zostały przeprowadzone analizy efektywności ekonomicznej inwestycji oraz analiza hydrauliczna sieci. Możliwym źródłem zasilania dla miejscowości {RODO] jest Stacja Redukcyjno – Pomiarowa w miejscowości [RODO], znajdująca się w odległości 3,1 km od pierwszych zabudowań w {RODO]. Na tym odcinku brak jest potencjalnych klientów, którzy mogliby odbierać gaz ziemny (w [Rodo]) istnieje sieć gazowa niskiego ciśnienia, która nie może być źródłem zasilania dla [RODO]). Na podstawie wykonanej przez nas analizy efektywności inwestycji stwierdzamy, że budowa przedmiotowej sieci gazowej jest obecnie nieuzasadniona ekonomicznie. W przyszłości planujemy zgazyfikowanie miejscowości {RODO] wraz z gazyfikacją dzielnic {RODO].
    Z wyrazami szacunku[RODO]
    Kierownik Sekcji Rozwoju".
    Dodam, że [RODO] jest moje(taki żarcik), ale miejscowość należy do powiatu rybnickiego i to już jest na poważnie!!! Jakies propozycje???

  • ~Lahcim 2019-02-02
    10:09:44

    17 12

    Stać cię na nowy dom to stać cię żeby nie ogrzewać węglem. Poza tym nowy dom można tak docieplić, że koszty ogrzewania gazem będą niskie.

  • ~Szymon Heron 2019-02-02
    11:56:15

    17 13

    Pierwszym krokiem powinien być zakaz palenia węglem w nowych domach. Masz kasę na dom, to wyłóż ekologiczniejsze ogrzewanie.

  • ~ 2019-02-02
    15:57:20

    16 1

    Najlepszym rozwiązaniem blisko centrum była by centralna ciepłownia z filtrami. Lepszy jeden piec wielki niż 1000 małych.

  • ~toomann 2019-02-02
    20:22:44

    13 6

    ~Antyk: A ilu z mieszkańców [RODO] pracuje na kopalni i ma w d.pie ekologię, bo "przeca z gruby wungiel dostaniesz, to po co za gaz bydziesz płacić"?

    ~Lahcim: Nawet stary dom, ale zbudowany z dobrych materiałów, można dobrze ogrzać gazem. Za mój poprzedni post dostałem wiele minusów, ale to chyba od tych, o których piszę powyżej (niestety długotrwałe przebywanie w zametanionej atmosferze działa niekorzystnie na układ nerwowy). Zatem powtarzam - od 1 września do 20 stycznia suma rachunków za gaz wyniosła 2360.14 PLN co daje ok 472 PLN/mies za C.O oraz C.W.U. Rachunki za prąd są niższe o ok. 100 PLN/mies (całkowita rezygnacja z elektrycznego bojlera C.W.U) - czyli mam ok 370 PLN/mies. za czystą piwnicę, parę wodną z komina i zero problemów z rozpalaniem pieca, wynoszeniem popiołu itd, itp. Niektórzy wydają miesięcznie więcej na alkohol i papierosy.
    Dom z końca lat 70-tych z "siporexu" nieocieplony, plastikowe okna, instalacja w miedzi (rurki C.O 1/2 cala), kocioł jednofunkcyjny kondensacyjny z bojlerem 150 l., na stropie na poddaszu płyty styropianowe 200, nastawiona temperatura: dzień 20 st., noc 17 st.
    Zanim ktoś zaminusuje to zapraszam na odwiedziny - pokażę, wytłumaczę, wyjaśnię.

  • ~toomann 2019-02-02
    20:50:23

    3 3

    Przepraszam - wprowadziłem w błąd - dzienną temperaturę mam ustawioną na 21 st. :)

  • ~Mario9 2019-02-02
    21:49:55

    10 5

    Palenie węglem jest nieekologiczne w starych zasypowych kotłach z dolnym spalaniem, w nowoczesnych podajnikowych, gdzie spalanie odgórne kontrolowane jest przez elektronikę jest czyste i nie zatruwa powietrza, z mojego komina nie widać dymu, tylko mgiełkę temperatury rozmywającą powietrze, kocioł jest w 5 klasie czystości spalin i ma 93% sprawności. Nawet w starych zasypowcach można by było ograniczyć emisję do akceptowalnego poziomu, tylko trzeba by było nauczyć tych ludzi palić od góry

  • ~KIBO 2019-02-03
    14:01:31

    3 2

    Powtarzam to od początku, kiedy powstawała ustawa anty smogowa. Podejscie jest od du. y strony. Jak na razie nic nie poprawiła jakosci piwietrza, a może nawet pogorszyła. Źle, że jest oparta na zakazach i rabunkowo ma obciążyć zwykłych przede wszystkich biedniejszych ludzi. Zakaz spalania fotu spowodował to, że teraz palą wysokokalorycznym węglem. A przy tych temperaturach i w wiekszosci przewymiarowanych piecach to sie to kisi i kopci niesamowicie. Dobrym posunięciem jest natomiast zakaz sprzedaży pieców nie podajnikowych, biorąc pod uwagę zamożności społeczeństwa mogły to być piece podajnikowe od klasy 3 lub 4. A przede wszystkim konkretne dofinansowania po pierwsze do termomodernizacji, potem do wymiany pieców i instalacji CO. Utrzymując dotacje do solarów.

  • ~ 2019-02-03
    14:25:01

    4 1

    KIBO tak jak piszesz, górnolotne wprowadzenie zakazu używania flotu i paliw mniej kalorycznych w obecnych warunkach daje skutek odwrotny do zamierzonego ...
    "Dobrym posunięciem jest natomiast zakaz sprzedaży pieców nie podajnikowych" nie zupełnie jest jak piszesz, w sprzedaży mamy zarówno kotły z podajnikiem, które nie mają (teoretycznie) możliwości spalania paliwa innego niż dedykowane, ale mamy w sprzedaży kotły 5 klasy, tyle że zasypowe, a tam ... hulaj dusza

    a w ogóle sugerowanie ogrzewania domów gazem, w warunkach naszego miasta, kiedy olbrzymie ilości ciepła marnowane są na ogrzewanie atmosfery i zalewu to kpina, tutaj mamy pole do działania dla władz, które jak na razie jedyne co mogą, to skupienie się nad wprowadzeniem zakazów i nakazów

  • ~Antyk 2019-02-04
    06:45:54

    0 0

    tooman.....zdziwisz się, ale niewielu! A w d..... jak to napisałeś, to smog mają nie tych kilku górników i więcej emerytów, ale rządzacy od lat i władze firm od "zagazowania"(celowo), bo jeśli na zebraniu przedstawiciel PGNiG głośno i wyraźnie mówi, że liczba odbiorców wg deklaracji jest wystarczająca i prace niedlugo ruszą, a władze zahamowały tę inwestycję, to kto kogo ma w....?

  • ~Juls Cziwello 2019-02-04
    10:34:53

    0 4

    Jak można dać łapkę w dół na taką publikację. Co złego w tym że ktoś rusza temat poprawy jakości życia. Ludzie piekło czeka.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5258