zamknij

Wiadomości

Rybniczanka kliknęła w link. Straciła 14 tys. złotych!

2020-02-27, Autor: 

Oszuści wymyślają wciąż nowe metody, by wyłudzić od nas pieniądze. Tym razem mieszkanka Rybnika otrzymała SMS-a z prośbą o pilne uregulowanie należności w kwocie 8,45 złotych firmie Tauron. Brak należności miał spowodować odłączenie energii elektrycznej. Kobieta kliknęła w podany w wiadomości link i zrobiła przelew na żądaną kwotę. W rzeczywistości z jej konta zniknęło 14 tys. złotych!

Reklama

Kilka dni temu informowaliśmy Was o oszustach podających się za pracowników firmy Tauron wysyłających niebezpieczne SMS-y. Niestety, doszło do udanej próby oszustwa.

Dwa dni temu ofiarą takiego oszustwa padła mieszkanka Rybnika, która otrzymała wiadomość SMS z prośbą o dopłatę za energię. Był to SMS o następującej treści: "Tauron: Na dzień 25.02.2020 roku zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o pilne uregulowanie należności 8.45 PLN ...". Dodatkowo został podany link do strony, gdzie kobieta miała sprawdzić brak swoich należności.

- Kobieta kliknęła w link dołączony do otrzymanej wiadomości, po czym przelała „brakującą kwotę”. Strona banku zawiesiła się. A kiedy rybniczanka zadzwoniła do banku jej konto było już zablokowane. Jak się później okazało, z jej konta zamiast niewielkiej sumy, zniknęło 14 tysięcy złotych – mówi asp. Bogusława Kobeszko, rzecznik policji w Rybniku.

Przypominamy, internetowi oszuści coraz chętniej podszywają się pod firmy i wysyłają SMS-y z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Zazwyczaj kwota, jaką należy wpłacić jest niska - w granicach 1 do 10 zł. W wiadomości podany jest także link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności, gdzie nieświadoma osoba wprowadza wrażliwe dane dotyczące konta, takie jak login czy hasło. Tym samym umożliwia oszustowi przechwycenie tych danych.

Kilka wskazówek jak uchronić się przed tego typu oszustwami:

- Przede wszystkim nie wchodźmy na dołączone do wiadomości linki i nie logujmy się przez nie na swoje konto bankowe.

- Jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy.

- Czytajmy dokładnie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów.

- Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed stratą pieniędzy.

Oceń publikację: + 1 + 141 - 1 - 12

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~ 2020-02-27
    09:50:45

    102 5

    Nie odpowiadac na ZADNE maile. Beda czegos chcieli to wysla list papierowy. Dotyczy to kazdej korespondencji elektronicznej.
    W razie watpliwosci wejsc na strone firmy I zalogowac sie (nie z linka). Lub wyslac im emaila lub zadzwonic.
    Po prostu zwykly zdrowy rozsadek.
    Mialem juz dziesiatki emaili typu - zmien haslo, twoje konto jest zagrozone - wszystkie laduja w smietniku.

  • ~qwer 2020-02-27
    10:15:46

    102 3

    Podaję stan licznika co miesiąc na ,mój Tauron, płacę fakturę i nara. Żadnych nie dopłat itp zawsze wiem ile jest do zapłaty. Polecam ten sposób.

  • ~ 2020-02-27
    10:17:48

    70 7

    Jak dobrze że kasę trzymam w skarpecie a na koncie mam debet , możecie mi naskoczyć złodzieje internetowi

  • ~pprywatne 2020-02-27
    10:43:31

    85 5

    Coś mi się w to nie chce wierzyć. Przecież bank wie dokąd posłał pieniądze tzn. wie na jakie konto, po szybkiej interwencji bank może unieważnić transakcję, więc jakieś dziwne to wszystko.

  • ~ 2020-02-27
    10:58:51

    27 5

    @pprywatne
    Niestety mylisz sie. Dla banku to bedzie legit. One sa bezkarne dopoki regulator ich nie zmusi do tego. A pieniadze po opuszczeniu wlasciciela przeszly pewnie natychmiastowo przez kilkadziesiat kont roznych bankow.

  • ~polk 2020-02-27
    11:15:24

    33 23

    Jakoś wcale mi nie szkoda takich ludzi.
    Wszędzie o tym trąbią, by nie klikać w linki z różnych wiadomości, nawet ostatnio widziałem reklamę jednego z banków przestrzegającą przed tego typu zachowaniami.
    Widać ludzie niczego się nie nauczą, dopuki sami nie dostaną po czterech literach.
    Dziś prawie wszyscy mają smartfony czy stały dostęp do internetu, lecz nie wszyscy potrafią ich używać świadomie.

  • ~Piotrek Barszczewski 2020-02-27
    12:07:41

    27 4

    Tyle się o tym mówi, wszędzie - i dalej takich kradzieży jest multum.
    Pani której ukradli pieniadzę z konta powinna wziąć z Policji zaświadczenie oraz iść do banku i zgłosić nieautoryzowaną transakcje.
    Bank zwróci pieniądze jeśli nie uzna że podanie danych na "podrabianej stronie" to nie jest rażące niedbalstwo klienta. - Ale tutaj to już zależy od banku jak to zinterpretują..

    Jedyny chyba sposób na próbę odzyskania pieniędzy, bo policja zbyt dużo nie zrobi.

  • ~majster86 2020-02-27
    12:09:30

    38 4

    Ja jednej rzeczy nie rozumiem, przecież chyba w każdym banku aby potwierdzić przelew nawet na 3 grosze należy wysłać smsa z hasłem, i jest to hasło do konkretnego przelewu i kwoty. I co takie hasło też złodziejom przesłała ? nie zauważając że jest tam kwota 14 000 zł?

  • ~spirit-of-the-town 2020-02-27
    12:24:24

    25 2

    "Na dzień 25.02.3020 roku zaplanowano odłączenie energii elektrycznej!" - to jeszcze było 1000 lat czasu :)))

  • ~Marco2 2020-02-27
    13:10:40

    19 5

    do polka . A mnie ciebie bardzo żal,że nie pomyślałeś o wieku tej pani.Teraz się wymądrzasz ,bo jesteś pewnie jeszcze przy sprawnym umyśle ?Tak mi się wydaje .

  • ~Jan R. 2020-02-27
    13:55:24

    15 4

    Jedyna rada to zezwolenie na odstrzał oszustów. Jeżeli ktoś nie ma broni miotającej to może być zezwolenie na ich unicestwienie w 1 z 1 856 795 sposobów unicestwiania istot żywych.

  • ~hanys z Rybnika 2020-02-27
    23:03:22

    6 9

    Nie jest mi żal tej pani jak jest naiwna i dała się nabrać na takiego smsa to tylko jej zasługa że złodzieje wzbogacili się o 14 tys zł

  • ~kedzierskig 2020-02-27
    23:14:21

    5 1

    To gdzie te pieniądze są?skoro tak łatwo kogoś oszukać to czemu tak trudno te pieniądze odzyskać.kazdy jest mądry w komentarzu że się nie da oszukać.Kozaczki pl

  • ~polk 2020-02-28
    00:46:39

    6 2

    @Marco2 widzisz pomyślałem, ale...
    Wg Ciebie ta Pani jest w kwiecie wieku, nie ogląda telewizji, nie wie co to internet, nie potrafi korzystać z niego i nie ma "sprawnego umysłu"?
    Dziwne to skoro ma smartfona, umie włączyć w nim dostęp do internetu i zapewne korzysta z bankowości mobilnej, bo tylko tak mogła dać się naciągnąć klikając link.
    Wybacz, ale sam przyznasz, że coś tu nie pasuje.
    @kadzierskig tak jestem mądry w komentarzu, bo nigdy nie klikam gdzie popadnie, więc nigdy nikt mnie nie naciagnie w ten sposób!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4940