zamknij

Wiadomości

Rybnik testuje „elektryki”. Do końca 2025 ma być ich 1000

2021-02-23, Autor: 

Przez trzy najbliższe tygodnie pracownicy Urzędu Miasta Rybnika, uprawnieni do kierowania samochodami służbowymi, testować będą auta z napędem elektrycznym. W ten sposób mają popularyzować „elektryki” wśród mieszkańców miasta. Celem magistratu jest to, by do końca 2025 roku w mieście jeździło minimum 1000 takich pojazdów.

Reklama

We wtorek (23 lutego) wyznaczone do testów auta elektryczne zaprezentowane zostały na dziedzińcu magistratu. W każdym z trzech kolejnych tygodni testowane będą inne marki samochodów, między innymi: KIA eSOUL, Opel e-Corsa, Nissan Leaf, Opel e-Vivaro (furgonetka), Peugeot e2008 SUV, Renault ZOE, Peugeot e208, Volkswagen ID.3 oraz Mercedes EQC. Korzystać z nich będą pracownicy, którzy z racji wykonywanych obowiązków sporo przemieszczają się po mieście.

- Elektromobilność stanowi jeden z kluczowych tematów rozwoju współczesnych miast. Dążenie do promowania przemieszczania się takimi środkami transportu, które ograniczają hałas komunikacyjny i emisję szkodliwych substancji ze spalin, to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Trzeba też pamiętać, że ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek dostosowania infrastruktury do wzmożonego nacisku na rozwój transportu niskoemisyjnego – przypomina prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Testowanie aut elektrycznych przez urzędników jest częścią programu E-mobility now! realizowanego przez Rybnik wspólnie ze Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności - organizacją pozarządową, zrzeszającą podmioty działające w branży elektromobilności.

Celem współpracy jest wspieranie działań na rzecz rozwoju elektromobilności w Rybniku, a głównym założeniem programu E-mobility now! jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w mieście do 1000 sztuk na koniec 2025 roku. Celem nadrzędnym programu jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w sektorze transportu przez miasto lub region poprzez wdrażanie pojazdów zeroemisyjnych i stwarzanie odpowiednich warunków do ich użytkowania.

- Samochody elektryczne to ważny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu. Dzięki dealerom, którzy udostępnili swoje samochody, zarówno mieszkańcy jak i przedsiębiorcy dostali jasny sygnał, że te samochody są już dostępne w mieście – przekonuje Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. - Testowanie aut to doskonała forma ich popularyzacji, niezwykle ważna jest bowiem możliwość samodzielnego sprawdzenia czym tak naprawdę jest samochód elektryczny i poznać jego zalety – dodaje.

Elektromobilność to szereg działań mających na celu rozpowszechnienie stosowania pojazdów elektrycznych oraz zasilanych innymi rodzajami paliw, takimi jak LNG lub CNG, zarówno w komunikacji publicznej jak i prywatnej, ładowanych przy pomocy stacji ładowania zlokalizowanych w miejscach publicznych lub na terenie prywatnych posesji. To także promowanie przemieszczania się takimi środkami transportu, jak np. rower czy hulajnoga.

- Wspólnie z miastem i partnerami przedsięwzięcia, będziemy budować miejski ekosystem dla elektromobilności i sprawiać, aby w mieście pojawiało się jak najwięcej pojazdów zeroemisyjnych. Bardzo nas cieszy, że miasto Rybnik chce tak kompleksowo podejść do rozwoju elektromobilności. Zgodnie ze wskazaniami Unii Europejskiej, do 2050 roku sektor transportu ma być zeroemisyjny. Cieszymy się, że będziemy mogli przyczynić się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza – podkreśla Marcin Nowak ze Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

W tej chwili w Rybniku zarejestrowane jest 39 pojazdów elektrycznych należących do osób prywatnych. W miejskiej flocie jest zaś jeden samochód elektryczny użytkowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Zgodnie z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 2025 roku jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców przekracza 50 tysięcy, muszą zapewnić co najmniej 30-procentowy udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych przez miasto pojazdów. Z kolei od 2028 roku miasto będzie musiało zapewnić co najmniej 30-procentowy udział zeroemisyjnych autobusów. Najwięcej pojazdów miejskich napędzanych jest olejem napędowym. W miejskiej flocie są też pojazdy na benzynę, ale nie brakuje też takich z instalacją gazową – LPG, CNG i LNG.

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 76

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~Arteks 2021-02-23
    16:51:19

    72 32

    Kuczera znowu pięknie ideizuje o tym, że "elektromobilność jest kluczem do rozwoju miast". Dlaczego więc w mieście w którym rządzi nie robi nic w tym kierunku aby ją wprowadzać w życie, a strategia która jest poddana konsultacjom jest tak złym dokumentem, że ciężko z nim nawet polemizować? Elektromobilność to zmiany funkcjonowania miasta, to zdecydowane i odważne inwestycje w transport zbiorowy, w urbanistykę, w poruszaniu się po mieście. Tego ekipa Kuczery niestety nie oferuje.

  • ~adamczykhenryk1 2021-02-23
    17:04:46

    5 16

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2021-02-23
    17:07:03

    129 9

    "Celem magistratu jest to, by do końca 2025 roku w mieście jeździło minimum 1000 takich pojazdów." mamy w mieście aż tylu urzędników ?
    realnie patrząc magistrat kupi kilka takich samochodów za środki pozyskane z jakiegoś zewnętrznego funduszu, które za kilka lat, po zużyciu akumulatorów pójdą na przemiał i tak skończy się rybnicka elektromobilność

  • ~Marcin74 2021-02-23
    17:16:24

    70 3

    ~Arteks - nie ma żadnej strategii poddanej konsultacjom. Są banały i bzdury wypisane przez rybnik360 ale nie strategia. Chyba, że coś przegapiłem. Jeśli tak, daj plis link.

  • ~ 2021-02-23
    17:18:02

    135 8

    Nie rozumiem, czy mógłby mi ktoś wyjaśnić dlaczego urzędnicy nie testują teraz elektrycznych rowerów?
    Po co w takim razie czerwone pasy i oficer rowerowy ?

  • ~Arteks 2021-02-23
    17:24:23

    29 15

    @Marcin74 - niestety jest tak przygotowana ale naprawdę na żenująco niskim poziomie Strategia dotycząca elektromobilności. Jak nigdy liczę zarówno na radnych opozycyjnych jak i tych z PO, że wyrzucą ten dokument do kosza i poproszą prezydenta o zrobienie nowego. Znajdziesz na stronie urzędu. :) Jeśli nie to tylko przekonamy się czy Kuczerze zależy na jakiejkolwiek przyszłości transportowej miasta czy tylko udaje. Mi zależy.

  • ~ 2021-02-23
    17:37:23

    73 1

    Dziwne to wszystko. Dla mnie to kolejny "cyrk na kółkach". Pamiętacie firmę, która kilka lat temu kilkukrotnie tutaj była opisywana w tematyce zakładania pierwszych stacji ładowania pojazdów elektrycznych itp.? Wzbudziło to pewien niesmak, gdyż część terenów w centrum miasta zostało wydzierżawionych dla tej firmy. Z drugiej strony padły zapewnienia, że dzięki temu w Rybniku i okolicach w ciągu kilku lat pojawią się setki podobnych urządzeń, gdyż zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne będzie rosło.

    Zastanawiacie co się obecnie dzieje z tą firmą, której "uwierzyło" nasze miasto? W 2020 r. zaprzestała prowadzenia działalności w ramach ... elektromobilności.

    Nie warto być naiwnym, ale jeszcze przez wiele lat samochody elektryczne będą w naszym kraju dostępne tylko dla nielicznych.

  • ~cyd 2021-02-23
    17:40:27

    84 14

    Czy nieodpowiedzialni kierowcy, znani z jazdy pod wpływem alkoholu również będą testować te drogie auta?

  • ~ 2021-02-23
    17:44:46

    45 7

    @Arteks - niestety masz 100% racji, władze miasta Rybnika są kompletnie oderwane od rzeczywistości w tematyce strategii dotyczącej elektromobilności na najbliższe lata. Niestety, ale jeszcze długo samochody elektryczne na naszych drogach będą stanowić marginalny odsetek. Zdecydowanie lepiej przeznaczyć czas, energię i kasę na rozwiązanie innych problemów transportowych, których w naszym mieście ciągle nie brakuje. Nie ma sensu inwestować w transportowe ... Sci-Fi.

    Już raz Kuczera i spółka przejechali się na tym co dotyczyło rozwoju elektromobilności w naszym mieście. Zaufano lokalnej firmie, której zawierzono część terenów w centrum miasta, gdzie m.in. postawiono punkty ładowania "elektryków" (i nie tylko). Nie dość, że się to nie przyjęło, to ta sama firma przestała prowadzić działalność gospodarczą w zakresie elektromobilności.

    Mam nadzieję, że prezydent Kuczera wyciągnie wnioski, zanim kolejny raz wszystko "spełznie na niczym".

  • ~Iro 2021-02-23
    19:01:59

    58 1

    A mnie osobiście bardzo ciekawi jakie będą koszty utylizacji lub odzysku elementów akumulatorów za kilka lat,jak już tych ''ekologicznych'' samochodów będzie przybywać. Żeby później się nie okazało że cała ta moda jest psu na budę, a syfu ile było, tyle będzie. Poza tym kiepsko widzę zaopatrzenie w tani prąd w najbliższych latach....

  • ~Arteks 2021-02-23
    19:36:29

    5 15

    @adam.duda - są oderwani od rzeczywistości i nie rozumiem dlaczego. Bo prezydent Kuczera ma swojego doradcę od transportu. Jest w miarę młodym człowiekiem, bywa w świecie, bywa na spotkaniach z innymi samorządowcami, zna lepiej niż my różnego rodzaju wytyczne UE o zielonym ładzie czy elektromobilności, jest nawet w zarządzie miast górnośląskich. Widzi jakie inwestycje podejmuje się np. w Ostrawie, Katowicach ale też nie wierzę, że nie słyszał o wybudowaniu w Europie po 2000 roku 70(!) nowych sieci opartych o prąd z sieci trakcyjnej. On sam nie ma niczego innowacyjnego do zaproponowania mieszkańcom Rybnika poza... testowaniem aut przez urzędników. To ja pamiętam, że Fudali w latach 90. wyskoczył z nierealnym w tamtych czasach pomysłem szynobusu. Wtedy to było nierealne ale przynajmniej wywołało dyskusję. Dzisiaj tego rodzaju inwestycje leżą w możliwościach finansowych samorządu bo w większości są finansowane przez EU i inne programy promujące ekologię. Dzięki Kuczerze możemy przespać najlepszy moment na rewolucję transportową w Rybniku i regionie, który już obecnie pod kątem transportu publicznego jest w tyle za GOP.

  • ~Teoretyk 2021-02-23
    21:08:22

    40 2

    Z każdym rokiem coraz bardziej ocieramy się o tzw blackout. Więcej aut elektrycznych, więcej pomp ciepła, więcej urządzeń zwiększających komfort życia na prąd. Skąd go brać? Przykłady tej zimy "Szwecja kupuje 'brudny prąd' z Polski", "katastrofa w Teksasie". Zacznijmy uczyć się na kogoś błędach.

  • ~corona 2021-02-23
    21:11:53

    28 4

    Chcecie by do końca 2025 roku jeździło nawet 5000? Zróbcie ładowarki na osiedlach i dajcie solidne dofinansowania bez wcześniejszego wyłożenia przez nabywce. Jak samochody elektryczne mogą być droższe od spalinowych? Przecież nawet jak paliwo będzie drożało to ludzie będą woleli „ratalnie” tankować benzynę a niżeli na szlag wyłożyć minimum 80.000 na małego elektryka w porównaniu do spalinowego za 50.000

  • ~Arteks 2021-02-23
    21:44:20

    5 11

    @Teoretyk - zgodziłbym się z tobą. Takie szybkie odchodzenie od energetyki konwencjonalnej jest trochę przesadzone - szczególnie dla dużych krajów nieatomowych, z wahaniami temperatur. Ja bym zostawił z 4-5 elektrowni węglowych jako takie wspomaganie kryzysowe systemu. Natomiast jeśli chodzi o auta elektryczne to oczywiście, że trzeba czymś zastąpić diesle - ale kluczem do zmian transportowych w miastach jest transport publiczny. We Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Szwecji, Finlandii, Austrii wkrótce nie będzie ani jednego miasta powyżej 100 tys. mieszk. w których nie byłoby tramwajów czy trolejbusów. Elektrobusy na baterie - owszem - ale są traktowane przeważnie jako dodatek, a nie jako główny środek transportu. Niedawno media komunikacyjne podały info, że w Berlinie w czasie dużych mrozów nie udało się uruchomić większości elektrobusów lub wyjechały z zajezdni i utknęły... Na szczęście podstawą komunikacji Berlina nie są elektrobusy tylko S-bahn, metro i tramwaje. Trzeba cisnąć władze miasta na zmiany w tej dziedzinie, a władze państwa na większe środki w koleje aglomeracyjne. Na Śląsku komunikacja między miastami obecnie opiera się o kolej w niewystarczający sposób. Linie kolejowe i stacje są często po przebudowie ale... przewoźnikom brakuje taboru. A tymczasem kasa idzie w przeważającej mierze na drogi które... nie wytrzymują natężenia ruchu. Niedawno dowiedzieliśmy się, że autostrada A4 jest tak przeciążona, że powinno się budować drugą nitkę. Po co jak można poprawić funkcjonowanie kolei i tam przerzucić sporą ilość podrózujących do tej pory autostradą. Tak w Europie wygląda elektromobilność. W Polsce rozumie ją niewielu polityków, nie rozumie jej też nasz prezydent miasta.

  • ~Arteks 2021-02-23
    21:48:25

    4 18

    @corona - niech w Polsce tak jak we Francji, Włoszech czy Hiszpanii - państwo zacznie inwestować w koleje aglomeracyjne oraz wspieranie samorządów w budowie sieci trolejbusowych czy tramwajowych. W Polsce ostatnie sieci trolejbusowe powstały w Tychach za Jaruzelskiego... A jedyną sieć tramwajową wybudował Olsztyn w 2015 roku. W Polsce mamy duże miasta bez metra, GOP i ROW nie mają porządnej SKM-ki (tak jak w Trójmieście), a wiele miast 100-300 tys. nie ma ani tramwajów, ani trolejbusów. Na zachodzie wiele odcinków tramwajowych buduje się w tunelach więc są bezkolizyjne. W Karlsruhe tramwaje korzystają nawet z linii kolejowych.

  • ~kopciuch2020 2021-02-24
    06:18:26

    30 0

    UM dajcie se spokój nie wqrwiacie ludu.
    Postawcie wszystko na lepsze powietrze bo wam ludzie pitnom z tego smierdzacego miasteczka.

  • ~aj_aj_oj 2021-02-24
    08:24:02

    19 0

    Koncerny wciskają bzdury o ekologi żeby sprzedać swoje produkty, a prawda jest taka:
    1. Produkcja samochodów elektrycznych należy do czołówki zanieczyszczeń środowiska.
    2. Elektryk w kraju opartym na węglu :).
    3. Utylizacja - jak pkt.1
    Oczywiście prezydent Rybnika jak i inni ślepo powtarzają te bzdury byle być "poprawnym" politycznie i się czasem nie wysilić analizując publikacje naukowe, a nie te bzdury koncernów, które są przecież tylko handlarzami jak (bez obrazy dla nikogo) panie i panowie z kapustą na targu.
    Ekologiczne to są nogi, nic poza tym.

  • ~THE Bill 2021-02-24
    08:43:08

    10 0

    @pasażer - oplułem monitor :) dobre! No to nam średnia aut elektrycznych w mieście skoczyła o 200% ? Elektryczny rower prezydenta też wliczamy w liczbę pojazdów rybniczan? Nie jestem przeciwnikiem rozwoju, ale jakoś nie przekonują mnie akumulatory, jako takie ekologiczne źródła zasilania. Po pierwsze ten prąd trzeba jakoś wytworzyć - najczęściej węglem, a po drugie zastanawia mnie kwestia utylizacji tychże pojemników energii.

  • ~Kurt_Wallander 2021-02-24
    10:09:11

    1 1

    @ ~THE Bill: no, drugą Holandią to my nieprędko będziemy :) Oni maja dużo prądu z OZE a do 2029 zostały im do zamknięcia dwie elektrownie konwencjonalne. Ba, nawet zachęty w postaci dopłat, dofinansowań, ulg podatkowych, etc. to też nieprędko w Polsce. Holenderski budżet dofinansowań na rok 2021 wynosi 14,4 mln€ (3600 dofinansowań) dla nowych aut oraz 13,5mln€ (6750 dofinansowań) dla aut z drugiej ręki.

  • ~truman20 2021-02-24
    11:08:58

    9 0

    Arteks - "Ja bym zostawił z 4-5 elektrowni węglowych jako takie wspomaganie kryzysowe systemu." - brawo! Nie myślałem, że kiedyś ci tutaj przyklasnę, ale dobrze prawisz. Skoro śpimy na węglu, to powinniśmy mieć zabezpieczenie energetyczne w postaci elektrowni węglowych. Ostatnio stan Teksas nawiedziły srogie zimy i brakło prądu, bo panele zawiodły, wiatraki również - 3 mln ludzi bez energii i ciepła. Kopalnie powinny istnieć i kopać węgiel skoro go mamy. Powinny to być kopalnie nowoczesne i dobrze zarządzane a NIE postkomunistyczne gniazda kolesiostwa i kumoterstwa z wiecznymi przewałami i przekrętami. Oczywiście do OZE nic nie mam, jeśli w czasie "postoju" będziemy w stanie go uzupełnić inną energią.

  • ~Arteks 2021-02-24
    14:04:56

    1 3

    @truman20 - jak to? Przecież w wielu sprawach się w przeszłości zgadzaliśmy. Pamiętam, że tobie też zawsze przeszkadzały kopcące kominy chałupowe - jak większości rozsądnych ludzi na tym portalu. Ja nie jestem w poglądach radykalny i nie jestem jak Greta. ;) Tym bardziej, że mam wątpliwości jakoby węgiel był główną przyczyną ocieplania klimatu. Największe zmiany zaobserwowano dopiero w czasie powszechnego rozwoju petrochemii i motoryzacji oraz przemysłowej hodowli zwierząt. Niemcy też nie zlikwidowali od razu elektrowni węglowych, których mają sporo (i to gorszych dla środowiska bo na węgiel brunatny). Nie widzę też możliwości elektromobilności w miastach opartych wyłącznie na autach elektrycznych czy elektrobusach - to skończyłoby się w ekstremalnych sytuacjach totalną porażką. Tak, Szwecja i kilka krajów już miało problemy przy zaledwie... kilku tygodni zimna. Berlin i Warszawa miała poważne problemy z elektrobusami - a co warto zwrócić uwagę nie są to miasta pagórkowate - tylko płaskie jak "talerz".

  • ~niwa 2021-02-24
    15:38:31

    3 2

    Może wreszcie Gazeta Rybnicka trafi do wszystkich Rybniczan. Takimi samochodami jak testować to od domu do domu. Tylko nie po pijanemu.

  • ~Olaf100 2021-02-25
    02:50:59

    2 1

    Głupi pomysł.
    Ponoć prym w jeździe na zakupy z żoną wiedzie jakiś zastępca
    Po kiego kloca to promować? Samo się wypromuje jak będzie w tych pieniądzach, parametrach i osiągach co benzynowe.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3554