zamknij

Wiadomości

Rybnik dołączył do grupy najbardziej rozwiniętych elektromobilnie miast w Polsce

2021-08-12, Autor: 

Prezes URE w kolejnych miastach wyznaczył przedsiębiorstwa energetyczne do pełnienia funkcji operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania oraz dostawców usług ładowania - najwięcej jest ich w województwie śląskim.

Reklama

Śląskie - tutaj najwięcej miast z ogólnodostępnymi stacjami ładowania w Polsce

W kolejnych siedmiu miastach dostępne będą usługi wyznaczonych przez Prezesa URE operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania oraz dostawców usług ładowania. Do grona 16 miast, w tym trzech z woj. śląskiego – Gliwic, Sosnowca i Częstochowy, dołączają kolejne siedem, w tym pięć z województwa śląskiego: Bytom, Tychy, Dąbrowa Górnicza, Rybnik i Zabrze. Decyzją Prezesa URE operatorami stacji na Śląsku będą Tauron Sprzedaż i Tauron Sprzedaż GZE. Tym samym na 23 miasta, które będą mieć ogólnodostępne stacja ładowania osiem znajduje się w woj. śląskim.

- Obecnie do URE najwięcej wniosków wpłynęło z województwa śląskiego. Do tej pory już osiem miast tego województwa otrzymało pozytywną decyzję, a jeszcze 2 wnioski są w trakcie rozpatrywania przez regulatora. Obserwujemy, że Śląsk może stać się jednym z bardziej rozwiniętych elektromobilnie regionów w Polsce pod względem rozbudowanej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z transportu to również szansa na poprawienie czystości powietrza w regionie i dotrzymanie unijnych norm jego jakości – informuje Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowy URE.

Samar: bez rozbudowanej sieci ładowania elektromobilność nie ruszy w Polsce

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w sierpniowym raporcie wskazuje, że bez rozbudowanej sieci ogólnodostępnych ładowarek elektromobilność w Polsce nie ruszy. Zgodnie z celem wyznaczonym przez Komisję Europejską, do 2030 park samochodów na Starym Kontynencie ma składać się z co najmniej 30 milionów pojazdów o zerowej emisji, a do 2050 roku przeważająca liczba aut w Europie nie powinna już emitować CO2. Zgodnie z założeniami pakietu „Fit for 55” średnie emisje z nowych samochodów mają ulec redukcji o 55 proc. od 2030 r. i o 100 proc. od 2035 r.

To ambitne przedsięwzięcie, zważywszy, że w 2020 roku w Unii Europejskiej (uwzględniając Wielką Brytanię) zarejestrowano ponad milion elektrycznych samochodów osobowych (1 045 000 sztuk), z których 51,5 proc. stanowiły auta czysto elektryczne. O ile wskaźniki ich sprzedaży systematycznie rosną – w pierwszym półroczu 2021 roku rynkowy udział hybryd typu plug-in (PHEV) oraz pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) wyniósł 15 proc. – to „wdrażanie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych przez Unię Europejską nie jest wystarczająco szybkie, aby osiągnąć zamierzone cele”– stwierdził w kwietniu tego roku Europejski Trybunał Obrachunkowy (ECA).

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), również zauważa nierównomierny rozwój sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych w Europie. 70 proc. wszystkich ładowarek w Unii Europejskiej jest zlokalizowana w trzech krajach: Holandii (66 665), Francji (45 751) i Niemczech (44 538). Ta dysproporcja niepokoi tym bardziej, gdy uwzględni się fakt, że kraje te obejmują tylko 23 proc. całkowitej powierzchni UE. Pozostałe 30 proc. infrastruktury ładowania jest rozproszone na 77 proc. terytorium regionu.

Polska - 0,8 proc. ładowarek w UE

Obecna sytuacja wskazuje dwutorowość tempa rozwoju infrastruktury, wyznaczając granicę między państwami Europy Zachodniej, a krajami o niższym PKB w Europie Wschodniej, Środkowej i Południowej. Takim przykładem może być m.in. Polska (0,8 proc. ładowarek w UE) czy Hiszpania (3,3 proc.). Po drugiej stronie są natomiast np. Niemcy oraz Włochy, które posiadają odpowiednio – 19,9 oraz 5,8 proc. punktów ładowania.

– Liczba publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce znacząco odbiega od standardów innych krajów UE. Choć ich liczba stale rośnie, daleko nam do zachodnich czy północnych sąsiadów. Oczywiście taki stan rzeczy negatywne wpływa na popularność aut elektrycznych. Z drugiej strony projekty budowy infrastruktury przeznaczonej specjalnie dla flot cieszą się dużym powodzeniem wśród klientów biznesowych – komentuje dla Samaru Michał Baranowski, dyrektor generalny firmy Elocity.

Pod koniec czerwca w Polsce funkcjonowało 1 521 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 964 punkty). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Jak wynika z Licznika elektromobilności PSPA i PZPM, tylko w czerwcu br. uruchomiono 23 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (33 punkty).

Jak podaje z kolei IBRM Samar na podstawie danych Urzędu Dozoru Technicznego (UDT), w ostatnim dniu czerwca br. w Polsce funkcjonowało 1 551 stacji ładowania, a liczba punktów ładowania wynosiła 2 965. Jednak, jak podkreśla UDT, nie wszystkie stacje ładowania są ogólnodostępne, a liczby dostępnych dla prywatnych użytkowników stacji oraz punktów ładowania wynoszą odpowiednio 892 i 2117. UDT stwierdza również, że mogą funkcjonować stacje, które nie zostały jeszcze odebrane przez UDT lub operator przekazał do rejestru błędne dane.

Potrzeba 150 tys. ładowarek rocznie w UE

Koncerny prognozują sześciokrotny wzrost produkcji pojazdów elektrycznych na Starym Kontynencie w latach 2019-2025. To ponad 4 miliony samochodów osobowych i dostawczych rocznie, co stanowi około jedną piątą rocznej produkcji w krajach UE. Komisja Europejska (KE) widząc zwiększający się potencjał produkcyjny, chce również utrzymać tempo rozwoju infrastruktury. W tym celu wyznaczyła cel miliona punktów ładowania do 2025 roku. Ten plan może być jednak zagrożony, uważają przedstawiciele Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. Jego realizacja wymagałaby instalacji około 150 000 nowych ładowarek rocznie, czyli prawie 3000 tygodniowo.

– Upowszechnienie samochodów elektrycznych wymaga bardzo dużych inwestycji. Przede wszystkim w infrastrukturę ładowania oraz w sieć elektroenergetyczną. Niezbędne jest także wsparcie dla operatorów ogólnodostępnych stacji w postaci dotacji na budowę ładowarek, a także na wprowadzenie ułatwień w procesie inwestycyjnym, w tym w zakresie odbiorów stacji przez Urząd Dozoru Technicznego. Za równie istotny element uznaję także przygotowanie możliwości szybkiej rozbudowy infrastruktury ładowania w Miejscach Obsługi Pasażerów przy drogach szybkiego ruchu – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. 

Przyspieszenia działań domaga się też ACEA oraz pozarządowa organizacja Transport & Environment (T&E). Instytucje wystosowały wspólny apel do Komisji Europejskiej, w którym dopominają się o zwiększenie liczby ładowarek również dla pojazdów ciężarowych. Argumentują, że do 2025 roku w całej UE powinno powstać 11 000 punktów ładowania elektrycznych ciężarówek, a do 2030 roku – 42 tysiące. Autorzy petycji chcą, by do 2025 roku były to stacje o dużej mocy z minimum 4 punktami ładowania, rozlokowanymi co 100 km. Pięć lat później sieć miałaby być jeszcze gęstsza – co 50 km – podano w liście od ACEA i T&E.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 11

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,ure-slask-najbardziej-rozwinietym-elektromobilnie-regionem-polski,wia5-4-5138.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~Kurt_Wallander 2021-08-12
    11:43:53

    10 4

    Ponawiam pytanie - gdzie zniknęły BMW i3, które można było wypożyczać do woli a przy których to, nasi włodarze szumnie się promowali? Po mieście za to walają się elektryczne hulajnogi i auta pewnej firmy na P z Grójeckiej w Wawie - te ostatnie z elektro mobilnością niewiele mają wspólnego.

  • ~olxmff 2021-08-12
    12:30:12

    9 2

    Co z budową stacji ładowania? Do końca 2020 roku miało ich być w mieście 60, głównie na parkingach miejskich i przy różnych instytucjach publicznych. W tej chwili są 3, które istnieją już od kilku lat.

  • ~pprywatne 2021-08-12
    20:40:37

    6 0

    Tak, już się nie mogę doczekać godzinnego ładowania w trasie. Nie mówię już o sytuacji, gdy będzie kolejka, tak ze trzech samochodów do ładowarki. Fajnie, fajnie...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052