zamknij

Wiadomości

Rybnik - Wodzisław co 20 minut, Elfy 2 do Bohumina - nowości Kolei Śląskich

2018-06-07, Autor: tora

Szybka kolej miejska dla Rybnika i Wodzisławia Śląskiego to jedna z głównych nowości w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 10 czerwca

Dzięki zaangażowaniu samorządów Rybnika i Wodzisławia Śląskiego liczba połączeń kolejowych między tymi miastami wzrośnie ponad dwukrotnie. W dni robocze przybędzie na tym odcinku 29 pociągów, a w dni wolne od pracy – 18. Dzięki temu w godzinach szczytu osiągnięty zostanie ok. 20-30 minutowy takt.

Reklama

– Czerwcowa korekta rozkładu jazdy to dla nas swego rodzaju premiera, jeśli chodzi o formę uruchamiania przewozów wspólnie z lokalnymi samorządami. Bardzo się cieszymy, że Wodzisław Śląski i Rybnik postawiły w swoich planach na kolej, która jest najbardziej ekologiczną formą transportu. To również dobra alternatywa dla transportu drogowego pod względem czasu – pociąg zapewnia bowiem przejazd z Rybnika do Wodzisławia w ciągu ok. 17 minut – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich.

Szybka kolej miejska dotowana przez obydwa miasta to przełomowe wydarzenie dla całego województwa. Prezydenci Wodzisławia Śląskiego i Rybnika oficjalnie zapowiedzieli projekt w lutym 2017 roku >>>czytaj więcej<<<. Wówczas też padło pytanie o ceny biletów. Prezydent Rybnika Piotr Kuczera twierdził, że za szybko o tym mówić. Dziś, w przededniu wejścia połączeń w życie dalej nie ma przygotowanej oferty biletowej. Jak mówi Wojciech Dinges specjalny wspólny bilet jest dopiero przygotowywany. – Obecnie trwają prace po stronie PKP Informatyka w tym zakresie – dodaje prezes Kolei Śląskich.

Magdalena Iwańska, rzecznik prasowy KŚ informuje, że póki co pasażerowie będą podróżować na podstawie normalnych biletów spółki. Koszt przejazdu na trasie Wodzisław Ś. - Rybnik wyniesie cztery zł.

Wakacyjna korekta jazdy przyniesie również pewną zmianę w taborze wysyłanym do obsługi połączeń z czeskim Bohuminem. Od 10 czerwca na tą trasę wjadą zapowiadane od miesięcy Elfy 2 – czyli najnowsze pociągi we flocie Kolei Śląskich.

– Ze względu na badania i formalności po stronie czeskiej proces otrzymania pozwoleń do obsługi połączeń transgranicznych dla nowych pojazdów trwał nieco dłużej niż początkowo zakładano. Niemniej jednak udało nam się go wreszcie zakończyć, dzięki czemu od niedzieli Koleje Śląskie będą się prezentować „jak należy” za granicą – tłumaczy Wojciech Dinges. – W niektórych przypadkach będzie można na tej trasie spotkać jeszcze EN57, to jednak będzie się stopniowo zmieniać, wraz z dostawami kolejnych Elfów 2 – dodaje.

O problemach z wprowadzeniem Elfów 2 pisaliśmy w artykule >>>Wbrew zapowiedziom Elfy 2 nie kursują do Bohumina<<<

Ze względu na remonty prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na niektórych odcinkach pociągi będą musiały być zastąpione przez komunikację autobusową. Tego typu utrudnienia będą dotyczyć przede wszystkim linii S58 (Katowice – Cieszyn) na odcinku od Zebrzydowic do Cieszyna oraz na linii S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń), również w jej końcowym odcinku. W kilku wybranych dniach autobusy zastępcze będzie można spotkać również przy kursach w kierunku Wodzisławia i Raciborza.

Drobne zmiany w godzinach odjazdów poszczególnych pociągów mogą zajść również na liniach nieobjętych remontami. Dlatego przewoźnik zachęca do dokładnego sprawdzenia rozkładu jazdy przed niedzielnymi wycieczkami czy poniedziałkowym wyjściem do pracy. Szczegółowy rozkład jazdy będzie dostępny m.in. na stronie internetowej Kolei Śląskich oraz plakatowych rozkładach jazdy na dworcach. W przypadku pytań można również dzwonić na infolinię przewoźnika, pod numer +48 727030030.

Więcej o nowościach w rozkładzie jazdy przeczytacie w artykule >>Wkrótce wchodzi korekta rozkładu jazdy pociągów. Będzie rewolucja w Rybniku?<<

Co sądzicie o tym, że wciąż nie ma specjalnego biletu na połączenia Wodzisław Śląski - Rybnik?

Oceń publikację: + 1 + 61 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~Mariusz Niżyniec 2018-06-07 08:17:11

    Obawiam się, że ta "szybka kolej miejska" może nie odnieść takiego sukcesu, jaki jest zakładany.
    1. Brakuje stacji końcowej Wodzisław Śląski Centrum.
    2. Brak rozsądnych centrów przesiadkowych, parkingów, takich jak na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
    3. Kursy tylko do Rybnika, powinny być co najmniej do Leszczyn.
    4. Rozproszona zabudowa pomiędzy Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim. Nie z każdego miejsca można dojechać autobusem. Nikt nie będzie dojeżdżał autem 2 km do najbliższego przystanku kolejowego, żeby się przesiąść na pociąg.
    5. Cena 4 zł to chyba ciut za dużo jak za kurs w jedną stronę. Może by tak 2,50 zł, maks 3 zł? Matka z dwójką dzieci, nawet gdy dzieci mają ustawową ulgę za kurs tam i powrót zapłaci nie mało.
    6. Wystarczy, że po deszczu jakiś pociąg towarowy wyjeżdżając z Rybnika Towarowego utknie na podjeździe pod Rymerem (co dzieje się nie rzadko) i już cały rozkład leci na łeb.
    Obym się mylił. Życzę KŚ sukcesów na tej linii po 10 czerwca.

    46 4
  • ~bobomasta 2018-06-07 08:34:37

    Podróżowanie bez samochodu. Czy to się opłaca?

    Policzmy, podróż dla dwóch osób z Nowin do Wodzisławia i z powrotem. Autobus z Nowin na PKP i z powrotem 2x2x4zł = 16zł. Koleje Śląskie z Rybnika do Wodzisławia i z powrotem 2x2x6zł=24. Czyli w sumie trzeba na taką podróż wydać 40zł.

    A podróż samochodem?
    12km x 2 = 24 km.
    Samochód pali 10 l gazu na 100 km = 21 zł na 100km
    Czyli nasza podróż samochodem będzie kosztować:
    0,24x21= 5,04zł

    I który środek transportu by tu wybrać?

    Może by tak Rybnik pomyślał aby wzorem Żor, komunikacja autobusowa była darmowa po mieście?
    Teraz jest to zbyt drogie. Bus z Żor do Rybnika taniej wychodzi (około 3 zł) aniżeli przejechanie jednym przystankiem komunikacją autobusową w Rybniku (4zł)

    18 11
  • ~Kreci 2018-06-07 08:54:00

    @bobomasta
    Przejazd do dwóch przystanków kosztuje złotkówkę, powyżej dwóch 2 zł. Wystarczy mieć e-kartę i ją sobie doładować, a nie kupować bilet u kierowcy i spowalniać ruch autobusu. Z dowodem rejestracyjnym przy sobie masz nawet taniej, bo ulgowy.

    10 6
  • ~minowa 2018-06-07 09:11:18

    Przejazd kolejowy przy stacji Rybnik-Rymer obok LUBAR będzie stale zamknięty przy tej częstotliwości oraz przy pociągach towarowych, przejazdach lokomotyw, itp ? Ktoś o tym pomyślał ?

    15 5
  • ~bobomasta 2018-06-07 09:15:22

    @Kreci
    Tego nie wiedziałem. Dzięki za info. Przyda się na przyszłość :)

    3 2
  • ~charlie 2018-06-07 09:43:06

    Ten pomysł z łaczeniem nas z Wodzisławiem jest idiotyczny. Kto jeździ do Wodzisławia? Jak bardzo trzeba mieć przegrane życie żeby mieć potrzebę tam jeździć? Zamiast łaczyć nas z Katowicami czy nawet Gliwicami to robimy sobie kolejke do Wodzisławia... to jest jakiś absurd... ja rozumiem, że ktoś z Wodzisławia ma potrzebę pojechać do miasta, ale to niech Wodzisław się o to martwi a nie Prezydent Rybnika.

    23 27
  • ~Arteks 2018-06-07 10:58:05

    @Mariusz - ja też mam pewne obawy np. dotyczące taryf ale twoje są przesadzone lub nieco zaprzeczające sobie. Ad1. Owszem Wodzisław Centrum jest potrzebne - ale przecież większe osiedla i zagęszczenie ludności jest przy stacji Wodzisław (sprzeczność z pkt 4). Ad2 Obecnie powstaje takie centrum przesiadkowe przy st. Wodzisław Śl., a inne przed nami. W Rybniku Towarowym bez problemu można zostawić auto przed stacją. Ad3 z wielu pociągów będzie przesiadka w kierunku Katowic, stacja Leszczyny nie nadaje się na końcowe pociągi. Ad4 absolutna bzdura, przy każdym z przystanków są osiedla bloków, familoków, a przy niektórych także zakłady pracy, w Rybniku w obrębie 1 km od dworca jest co najmniej z 3000 miejsc pracy, 6 dużych szkół średnich i politechnika. Ad6 kompletne gdybanie - jadąc autem codziennie można gdzieś utknąć.

    8 19
  • ~Arteks 2018-06-07 11:06:10

    @minowa - transport szynowy ma bezwzględny priorytet na całym świecie. Kierowcy którzy korzystają z tego przejazdu mogą np. wyjeżdżać 5-10 minut wcześniej niż obecnie i przyzwyczaić się do takiego stanu. @bobomasta - twoja kalkulacja jest tendencyjna i zawiera mnóstwo błędów bo w przypadku komunikacji publicznej zawyżasz taryfy, a w przypadku aut sugerujesz, że wszyscy mają auto na gaz chociaż tak przecież nie jest. Poza tym nie doliczasz do auta kosztów parkowania w centrum miasta i całej amortyzacji (koszty napraw, opony, części zamienne, mycie, ubezpieczenie, garażowanie itd). W przypadku transportu publicznego płacisz tylko za bilet. Z jednym zgadzam się z tobą - bilety dla grup i rodzin powinny być tańsze tak jak w Czechach czy Niemczech. @charlie - nie masz racji bo na Śląsku ludzie dojeżdżają w różne miejsca do pracy, w interesie Rybnika jest to aby przynajmniej część dojeżdżających przesiadło się z aut na bardziej niekolizyjne formy dojazdu. Wodzisławska to jedna z najbardziej zatłoczonych i zakorkowanych ulic w naszym mieście. Z SKM-ki mogą też korzystać mieszkańcy okolic Rybnika Rymera i Rybnika Towarowego, a więc nasi mieszkańcy.

    14 18
  • ~minowa 2018-06-07 11:57:48

    @Arteks, tym "przyzwyczajeniem" to mnie zwaliłeś z nóg. Przejazd zamykają 5 minut przed osobowym. Przejeżdża. Za kolejne kilka minut przejeżdża osobowy, po nim następny osobowy. Uważasz, że jak będą 3 pociągi w okresie 20 minut to kolejarze otworzą w tym czasie przejazd ? PÓŁ GODZINY OCZEKIWANIA NA PRZEJAZD i koniec ! A tamtęty jeżdżą także autobusy, wiele transportu do LUBARA no i osoby prywatne pomiędzy Popielowem a Niedobczycami. Będą dziesiątki pojazdów stały po obu stronach szlabanów oraz przy wjeździe z ul. Konarskiego na ul. Wodzisławską. Juz teraz w szczycie PRZY OTWARTYM PRZEJEŹDZIE KOLEJOWYM są tam spore korki. Ale co tam, to prowincja, no nie ? Byle cacy wokół rynku i na Nowinach.

    7 2
  • ~Arteks 2018-06-07 12:36:09

    @minowa - pytanie do ciebie a co było najpierw twój dom w Popielowie czy przejazd kolejowy? Obawiam się, że przejazd więc świadomie wybrałeś takie miejsce do życia i widocznie kiedyś ci to nie przeszkadzało. Możesz też omijać ten przejazd jadąc DK78 i potem skręcając w Kadłubka lub Mariacką w Radlinie. Trochę przesadzasz z tymi 5 minutami bo po remoncie tej linii kolejowej pociąg osobowy z RT jedzie 3 minuty, a z od Obszar nastawni (która przekazuje info o zamknięciu przejazdu do posterunku Rymer) 2 minuty. Natomiast oczywiście przejazd pociągu towarowego wydłuża cały proces - ale żyjemy w okręgu przemysłowym i w dodatku przygranicznym gdzie kumuluje się zarówno duży ruch na drogach jak i na kolei. Trzeba się dostosować i tyle.

    5 17

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy lokalizacja koncertów w ramach Dni Rybnika na parkingu przed urzędem miasta sprawdziła się?




Oddanych głosów: 1277