zamknij

Wiadomości

„Rz”: konstytucja nie pozwala karać za brak maski. Wyrok sądu

2020-08-07, Autor: 

Konstytucja nie pozwala ukarać za złamanie nakazu zakrywania ust i nosa i zakazu przemieszczania się - pisze „Rzeczpospolita”.

Reklama

Dziennik przytacza historię, która swój początek ma 19 kwietnia. Policja chciała ukarać mandatem mieszkańca wielkopolskiej gminy Czempiń, który wybrał się z rodziną na wycieczkę rowerową i nie zasłonił ust ani nosa. Mężczyzna nie przyjął jednak mandatu i policja skierowała sprawę do sądu. Dowiedział się, że usłyszy zarzut złamania zakazu przemieszczania się.

"...według policji, jadąc na rowerze, nie zaspokajał niezbędnej potrzeby życiowej. Zakwalifikowano to jako popełnienie wykroczenia z art. 54 kodeksu wykroczeń. Skończyło się wnioskiem policji do SR w Kościanie, który rozpoznał sprawę na posiedzeniu niejawnym.” czytamy w „Rzeczpospolitej”.

Dziennik podaje, że sędzia odmówił wszczęcia postępowania, powołując się na wolność poruszania z art. 52 konstytucji, a w kwestii maseczek – na wyrażoną w art. 31 zasadę proporcjonalności ograniczania praw i swobód.

„Rozporządzenie nie może być podstawą ograniczenia tej wolności, należy to uczynić ustawowo – stwierdził sąd, art. 54 kodeksu wykroczeń uznając w tym wypadku za blankietową normę.” czytamy.

Więcej w "Rzeczpospolitej".

Oceń publikację: + 1 + 217 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~Ja_2 2020-08-07
    15:23:53

    No to teraz jak... Ci wszyscy, którzy chcą nam fundować ten stan w nieskończoność, którym się dla zasady nie podobają wszelkie nakazy i zasady, którzy są aspołeczni i przez których to się nigdy nie skończy, będą powoływać się na ten wyrok, bo tak IM egoistom wygodniej??? To powiem krótko, do lasu mieszkać i innych nie narażać ! Egon z Rybnika

  • ~Lukasz570 2020-08-07
    15:30:53

    84 68

    Każdy robi co uważa za słuszne. Ja noszę maseczkę, bo uważam, że chroni także mnie (FFP2). Mój znajomy niedawno zachorował i przebieg nie był wcale taki łagodny (wysoka gorączka, brak smaku, zapachu i potężne osłabienie). Wraca już do siebie, ale było niefajnie. Wiadomo, jest lato, ciężko się w tym dziadostwie chodzi każdemu, ale nikt nie chce pełnych szpitali i wiecznie zamkniętych przychodni.

  • ~ 2020-08-07
    15:34:11

    Łukasz570.... wysoka gorączka, brak smaku, zapachu i potężne osłabienie... Przed marcem to by się grypą nazywało

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-08-07
    15:40:19

    52 66

    Problem polega na tym, ze Sedziowie wyroki oglaszaja jak chca - czesto obalane przez Sady wyzszych instancji.

    Dlatego Sedziow powinno sie dotkliwie karac finansowo za wyroki, ktore w wyzszych instancjach byly zupelnie inne - to tylko swiadczy o tym, ze Sedzia z nizszej instancji nie zna Polskiego Prawa.

  • ~ 2020-08-07
    15:47:22

    73 27

    Zas...y Rybnik drożyzna i bezrobocie korki i smród

  • ~Pipeusz 2020-08-07
    16:52:56

    46 5

    Bardzo dobrze, że tak stanowi konstytucja, jest to bardzo budujące na duchu. W każdym razie artykuł zamieszczony w Rzeczpospolitej jest dosyć istotny, nie mniej nie zmienia to w faktu, że w Polskim prawie nie istnieje takie coś, a przynajmniej nie działa jak prawo precedensowe. Mamy niestety inne przepisy, inną kulturę prawną niż tą funkcjonującą w krajach anglosaskich. Można podpierać się takim wyrokiem, lecz nie ma gwarancji, że sąd wyższej instancji go uwzględni, ponieważ są uchwały sądu najwyższego o mocy zasady prawnej, oraz przepisy ustawy prawa stanowionego o sądzie najwyższym. Dlatego też polski system prawny jest mocno skomplikowany, i wszystko zależy od orzecznictwa danego sądu. Przynajmniej mi się tak wydaje, na swojski chłopski rozum.

  • ~Franek7 2020-08-07
    16:53:05

    78 42

    Od samego początku nie nosiłem maseczki i pisałem, że przepisy nie pozwalają za to karać. Wtedy byłem zakrzykiwany, że jestem nieodpowiedzialny a kolega Kazo pisał, że czeka jak wypiszą mi mandat. Nie wypiszą i nie wypisali bo po pierwsze nie przyjmuje takich mandatów a po drugie uważam, że sam wiem najlepiej kiedy powinienem zakładać maskę a kiedy nie. Tyle w temacie.

  • ~Fidzi 2020-08-07
    16:58:38

    23 17

    -szymon088,

    To, co ty wypisujesz na tym portalu ( w swej treści, stylu i jakości ), przed erą dyslektyków, dysgrafików i innych dys-, byłoby nazwane głąbizmem, imbecylizmem lub infantylizmem.

  • ~Fidzi 2020-08-07
    17:05:14

    42 29

    Franek7,

    Prawa o ruchu drogowym wraz aktami wykonawczymi też nie stosujesz, " sam najlepiej wiesz" : kiedy zwolnić, kiedy nie; gdzie zaparkować, gdzie nie; czy zrobić przegląd auta, czy nie, itd. ?
    Zakazu biegania po autostradzie ( w imię idiotycznie pojmowanych wolności konstytucyjnych ) też nie przestrzegasz?
    Zachęcam: POKAŻ, UDOWODNIJ !!!!!

  • ~Franek7 2020-08-07
    17:12:31

    49 25

    Pipeusz opisany przez Rzeczpospolitą przypadek nie jest jedyny. Jest już wiele orzeczeń różnych Sądów w Polsce i wszystkie na korzyść obywatela. Przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Zdrowia nie daje mozliwosci karać wszystkich jak leci bo te przepisy odnoszą się do ustawy o „zapobieganiu epidemiom” a tam stoi jak byk, że obostrzenia można stosować wyłącznie w stosunku do osób chorych i zagrożonych chorobą a nie do wszystkich.Zagrożonym choroba jest no. ten kto jest na kwarantannie a chorym ten u kogo zdiagnozowano zakażenie. Wiec zwyczajnie nie są to wykroczenia i każdy Sąd od morza po Tatry musi każdego obywatela uniewinnić a w zasadzie umorzyć postępowanie ponieważ nie jest to wykroczenie. I tak się własnie dzieje... A głupi ludzie przyjmowali i płacili mandaty.

    Najważniejsze odmówić przyjęcia mandatu.

  • ~Franek7 2020-08-07
    17:56:55

    44 21

    Kolego Fidżi prawo o ruchu drogowym stosuje bo o przepisy w randze ustawy choć i tam znajduje się kilka bezsensownych przepisów... Przepisy o karaniu za brak maseczki są niezgodne z konstytucją. Niech się cymbały z PiSu naucza pisać prawo. Do nich miej pretensje. Póki co jak widzisz Sady umarzają te sprawy bo nie jest to wykroczenie. Maseczek nie trzeba nosić. Tyle...

  • ~Fidzi 2020-08-07
    18:00:27

    21 7

    Franek7,

    Jeśli bierzesz się za pouczanie Pipeusza, to najpierw sam się doucz! Wiedza nie boli!
    Masz internet, to "wygooglaj" art.48a ustawy o zwalczaniu i zapobieganiu

  • ~awaks 2020-08-07
    18:01:09

    31 21

    ~Ja_2, pytanie do Ciebie: jakie sa naukowe przeslanki do tego, ze maseczki/hustki/bandamy chronia przed zakazeniem drugiej osoby wirusem (jakimkolwiek)? pokaz prosze przynajmniej jeden artykul naukowy na ten temat. bez spiny

  • ~Fidzi 2020-08-07
    18:04:39

    13 5

    Franek7,
    przez pomyłkę kliknąłem "dodaj komentarz", a miało być:
    - ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

  • ~ 2020-08-07
    18:14:20

    51 8

    To troche tak jakbym stal goly obok golego faceta i nasikal na niego: bedzie mokry. Jak bedzie mial spodnie, to moje nasikanie mniej mu zaszkodzi. A jesli ja rowniez bede mial spodnie , to duza szansa, ze moj sik do niego.nie doleci w ogole. Maseczki dzialaja podobnie.
    Natomiast wnerwia mnie noszenie maseczek w miejscach, gdzie nie spotykam ludzi, albo najblizszy przechodzien jest 10 metrow ode mnie

  • ~Piotr Czaja 2020-08-07
    18:57:29

    15 31

    W pełni zgadzam się z orzeczeniem sądu!Istnieje jednak jeszcze aspekt moralny.Nie zabijaj,5 przykazanie dekalogu.Nie zabijaj innych jak i siebie samego.

  • ~Piotr Czaja 2020-08-07
    19:05:12

    21 1

    szymon 088-Jak ktoś chorował na grypę to miał zwolnienie lekarskie.Musiał leżeć w łóżku.Był sprawdzany przez pracodawcę lub ZUS.Jeżeli naruszył warunki zwolnienia lekarskiego ponosił konsekwencje.

  • ~Piotr Czaja 2020-08-07
    19:11:25

    24 15

    Ten rowerzysta nie naruszył KONSTYTUCJI. W przeciwieństwie do PADa któremu zdarzyło się kilkakrotnie złamać zapisy konstytucyjne!

  • ~ka22 2020-08-07
    19:27:50

    35 21

    Tak się zastanawiam, po jaką cholerę chirurdzy, traumatolodzy i wszyscy inni zabiegowcy sterczą nad pacjentem nieraz kilka godzin w tych niewygodnych maseczkach, skoro one takie niepotrzebne i nieskuteczne. Czasem nawet w maseczce i w przyłbicy. Tego spróbujcie, maseczka, przyłbica i okulary. Jęczki

  • ~Ja_2 2020-08-07
    19:51:35

    20 9

    Awaks - częściowo już za mnie odpowiedziała Ka 22. Dwa stanowiska. Czy to chrześcijański dekalog ( pierwszy chyba raz zgodzę się z Piotrem Czają), czy humanistyczna postawa etyczno moralna, jasno stanowią o odpowiedzialności za drugiego człowieka. Nawet najmniejsze zagrożenie, któremu możemy zapobiec jest naszym spokojem sumienia. Jest sporo opracowań oraz wyników badań. Niestety nie można tutaj podawać linków. Podsumowanie: średnie i duże krople wyłapiemy nawet bawełnianą maseczką a jest to bardzo dużo. Trochę wyobraźni i przypomnienie sobie zapomnianego już trochę słowa ODPOWIEDZIALNOŚĆ i już jesteśmy bezpieczniejsi. Pozdrawiam serdecznie - Egon z Rybnika

  • ~awaks 2020-08-07
    19:53:37

    20 22

    ~ka22, Twoj komentarz dobitnie swiadczy o tym, ze nie masz zielonego pojecia o czym piszesz

    zakladasz maske dlatego, ze czujesz sie w niej bezpiecznie, nie myslac o negatywnych skutkach jej noszenia dla swojego organizmu, tym samym nie majac jakichkolwiek dowodow na to, ze sa one skuteczne

  • ~pprywatne 2020-08-07
    20:23:52

    25 6

    Wirus? Wyobraźcie sobie, że nie macie telewizora, radia i internetu...

  • ~pprywatne 2020-08-07
    20:25:54

    26 9

    ~ka22 - Po taką cholerę, by nie pluć w otwarte rany osłabionego pacjenta.

  • ~czlowiek_w_masce 2020-08-07
    20:33:50

    26 40

    Rzygać się chce gdy widzę jaki ten naród jest nieodpowiedzialny. Poczytajcie (lub zobaczcie na youtube) jak w takich sytuacjach zachowują się przykładowo japończycy. Ktoś jest chory (nawet jak ma tylko podejrzenie zakaźnej choroby) to bez gadania zakłada maskę!! A polaczki w takiej sytuacji robią wszystko żeby znaleźć pretekst i oszukać system! Nie znam wystarczająco dosadnych słów żeby opisać tą żałosną mentalność. Nie ma dowodów na działania masek? A pewnie gdyby od 100 lat były takie badania prowadzone to byście zażądali 500 lat, gdyby były na próbce miliarda osób to byście zażądali 15 miliardów. Bo polaczkom się mordki zapocą i nie będą mogli przez maski ciągnąc biedronkowego vipa z promocji. Żałosne...

  • ~MTWWD 2020-08-07
    20:39:56

    31 9

    Wirus je ino po to co sami sie bydziecie prosić o szczepionka. A co wom wstrzyknom to nie bydziecie wiedzieć.

  • ~Franek7 2020-08-07
    21:55:20

    32 20

    Kolego Fidżi znam USTAWA
    z dnia 5 grudnia 2008 r.
    o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Wlasnie według niej obostrzenia można stosować wyłącznie do osób chorych j zakażonych chorobą a nie do wszystkich. Poszukaj i się wysil a jak ci się nie uda to ja ci wtedy zacytuje.

    Dlatego nie można osób zdrowych nie zagrożonych chorobą zmuszać do noszenia maseczek i nie można ich za to karać. To powiedział Sąd.

    Dlatego- nie musicie nosić maseczek jeśli nie chcecie.
    Nie można was za to ukarać a jeśli policjant nakłada mandat to trzeba odmówić przyjęcia mandatu i nie podpisywać go. Sprawa trafi do sądu a sąd umorzy postępowanie. Tyle w temacie.

  • ~Ja_2 2020-08-07
    22:06:43

    14 25

    Franek 7 - i naprawdę nie będzie Ci to przeszkadzało i będziesz miał w d... e wszystkich których zarazisz? Egon z Rybnika

  • ~Fidzi 2020-08-07
    23:41:11

    16 10

    -Franek7,

    Oj Franek, Franek! Niby ustawę znasz. Niby ustawę czytałeś. Problem w tym, że czytać trzeba ze zrozumieniem. Chcesz mi cytować jej zapisy?
    Zatem zapoznaj się i zrozum ten, który pozwala w rozporządzeniu ustanowić:

    art.46b pkt 12: "nakaz określonego sposobu przemieszczania się", czyli ... nakaz przemieszczania się w maseczce lub innym środku ochrony osobistej, mających charakter profilaktyczny.

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-08-07
    23:55:58

    14 10

    Fidzi,

    Franek to leming, ktory mysli, ze w Polsce Konstytucja jest tworzona przez Sedziow z nizszych instacji z Pierdowic Wielkich czy skad to tam bylo :)

  • ~Franek7 2020-08-08
    06:52:41

    25 11

    ~Ja_2 2020-08-07 22:06:43
    Franek 7 - i naprawdę nie będzie Ci to przeszkadzało i będziesz miał w d... e wszystkich których zarazisz? Egon z Rybnika„


    A możesz mi geniuszu wytłumaczyć jak mam kogoś zarazić jeśli byłem i jestem zdrowy??

    Jesteś kolego produktem rządowej propagandy. Maseczki w niczym nie pomagają i nie dają a mówił w marcu o tym sam minister Szumowski. Wyśmiewał i kpił z ludzi noszących maseczki można zobaczyć na you tube jego ówczesny wywiad z redaktorem Mazurkiem w RMF. To są bzdury. Rząd Holandii wydał oficjalne stanowisko że nie będzie zalecał noszenia maseczek bo przed niczym nie chronią.

  • ~Franek7 2020-08-08
    06:58:02

    14 9

    Każdy kto ma jakieś wątpliwości powinien to przeczytać. Minister wyjaśnień:

    https://www.google.pl/amp/s/www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/poranna-rozmowa/newsamp-szumowski-o-koronawirusie-maseczki-nie-pomagaja-80-proc-zach,nId,4347032

  • ~Franek7 2020-08-08
    08:15:30

    20 11

    „PogromcaSzkodnikow 2020-08-07 23:55:58
    Fidzi,

    Franek to leming, ktory mysli, ze w Polsce Konstytucja jest tworzona przez Sedziow z nizszych instacji z Pierdowic Wielkich czy skad to tam bylo :)„

    Pogromco widzisz, Konstytucja to akt prawny, który ma chronić obywateli przed autorytarną władzą. Dzięki niej władza nie może robić z obywatelem co jej się podoba. Dlatego taka wściekłość PiSu na koszulki z napisem „Konstytucja”. Dlatego tez taka złość kiedy Sąd mówi sorry ale wasze buble prawne są niezgodne z konstytucją.
    A co do maseczek to jak ktoś chce to niech sobie je nosi. Nikt mu nie zabroni ale zmuszać mnie do tego nikt nie może.Od tego jest wlasnie Konstytucja...

  • ~Ja_2 2020-08-08
    08:39:06

    10 17

    Franek 7 - "geniuszu" - to co proste, jak widać nie dla wszystkich :(. PROSTE - jesteś potencjalnym nosicielem bezobjawowym!!! I tutaj brak myślenia za innych widać jak na dłoni. JA EGOISTA O TYM NIE MUSZĘ MYŚLEĆ! I w tym kontekście jesteś człowiekiem, który powinien iść mieszkać do lasu aby nie zagrażać innym. Bo JA, który zawsze tylko myślę o sobie, zawsze pomyślę w pierwszej kolejności, czy muszę nosić w znaczeniu, czy nie zapłacę kary, a nie w znaczeniu, czy będąc potencjalnym nosicielem nie zarażę choćby 1 osoby jeśli nie 100!! MASAKRA! Egon z Rybnika

  • ~Franek7 2020-08-08
    09:23:00

    16 10

    Ja2 jestem też potencjalnym gwałcicielem i mordercą. Wiec może należy mnie wykastrować i wsadzić do więzienia?
    Nawet gdyby to maseczki przed niczym nie chronią. Potwierdza to minister Szumowski i ja mu wierzę...

  • ~Fidzi 2020-08-08
    10:06:21

    19 10

    -Franek7,

    Po wczorajszej poprawce rozporządzenia, akurat Ty będziesz mógł legalnie zrezygnować z noszenia maseczki i to bez względu na to, jak kto interpretuje konstytucję, ustawy, czy też rozporządzenia. Musisz jedynie przyznać do której grupy zwolnionych z w/w obowiązku się zaliczasz:
    - całościowo zaburzony w rozwoju
    - zaburzony psychicznie
    - niesprawny intelektualnie w stopniu lekkim
    - niespeawny intelektualnie w stopniu średnim
    - niesprawny intelektualnie w stopniu ciężkim

    :)))))))))

  • ~przykopa 2020-08-08
    10:23:41

    13 10

    Fidzi. Z przyczyn które wymieniasz unieważnił swoje małżeństwo ,,pan prezes". Jednocześnie przenosząc 3 swoich dzieci z urodzonych w związku małżeńskim do dzieci urodzonych w związku pozamałżeńskim....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5257