W świetle aktualnych przepisów prawa, dostępna strona internetowa to taka na której wdrożony został standard WCAG 2.0, wynikający z Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności z 12 kwietnia 2012 r.
Co oznacza ten enigmatyczny skrót?
W tłumaczeniu na język polski, WCAG 2.0 to wytyczne dotyczące ułatwień w dostępnie do treści publikowanych w Internecie. W praktyce - to dokument zawierający kompletne wskazówki, jak budować strony internetowe, by zagwarantować pełny dostęp do treści wszystkim użytkownikom, szczególnie niepełnosprawnym.
- Strona zgodna ze standardem WCAG 2.0 zapewnia dostęp do informacji większej liczbie osób, stając się pomostem, a nie barierą w komunikacji pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne a obywatelami – mówi Jakub Król z Fundacji Media 3.0 koordynator projektu otworzstrone.pl. - Prosty przykład: czy osobie niepełnosprawnej ruchowo łatwiej będzie dotrzeć do urzędu gminy i o coś zapytać czy łatwiej będzie odszukać odpowiedzi na to pytanie na stronie urzędu? – dodaje.
Strony instytucji publicznych coraz rzetelniej przekazują informacje na temat swojej działalności za pośrednictwem Internetu. Problem pojawia się w momencie chęci pozyskania tej informacji przez osobę niepełnosprawną. - Informacje zamieszczane w postaci plików PDF lub grafiki to najczęściej występująca bariera. Instytucja w zamyśle informację przekazuje, lecz już np. użytkownik niedowidzący nie jest w stanie jej przeczytać, gdyż np. nie jest w stanie powiększyć czcionki jaką jest napisana lub tło na jakim się znajduje uniemożliwia odczytanie – zauważa Sylwia Mazurek z projektu otworzstrone.pl
Podmioty realizujące zadania publiczne nie powinny traktować dostosowania strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych wyłącznie jako przykrego i koniecznego do wykonania obowiązku prawa. Strona dostosowana do standardu WCAG 2.0 to korzyść również dla pracowników placówki. Dostępne i łatwe do znalezienia na stronie instytucji informacje to wiele pytań i problemów na których rozwiązanie znajduje sam obywatel, z pozycji komputera w domowym zaciszu. To korzyść dla wszystkich – mniej zdezorientowanych petentów snujących się w poszukiwaniu właściwego pokoju w urzędzie oraz więcej czasu dla pracowników, którzy mogą zająć się merytorycznie swoją pracą, a nie odpowiadać nieustannie na te same proste pytania.
Od czego zacząć i gdzie instytucje oraz organizacje mogą szukać informacji na temat dostosowania swojej strony do wymaganego standardu?
Powinny przyjrzeć się choćby projektowi otworzstrone.pl, w ramach którego mogą liczyć zarówno na audyt dostępności oraz dostosowanie strony przez kadrę IT Fundacji Media 3.0 - specjalistów od narzędzi ICT dla osób niepełnosprawnych. Co niemniej istotne, obecnie projekt ten obejmuje dofinansowanie od 10 do 60% kosztów wiążących się z wdrożeniem.
Strona projektu: www.otworzstrone.pl
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~markrotka 2015-01-13
13:02:40
rozporządzenie jest bodajże od 2011, więc co to za nagłówek? z tekstu wynika, że Fundacja na tym zarabia, więc czy to nie ogłoszenie płatne?