zamknij

Wiadomości

Śląsk dotknie kryzys? Chcą okrągłego stołu

2021-03-01, Autor: 

Gminy górnicze oraz przedstawiciele branży okołogórniczej chcą powołania „śląskiego okrągłego stołu” dotyczącego transformacji górniczej i energetycznej.

Reklama

Apel do Premiera RP i rządu w tej sprawie został dziś wystosowany przez samorządowców zrzeszonych w Śląskim Związku Gmin i Powiatów oraz Stowarzyszeniu Gmin Górniczych w Polsce, a także przez przedstawicieli Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Sygnatariusze stanowiska zwrócili uwagę, że ze względu na bezprecedensową skalę zmian, które mogą nastąpić, niezbędny jest szeroki dialog i wypracowanie nowych kierunków rozwojowych, rozwiązań zaradczych i działań osłonowych w jak najszerszym gronie.

- Tylko w ten sposób unikniemy kryzysu, który już wkrótce może dotknąć nasz region. Stąd też wzywamy do powołania „śląskiego okrągłego stołu”, przy którym zasiądzie nie tylko strona rządowa i społeczna, ale także podmioty, które zostały pominięte, w szczególności samorządy i firmy okołogórnicze – podkreśla Piotr Kuczera, Przewodniczący Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, prezydent Rybnika.

– Chcemy wysłuchać różnych głosów i uzgodnić wspólne cele dalszych działań, a także przystąpić do wspólnych prac nad dokumentem, który umożliwi przekształcenie naszego regionu w taki sposób, aby wykorzystać jego potencjał i wzmocnić dalszy rozwój – dodaje prezydent Rybnika.

Inicjatorzy stanowiska wyrażają w nim zadowolenie z faktu, iż strona rządowa i związki zawodowe zbliżają się do osiągnięcia porozumienia. Jednocześnie podkreślają, że proces ten odbywa się z pominięciem innych zainteresowanych stron. Samorządowcy i przedstawiciele biznesu przypominają, że Śląsk zamieszkuje ok. 4,5 mln ludzi, z czego zatrudnieni w kopalniach górnicy to ok. 83 tys. osób, co stanowi niecałe 2 proc. mieszkańców. Z kolei nawet 400 tys. osób, czyli blisko 10 proc. mieszkańców, jest związanych z górnictwem pośrednio i współpraca z tym sektorem to główne źródło ich utrzymania.

- Dopiero w tym kontekście widać prawdziwą skalę wyzwań oraz liczbę zagrożonych miejsc pracy, a także wymiar możliwego kryzysu gospodarczego i społecznego–wyjaśnia Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej, członek Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. - Ten kryzys wywołany może zostać nie tylko przez wysokie bezrobocie, ale także obniżenie dochodów z podatków PIT, CIT, czy też od nieruchomości, a to głównie z nich samorządy finansują bieżącą działalność – dodaje prezydent Rudy Śląskiej.

O tym, jak ważne jest wypracowanie jak najszybciej rozwiązań dla całego Śląska przekonana jest także Anna Hetman, Przewodnicząca Zarządu Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce, Prezydent Jastrzębia-Zdroju:

- Jesteśmy w przededniu gwałtownych przemian, które nastąpią w naszym regionie i w Polsce. Od decyzji, które teraz podejmiemy zależy przyszłość gmin górniczych w Polsce – wskazuje. - Transformacja przyniesie najwięcej pożytku wtedy, kiedy będziemy szeroko rozmawiać na ten temat. Tylko w ten sposób zminimalizujemy jej skutki społeczne i gospodarcze – dodaje.

W przyjętym dokumencie przeczytać można, jak ważne jest włączenie w proces podejmowania decyzji, poza samorządami lokalnymi, również instytucji zrzeszających firmy okołogórnicze i inne podmioty działające w regionie. To właśnie te przedsiębiorstwa posiadają unikalny know-how, relacje międzynarodowe, a także co istotne zidentyfikowały już obszary, w których mogłyby z powodzeniem kontynuować swoją działalność przy wsparciu rządu.

- Sektor górniczy to nie tylko wydobywanie węgla, ale także produkcja maszyn i urządzeń górniczych, specjalistyczne usługi, czy też instytuty naukowo-badawcze. Aby móc przygotować jakikolwiek program, w pracach nad nim muszą uczestniczyć wszystkie strony, które mogą być objęte skutkami przemian. Dlatego, oprócz dwustronnego porozumienia, potrzebna jest szeroka umowa społeczna, która uwzględni interesy samorządów lokalnych i całego przemysłu górniczego – zastrzega Janusz Olszowski, Prezes Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Jak wskazują samorządowcy zrzeszeni w Śląskim Związku Gmin i Powiatów oraz Stowarzyszeniu Gmin Górniczych w Polsce propozycja „okrągłego stołu” to inicjatywa, która powinna być realizowana równolegle do toczonych przez stronę rządową i społeczną negocjacji dotyczących tzw. umowy społecznej.

– Toczące się rozmowy dotyczą głównie spraw osłonowych dla zatrudnionych górników. My patrzymy szerzej, potrzeba nam bowiem rozwiązań dla całych lokalnych społeczności, a także dla całej branży okołogórniczej – podkreśla Anna Hetman.

Poniżej pełna treść stanowiska:

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 43

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~ 2021-03-01
    15:12:40

    Panie Kuczera, zgadzam się - okrągły stół jest potrzebny, ale Pana obecność przy nim jest zbędna. I tak niczego mądrego Pan nie powie.

  • ~ 2021-03-01
    15:32:35

    20 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~dr_Moriarty 2021-03-01
    15:44:03

    76 16

    Wynika z tego, że 400 tysięcy osób pracujących na etat lub posiadających firmy żyje praktycznie z zapomogi podatnika. Nie przynoszą zysków, czyli właściwie są przedłużeniem budżetówki.

    Drobna statystyka. Wg danych GUS za Gazetą Prawną państwo polskie zatrudnia 1 896 340 osób. Czyli w gruncie rzeczy mamy w górnictwie dodatkowe zatrudnienie "budżetowe" w wysokości 400 tysięcy (to ponad 20 procent). Rok w rok przynosi ono kilka miliardów strat. Naprawdę nie wiem jaka ekonomia pozwala temu istnieć.

    A pan Kuczera będzie miał okazję się wykazać ściągając do regionu inwestorów tworzących miejsca pracy.

  • ~Jan R. 2021-03-01
    16:56:52

    25 7

    dr_Moriarty, masz rację właśnie na temat sposobu ściągania inwestorów rozmawiałem z prezydentem Kuczerą jakieś 2 lata temu.

  • ~rybnikus 2021-03-01
    18:47:06

    18 9

    Znają siebie, będzie kryzys, zawsze tak było. Kiedy chwalili polski rząd?

  • ~ 2021-03-01
    18:50:54

    6 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rybnikus 2021-03-01
    18:54:00

    7 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2021-03-01
    19:04:24

    47 15

    w naszym mieście od lat można dostrzec kryzys wywołany oderwanym od realiów (nie)rządem prezydenta i jego popleczników odbywającym się przy aprobacie partyjnych klakierów

  • ~ 2021-03-01
    20:06:59

    34 3

    Przecież jeszcze kilka tygodni temu kolega Arteks przekonywał mnie że górnictwo będzie istniało jeszcze długie lata i przemysł górniczy/okołogórniczy będzie stanowił o sile i przyszłości miasta Rybnika. No i jak sam stwierdził w Rybniku jest tyle nowoczesnych branż że jest on krainą mlekiem i miodem płynącą.
    Jeśli wiec słowa Arteksa są prawdą to po co okrągły stół?

    A teraz moje zdanie: trzeba było od lat starać się o inwestorów spoza branży górniczej. Mógł się Prezydent wtedy wykazać a nie teraz lamentować. Tylko jakoś tych inwestorów nie potrafię zobaczyć. No chyba że liczymy do nich market Action i MerkuryMarket. Tylko oni jakoś do branży nowoczesnych techonologi nie pasują. Tak więc cos nie wyszło w tym że siedziba firmy w Rybniku to prestiż i warto to inwestować. Chyba ktoś zapomniał tym firmom o tym powiedzieć.
    Albo zamiast prestiżu wolą one dogodną komunikację :)

    Bo to że górnictwo będzie przeznaczone do likwidacji było wiadome od lat, nic tutaj zaskoczeniem nie jest. Przynajmniej dla mnie...

  • ~Arteks 2021-03-01
    20:18:34

    11 38

    @blamaż - Sąd Okręgowy wybrał na siedzibę Rybnik, to samo Krajowa Administracja Skarbowa - a mogli przecież każde z miast naszego okręgu. No ale jednak prestiż miejsca w adresie i wygoda dla pracowników są tu bardzo istotne. :) Tak przy okazji - czy one nie oferują prestiżowych i dobrych miejsc pracy? Właśnie dlatego okoliczne miejscowości od Rybnika dzieli przepaść bo... poza solidnym przemysłem, mamy też ciekawe miejsca pracy w bardzo zróżnicowanych gałęziach od ekonomicznej po prawniczą czy medyczną. Poza tym niby się powołujesz na moją wypowiedź aby w końcu nie znaleźć żadnej sprzeczności. Bo istotnie górnictwo jest solidnym pracodawcą - nigdy temu nie przeczyłem i jestem dumny z górniczej historii Rybnika. W Żorach czy Wodzisławiu nie ma już górnictwa ale nie ma też innych pracodawców ani solidnych ani prestiżowych. Kiedyś górnictwo się u nas też skończy to fakt - ale po pierwsze większość górników dorobi do emerytury bo według planów rybnickie kopalnie mają działań najdłużej, po drugie przed nami szansa na ogromne środki na transformację i takie inwestycje o jakich wy możecie tylko pomarzyć. To dopiero przed nami. A za nami np. wspomniane: Merkury Market czy Agata. One też mogły zainwestować w Żorach , Jastrzębiu czy Wodzisławiu - ale wybrały bardziej prestiżowy adres. W Żorach inwestują tylko ci których nie chcą gdzie indziej. ;)

  • ~ 2021-03-01
    20:56:20

    26 4

    @Arteks,
    gdzie jest sprzeczność w Twojej wypowiedzi? Proszę: skoro Rybnik jest tak prestiżowym miastem że firmy same chcą tutaj inwestować i się do niego pchają to upadek górnictwa nie jest dla takiego miasta żadnym problemem bo na jego miejsce mają 10x tyle nowych innowacyjnych firm. A skoro tak to nie jest mu (Rybnikowi) potrzebny żaden okrągły stół bo świetnie sobie poradzi bez niego. Ale skoro jest jest potrzebny to znaczy że tych firm na miejsce górnictwa tyle nie ma (jeśli w ogóle są) i kompletnie nie masz racji.

    Druga sprawa - markety lokalizuje się nie tam gdzie jest prestiż tylko gdzie będzie zysk. Jakoś IKEA do tego super prestiżowego miasta Rybnik do dzisiaj nie dotarła. Leroy Merlin także (a jest w tym "zadupiu" Żory jak ich nazywasz). I praca tam prestiżem nie jest. Chyba że prestiżem nazywasz bycie pseudodoradcą który chce jedynie wcisnąć klientowi towar na którym ma najwyższą marżę. A jeśli tak to nigdy się nie zrozumiemy.

    I trzecia sprawa - to jest moja ostatnia dyskusja z Tobą bo jesteś genetycznie odporny na argumenty i nie rozumiesz tekstu pisanego.

    Tak więc ja wolę spędzać mój wolny czas na dużo bardziej pożytecznych rzeczach które mam do zrobienia wokół mojego domu, który jak twierdzisz jest usytuowany w Żorach i jest beznadziejny bo najlepsze są małe mieszkania na Nowinach (czyli w centrum miasta Rybnik jak piszesz), niż marnować go na jałowe dyskusje.
    Skoro wiesz lepiej to niech Ci będzie. Zobaczymy za kilka/kilkanaście lat który z nas miał rację.

  • ~Franek7 2021-03-01
    21:13:36

    14 16

    Bida nadciąga panie... Ale rząd się sam wyżywi... Nie martwcie się bo ostatnio lokomotywy potaniały...

  • ~dzideq 2021-03-01
    22:53:12

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~dzideq 2021-03-01
    23:02:04

    4 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Noname1212 2021-03-01
    23:19:30

    4 13

    Już jeden okrągły stół był, i radził bym porzucić tą konwencję, gdyż jest ona już wypalona........wszelkie apele i listy do plemiela też nie mają sensu,
    Tak w ogóle, to nasz premier to nie nasz premier i nawet nie wiadomo czyj, gdyż na pismo z złożone o wszczęcie śledztwa przeciwko temu osobnikowi prokuraturą odpowiedziała, iż nie jest on obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej i nie jest objęty jurysdykcją naszego państwa.. Czy jakoś tak to brzmiało

    .. Natomiast to w jaki sposób gnębi pewną grupę przedsiębiorcza, nie pozwalając jej prowadzić działalności jednocześnie dając wejść na rynek zewnętrznemu kapitałowi spod znaku gwiazdy dawia daje sporo do myslenia:

    https://www.money.pl/gospodarka/nowa-siec-kawiarni-w-polsce-z-kawa-za-6-zl-izraelska-firma-weszla-na-rynek-mimo-pandemii-6609844565195616a.html

  • ~"MADA" 2021-03-02
    00:43:55

    22 7

    Panie Prezydencie, najpierw to proszę się zająć rozpadajacymi nawierzchniami jezdni i dziurawymi drogami w Rybniku. Potem, co najwyżej proponuję służbowy wyjazd do Chorwacji, to mi jakoś lepiej do PMR pasuje i
    wiemy już wszyscy, że w tym czuje się i jest najlepszy.
    Zapomniałem! o lampce wina.

  • ~entropia 2021-03-02
    07:46:47

    14 11

    rozumiem lamenty związków zawodowych, wraz z końcem górnictwa upadnie ich biznesowe imperium ale jeśli popatrzymy na liczby to górnictwo i branże powiązane z górnictwem to zaledwie 10% gospodarki Śląska czy patrząc od drugiej strony 90 % Śląska nie ma nic z górnictwem wspólnego, 90% ! górnictwo to kula u nogi Śląska, generuje nie tylko straty na bieżącej działalności ale także szkody społeczne (ekonomiczny marazm) i środowiskowe (zapadanie się terenów)

  • ~coolok 2021-03-02
    07:57:27

    0 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Arteks 2021-03-02
    11:11:49

    3 9

    @blamaż - no i dalej nie podałeś żadnej sprzeczności tylko swój wywód z przesadyzmami... Ja nie napisałem nigdzie, że będzie 10x więcej miejsc pracy. Nie mówmy o upadku górnictwa. Mówmy o jego powolnym wygaszaniu bo to bardzo duże różnice. Na razie nikt nie mówi jakie firmy, jakie branże mają zastąpić górnictwo. Jest deklaracja potężnych środków i ciekawych programów które mogą zmienić śląskie górnicze miasta w nowocześniejsze miasta pod każdym względem. I taki pozytywnym impuls jakiego tu nie było od czasów Gierka, bardzo się przyda. W tej sprawie chodzi o to, że to samorządy chcą mieć wpływ na podział środków, a prezydent Rybnika jest przecież przewodniczącym Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. Co do handlu to pamiętaj, że LM i Auchan powstały w Żorach nie dzięki drogom a... dzięki Rybnikowi. Fudali był początkowo zamknięty na markety i zmienił zdanie właśnie po tym kiedy Francuzi zainteresowani Rybnikiem, jak zostali odesłani z kwitkiem - zainwestowali w Żorach. Ale to był pojedynczy przypadek, potem najlepsi gracze handlowi zainwestowali w Rybniku. Agata vs. Ikea - to złe z twojej strony porównanie bo Agata to luksusowy salon meblowy podobnie jak Kler czy Aleksander, Ikea to znana sieć marketowa handlująca wszędzie na świecie tym samym. Ale jest dziedzina która nie pasuje do twojej teorii o inwestorach i drogach. Dlaczego salony motoryzacyjne handlujące autami nie wybierają Żor? Tylko Fiat - to jedyny salon jaki się usadowił w Żorach. Wszystkie inne są w Rybniku. A taki salon z ASO to kilkadziesiąt miejsc pracy i... prestiż dla miasta tym bardziej taka Toyota która wygrywała już rankingi na najlepszy salon samochodowy w Polsce. Jednak prestiż czyż nie?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3534