zamknij

Wiadomości

Rybnik. Rozstrzygnął się historyczny przetarg

2021-09-07, Autor: 

Niespodzianki nie było. Przetarg na obsługę rybnickiej komunikacji miejskiej 23. nowymi autobusami, w tym pojazdami elektrycznymi, wygrała firma Kłosok. Podpisanie umowy nastąpi nie wcześniej niż 20 września.

Reklama

Na stronie Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku pojawiła się informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. To ważna sprawa, ponieważ po pierwsze, wprowadzenie do obrotu tak dużej liczby autobusów elektrycznych będzie oznaczać prawdziwą rewolucją komunikacyjną w mieście. Po drugie, to najprawdopodobniej pierwszy przetarg w Polsce, gdzie przewoźnicy oferują zakup tak dużego taboru autobusów elektrycznych.

- Mieliśmy bezprecedensową sytuację, że w przetargu konkurowali ze sobą zarówno przewoźnicy, jak i producenci autobusów elektrycznych – podkreślał nie tak dawno w rozmowie z nami Łukasz Kosobucki – dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.

W ramach przetargu Miasto oczekiwało oferty na obsługę linii 23. ekologicznymi autobusami w latach 2020-2031. Minimalne wymagania zostały określone tak:

- minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym

- 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym

- 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym

- 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Oferty złożyły trzy firmy:

- firma Kłosok z Żor zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 127,071 mln zł brutto

- firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi 178,379 mln zł brutto

- firma Transgór z Rybnika zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi gazowymi na kwotę 136,173 mln zł brutto.

Najkorzystniejsza okazała się oferta firmy z Żor i to właśnie z nią miasto podpisze w najbliższej przyszłości umowę. Jak dowiadujemy się dzisiaj od Łukasza Kosobuckiego, nastąpi to nie szybciej niż 20 września.

Umowa będzie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne przyjadą do Rybnika dopiero 1 kwietnia.

Dodajmy, że wymagania przetargowe określały nie tylko rodzaj napędu autobusów. Nowe pojazdy muszą mieć też inne elementy wyposażenia, takie jak: alkomat zintegrowany z pojazdem, klimatyzację, łączność bezprzewodową z internetem oraz udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących. Ponadto autobusy maxi i mega będą miały kabiny z osobnym wejściem dla kierowcy, całkowicie odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej.

Przypomnijmy, że przetarg na autobusy elektryczne w Rybniku to pokłosie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Obliguje ona m.in. miasta pow. 50 tysięcy mieszkańców, do zapewnienia od 2025 roku co najmniej 30-procentowego udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych pojazdów.

AKTUALIZACJA (godz. 10.35): około godziny 10.00 na stronie ZTZ pojawiła się informacja o unieważnieniu czynności w przetargu. Łukasz Kosobucki wyjaśnia nam, że nastąpił błąd w procedurze, który wkrótce zostanie naprawiony. Jeden z oferentów zamiast dostarczyć dokumenty elektronicznie, przesłał je w formie papierowej. Zaznacza też, że nic się nie zmieni jeżeli chodzi o wybór najkorzystniejszej oferty.

Oceń publikację: + 1 + 24 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~Longina b 2021-09-07
    09:11:34

    29 36

    Bardzo dobrze że właśnie ta firma wygrała.

  • ~MatiW 2021-09-07
    09:39:53

    28 27

    Brawo! To duża zasługa nowego dyrektora. Zmiana na tym stanowisku była potrzebna już wiele lat temu. Panie prezydencie więcej odważnych decyzji i większej wymiany emerytów na młodych ludzi z pomysłami!

  • ~Arteks 2021-09-07
    11:01:48

    8 53

    To fajny argument, szczególnie dla właścicieli starych, kopcących dieslowych blachosmrodów aby przesiąść się do nowych, elektrycznych autobusów. :) @MatiW - prezydent Kuczera niepotrzebnie opóźnił zmiany w komunikacji bo nowego dyrektora mógł powołać od razu, a nie dopiero po 5 latach swoich rządów.

  • ~Olaf100 2021-09-07
    11:12:43

    28 4

    No to teraz na Daniele Lampert, emerytkę co grzeje stołek za 160 tysięcy, nic nie robi tylko ferment sieje

  • ~polk 2021-09-07
    11:33:45

    45 4

    Arteks argument to były wtedy gdyby taki właściciel przyszedł na przystanek, wsiadł do autobusu i dojechał tam gdzie chce. To, że będą nowe autobusy nie jest żadnym zachęceniem kiedy nie wożą one ludzi tam gdzie chcą. Po Rybniku może nawet kursować UFO, ale przy obecnym rozkładzie jazdy i tak ludzie będą korzystać z aut. Dostań się autobusem z elektrowni na Popielów czy z Paruszowca do Chwałowic. Do korzystania ludzi ze zbiorkomu zachęci tylko dobrze ułożony rozkład jazdy a nie nowe autobusy.

  • ~ 2021-09-07
    11:36:44

    27 4

    Arteks - nie bądź hipokrytą sam kupujesz używane auta sprowadzane z zachodu nieraz się tym chwaliłeś...
    Utylizacja zużytych baterii z aut elekrycznych generuje duże koszta i jeszcze bardzo dużo wody w rzecze upłynie nim to wejdzie w życie.

  • ~Arteks 2021-09-07
    11:40:29

    10 25

    @bartezz - kilkuletnie, nie diesle i tylko z powodu biznesu. Używam auta nie codziennie, korzystam z kolei, ZTZ, rowerów, wiele spraw realizuję pieszo. O jakiej hipokryzji mówisz? Czasem się jedzie za jakimś autem i to kopci jak Tatra czy Star z czasów PRL... Tobie to jest obojętne? Przecież z tego też się psuje nasze powietrze.

  • ~Arteks 2021-09-07
    11:48:52

    6 25

    @polk - w większych dzielnicach nawet obecnie nie ma z tym problemu. Problem jest z dzielnicami domkowymi gdzie autobus zwyczajnie nie może jeździć tak często jak między osiedlami - bo siatka osadnicza jest rzadka więc oczekiwania mieszkańców muszą być mniejsze w tej dziedzinie. Ale powiem ci szczerze - niech już nawet ci z zadupiów jeżdżą sobie tymi swoimi autami jeśli muszą. Ale powiedz - jaki sens mają dojazdy autami z dobrze skomunikowanej dzielnicy/miasta do centrum innego miasta? Przykład - po co z Leszczyn, Wodzisławia czy Rydułtów jeździć do centrum Rybnika autem skoro pociąg jedzie szybciej, a komu mało pociągów ma jeszcze dużo autobusów? Po co z Nowin do Boguszowic jeździć autem? Po co z Rybnika do Katowic dojeżdżać autem? W przypadku Rybnika bardzo pomogłoby połączenie niektórych linii tak aby nie było potrzeby przesiadek i nabijania w centrum/do DKM podwójnych wozokm. Przykład - Niedobczyce-Elektrownia czy Niewiadom-Ochojec. Po co oddzielne linie? Tylko dzięki takiemu ruchowi już łatwiej byłoby komuś z Niewiadomia dojechać np. do Galerii Śląskiej, na Rudę, do szpitala, a komuś z Ochojca np. do wodociągów czy na targ itd.

  • ~Marco2 2021-09-07
    11:55:09

    36 2

    Czy prąd do tych autobusów bierze się z nieba ?

  • ~polk 2021-09-07
    11:59:56

    27 1

    Arteks właśnie o tym mówię. Miasto to nie tylko centrum. Każda dzielnica powinna być dobrze skomunikowana a nie 1 autobus na godzinę i dwie przesiadki by dostać się z jednego końca miasta na drugi. Pytasz czemu ludzie z Leszczyn czy Rydułtów jeżdżą autami do Rybnika? A może dlatego, że dojście na PKP czy przystanek i później powrót zajmują więcej czasu niż jazda autem?

  • ~Arteks 2021-09-07
    12:19:57

    5 23

    @polk - a kiedy w naszym społeczeństwie piesze podejście na przystanek zacznie być traktowane jako inwestycja w swoje zdrowie, spalanie kalorii, rozruszanie kości i stawów itd? Niestety ale jeżdżenie wszędzie autem spod swojego domu to prawie pewne kłopoty zdrowotne które się prędzej czy później ujawnią. Kiedy wzrośnie społeczna świadomość, że czym więcej ktoś wykona podróży autem np. z teoretycznego powodu, że "jest szybciej" tym większa możliwość stania w korku i tracenie tego argumentu"? Popatrz na paradoks nowych autostrad. Jedzie się bardzo szybko by... często tracić zaoszczędzony czas na bramkach, węzłach czy dojazdach do autostrad. Porządkowanie rozkładów, oferty i linii ZTZ to konieczność ale nie można oczekiwać, że np. z Grabowni będzie tyle samo autobusów do centrum co z Chwałowic... To nierealne i nieuzasadnione finansowo. Nigdy też nie ma możliwości osiągnięcia bezpośredności na wszystkich relacjach. Od tego są dobre punkty przesiadkowe takie jak u nas np. Dworzec PKP, Sąd czy Pl. Wolności.

  • ~polk 2021-09-07
    12:31:38

    19 2

    Arteks rozumiem, że spacer na przystanek i stanie na przystanku, przy ruchliwej drodze i wdychanie spalin jest bardziej prozdrowotne niż jazda samochodem?
    Zmienilibyśmy zdanie jakbyś musiał codziennie dybać z Nowin na plac wolności na autobus, bo w dzielnicach takie odległości od przystanków to norma.

  • ~Arteks 2021-09-07
    12:42:48

    3 20

    @polk - a kto te spaliny produkuje - czyż nie auta?! ;) Jeśli ktoś wybiera zamieszkanie z dala od przystanku to jego wola i jego skazywanie się na oddzielenie od cywilizacji. Po co marnować czas na rozważanie takich indywidualnych wyborów i ich konsekwencji? Komunikacja miejska jest do obsługi dużych skupisk ludzi i człowiek na razie nie wymyślił niczego bardziej praktycznego. Auto świetnie nadaje się do obsługi miejsc odludnych, rzadko zaludnionych, wsi oraz wszelkiego rodzaju mobilnych zawodów, biznesu, dostaw itd.

  • ~Arteks 2021-09-07
    12:44:03

    4 21

    @polk - ja nie muszę "dybać" bo jak kupowałem mieszkanie to orientowałem się jak daleko jest przystanek i jak często jeżdżą autobusy. W dzień roboczy co kilka minut, a na przystanek idę 3 minuty. :D

  • ~tomek13 2021-09-07
    12:45:22

    28 4

    Ja jestem ciekaw kto będzie chciał jeździć u pana K1 za kierowcę za głodową pensje wyzysk w tej firmie to chleb powszedni znam temat bardzo dobrze

  • ~tomek13 2021-09-07
    12:49:01

    26 3

    Dziwne że państwowa inspekcja pracy tam nie zrobiła porządku pewnie jest tak że kto smaruje ten jedzie to samo z przetargami

  • ~tomek13 2021-09-07
    12:54:26

    24 4

    Artex ty naprawdę marnujesz tlen na tej planecie

  • ~Werka z Rybnika 2021-09-07
    13:10:55

    25 4

    Daniela Lampert obecna sekretarz miasta od ponad 30 lat (sic!) to jedna z wielu emerytek w urzędzie. Zarabiają krocie jak kiedyś były dyrektor ZTZ, a prezydent im na to pozwala! Potrzebna jest szeroka wymiana kadr w Rybniku na o wiele młodszą.

  • ~Krzysztof Wyleżych 2021-09-07
    22:01:10

    13 2

    Pomieszanie z poplątaniem. Tak się robi ludziom wodę z mózgu. Czy w firmie K1 na pewno całość wynagrodzenia jest uwieczniona na listach płac? Różnie się o tym mówi w Rybniku. W każdej plotce jest ziarenko prawdy.

  • ~jestemzerybnika 2021-09-07
    22:04:05

    13 1

    Super…przetarg sam się rozstrzygnął. Nie można zawołać „autor na scenę” i pogratulować.
    @MatW…jo cie prosza…przeczytej zanim zaczniesz z wazelinom…
    „Przypomnijmy, że przetarg na autobusy elektryczne w Rybniku to pokłosie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Obliguje ona m.in. miasta pow. 50 tysięcy mieszkańców, do zapewnienia od 2025 roku co najmniej 30-procentowego udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych pojazdów.” To dowód, że zawdzięczacie eklektyki…PIS xD. A kto powiedział że tylko elektrycznych?
    A tak serio to „dupochron” jak coś nie wyjdzie…Nie chcieliśmy a nam kazano…
    Wejdź do BIP ztz i zobacz ile w przetargu było błędów, niejasności, nawet odwołanie do KIO. Chyba tylko pod tym względem „historyczny”. Takiego czegoś jeszcze w Rybniku nie było i nie zdziwię się jak to jeszcze nie koniec. Nawet sam się zrobił „nastąpił błąd w procedurze”, bez udziału zasłużonego. Będą za te błędy płacili Rybniczanie. Choć Kłosok do dobry biznesmen zastanawia duża różnica w cenach. Nie jest zaskoczeniem, że jest rozstrzygniecie choć nie ma to pieniędzy w budżecie jak wynika z kwoty zabezpieczonej na zapłatę. Jeśli podiszą umowę będzie to już problem następnego prezydenta i innego dyrektora ztz. Tak jest chyba teraz w każdym przetargu ztz. Trzeba bez względu na koszty ogłosić sukces.
    Widoczny kolejny cios dla Trangóru który ma gazowce spełniające wymogi ustawy. Ile można było oszczędzić pisząc inne wymagania?
    @Werka z Rybnika zapytaj lepiej ile zarabiają „młodzi” zatrudnieni, przepraszam „wygrywający konkursy” przez obecnego PM. Popatrz choć na te przetargi ile przepłacono…

  • ~Lateks 2021-09-08
    07:01:38

    9 0

    "ja nie muszę "dybać" bo jak kupowałem mieszkanie to orientowałem się jak daleko jest przystanek i jak często jeżdżą autobusy. W dzień roboczy co kilka minut, a na przystanek idę 3 minuty. :D "

    Co jak co ale fantazję to on ma, ciekawe że kupując mieszkanie nie patrzył na odległość do dworca PKS, PKP. Arteks ile razy musisz się przesiadać jeśli chcesz autobusem dojechać na dworzec PKP ?

  • ~Arteks 2021-09-08
    11:22:40

    1 5

    @lateks - żeby kogoś ugryźć to trzeba mieć zęby, a nie sztuczną szczękę. ;) Jasne, że jest świetny dojazd z mojego przystanku do dworca PKP bezpośrednimi liniami. Dyskusje z tobą są trudne bo ty nie tylko masz wiochmeńską mentalność i mieszkasz tam gdzie ci miejsce wyznaczyli rodzice, a nie ty sam. Nie znasz topografii miasta, a mam podejrzenia, że nie potrafisz obsługiwać stron/aplikacji z nawigacjami, rozkładami jazdy itd. Nie ogarniasz Rybnika. :/

  • ~tomek13 2021-09-08
    11:29:57

    6 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5058