zamknij

Wiadomości

Rybnik: na dworcu PKP montowane są windy

2018-05-10, Autor: bf

Prace na linii kolejowej Chybie – Żory – Rybnik trwają. Ułożono już 100 kilometrów torów, prowadzone są prace na wiadukcie w Zamysłowie. W kolejce do przebudowy czeka 20 przystanków w regionie. Sporo się też zmieniło na samym dworcu PKP w Rybniku. Na peronach montowane są windy.

Inwestycja ma przynieść wymierne korzyści dla regionu – zwiększenie przepustowości, czyli możliwość kursowania większej liczby pociągów oraz zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, czyli krótsze czasy przejazdu. - Dla pociągów regionalnych na odcinku Żory – Rybnik czas przejazdu skróci się do 13 minut w porównaniu do 22 minut obecnie. Dzięki szybszym wyjazdom pociągów towarowych z Rybnickiego Okręgu Węglowego, kolej stanie się bardziej konkurencyjna względem innych środków transportu – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Reklama

Na peronach stacji w Rybniku montowane są windy. Kończy się układanie nowej nawierzchni z płyt na peronie 3. W czerwcu będą gotowe także perony 1 i 2. Na stacji prowadzone są także prace związane z wymianą torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Obok stacji, na wiadukcie kolejowym nad ul. Chwałowicką, zakończono pierwszy etap prac, zabudowę konstrukcji stalowych pod 3 torami. Montaż konstrukcji pod pozostałymi torami rozpocznie się jeszcze w maju.

- Wykonawca zajmie się również remontem przystanków. Zostanie przebudowanych 20 peronów m.in. w Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wsi i Nędzy. Nowe perony, to dla pasażerów znaczne ułatwienie przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – dodaje Jacek Karniewski.

W Rybniku i Żorach oraz na odcinkach Chybie – Żory i Rybnik – Sumina wykonawca zamontował już ponad 100 km szyn i ok. 60 km sieci trakcyjnej. Na odcinku Warszowice – Żory stoją nowe słupy sieci trakcyjnej. Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in. zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. Prowadzone są prace na moście Zamysłowskim, między Rybnikiem a Jejkowicami. Modernizowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowywane przejazdy kolejowo – drogowe na odcinku Chybie – Żory – Rybnik. Efektem prac będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

- Ogółem w prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad 70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Wykonawca ma już wszystkie planowane do wymiany rozjazdy, szyny i podkłady. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem – dowiadujemy się.

W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m).

Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Realizację prac przewidziano na lata 2017 – 2019.

Oceń publikację: + 1 + 34 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~Konrad Klink 2018-05-10 08:47:49

    Teraz miasto musiałoby iść za ciosem i zbudować węzły przesiadkowe przy przystankach Rybnik Towarowy, Paruszowiec i stacji Rybnik. Koleje Śląskie muszą zwiększyć ilość pociągów i być może uda się przekonać cześć ludzi do przesiadki w pociąg.

    31 8
  • ~damiani 2018-05-10 08:57:38

    zbudować w rozsądkiem a nie za 6 mln złotych na Paruszowcu. Atreks uparcie twierdzi że to dla dobr amieszakńców, a ja widzę zę mozna zrobić ścieżkę pod wiadukt a ścieżkę rozerową do tężni puścić ulicą Pod Wałem i całość za mniej niż 1mln złotych. A z tężni wzdłuż lasu na stadion i wtedy i cały paruszowic będzie miał przejazd ludzie z dz Północ drogę do pociągu (fakt 100m dłuższą niż przekop za 6mln) a miasto 5mln na dobre cele

    18 9
  • ~Konrad Klink 2018-05-10 09:17:59

    @damiani oczywiście że tak. Jechałem ścieżką rowerową pod wiaduktem, wystarczy ją utwardzić. Parking przy przystanku Rybnik Paruszowiec też nie musi być wbudowany w nasyp kolejowy. Ważne aby pracownicy Rettiga Tenecco i centrum logistycznego mieli łatwy dojazd do pracy koleją z każdej strony miasta, co powinno zminimalizować korki na Paruszowcu.

    18 2
  • ~zxr9 2018-05-10 09:43:40

    wykorzystać tory toiwarowe do komunikacji pasażerskiej. Szynobusy z każdej dzielnicy do centrum. I gra gitara :) Oczywiście z tych dzielnic gdzie już są tory czyli np Boguszowice

    21 3
  • ~norton 2018-05-10 09:45:45

    Kurde Rybnik dzięki windom uzyskał połączenie z metrem :-)

    22 7
  • ~Blazej Balcerzak 2018-05-10 10:01:20

    3 tygodnie temu, widzialem tam pociag tak brudny, ze gdyby to byla moja linia odmowilbym wejscia bojac sie chorobsk wszelkich. Sluze zdjeciem. Maszynisci byli zazenowani jak je robilem, ale nie musieli sie kryc, bo nie bylo ich widac. Management Kolei Slaskich do wywalenia, jesli nie potrafi sobie poradzic z tak prosta rzecza...

    18 10
  • ~Arteks 2018-05-10 10:28:05

    @Błażej - to temat o windach i modernizacji... Z Rybnika odjeżdżają nie tylko Koleje Śląskie które od lat nie radzą sobie z brudnymi składami ale także Przewozy Regionalne czy PKP IC. Ostatnio jechałem do Warszawy i pociąg był na "błysk". Może w końcu władze województwa zrobią porządek z władzami KŚ które nie radzą sobie z tak prostym do rozwiązania problemem jak czystość składów. @damiani - to mieszkańcy okolicy i radni uparcie od lat walczyli o tę inwestycję. Ja ją jedynie ze wszystkich miar popieram bo to niepoważne aby w XXI wieku ludzie musieli chodzić po nasypie aby dostać się na peron czy dojść do piekarni lub przychodni... @Konrad - tak, w takim kierunku to powinno pójść. Centrum przesiadkowe przy dworcu Rybnik Paruszowiec jest częścią inwestycji związanej z przepustem. Też liczę, że powstaną kolejne. Korki na Paruszowcu są ogromne i potęgują się właśnie w okolicy zmian. Dotyczą nie tylko Mikołowskiej i Przemysłowej ale nawet Stawowej, Miarki czy Wielopolskiej. Koleje aglomeracyjne są ogromną szansą na odkorkowanie Śląska i poprawę komfortu życia ludzi bo przecież nikt nie chce mieszkać przy drogach gdzie auta stoją w korku i dodatkowo produkują spaliny.

    10 21
  • ~Blazej Balcerzak 2018-05-10 10:39:48

    @ Arteks. Wiem, ze moj post byl troche offtopic, i ciesze sie z modernizacji dworca, ale dostrzegam pewna regularnosc dotyczaca firm kolejowych. Jest wielka kasa na wydanie, budzimy sie w 21 wieku, ale po kilku latach pomalutku staczamy sie do lat 90 tych albo gorzej. Tu pociagi jezdza brudne, jakby byla wojna, tu ruchome schody przestaja dzialac, i nikt ich nie naprawia, tu konduktor chodzi w przepoconej marynarce roshelstanej koszuli i wyglada, jakby mial ciezka noc... a mialo byc tak pieknie.

    11 5
  • ~ujek 2018-05-10 11:35:12

    czy ktoś z was próbował ostatnio jechać rowerem korzystając z kolei ??? polecam, najpierw naklniecie się żeby przeprowadzić rower na hol z kasami (wąskie drzwi), potem nie lada wyczyn żeby dostać się na peron np. w stronę Katowic, brak jakichkolwiek udogodnień. Strome schody, brak najazdów do prowadzenia roweru lub nawet wózka, nie wspomnę jaki problem muszą mieć niepełnosprawni !!! ostatnio jechałem do Katowic z dworca w Rybniku i Rybniku Paruszowcu i powiem wam że to jest masakra, przeniesienie roweru schodach skutkują ubrudzeniem się np. od łańcucha a i późniejsza radość z jazdy jest znikoma. Ale żeby nie było że tylko narzekam, to miejskie trasy rowerowe są świetne : )

    16 7
  • ~Sape Xls 2018-05-10 12:58:04

    Tak z ciekawości co z linią 149? Dwa tory nowe! :-) Uda się przywrócić ruch pasażerski Rybnik - Gliwice, przez Leszczyny, Knurów?
    Knurów jest jednym z największych miast bez kolei.
    Oczywiście największym jest Jastrzębie Z. ...

    12 2
  • ~damiani 2018-05-10 15:11:54

    @damiani - to mieszkańcy okolicy i radni uparcie od lat walczyli o tę inwestycję. Ja ją jedynie ze wszystkich miar popieram bo to niepoważne aby w XXI wieku ludzie musieli chodzić po nasypie aby dostać się na peron czy dojść do piekarni lub przychodni..."

    Pracownicy Tenecco i Purmo potrafią przejść pod mostem 100 metrów dalej (50+50) a mieszkańcy już nie!! Święte krowy, przez nasyp przechodzić nie wolno wiec czemu łamią prawo??? Droga z paruszowca na stadion i rudę powinna iść koło tężni a potem wzdłuż lasu.

    13 6
  • ~Arteks 2018-05-10 18:20:05

    Pomijając to, że wysokie perony są o wiele wygodniejsze przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów, a windy będą bardzo przydatne dla osób niepełnosprawnych, podróżnych z wózkami dziecięcymi, z dużymi bagażami czy rowerami to estetów powinno ucieszyć, że w przypadku tej modernizacji PKP wreszcie zrezygnowała z krytykowanych w całej Polsce różowych krawędzi peronów! Poza tym na zdjęciach tego nie widać ale wreszcie rozpoczęto układanie płytek na 2 i 3 peronie i nie są to tandetne kostki, a szlachetniejszy rodzaj płytki z Dasagu. Widać, że w tym przypadku PKP świadomie nie chce tandety i prawdopodobnie to jedna z pierwszych linii kolejowych w Polsce na której perony budowane są z bardziej funkcjonalnych i estetycznych materiałów. :) @damiani - ale to nie jest żaden argument, że "mogą przejść ileś tam metrów" bo auta też mogą przejechać ileś tam metrów, a jednak buduje się nowe drogi, remontuje mosty itd. Jeśli wnioski płyną z różnych środowisk i powtarzają się od lat - to trzeba w końcu je zrealizować. Tym bardziej, że na takie inwestycje jest dofinansowanie unijne. Może byś już skończył ten offtop i napisał coś o windach?

    6 12
  • ~ 2018-05-10 21:47:01

    Poki co wszystko uswionione tym czarnym zwirem

    3 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Rybnik powinien przeznaczać więcej pieniędzy na transport zbiorowy?




Oddanych głosów: 669