zamknij

Biznes

Rybnik: podatek od nieruchomości w górę. Będzie na maksymalnym pułapie

2020-10-21, Autor: 

Podatek od nieruchomości w górę i do stawek maksymalnych. Na najbliższej sesji Rady Miasta Rybnika radni podejmą w tej sprawie decyzję. Dlaczego magistrat na to się decyduje? Czy nie obawia się ucieczki przedsiębiorców z Rybnika?

Reklama

O podniesieniu podatku od nieruchomości wspomniał radny Karol Szymura.

- Drożyzny ciąg dalszy. Podatek od nieruchomości w 2021 roku ma być kolejny raz z rzędu podniesiony do stawek maksymalnych. Rybnik powoli staje się miastem nie do życia. Oszczędza się na dzieciach i zwalnia się ludzi, proponuje się motywację za złotówkę, podwyższa się podatki, koszty transportu też idą w górę, zwija się działalność organizacji pozarządowych i lokalnych społeczności, a na deser niebawem zacznie się ograniczać znacząco, bądź likwidować znaczenie rad dzielnic – napisał na Facebooku.

Dołączył też tabelę ze stawkami podatku od nieruchomości na 2021 rok:

Dlaczego magistrat zdecydował się na podwyżkę podatku? Agnieszka Skupień zaznacza na wstępie, że stawki są na poziomie maksymalnym, za wyjątkiem podatku od środków transportowych oraz budowli służących do zbiorowego odprowadzania ścieków.

Generalnie w stosunku do roku ubiegłego wzrastają tylko o inflację, wyjątkiem są budynki gospodarcze. Odpowiedzią na pytanie dlaczego przyjmujemy najwyższe stawki podatków jest choćby wskazanie, że wskaźnik inflacji wynosi 3,9 procent, podczas kiedy dochody gmin rosną o 2,9 procent – tłumaczy Agnieszka Skupień.

Zdaniem rzecznik stawki dla przedsiębiorców w innych miastach również nie będą poniżej maksymalnych.

- Taka tendencja jest już od ubiegłego roku. Udział podatku w kosztach działalności firm nie jest na tyle duży, żeby przesądzał o ich przetrwaniu w sytuacji obecnego kryzysu. Oczywiście w uzasadnionych sytuacjach prezydent decyduje o rozłożeniu na raty płatności, albo wprowadzeniu ulgi w spłacie podatku – dodaje nasza rozmówczyni.

Rzecznik UM w Rybniku również tabelę z porównaniem podatków za 2020 i 2021 rok:

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 300

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~Franz Kawka 2020-10-21
    10:35:47

    W tej chwili inflacja w Polsce jest najwyższa w Unii. Wobec wydrukowanych miliardów pustych pieniędzy i tak nie jest wysoka. Faktycznie wydruk miliardów przez pis to okradanie wszystkich hurtowo na ogromną skalę.

  • ~Arteks 2020-10-21
    10:39:35

    Oburzenie i zdziwienie radnego PiS jest trochę nie na miejscu. Przecież to jest reakcja władz miasta na obniżenie wpływów dla samorządów spowodowanych różnymi decyzjami politycznymi PiS. Przy okazji czy radni PiS lobbują w sprawie aby środki jaki miasto Rybnik musi zwrócić górnictwo - były wykorzystane w Rybniku np. na rekultywacje hałd i przeznaczenie ich na cele rekreacyjne? Przykładowo wszyscy wiemy, że hałdę rymerską należy wygasić. Dlaczego nie jest to robione np. z tych środków jakie miasto zwraca?

  • ~cyd 2020-10-21
    10:40:51

    Myślałem, że Kuczera nic nie może - a tu proszę - maładiec dźwiga podatki.

  • ~rob78 2020-10-21
    10:46:35

    Wy sie tam znacie na inflacjach czy podatkach:) Zaraz tu wpadną "wyznawcy" i Wam wyklarują, że to wina Tuska i 8 lat rządów totalnej opozycji...czy coś w tym stylu:)

  • ~Leon59 2020-10-21
    10:48:27

    W zeszłym roku przed wyborami Kaczyński wyraźnie dał znać ,że nie pisowskie samorządy niech nie liczą na jakąkolwiek państwową dotacje.

  • ~cyd 2020-10-21
    10:50:37

    Artex
    Hipokryto - jak kopalnia dać pieniądze to Rybnik przytulić, jak się okazało że jednak nie to państwo ma płacić.
    Zresztą jak masz to zrozumieć człeku z komunistycznego blokowiska opalanego węglem jakich pełno na Ukrainie, zwykłe dziadostwo węglowe się kłania, tylko obrażać ludzi urzędniczyno potrafisz.

  • ~ 2020-10-21
    10:56:50

    Jeszcze wyzszy? Czy UM oszalal?? Ilez mozna zdzierac z mieszkancow, przy tak niskiej jakosci zycia w naszym miescie??? Prosze o wykaz, o jakie kwoty pracownicy UM obnizyli swoje pensje

  • ~Arteks 2020-10-21
    11:05:10

    @cyd - jaki hipokryto? Górnictwo narobiło różnych szkód to niech teraz raczy te straty w mieście naprawić. Logiczne czy nie? A może lepiej aby ta kasa poszła na kolejne Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce?...

  • ~ 2020-10-21
    11:20:44

    wszędzie gdzie siedzi PO jest ta sama gadka pieniędzy nie ma i nie będzie : ) mimo że już w tym roku Rybnik dwa razy wielomilionowe państwowe dotacje dostał ale jak zamiast rządzić uprawia się politykę i wali wódę to tak jest potem

  • ~Bartek Żmudka 2020-10-21
    11:31:24

    Niestety, to pokłosie braku inwestycji i pomysłu na prawdziwych inwestorów. Miasto nie ma wpływów i staje się sypialnią. Jeżeli władza się nie opamięta to będziemy mieli drugi Bytom. Nawet na nocleg już ludzie nie będą wracać po pracy. Bo do " dobrej" pracy od lat trzeba jechać poza Rybnik :(

  • ~Pawel Krys 2020-10-21
    11:55:59

    57 91

    Bartek Żmudnych masz rację za PiSu inwestycje w Polsce leżą

  • ~rosthost1 2020-10-21
    12:23:51

    Urzędnicy miejscy se siedzą. Petenci ustawienia w kolejkę. Wyjście w piątek o 13.00. To sposób miasta na walkę z kryzysem. Zero perspektyw dla obecnych i przyszłych firm. No i jeszcze raz dziennie trzeba to zwalić na państwo.

  • ~rosthost1 2020-10-21
    12:26:56

    ~Pawel Krys rusz się poza Rybnik to zobaczysz ile firm się roz i buduje. Trza się tylko ruszyć ! Rybnik po prostu stoi!!

  • ~ 2020-10-21
    12:31:38

    To miasto potrzebuje dobrego ekonoma, nie historyka. Przejdziemy do historii z najdroższą wodą , ......itp

  • ~Jan R. 2020-10-21
    12:33:41

    36 49

    Biedny ten radny Szymura. Troszczy się o zarobki innych a o swoje nie potrafi zadbać. Cóż czytamy w jego oświadczeniu majątkowym? Otóż to, że jest dyrektorem biura poselskiego posła do Parlamentu Europejskiego. Z tego tytułu otrzymuje rocznie 15 000 zł brutto. To czyni 1250 zł brutto na miesiąc, czyli grubo poniżej płacy minimalnej wynoszącej w 2019 roku - 2250 zł. Czy on jest dyrektorem na ćwierć etatu? Nawet dodając do tego zatrudnienie u posła B. Piechy wynoszące 7815,79 zł brutto rocznie daje to 1900 zł brutto na miesiąc. Nota bene również poniżej płacy minimalnej. Może ma żonę, która go utrzymuje? Za podobne pieniądze, osiągane przez radnego za cały rok, jeden wicepremier nie potrafi wyżyć w ciągu miesiąca. Dieta radnego - 16.800 zł na rok niewiele urywa się od dochodów z dwóch biur poselskich. Ps. Zapomniałem, kto z ramienia pis reprezentuje rybniczan w PE.

  • ~Jan R. 2020-10-21
    12:36:21

    34 32

    I jeszcze jedno radny w pierwszej wersji oświadczenia majątkowego pomylił biura poselskie, w których pracuje i kwoty. Trzeba zatem zerknąć do korekty oświadczenia.

  • ~lok 2020-10-21
    13:00:34

    46 67

    brawo PiS WYKOŃCZYĆ NARÓD...

  • ~Dintojra 2020-10-21
    14:03:02

    37 47

    Niedługo takie problemy będzie miał cały kraj, a nie tylko Rybnik... no, ale większość głosujących przecież tego chciała więc o co ten lament ?
    Żadne miasto w Polsce nie jest samotną enklawą i wpływ sytuacji ekonomicznej kraju nie jest bez znaczenia na poszczególne miasta... choć ludzie tego nie rozumieją, bo dla większości istnieje pojęcie "rząd daje" prawda @kocanka123 ? :)

  • ~ 2020-10-21
    14:23:28

    80 49

    @ Franz i spółka - nie dacie rady tego zwalić na PIS , niestety w Rybniku rządzi PO i ono za podwyżki odpowiada. Na szczęście to ich ostatnia kadencja.

  • ~rzyt 2020-10-21
    14:35:08

    45 7

    Ostatnio optymalizacja i spółki komandytowe, a teraz będzie trzeba zakładać Pożytek Publiczny... Kiedy dają mi czas na działalność operacyjną w firmie?
    A poważnie - firmy powoli są w podobnej sytuacji finansowej co miasto. Nie liczyłbym na większe wpływy; będą likwidacje działalności.

    Pisałem już o "przejadaniu" pomocy z tarczy covid na podatki miejskie i płace.
    Do listopada wystarczy, a potem ludzie do MOPS. Jeszcze te podwyżki podatków zamieszają w budżecie miasta.

    Pozdrawiam fachowców od kubłów na odpady organiczne obiecane ludziom za free.

  • ~artefaks 2020-10-21
    14:48:54

    31 12

    Zak. Oczywiście że rozumiem , że zasłużonym towarzyszom by się te stanowiska należały.
    Ludzie nie upadlli jednak aż tak bardzo na głowę by wybrali opcję głosowania na towarzyszy szmaciaków.
    Zresztą grupa wzajemnej adoracji nie przetrwa do następnych wyborów odnajdując się na państwowym wikcie. Widzę że ideowcy wierzą do końca. Ale szczury już opuszczają tonącą łajbę.
    Czyżbyś wierzył w jakąś wunderwaffe , lub twierdzę w bieszczadach ?

  • ~pprywatne 2020-10-21
    14:55:59

    47 7

    A jak, a co? Ktoś się spodziewał obniżek? Chyba nawet tutaj takich naiwnych nie ma.

  • ~pprywatne 2020-10-21
    14:57:24

    44 25

    Wydrukowali miliardy, a ludzie nie rozumieją tego, że zostali okradzeni na tą całą kwotę nowo wydrukowanych pieniędzy.

  • ~6Cas4ju 2020-10-21
    15:36:11

    4 8

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~pomdro 2020-10-21
    15:53:48

    21 26

    dobra zmiana cd.

  • ~Arteks 2020-10-21
    19:41:05

    21 41

    Zgadzam się z osobami które domagają się większego zabiegania o inwestycje i dostrzegam zbyt małe zaangażowanie władz miasta w tym zakresie. Ale popatrzcie też przez pryzmat różnych tragicznych w skutkach decyzji rządowych które przyczyniły się do pogorszenia sytuacji finansowej miast. Tylko przez zmiany w ordynacji podatkowej Rybnik może tracić ok. 13 mln zł rocznie więc nawet gdyby cały Samsung przeniósłby swoją siedzibę i produkcję z Korei do Rybnika - to nawet to nie spowodowałby odzyskania tego co zabrał nam rząd. PiS bardzo namieszał i bardzo zaszkodził dużym miastom do których Rybnik się też zalicza. Wszystkie miasta będą podnosić wszystkie opłaty więc ostatecznie za te decyzje zapłacą ci co zawsze - najbardziej zaradni i ci którym chce się ciężko pracować od świtu do nocy.

  • ~Lateks 2020-10-21
    21:00:46

    33 2

    Jaki Matrix. UM podnosi podatek od budowli do odprowadzania ścieków, i albo dopłaca do tych ścieków, albo zmniejsza wpływy z tytułu zysku PWIK. Co w sumie wychodzi na jedno.
    Z drugiej strony buduje mieszkania dwa trzy razy drożej niż robią to deweloperzy i to w dużo gorszym standardzie i technologi.
    Ale te mieszkania przeznaczone są na osoby które tylko wyciągają rękę żeby dostać mieszkanie za darmo, i płacić mniej niż jedną czwartą tego co się płaci na wolnym rynku. Za to właściciele mieszkań i domów muszą na to wszystko płacić w postaci haraczu za nieruchomości.
    Co i tak nie przebije osób które odważyły się dorabiać czy zarabiać prowadząc działalność gospodarczą. Bo wtedy to podatek od nieruchomości skacze kilka do kilkudziesięciu razy więcej. I dzięki temu że płacą tak wysoki podatek od nieruchomości mogą w nagrodę walczyć o jedno czy dwa miejsca parkingowe które UM chce im odebrać bo taki mają kaprys żeby wszyscy mieli się gorzej od rowerzystów.

  • ~Lateks 2020-10-21
    21:09:52

    27 7

    "Tylko przez zmiany w ordynacji podatkowej Rybnik może tracić ok. 13 mln zł rocznie"
    Nie to nie miasto traci, to są pieniądze które zostają w kieszeniach ludzi zamiast w łapskach urzędniczych. Po za tym te 13 mln to jest nic w porównaniu do tego, czego brakuje, żeby UM mógł wydawać tyle ile zaplanował. Nawet największy idiota nie jest w stanie wymyślić że wyda więcej niż posiada. UM robi tak rok rocznie, Rządy tak robią od 30 lat.
    W całym tym szaleństwie chciałbym żeby rząd zmniejszył wpływy do budżetów gmin o połowę. Może wtedy się nauczą że wydają nie swoje a pieniądze podatników. Będą się chwalić "inwestycjami" a nie pomyślą że te "inwestycje" co roku generują koszty. Wyższe podatki to powolne zamieranie miasta. Są ludzie związani z miastem od pokoleń, a są tacy co wyjadą przy pierwszej lepszej okazji. I znów im się wpływy zmniejszą to znów będzie płacz.

  • ~Arteks 2020-10-21
    21:20:31

    11 35

    @lateks - no to skoro uważasz, że dobrze się stało, że tych 13 mln nie mają "łapska" urzędników - wytłumacz to tym którzy nie rozumieją tego, że miasto będzie musiało obciąć wydatki np. na sport i kluby sportowe. Niech ci którym zostanie więcej pieniędzy w portfelu - podzielą się z prezesami klubów... Poza tym zauważ, że jak będzie mniej pieniędzy w budżetach miast - to mniej będzie kasy na projekty obywatelskie czyli takie jakie zgłaszają sami obywatele. Na razie nikt nie wymyślił lepszego sposobu na finansowanie samorządów od wpływów z różnych opłat i podatków.

  • ~Lateks 2020-10-21
    21:41:14

    30 6

    "Poza tym zauważ, że jak będzie mniej pieniędzy w budżetach miast - to mniej będzie kasy na projekty obywatelskie czyli takie jakie zgłaszają sami obywatele."
    No i tu się mylisz, Prezydent z zastępcami twierdzą że na inwestycje ciągle mają środki. Nie mają na bieżące wydatki. Według nich te projekty zgłaszane do BO to "inwestycje" więc się mieszczą w tabelkach, brakuje jedynie na bieżące utrzymanie tego co jest. Więc tłumacząc absurdy, to stać UM na wybudowanie nowej fontanny przed Bazyliką, a nie stać UM na jej załączenie czy nalanie i uzdatnianie wody. Absurd? Czy może uważasz że to tak ma być? Bo moim zdaniem nie ma najmniejszego sensu stawiać tężnię, jeśli nie stać nas na jej funkcjonowanie. To jest dokładnie tak samo jakbyś kupił sobie najnowszy i najdroższy samochód, a byś go trzymał pod blokiem bo nie stać cię na garaż i na paliwo do niego.

  • ~Lateks 2020-10-21
    21:46:45

    25 7

    Co do klubów sportowych to mogę się założyć że lepiej by sobie radziły gdyby co roku nic nie dostawały z UM niż by je stawiać w takiej sytuacji jak je postawiono teraz. Masz granty na kilka mln zł co roku, i z dnia na dzień miasto postanawia wszystko uciąć. Dlaczego nie obcięto grantów na takie stowarzyszenia jak 17-tka z Boguszowic? Tajemnica?
    Zresztą różne zadania zlecane "stowarzyszeniom" i "fundacji" mają proste uzasadnienie.

  • ~krysiuk 2020-10-22
    12:07:53

    44 4

    Przeciw maseczce to były demonstracje ale jak wam do kieszeni zaglądają to cisza !,a i tak mieszkacie w najdroższej miejscowości jeżeli chodzi o koszty utrzymania w Polsce.A to początek bo śmieci ,woda itp. dopiero nadchodzą .Mostki są potrzebne za 400000 zł przez który przechodzi 1 osoba dziennie.Stadion i basen muszą w nocy oślepiać swym blaskiem bo stać nas na to.

  • ~Lateks 2020-10-22
    19:54:10

    22 6

    "Miasto będzie inwestować po 100mln zł rocznie, na to nie brakuje funduszy" Piotr Masłowski sesja rady miasta w tym momencie.
    "Coraz więcej osób nie będzie stać na posiadanie własnego domu mieszkania" No cóż panie prezydencie, wszystkie pana działania w UM do tego zmierzają. Na właścicieli nowe podatki, by tworzyć miejsca pracy dla swoich by pracowali dla dobra tych którym się nie chce pracować. Ciekawe czy działanie TBS-u nie będzie generować kosztów bieżących?? Wątpie, ciekawe ile będzie zarabiać prezes TBS-u.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2020-10-24
    18:54:27

    26 8

    Było wybierać za prezydenta przedstawiciela Partii Oszustów, specjalistów od podwyższania podatków. Zgodnie z hasłem Przestępczej Organizacji: "Niema i nie będzie pieniędzy"

  • ~Ilona Ewa 2020-10-29
    17:17:01

    20 3

    W Rybniku wszystko jest najdroższe , za chwilę to dogonimy Warszawę w tych opłatach i podatkach. ŚMIERDZĄCE powietrze , że nie ma czym oddychać. Komunikacja miejska podrożała, ludzie jeżdżą samochodami i smród większy!!!

  • ~Jan Korzeński 2020-11-06
    11:47:13

    7 2

    Odkąd panuje nam jaśnie oświecony prezydent Kuczera stoją puste sklepy na Sobieskiego i Wyzwolenia . Trzeba udawać by tego nie widzieć.Pusty pieniądz drukuje się nie tylko w Polsce w USA też . Narzekają wszyscy że ni nie mają gdzie parkować niech się naszykują na częstsze mandaty i kontrole gdzie parkują znajdą się parkingi z cenami po 5 zł .

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3534