zamknij

Wiadomości

Rusza szybka kolej między Rybnikiem a Wodzisławiem!

2018-06-07, Autor: 

Mamy dla Was dobrą wiadomość: od 10 czerwca między Rybnikiem a Wodzisławiem kursować będą 54 pociągi. W godzinach szczytu odjeżdżać będą w obu kierunkach co pół godziny. To jeden z najważniejszych projektów komunikacyjnych ostatnich dwóch dekad w naszym regionie. Zła wiadomość jest taka, że pasażerowie na wspólny bilet kolejowo-autobusowy oraz na centra przesiadkowe przy dworcach będą musieli poczekać jeszcze dobrych parę tygodni, a nawet miesięcy.

Reklama

Kolej wraca na właściwe tory – tak można spuentować fakt, że od 10 czerwca pasażerowie w naszym regionie nie będą musieli specjalnie przejmować się rozkładem jazdy. Pociągi na linii Rybnik – Wodzisław będą odjeżdżać z niespotykaną dotąd częstotliwością.

Dobowa ilość połączeń w dni robocze na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski wzrośnie z obecnych 18 do 54. W dni wolne od pracy oraz w dni robocze poza godzinami szczytu pociągi będą kursowały średnio co godzinę od 4:00 rano do 24:00 w nocy.

W dni robocze rano, między godziną 5:30 i 7:30, pociągi będą kursować średnio co 20 minut, a po południu między godziną 13:30 i 17:00 średnio co 30 minut.

Większość spośród połączeń (37) umożliwiać będzie również podróż z Wodzisławia Śląskiego do Katowic i z powrotem (20 połączeń bezpośrednich, 17 z dogodną przesiadką w Rybniku).

Trasa pociągu: Rybnik, Rybnik Towarowy, Rybnik Rymer, Radlin Obszary, Wodzisław Śląski Radlin, Wodzisław Śląski.

Czas przejazdu wynosić będzie 16 lub 17 minut.

> Zobacz rozkład jazdy z Rybnika do Wodzisławia

> Zobacz rozkład jazdy z Wodzisławia do Rybnika

Uruchomienie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Rybnik - Wodzisław Śląski to efekt porozumienia trzech samorządów – Rybnika, Wodzisławia Śląskiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego z Kolejami Śląskimi.

Dziś przed południem w pociągu jadącym z Rybnika do Wodzisławia symboliczną umowę w tej sprawie podpisali: Wojciech Saługa – marszałek województwa, Piotr Kuczera – prezydent Rybnika, Mieczysław Kieca – prezydent Wodzisławia Śląskiego i Wojciech Dinges – prezes Kolei Śląskich. Porozumienie zawarte zostało na cztery i pół roku, do 31 grudnia 2023 roku.

Na mocy zawartego porozumienia, do końca roku każdy z samorządów przekaże Kolejom Śląskim po 300 tys. złotych na realizację dodatkowych połączeń między Rybnikiem a Wodzisławiem. W roku 2019 kwota ta wzrośnie do 600 tys. złotych.

- Aby zachęcić mieszkańców do wyboru pociągu zamiast samochodu, musimy zaoferować konkurencyjny czas przejazdu i wysoką częstotliwość kursów. Pomiędzy oboma miastami połączenia będą częste i regularne. Mieszkańcy zobaczą, że nie ma problemu z powrotem np. z pracy, że połączenia będą realizowane także w godzinach wczesno porannych czy wieczornych – powiedział prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Prezydent Rybnika dodał, że duże zainteresowanie włączeniem się w sieć szybkich połączeń wykazuje m.in. miasto i gmina Czerwionka-Leszczyny. - Naszym marzeniem jest, by do sieci tych połączeń dołączyło w przyszłości Jastrzebie-Zdrój, które obecnie nie ma w ogóle dostępu do kolei - dodał Piotr Kuczera.

Dziennikarze podczas przejazdu pociągiem z Rybnika do Wodzisławia dopytywali samorządowców dlaczego w projekt nie włączyło się miasto Radlin, na terenie którego również zatrzymują się pociągi szybkiej kolei miejskiej. - To my, jako duże miasta jesteśmy odpowiedzialni za rozwiązywanie kluczowych problemów mieszkańców naszego regionu – skomentował prezydent Wodzisławia – Mieczysław Kieca.

- Uruchomienie szybkiej kolei miejskiej między Rybnikiem a Wodzisławiem to doskonały przykład na to, że można działać sprawnie jak aglomeracja, formalnie aglomeracją nie będąc – chwalił lokalnych włodarzy marszałek Wojciech Saługa.

Dziś, oficjele trasę między Rybnikiem a Wodzisławiem pokonali nowoczesnym składem typu Elf. A na jaką obsługę mogą liczyć od 10 czerwca pasażerowie? - Nowe składy będą stanowiły większość. Tylko kilka pociągów obsługiwanych będzie przez stare jednostki EN57, które kursować będą poza godzinami szczytu – zapewnia prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges.

Niestety, częste kursy pociągów to jedyna nowość na jaką póki co mogą liczyć pasażerowie. Koleje Śląskie i samorządy nie zdążyły jeszcze przygotować wspólnego biletu kolejowo-autobusowego. - Potrzebujemy na to jeszcze kilka tygodni – powiedział Wojciech Dinges.

W Wodzisławiu ani Rybniku nie ma jeszcze centrów przesiadkowych, które mają zachęcać kierowców do dojeżdżania w rejon dworców autobusami i rowerami.

Przez najbliższe tygodnie pasażerowie obsługiwani będą w spartańskich warunkach na dworcu w Wodzisławiu, gdzie trwa właśnie szczyt remontu budynku dworca. Wnętrze dworca ma zostać udostępnione pasażerom na jesieni, a obejście gotowe będzie w 2019 roku. Do momentu oddania dworca do użytku pasażerowie mogą korzystać z biletomatu umieszczonego w tymczasowej poczekalni oraz tymczasowych miejsc parkingowych dla samochodów.

- Zależało nam na tym, aby pomimo trwającego remontu dworca uruchomić nowe połączenia jeszcze przed wakacjami, aby przyzwyczajać mieszkańców do nowych możliwości. Liczymy na to, że we wrześniu frekwencja w pociągach na linii Wodzisław – Rybnik będzie naprawdę spora – mówi prezydent Wodzisławia.

Remont trwa również na dworcu w Rybniku (PKP remontuje perony i instaluje windy). Nie ruszyła jeszcze budowa centrum przesiadkowego, które ma powstać na parkingu przed dworcem. Władze Rybnika zapowiedziały, że prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.

 

Czy Waszym zdaniem, uruchomienie dodatkowych połączeń między Rybnikiem a Wodzisławiem doprowadzi do wzrostu liczby pasażerów na linii Rybnik – Wodzisław? Czy zamierzacie przesiąść się z samochodu na pociąg?

Oceń publikację: + 1 + 75 - 1 - 20

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (38):
  • ~pprywatne 2018-06-07
    12:32:41

    91 51

    Po co się jeździ z Rybnika do Wodzisławia? Jest tam coś ciekawego?

  • ~ 2018-06-07
    13:07:09

    70 44

    Buhahahaha....ale wyczyn ! A po co tam jezdzić ??? I tak wszyscy jezdżą samochodami na tym małym odcinku ! Brawo !!

  • ~Arteks 2018-06-07
    13:14:52

    Wyrazy uznania dla Kuczery i Kiecy którym udało się wprowadzić w życie pomysł jaki pojawiał się w mediach i w dyskusjach od co najmniej 30 lat. Ekipa Fudalego też o tym mówiła ale... zabrakło niestety zaangażowania w projekt czego nie zabrakło ekipie jego następcy. @dukat @pprywatne - nie wiem jak można zadawać tak prymitywne pytania w sytuacji kiedy Wodzisławska to najbardziej zakorkowana droga w naszym mieście na którą kierowcy ciągle utyskują przy różnych okazjach. Władze Rybnika i Wodzisławia oraz marszałek województwa tworzą więc nową alternatywę podróżowania. Można nadal stać w korku i się wkurzać, można jechać pociągiem który w godzinach szczytu będzie kursować całkiem często. Można też zachować się społecznie i jechać pociągiem tak aby ci wszyscy którzy wykonują serwis czy dostawy mogli dojeżdżać do klientów szybciej i bez nerwów. Nie zachowujcie się jak nudne zgredziki...

  • ~Tomek_81 2018-06-07
    13:35:34

    72 18

    Niestety żeby SWD ubyło z rybnickich dróg to trzeba by tory do Focusa i Plazy doprowadzić. Ale dobre i to, każe auto mniej na gościnnych stepach w Rybniku się liczy. " Goście" z różnych stron (nie tylko spod znaku SWD) to przynajmniej połowa samochodów i korków w Rybniku.

  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-06-07
    13:41:17

    52 23

    Skończą się pieniądze, połączenia również. Daję temu "projektowi" pół roku.

  • ~Marcin74 2018-06-07
    13:55:13

    74 28

    Chcę być na 8:00 w Wodzisławiu w Urzędzie Miasta. Godz. 7:00 wychodzę z domu. Do przystanku mam blisko. 15 min z buta. Czekam na autobus (Zebrzydowicka) Czekam min 10 min na busa. Bus na dworzec jedzie min. 15 min. Jestem na dworcu. 7.37 mam pociąg do SWD (więc nie zdążyłem ale załóżmy, że jednak się udało). Jestem w Wodzisławiu o 8:00. Czekam na autobus (10 min). Jadę do UM (10 min) lub idę z buta (20 min). W UM jestem 8:20 (spóźniony). Zimą zmarznięty. Latem spocony. Autem jestem pod UM w SWD w 30 min. Z korkiem 40 min. Jadąc w komfortowych warunkach klimatycznych i zapachowych. Mam jeszcze 20 min na kawę. Nie chce mi się liczyć ile wydałem na bilety ale myślę, że mniej niż na benzynę nawet licząc po 5.5 zł/ litr, parking i kawę.

  • ~entropia 2018-06-07
    13:55:37

    81 1

    1. Więcej połączeń w godzinach szczytu, podejrzewam że po 18-tej pociągi będą jeździć puste.
    2. Zsynchronizowane połączenia autobusowe z większymi zakładami pracy np. Chwałowice, Tenneco, Purmo w godzinach zmian.
    3. Wspólny bilet autobus-pociag.
    4. BEZPŁATNY PRZEWÓZ ROWERU W POCIĄGU, standardowa stawka w wysokości 5 zł to kiepski żart.

  • ~templariusz 2018-06-07
    13:59:07

    73 28

    Przestań pierniczyć Arteks ty jeden. A tak na poważnie to: NO, PANOWIE WAŻNI SOBIE SIEDZĄ W PRZEDZIALE A NARÓD STOI ! :) Piękny artykuł, mam nadzieję że tylko do listopada sobie tak pojeżdżą na tej trasie Rybnik_Wodzisław i nazot przy stole :)

  • ~entropia 2018-06-07
    14:00:37

    36 15

    Dodam jeszcze że Wodzisławska jest zakorkowana głównie z powodu miniaturowego ronda przy wiadukcie kompletnie nieprzystosowanego do obsługi takiego ruchu, a obecnie także z powodu przewężenia w okolicach budowy nowej drogi Racibórz-Pszczyna.

  • ~ 2018-06-07
    14:17:03

    44 8

    Można pochwalić władze obu miast za pomysł, ale niestety trzeba ganić za sposób realizacji. Na plus duża ilość połączeń kolejowych. Na minus: brak wspólnego biletu kolejowo-autobusowego, brak centrów przesiadkowych. Dziwi mnie, że na czas powyższych niedogodności, nie można bezpłatnie wziąc ze sobą roweru. Do tego dochodzi sprawa z dworcem kolejowym w Wodzisławiu (katastrofa). Na "dzień dobry" może to zniechęcić nawet "chętnych".

    Na ten moment rozwiązanie wygodne jedynie dla osób, które mieszkają blisko dworców kolejowych oraz u celu podróży nie muszą nigdzie daleko się poruszać. Na ten moment obawiam się, że może to być zachęta dla nielicznych osób.

    Obawiam się, że bardzo niewiele osób nauczonych korzystać z samochodu przerzuci się na komunikację kolejowo-autobusową. Na ten moment zachęt jest bardzo niewiele dla osób, które cenią wygodę i komfort w podróży samochodem.

    Mam przeczucie, że nawet przy darmowych biletach kolejowych na trasie Rybnik - Wodzisław Ślaski, ciężko by było o wysoką frekwencję.

  • ~Arteks 2018-06-07
    14:47:52

    26 96

    @marcin74 - nie bazujmy na przesadyzmach bo jeśli ktoś nie mieszka na jakimś zadupiu tylko przy dworcu i pracuje blisko dworca - to taka oferta może okazać się czasowo atrakcyjniejsza od auta które musi swoje wystać na skrzyżowaniach i korkach, nie mówiąc o codziennym stresie kierowcy. Poza tym jeśli ktoś kto jest w twojej sytuacji i z racji tego, że mieszka z dala od cywilizacji musi korzystać z auta - teoretycznie powinien bić brawo tej inicjatywie bo przecież dzięki niej może być więcej miejsca dla twojego auta! Hejtowanie proekologicznych i protransportowych działań samorządów jest jaimś dowodem na wypranie mózgów wielu zwolenników motokultyzmu. Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na coś takiego jak patriotyzm gospodarczy. Jeśli jest alternatywa zamiany silnika spalinowego na elektryczny to powinniśmy to wykorzystać. Prąd produkujemy w kraju, ropę i gaz sprowadzamy głównie z Rosji i krajów arabskich. Należy się zastanowić czy chcemy przyczyniać się do budowy ich imperiów czy zależy nam na budowie polskiej i śląskiej gospodarki oraz miejsc pracy w Polsce?

  • ~Marcin74 2018-06-07
    15:39:32

    47 15

    @Arteks - Nie bardzo wiem o czym rozmawiasz. Większość mieszkańców Rybnika ma do przystanku m.in. 10 – 15 min piechotą a ci mieszkający faktycznie w odległych dzielnicach mają zdecydowanie dalej. Ja podałem czas przejazdu przez 1 przystanek (Sąd). Większość będzie jechać busem dłużej na PKP niż 10 min. Mój patriotyzm kończy się w momencie w którym zaczynam na nim tracić. Przy ofercie PKP dojazdów do SWD tracę czas, pieniądze i wygodę (tak. wygodniej jechać autem niż stać na przystanku, stać po bilet, sprawdzać rozkłady, martwić się czy będzie spóźniony, sprawdzać czy nie ma jakiegoś święta, strajku, remontu, objazdu itd.) Co do ostatniego Twojego zdania to masz rację. Zrezygnuję z samochodu żeby Ruscy i Arabowie przestali być imperium a stała się nim Polska. Zrobię sobie nawet taką koszulkę i pojadę pociągiem do lasu w Wodzisławiu zjeść tort z batoników.

  • ~ 2018-06-07
    15:47:35

    33 9

    @marcin74 wszystko na swoim miejscu. Jak jest upał +30 lub mróz -20 to wtedy jazda autem na krótkie odległości nie jest komfortowa i nie jest wygodna ani nawet dobra dla silników aut. Klima nie zdąży schłodzić lub nawiew ocieplić. Rozwój kolei jest zjawiskiem pozytywnym. Czekam też na rozwój połączeń autobusowych w Rybniku i zakupy elektrobusów. Natomiast jedna rzecz jaka mi się bardzo nie podoba to brak wspólnych taryf. Dopóki nie pojawią się wspólne bilety ZTZ - kolej dopóki oferta dla osób którzy muszą dojechać do dworców nie będzie atrakcyjna. Natomiast dla tych którzy mogą dotrzeć do dworca pieszo do 10 minut oferta jest dobra. Wydaje mi się, że dobrym kierunkiem rozwoju transportu kolejowego mogłyby być Leszczyny, Knurów i Gliwice.

  • ~minowa 2018-06-07
    15:48:35

    26 9

    Największa przeszkoda to stacja w Rybniku raczej na skraju miasta (daleko od osiedli) i stacja w Wodzisławiu zupełnie na skraju miasta. A tak naprawdę to nie widzę potrzeby częstego jeżdzenia pomiędzy Wodzisławiem a Rybnikiem, chyba, że w drodze poza Rybnik i Wodzisław (np. do Gliwic, Katowic) a w tym przypadku to połaczenie kolejowe jest bezużyteczne.

  • ~ 2018-06-07
    15:59:25

    20 9

    Widać wybory tuż tuż a jedni łykają wszystko. Panie Arteks myślę że będzie pan na listach w nadchodzących wyborach. Przekładając "mondrości" z tego portalu w działania politycznie uzdrowi pan komunikację, ruch drogowy czy rozbudowę sieci ciepłowniczej. Ma pan mój głos a nastepniego dnia wracam do UK. Co do połączenia, mamy tylę stacji w Rybniku do wyboru: centrum, Paruszowiec no i może Niedobczyce dwie. Ile osób pracuję w tych okolicach a ile jeszcze będzie musiało dokupić bilet na ZTZ? Jak ktoś policzy to i tak lepiej pokulać się autem z lpg. Za kilka miesięcy z powodu znikomej frekfencji intensywność połączeń zniknie i wszystko wróci do obecnej normy. Ciekawiej się zrobi, gdy zamknięta zostanie Wodzisławska w miejscu budowy drogi Racibórz Pszczyna.

  • ~secretkey 2018-06-07
    16:07:24

    3 40

    ~Marcin74 "zjeść tort z batoników" czy nie powinno być "zjeść CYWILIZOWANY tort z batoników"?

    A poważnie, osobiście pomysł mi się bardzo podoba. Rozumiem że zaniedbanego przez lata dworca nie wyremontuje się ot tak, centrum przesiadkowego w takim czasie nikt nie wybuduje jednak unifikacja rozkładów KM czy wspólna taryfa powinna być już na starcie. Wspólna taryfa, chcę uwierzyć że będzie, KŚ z dużo większym KZK GOP nie potrafią dojść do porozumienia (przy czym nie chcę powiedzieć że wina leży po stronie KŚ). No oby, oby...

    ~Arteks Czyli nadal energetyka oparta na węglu. Droga i mało ekologiczna.

  • ~pprywatne 2018-06-07
    16:22:55

    12 11

    ~orient Parkuj w garażu, a jazda nawet na krótkich odcinkach będzie komfortowa...

  • ~pprywatne 2018-06-07
    16:26:51

    15 9

    ~minowa - Dobrze piszesz! Już w pierwszym poście o tym myślałem, ale źle to ująłem.
    Powinno być: Po co kursować między dworcem w Rybniku, a dworcem w Wodzisławiu, kiedy oba leżą w zasadzie z dala od większości ludzi?

  • ~ 2018-06-07
    16:57:13

    26 1

    Niestety w obecnym wariancie to się nie przyjmie. To by musiało być bardzo sprawnie rozwiązane.

    Np.:

    1) Pasażer kupuje WSPÓLNY bilet kolejowo-autobusowy (OBECNIE NIE MA TAKIEJ OPCJI !!!);

    2) Pasażer ma duży wybór połączeń kolejowych (OBECNIE JEST OK) - wsiada do pociągu (np. w Wodzisławiu Śląskim);

    3) Wysiada (np. w Rybniku) i po wyjściu OD RAZU wsiada do autobusu; optymalnie, gdyby autobus zaczynał "bieg" od dworca kolejowego i był skomunikowany z każdym z pociągów (autobus odjedzie np. 5 minut po przyjeździe pociągu). Idealnie, gdyby ten autobus jeździł specjalną trasą (wzdłuż najbardziej uczęszczanych miejsc przez ludzi).

    Analogicznie w drugą stronę (z Rybnika do Wodzisławia). Do tego trzeba by było uwzględnić drogę powrotną.

    To wszystko będzie miało sens, jeśli od momentu wyjścia z domu/mieszkania (np. w Wodzisławiu Śląskim) do momentu trafienia do miejsca docelowego (np. w Rybniku), łączny czas dotarcia zajmie max. 30-40 minut i to na jednym bilecie kolejowo-autobusowym. W innej sytuacji ciągle bardziej komfortowa, szybsza (i niekoniecznie droższa) będzie podróż samochodem (zwłaszcza, jeśli poruszamy się w gronie kilku osób).

    Obecnie trudno o optymizm, aby w obecnym wariancie ten projekt miał szanse na powodzenie. Jeśli na STARCIE nie ma wspólnego biletu, centrów przesiadkowych to trudno będzie zachęcić do tej formy transportu większą ilość osób.

  • ~Arteks 2018-06-07
    17:28:30

    15 52

    @minowa - na skraju miasta?!?! Przecież w ciągu 10 minut z dworca dojdziesz spacerkiem do Urzędu Miasta, sądu, targowiska, do Rynku, do pl. Wolności, do co najmniej 6 szkół średnich i politechniki oraz do kilku przychodni, w okolicy dworca mieszka też z kilkanaście tysięcy ludzi, a 5 minut od dworca jest ZUS, Policja, starostwo, Urząd Pracy, Sąd Okręgowy, WKU, NFZ, Kuratorium, Urząd Skarbowy, KRUS, biurowiec K1, Alan-System czy Inkubator na Jankowickiej i wiele innych obiektów które generują przejazdy. Lokalizacja naszego dworca jest kapitalna jeśli chodzi zarówno o miejsca pracy jak załatwianie spraw "papierkowych" do których samochód w ogóle nie jest potrzebny. Natomiast w przypadku Wodzisławia jest trochę gorzej jeśli chodzi o instytucje ale też w miarę blisko jest szkoła średnia, nie jest daleko do Rynku, blisko jest kilka osiedli mieszkaniowych. To wy z @pprywatne mieszkacie zdaje się z dala od "większości" miejskich placówek i stąd wasze niezrozumienie do takich i innych nowoczesnych idei. @marcin74 - tak samo jak nie chciałeś zrozumieć, że palenie mułem to przeżytek, tak samo trudno ci będzie rozumieć, że cały cywilizowany świat na nowo rozwija transport szynowy jako najbardziej wydajny, szybki i ekologiczny. Wcale nie musisz z niego korzystać ale proszę - nie myśl samolubnie tak jak w przypadku palenia bo to jest myślenie lekko archaiczne. Jeśli się mieszka w mieście - powinno się dopasować swoje zwyczaje do miejskiego stylu życia, a nie oczekiwać, że większość ma się dopasować do mentalności "domkowej". @islamista - nigdy nie dowiem się od ciebie niczego ciekawego ale chciałbym się dowiedzieć co daje ci trolling? Bo nie sądzę aby takie głupie wpisy mogły cię w jakiś sposób wartościować chyba, że się mylę? Po to właśnie była dzisiejsza umowa aby nikt po kilku miesięcy nie wycofał tych połączeń. Podpisywałeś chociaż raz w życiu jakąś umowę? Jeśli np. z operatorem komórkowym to wiedz, że tu mamy do czynienia z czymś o wiele poważniejszym bo jest to umowa między Urzędem Marszałkowskim, dwoma samorządami i Kolejami Śląskimi.

  • ~ 2018-06-07
    17:39:47

    22 8

    Arteks każdą umowę można zerwać, trwa na określony czas. Myślisz, że gdy pociągi będą poruszać się puste nikt nie zarzuci Sałudze czy naszym prezydentom tego? Za długo żyję na tym świecie aby wierzyć w obietnice rządzących. Chociaż mają fajne zdjęcie do kampanii wyborczej, rozgłos w mediach to czemu te połączenia wprowadzili teraz przed wyborami a nie po remoncie linii 158.

  • ~ 2018-06-07
    17:53:08

    26 1

    @Arteks - czy odkryłeś już może akapity i/lub znaki łamania linii?

    Nie mówię, że źle piszesz, tylko bardzo ciężko się czyta to wszystko.

  • ~sceptyk 2018-06-07
    19:24:35

    4 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Jarosław Polok 2018-06-07
    19:48:35

    16 4

    Kilka problemów jeszcze do rozwiązania:
    - wspólny bilet (miesięczny, dwutygodniowy, weekendowy, dzienny) na wszystkie pociągi miedzy Rybnikiem, a Wodzisławiem (KS, Polregio, Intercity [bez miejscówki]) oraz transport miejski gdyż wtedy nie interesuje nas kto to obsługuje, a takt się skraca, oraz nie każdy mieszka na tyle blisko kolei aby pieszo dochodzić. Dodatkowo rower powinien być darmowo przewożony.
    - wydłużenie trasy do przyszłego przystanka Wodzisław Centrum a nawet Turzy-czka.
    - wydłużenie trasy do Żor i Jastrzębia oraz zamkniecie ją w pętlę.
    - Centra przesiadkowe w Rybniku i Wodzisławiu należycie zrobić z dworcami autobusowymi, darmowymi parkingami monitorowanymi dla aut oraz rowerów, skuterów itd.
    -Uruchomienie pociągów miedzy Rybnikiem, a Gliwicami przez Knurów w takcie podobnym do Katowic.

  • ~sxe 2018-06-07
    20:01:22

    10 5

    Na wstepie - nie neguje pomyslu, ale...
    Ten plan nie wypali.
    Juz Mc don.. dowozil jedzienie \
    Tesc.. dowozilo
    wszystko dla komfortu , ale ludzie przyzwyczaili sie do schematow.

    To polaczenie RYB-WODZ bedzie korzystalo malutko osob i sko
    nczy sie na kilku polaczeniach .
    Przedmowcy slusznie zauwazyli ze na zakupy nie pojedziemy , uczniowe tez maja szkoly u siebie , jedynie do pracy /
    ale mieszkajac dalej niz 10min od dworca wybiore auto .

  • ~jaro_t 2018-06-07
    21:45:06

    12 7

    Zgadzam się z poprzednikami. Pomysł niestety nie wypali. Rybnik i Wodzisław może nie są najmniejszymi miastami ale mają totalnie nieregularną i rozstrzeloną zabudowę z domkami jednorodzinnymi do których wszędzie jest daleko. Zaproponowane połączenia nie mogą być porównywane np. do metra w wielkim mieście. Jedna stacja w Rybniku to jest przecież nieporozumienie. Infantylne podejście bezdzietnych singli, że przecież wszędzie można się ze stacji PKP dostać, jest wręcz śmieszne. Zgadzam się z Marcinem74, że w tym zestawieniu samochód wciąż pozostanie jedynym skutecznym środkiem przemieszczania się z i do Rybnika. Dlatego oprócz drogi Racibórz-Pszczyna i bieżących remontów dróg, wydział komunikacji powinien wytyczać nowe szlaki i przecinki łączące peryferyjne dzielnice ze sobą.

  • ~kurier 2018-06-07
    22:36:57

    11 9

    Każdy sposób aby zmniejszyc ruch samochodowy jest dobry. Korzyść z tego mogą mieć mieszkający przy głównych drogach. Ale nie tylko bo mniej aut mogłaby wpłynąć na oszczędność czasu dla wszystkich którzy zajmują się dostawami, przesyłkami kurierskimi czy mają firmy. Jakiś czas temu zamówiłem usługę w firmie z powituwodzislawskiego. Umówiliśmy się na 8.00. Facet przyjechał o 8.30 twierdząc, że zmarnował pół godziny stojąc w korku. Dla niego każde pół godziny jest cenne bo przez to spóźnił się potem do kogoś innego. Można wyjechać wcześniej ale wtedy nie zjemy rodzinnego śniadania itd. Lepiej jak wladze coś jednak robią bo sytuacja na drogach w Rybniku jest co raz gorsza. Jako kierowca zawodowy popieram działania Kuczery i rozwój kolei jako środka transportu który nie stoi w korkach.

  • ~xxxx 2018-06-07
    23:01:34

    5 8

    widzisz a jak by przyjechał koleją to byłby na czas!

  • ~sceptyk 2018-06-08
    07:45:02

    19 4

    redakcjo: arteks napisał:" jakimś zadupiu" i wg mnie obraził co najmniej kilka tysięcy rybniczan, a mój delikatny, bez wulgaryzmów wpis zwracający mu uwagę usuwacie???

  • ~minowa 2018-06-08
    08:07:53

    2 2

    @jaro_t - dodałbym: bezdzietne ZDROWE single.

  • ~Cuthbert_Collingwood 2018-06-08
    08:22:05

    7 1

    Nie mam nic przeciwko pomysłowi jak i jeżdżeniu komunikacją miejską ale Arteks zapomniał chyba, że w "Rybniku wszędzie jest daleko" a komunikacja autobusowa też szału nie robi.

    W Wodzisławiu wcale nie jest lepiej ale jako ciekawostkę napiszę, że zarówno z dworca w Wodzisławiu jak i z Rybnika, na oba rynki jest tak samo daleko (Wodzisław - 1200 m, Rybnik - 1000) i jak dla kogoś przejście takiego dystansu to "za daleko i za długo" to ja nie wiem...

    Faktycznie, będąc w PL zdarzyło mi się wracać z Wodzisławia do Rybnika i popełniłem błąd i tyczałem w korku do Smolnej. Czy pociąg skróciłby czas podróży? Wątpię - to, co zaoszczędziłbym koleją, musiałbym dołożyć na czekanie na bus albo spacer z dworca do punktu docelowego.

    I tak źle i tak niedobrze.

  • ~Arteks 2018-06-08
    10:33:30

    6 113

    @Cuthbert_Collingwood - jak w każdym mieście, pewne instytucje (jak u nas szpitale) są daleko od dworca, a pewne (które wymieniłem) są bardzo blisko. Natomiast dworce w śląskich miastach rzadko były lokowane daleko od dworców, w przeciwieństwie do zaboru rosyjskiego gdzie było to normą. @minowa @jaro_t - w Niemczech z transportu kolejowego korzysta rocznie ok. 3 miliardów osób, w Polsce ok. 380 mln. Jakoś dużo tych singli? ;) A może was manipulują motoreklamy robione przez koncerny motoryzacyjne zgodnie z którymi wyjazd rodzinny to tylko nowym autem z całą rodzinką - oczywiście po najpiękniejszych widokowo trasach i... zawsze pustych ulicach bez słowa o niebezpieczeństwach, statystykach policyjnych i bez informacji o kosztach paliwa. ;) @sceptyk - dobrze, że dodałeś "według ciebie" bo tylko ty czujesz się obrażony określeniem które jest powszechne w naszym języku i dotyczy tych którzy wybierają na zamieszkanie nieatrakcyjne do życia miejsca. Nie zachowuj się jak jakaś sfochowana gwiazdka bo nią nie jesteś, a twoje komentarze to w dużej mierze bezwartościowy trolling. @jaro_t - dlaczego taka SKM-ka nie może być porównywana do metra? Zasada jest taka sama, częstotliwość mniejsza, ale częstotliwość można zwiększyć jeśli będzie potrzeba. Wodzisław - duże osiedla wokół dworca, W. Radlin - w okolicy osiedla domków i familoków, Radlin Obszary - dwa duże zakłady pracy, duże osiedle familoków, duże osiedla domków, Rybnik Rymer - ciepłownia, Lubar, zakłady pracy w dawnym RZN, dom kultury, gęsto zabudowana dzielnica pogórnicza, po drugiej stronie domkowy Popielów. Rybnik Towarowy - duża stacja towarowa, sekcja PLK, osiedle Paryż, blisko do os. Karolinka, w pobliżu Ice-Group, ogromne tereny przy Wodzisławskiej do zagospodarowania. Więc lokacja przystanków jest bardzo dobra.
    Dlaczego chciałbyś ciągle budować drogi i powodować nimi dyskomfort dla tych którzy przy nich muszą mieszkać? Zauważ, że wszystkie wybudowane nowe drogi na Śląsku - i tak się korkują i zatykają po kilku latach od ich oddania do użytku - KONGESTIA (polecam poczytanie czegoś na ten temat). Tendencje w europejskich miastach są odwrotne - ograniczanie ruchu na wielu drogach w centrach, polityka prorowerowa, rozbudowa transportu publicznego, drogie parkingi itd. Władze Rybnika pod wodzą Kuczery zrozumiały, że owszem trzeba wybudować nową obwodnicę i ucywilizować parkingi ale jednocześnie trzeba inwestować w alternatywne rozwiązania komunikacyjne. Muszę przyznać, że postępują prawidłowo zgodnie z tzw. zrównoważonym rozwojem. :)

  • ~Arteks 2018-06-08
    10:38:59

    6 15

    I jeszcze jedna informacja dla marudzących "po co do Wodzisławia". Dzięki temu jest szansa na to, że część do jeżdżających do Rybnika wybierze pociąg zamiast auta. Poza tym od władz województwa dostaliśmy w bonusie nowy przyśpieszony pociąg do Katowic o 7.12 i dwa nowe pociągi do Krakowa. Studenci i turyści na pewno się ucieszą. :)

  • ~minowa 2018-06-08
    11:44:28

    7 4

    @Arteks, nie chodzi o to, aby pojechac pociągiem ze stacji do stacji. Ludzie jeżdżą samochodami nie wyłącznie do pracy, urzędu, szkoły, ośrodka zdrowia itp. OPRÓCZ wizyt w tych miejscach po drodze załatwiają jeszcze wiele innych spraw - zawożą i odbierają dzieci ze szkoły, przedszkola, robią zakupy itd. Mało kto jeździ samochodem WYŁĄCZNIE w jednej sprawie. Nie będzie tak, że ktoś z Niedobczyc (Karolinka) pójdzie 10 minut na dworzec RT, pojedzie do centrum Rybnika, pójdzie 10 minut do UM, załatwi tam swoją sprawę, wróci do Niedobczyc pociągiem (znów 20 minut na dojście i oczekiwanie na pociąg, powiedzmy 10 minut) i po tych dojściach i przejazdach trwających 1 godz. wsiądzie w samochód i pojedzie na zakupy weekendowe do Tesco w Rybniku. TAK NIE BĘDZIE ! Od razu weźmie samochód, pojedzie do UM, potem do Tesco (lub odwrotnie) i wróci do domu.
    Ty piszesz o podróżach pojedynczych osób z pustymi rękami, ewentualnie z torebką na ramieniu np. tylko do kina, teatru czy na lody.

  • ~totrzebaskomentowac 2018-06-08
    12:32:54

    10 2

    Takie samo rozwiązanie proponuję w stronę Raciborza.
    Tylko nie przez Rybnik Towarowy tylko drugą stroną. Uwzględniając przystanki osobowe przy osiedlach Kilińskiego i Chabrowa. Wtedy kolejny projekt ponad 30letni został by zrealizowany. Kiedyś już nawet szymobusy stały na stacji Rybnik do obsługi tej linii, no ale niestety nie dogadali się. Może teraz Kuczera by pomyślał i wykorzystał remont torów, by dodać owe przystanki i rozpocząć jakiekolwiek rozmowy.

  • ~Arteks 2018-06-08
    12:34:29

    6 12

    @minowa - a w tym przypadku właśnie chodzi o to aby dojechać ze stacji do stacji i ogarnąć przynajmniej tych którzy mieszkają i pracują czy uczą się blisko tych stacji. Dalej ma to być rozwinięte na system przesiadkowy dla przesiadających się z aut, autobusów i rowerów na pociąg. Całkowicie rozumiem twoje racje o tym, że są podróże w których lepiej się sprawdza auto, a dla osób które wybudowały się gdzieś na odludziach - będzie niezbędnym atrybutem przez całe życie. Ale ty też zrozum, że dla wielu osób auto wcale nie jest niezbędne, a przewozy kolejowe typu aglo mają cały czas tendencję wzrostową (nawet w Polsce!). Nadal na Śląsku i w większych miastach wielu mieszkańców w ogóle nie ma auta - i nie jest im ono do niczego potrzebne. Co na przykład dla ciebie musi budzić zdziwienie - ale naprawdę jak się mieszka i pracuje w miejscach w których transport publiczny jest zapewniony - nie ma w ogóle potrzeby inwestowania w auto i sponsorowania bogatych koncernów motoryzacyjnych, paliwowych i państw które bogacą się na ropie.
    W Niemczech wielu młodych ludzi nawet nie robi obecnie prawa jazdy bo auto w miastach stało się raczej ciężarem niż pomocą w czymkolwiek. Z ciekawostek IKEA zaczyna budować swoje centra handlowe bez parkingów blisko centrów miast. Uznali, że drobne rzeczy można wziąć do pociągu czy autobusy, a wszystkie większe gabaryty są dowożone klientom do domów.

  • ~ 2018-06-08
    18:21:00

    6 2

    Zerknąłem sobie na ten nowy rozkład i zauważyłem ku mojemu zdumieniu, że będzie nawet pociąg z Rybnika do Wodzisławia o 0.17. Prawie komunikacja nocna. To świetny pomysł bo osoby które chcą skorzystać z różnych imprez miejskich czy sportowych, posiedzieć i wypić piwko ze znajomymi będą mieli czym wrócić. Nie tylko do Wodzisławia czy Radlina ale także na Rymer. Lepiej jechać pociągiem niż pijanym wracać autem. Akurat z tego na pewno wiele osób się ucieszy. Z Wodzisławia ostatni pociąg pojedzie o 23.07 czyli można nawet wybrać się do kumpla na urodziny i da się czymś wrócić poza drogą taksówką. Nieźle.

  • ~adiqq 2018-06-11
    07:25:19

    2 0

    moje pierwsze wrażenie z dzisiaj - negatywne...pociąg wozi powietrze, a przejazd zamknięty duuużo dłużej(rymer), bo pociąg jechał w jedną a potem w drugą stronę

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5074